Bouwverslag das Bunte Huhn. Filmpjes vanaf pagina 27

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door hendrik, 1 jan 2010.

1. Knikvleugel

Knikvleugel

Lid geworden:
    20 nov 2008
    Ze zien er inderdaad zwaarder uit dan de originele tippen.

Of het daadwerkelijk ook zo is weet ik niet,ik heb me meer laten leiden door de torsie stijfheid van de tippen.

De onderkant blijft grotendeels open.

2. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    De tippen zijn het enige dat ik tot dusver af heb, en ze zijn vrij stijf (door al die gebogen lijsten) en dan komt er nog cover op. Trouwens, volgens mij zijn deze tippen voornamelijk kosmetisch dus het zou waarschijnlijk niet erg zijn als ze niet zo stijf zijn.
    Maar mooi vind ik het dus wél!

3. hendrik

hendrik

Lid geworden:
    28 jul 2005
    ja, ziet er erg netjes uit hoor! Ben benieuwd of je de extra grammen tijden het vliegen nog merkt (met name bij de bochten waar flink rol gedraaid wordt)

4. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Probleem!

Ik kom een merkwaardig probleem tegen bij het bouwen van mijn eerste vleugel.
    De achterlijst, een strook van 6,5 cm balsa 1,5 mm dik, ligt dus op de bouwhelling, in een mooie curve. Nou wil het profiel, gedicteerd door de ribben waar de onvermijdelijke S-slag in zit, dat deze strook aan de achterkant een beetje up wijst; ik had 'm al opgehoogd aan de achterkant, met wat afvalhout.
    Alleen, dat lukt dus niet echt. Die strook is in z'n lengterichting gebogen, en als je hem dan kantelt volgens die as, dan krijg je de uiteinden nooit meer passend op je bouwhelling - die willen dan naar buiten uitwijken! Wiskundig logisch, dus het kan toch niet dat ik de eerste ben die dat probleem tegenkomt? Om het passend te krijgen zou je deze strook in een bocht moeten snijden, maar daar is nergens sprake van in de tekst.
    Of zou het liggen aan het profiel dat Dirk voor mij heeft gekozen? Kan haast niet, want het oorspronkelijke profiel heeft óók een S-slag en in de tekst wordt ook aan die S-slag gerefereerd.
    Nou zijn er hier al minstens twee die verder met bouwen zijn dan ik... hoe is dat bij jullie gelukt???

NB- op de foto's van Knikvleugel hierboven is te zien dat hij dat probleem kennelijk helemaal niet heeft...

5. Knikvleugel

Knikvleugel

Lid geworden:
    20 nov 2008
    Achterlijst.

Schijn bedriegt Bart, Dat probleem heb ik een beetje opgelost door een spie balsa aan het uiteinde aan de wortelripkant te lijmen van ongeveer 20cm lang 0,5 cm breed en de ,,s'' slag iets te verlagen ongeveer 4mm op de hoogste kant. ( gaat eigenlijk vanzelf).

Als je de Foto's van de vleugel van Hendrik bekijkt kan je ook zien dat de ,,s" slag op het hoogste punt van de welving ook minder is dan ervoor
    en erna.

6. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Hm... dat zou wel eens kunnen helpen. Ik heb een andere volgorde gedaan; ben begonnen met neus- en achterlijst, en bovendien, eerst met de ribben aan de rompkant. Als ik bij de tip begin krijg ik waarschijnlijk een kleinere afwijking van de achterlijst, en dan zou ik inderdaad met een wig de zaak kunnen afwerken.
    Nou dan moet ik gaan lossnijden wat ik gisteren heb gelijmd, en andersom beginnen. Ook eerst de binnenste liggers en later pas neus- en achterlijst.

7. Knikvleugel

Knikvleugel

Lid geworden:
    20 nov 2008
    Zoals Hendrik in zijn bouwverslag het heeft beschreven, (de volgorde van het lijmen van de liggers) gaat eigenlijk het beste. Succes!

8. hendrik

hendrik

Lid geworden:
    28 jul 2005
    :proost:

9. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Nadat ik opnieuw was begonnen met de linkervleugel ging het een heel stuk beter; inderdaad kon ik nu volstaan met een klein vulstukje in de achterlijst, de vleugel ziet er goed uit vind ik.

Ben hem nu buiten aan het schuren (wat een genot zo'n Perma-Grit schuurklos, hoe kon ik ooit zonder!) en natuurlijk moet er nog verkasting en capstrips op en zo... maar ik denk dat ik eerst de andere vleugel ga bouwen.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. hendrik

hendrik

Lid geworden:
    28 jul 2005
    netjes hoor, goed bezig

11. Knikvleugel

Knikvleugel

Lid geworden:
    20 nov 2008
    Prima!! Ziet er goed uit .
    Ik denk dat het verstandig is om niet te lang te wachten met het maken van de webbing en de torsieneus, aangezien hout toch vaak de neiging heeft iets terug te gaan naar zijn oorspronkelijke vorm.

Laatst bewerkt: 17 mrt 2014
  12. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Zou het? Alle liggers heb ik al ruim een week geleden voorgebogen... (een nacht onder water, en dan op de bouwplank laten drogen). Als ze nou nog recht willen...
    In elk geval moet ik morgen eerst wat lijm kopen. En ik heb ook niet genoeg 1,5 mm balsa meer voor de torsieneus. Maar als ik een dag flink mijn best doe is vleugel no. 2 net zo ver af.

