Bouwverslag DIY hexacopter MultiWasp

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door the_dude, 12 mei 2011.

1. the_dude

the_dude

Lid geworden:
    5 mei 2011
    Dank, ik heb nu deze besteld en opgenomen in het boodschappenlijstje in de startpost.
    8 Channel PPM Encoder Version 2 Uiteraard komen we er vanzelf achter of deze goed werkt met de HK zender/ontvanger. Niet het meest eenvoudige model voor een beginneling als ik, maar we zien wel.

Ik heb nu alle drie de armen met u profiel af en ik ga ze met een gelijkzijdige driehoek van alu plaat aan elkaar bevestigen en met het paris board (een PCB voor multiwii componenten) fixeren op 120 graden, heb ik ook gelijk de orientatie van het bord perfect.

Als ik die post lees op diydrones vrees ik ook voor m'n WMP, maar ik heb ook zo'n vermoeden dat met uitgebalanceerde motoren + props en het goed positioneren van de prop op de motor hij het misschien ook wel had kunnen oplossen. Ik denk dat armlengte ook een factor is. Die van mij zijn heel kort. Mijn uprofiel is 2 keer zo dik overigens: 2mm, het voelt zo ongelooflijk sterk dat ik me niet voor kan stellen dat zo'n 10g micro brushless motortje daar iets aan tordeert. Derhalve ga ik stronteigenwijs nog heel even door hiermee. :) Ik kan in de GUI van de multiwii zien of de gyro's zuiver blijven als ik de motoren flink laat draaien, dus ik ga dit testen. Ben nu iig driedubbel gewaarschuwd :yes:

2. streetbiker1977

streetbiker1977

Lid geworden:
    9 apr 2010
    Ik ben erg benieuwd of die versie 2 PPM decoder goed werkt.
    Laat zeker eens weten welke problemen je al dan niet ondervindt!

3. the_dude

the_dude

Lid geworden:
    5 mei 2011
    PPM encoder V2 is binnen, ter grootte van een postzegel. Ik kan niet wachten om het uit te proberen, maar de hobbyking bestelling is nog onderweg...

Ik zat gisteren naar de laatste filmpjes van Warthox te kijken en bij het zien van deze mwc hexa - flyduspider aerobatics on Vimeo heb ik m'n design plannen omgegeooid en dit gemaakt

Elk utje zit met 2 schroeven vast op een aluminium plaat. Ik ben nog van plan om hem lichter te maken door in de aluplaat nog wat te snoeien (het hele brouwsel weegt nu 187g). Ook de utjes ga ik denk ik op sommige plekken reduceren tot platte stukken aluminium.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Jezus, dat is echt niet meer normaal, wat een power zit daarin.
    Hoe werkt dit design dan precies? Heb je door dat rare zwaartepunt geen andere firmware nodig?

5. the_dude

the_dude

Lid geworden:
    5 mei 2011
    Hij vliegt met al die dingen krankzinnig hard. Ik denk ook dat het een hele lichte setup is, het is 1 plastic plaatje waar de pootjes op zitten en 1 paris board waar een wmp + arduino + ontvanger op zit. Gyro only. Alles wat niet nodig is zit er niet op. Hij vliegt 3S met 6 van deze bad motherfuckers
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : hacker Style Brushless Outrunner 20-26M

De vorm van het apparaat blijft een gelijkzijdige hexagram, alleen het zwaartepunt ligt een stuk naar voren, dit wordt vlgs mij gecompenseerd door de accu op de lange poten naar achteren te leggen en hem zo te stabiliseren. Je hebt dan geen andere firmware nodig, hij vliegt denk ik als een normale hex.

Of het uberhaupt zal vliegen zal overigens nog moeten blijken hoor :) Die van mij wordt iig veel slapper en het gewicht moet nog omlaag...

6. Klex

Klex

Lid geworden:
    27 mei 2006
    wow, indrukwekkend.
    Heb je toevallig een bouwtekening van dit monster?
    Ik wil ook een hex bouwen en dit design bevalt me wel ;-)

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. the_dude

the_dude

Lid geworden:
    5 mei 2011

Ik heb dit gebruikt als uitgangs punt.

Laatst bewerkt: 28 mei 2011
  8. the_dude

the_dude

Lid geworden:
    5 mei 2011
    De WMP clone + Nunchuck zijn binnen. Het gaat een beetje moeizaam, de clone wilde niet lekker via de wii i2c interface. Het signaal leek wel wel 4 keer versterkt ofzo, alles liep buiten beeld, dus ik heb hem nu direct aangesloten.

Het is toch een goeie chip geloof ik

De directe aansluiting werkt perfect. Ook op 5V via pin D12 op de arduino. Nu verder met de nunchuck.

Ik volg dit topic :)
    WM+ with ITG3205

9. Klex

Klex

Lid geworden:
    27 mei 2006
    weet je toevallig welke regelaars hij gebruikt?
    (ben een bestellingkje aan het maken :))

10. the_dude

the_dude

Lid geworden:
    5 mei 2011
    Laatst bewerkt: 26 mei 2011
  11. Moelie2001

Moelie2001

Lid geworden:
    24 jul 2005
    Ik zou dan toch eerder voor deze gaan, omdat die motortjes een piekvermogen hebben van 15 Amp.
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 18amp Speed Controller
    Ik heb deze combinatie ook binnen voor een quadcoptertje, maar ben er niet helemaal klaar mee, dus kan er voor de rest weinig over zeggen nog.

Ze zijn trouwens allebei niet meer op voorraad zie ik net.

Gr, Moelie.

12. the_dude

the_dude

Lid geworden:
    5 mei 2011
    Ik heb ook nog een originele WMP gekocht, maar eigenlijk vind ik de ITG3205 een beter signaal geven. Het is me nog niet gelukt om de nunchuk aan te sluiten in bypass modus, maar dat is weer wel gelukt met de originele WMP, maar die gaat dan af en toe helemaal bananas. Yaw geeft dan een blokvormig signaal, of hij spint als een gek rond, of hij loopt vast..

Conclusie: cloned WMP + BMA020

Eerst maar de hobbyking bestelling afwachten...

13. the_dude

the_dude

Lid geworden:
    5 mei 2011
    Vandaag lekker bezig geweest met de wat minder schokkende dingen, Paris board voorzien van pin headers en natuurlijk een dikke elco, gewoon, omdat het kan :)

Ik zat nog te denken over de voeding van de microcontroller en gyro/ontvanger en besloten om zelf een step down converter te maken in de hoop dat ze efficienter zijn dan de LM317 regulator die je graties bij de ESC's krijgt. Het bordje kan ook gelijk dienst doen als verdeelbordje voor de motoren. Als er te veel herrie op de 7.4 lijn zit kan ik altijd nog terug vallen op een BEC. We'll see.

14. the_dude

the_dude

Lid geworden:
    5 mei 2011
    NICE! FreeIMU 0.2 voor 35EUR + 5 verzendkosten op de kop getikt op ebay :) ik zat nog ff te kijken naar electronische compassen en acc's toen ik hem tegen kwam. (ADXL345, ITG3200 EN HMC5843 samen op 1 bordje!!)

Ik heb ook nog maar een paar losse Atmega168's besteld. Ik moet een eeuwigheid wachten op de arduino pro mini en toen dacht ik: waarom pak je zelf niet zo'n Atmega, burn er een Arduino boatloader op en bouw zelf een bordje met switching powersuppply van 2S -> 5V en powerdistribution voor je motoren en gelijk je controller onboard met een aansluiting voor sensors. Zo moeilijk is dat niet. Het hoeft ook niet groot/zwaar te worden. Wel ultracheap.

Wellicht iets voor de volgende keer.

Hobbyking bestelling ligt nu op het postkantoor, maar ze zijn dicht omdat het hemelvaart is. GRRRRRRR :bad-words: ik wil verder......

15. Nodri

Nodri

Lid geworden:
    16 jan 2009
    Ga je daar ook een verslag van schrijven hier?? Voor mij is dat wel moeilijk, :):)

16. the_dude

the_dude

Lid geworden:
    5 mei 2011
  17. Nodri

Nodri

Lid geworden:
    16 jan 2009
    Ooh das zeker te doen. Vraagje, heb je je Ebay ding van een winkel of van een particulier? Heb ook ff gezocht maar kon niks vinden

18. the_dude

the_dude

Lid geworden:
    5 mei 2011
  19. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    Een arduino Pro mini heb je voor 16euro helemaal compleet? Ik snap het doel niet.
    Als het gata om zelfbouw, top!:)

20. the_dude

the_dude

Lid geworden:
    5 mei 2011
    Zoals je hebt kunnen lezen: ik wacht al lang op m'n promini een aangezien je een promini toch op een bordje moet zetten en je daar nog allemaal hardware omheen moet gaan bouwen kun je net zo goed een losse ic op een bordje zetten, die zijn makkelijker te verkrijgen bij locale electroboeren en het is goedkoper.

Ja en zelfbouw is natuurlijk de shit ;) dat sowieso

Deel Deze Pagina