13. Knikvleugel

Knikvleugel

Lid geworden:
    20 nov 2008
    Recht zal natuurlijk niet gebeuren. Maar van b.v. een halve cm terug hoef je niet gek van staan te kijken, ik persoonlijk zou eerst de webbing maken voor ik aan de andere vleugel zou beginnen.

14. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Ik had de opsteek van de linker vleugeltip in mekaar zitten, pennen & buisjes gelijmd en de zaak in mekaar gestoken om in de goede stand te drogen. Ik was er zeker van dat er geen lijm op de verkeerde plekken kon komen... maar dat is toch gebeurd; de tip zit muurvast.
    Nou ja... ik denk dat mijn Huhn door het leven gaat moeten zonder demontabele tippen. Het maakt de afbouw van de rechtervleugel wel weer een stuk makkelijker.... gelukkig had ik niet de stalen pennen van de tekening gebruikt maar carbon, zodat ik minder loos gewicht meesleep.

15. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Het gaat langzaam, maar vordert wél... beide vleugels zijn nu min of meer af, de eerste heb ik vanmiddag opgeschuurd:

De indekking van de vleugelneus gebeurt met smalle latjes, desondanks blijft dat een tamelijk hoekig geheel. Maar met lichtgewicht plamuur en wat schuurwerk (lang leve het Permagrit schuurblok) ziet het er gelikt uit vind ik...
    Ik heb ooit overwogen of ik dit model transparant zou bespannen. Maar dat ga ik maar niet doen; iedere truc om het inwendige, met alle correcties, aan het oog te onttrekken is meegenomen! Maar ik heb wel veel plezier in de organische vorm van dit toestel, en hoe het allemaal uiteindelijk tóch lukt.

Binnenkort de andere vleugel opschuren, wat kleine correcties aan de vleugels maken en de elevons uitsnijden, en dan wordt het tijd om aan de romp te beginnen.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Knikvleugel

Knikvleugel

Lid geworden:
    20 nov 2008
    Goed bezig Bart, ziet er behoorlijk strak uit!
    Ikzelf worstel ook met de gedachte om hem transparant of dekkend af te werken, ik denk dat het een combinatie van die twee wordt. Misschien matte folie i.p.v. hoogglans om de ongewenste golven in het balsa te maskeren?
    Wat voor lichtgewicht plamuur gebruik jij? En wat is de korrel grofheid van jouw Permagrit schuurklos?

17. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Nou ik maak maar geen detailfoto's... :)

Ik heb Alabastine Extra Allesvuller gebruikt, weegt ongeveer niks (er blijft trouwens veel minder van op de vleugel over na schuren dan ik had verwacht).

Die Perma-Grit schuurklos heeft een ongedefinieerde korrel, één kant heel grof, dat neemt ongelofelijk snel materiaal af, zeker in balsa. De andere kant medium, en ik denk eigenlijk dat dat glad genoeg is om overheen te foliën. Ik moet alleen op een paar plekken in een holte schuren, dat lukt niet met de Perma-Grit... (er is ook een ronde versie verkrijgbaar maar dat heb ik te zelden nodig)

18. Knikvleugel

Knikvleugel

Lid geworden:
    20 nov 2008
    Ik was gisteren op de modelbouwbeurs in Dortmund waar ik de Perma-grit schuurklos heb kunnen proberen. Mijn schuurklossen, gemaakt van MDF 18 mm, met schuurpapier erop gelijmd korrel 150 tot 220 geeft een beter resultaat. Mijn ervaring met Alabastine.
    Extra Allesvuller is ook niet wat je noemt geweldig, oke, als je het vanuit de pot direct aanbrengt, en niet te veel na strijkt met je plamuurmes gaat het, anders krijgt het geen homogeen karakter wat na het drogen het schuren bemoeilijkt. Ik denk dat ik betere resultaten kan bereiken met epoxy en micro balloons (DROOG! nog net goed smeerbaar) is jammer genoeg wel iets zwaarder.

19. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Inderdaad niet te mooi proberen te maken met het plamuurmes, het schuurt gemakkelijk dus dat is nergens voor nodig. Je moet de pot ook even omroeren voor je begint (staat er ook op). Ik vind het super werken.

20. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Ik ben lekker bezig met verkasten van de elevons... kom ik opeens tot de ontdekking dat ik het servoplaatje in de twee vleugels niet op dezelfde plek heb gezet, zit 1 rib verschil tussen! Tja de (15 jaar oude) tekening gaat uit van servo's in de romp en aansturing met bowdenkabels, dus moet je zelf verzinnen waar je de servo plaatst (ver naar binnen, is grotere torsiebelasting van de elevon; verder naar buiten is massa die de wendbaarheid beïnvloedt...)
    Nou dat was een flink potje snijden en frezen om dat plaatje er weer uit te krijgen, maar nu zitten ze links en rechts tenminste gelijk. Verder met verkasten van elevons en de overeenkomende achterlijst, en begonnen met het kielvlak...

Deel Deze Pagina