Bouwverslag DIY hexacopter MultiWasp

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door the_dude, 12 mei 2011.

1. the_dude

the_dude

Lid geworden:
    5 mei 2011
    Yeah baby, de spullen van HK zijn binnen. :celebrate:

voorproefje.

Nu maar zien hoe ik alles aan moet sluiten. Er zitten bv drie zwarte draadjes aan elk motortje, betekent dat dat het niet uitmaakt op welk draadje van de ESC je elk draadje van het motortje aansluit :confused: ik heb een zwarte, een gele en een rode.

2. Moelie2001

Moelie2001

Lid geworden:
    24 jul 2005
    Maakt niks uit, effe kijken of tie de goede kant opdraaid, anders twee van de drie draadjes wisselen.

3. Matanza

Matanza

Lid geworden:
    22 apr 2007
    Dat maakt de draai richting van de motor. Als hij in verkeerde richting draaid moet je twee draden wisselen (maakt niet uit welke).

Mvg,

4. michel pet

michel pet

Lid geworden:
    8 dec 2004
    als je 3 setjes maakt 1 op 1 en 3 met de 2 draden verwiseld ben je er.
    begint nu form te krijgen leuk.

5. the_dude

the_dude

Lid geworden:
    5 mei 2011
    Ik ben niet helemaal zeker over hoe je de propellers moet monteren. Moet je nou eerst het "hoedje" dat bij de motor zit erop schroeven met twee schroeven en dan met bijgeleverd stiekje de propeller op het motortjes stieken, of moet het hoedje bovenop de propeller??

Het is me iig gelukt om de PPM sum converter goed aan te sluiten op de ontvanger en in de GUI werkt dit als een tierelier. [​IMG]
    Ik moest alleen in de config opgeven wat de volgorde van de kanalen was.

De propellers zijn verschrikkelijk NIET in balans. Wat een flutdingen. Ik ga met stukjes plakband die krengen een beetje in balans proberen te krijgen. Het motortje trilt heel erg met een propeller erop...

Het armen van het apparaat moet ik doen door de yawstick naar links te bewegen, nog zoiets, zou naar rechts moeten zijn, toch? YAW_DIRECTION -1 in de config levert geen inverted yaw op........:confused:

Ik ben voorlopig nog wel even bezig. :yes:

6. the_dude

the_dude

Lid geworden:
    5 mei 2011
    Zo, op de zender yaw en roll geinverteerd en nog wat bijgetrimd omdat hij niet wilde armen en nu werkt alles zoals het moet. De WMP clone werkt zelfs op 400kHz fast mode :)

Nu nog verder met de scotch tape en de props. Uiteraard heb ik geen prop balancer, maar ik leg de prop los op een motorasje en probeer hem een beetje in balans te krijgen

7. the_dude

the_dude

Lid geworden:
    5 mei 2011
  8. the_dude

the_dude

Lid geworden:
    5 mei 2011
    Ik ben weer wat verder, alle motoren zitten erop, het parisboard is gemonteerd en ik heb zelfs al geprobeerd of hij wilde opstijgen gisteren, maar het is een extreem zenuwachtig ding. Ik heb nog geprobeerd de PID instellingen te wijzigen en WMP clone te vervangen door freeIMU 0.2, maar ik merkte geen verschil. Hij is wat aan de zware kant: 385g inc accu en waarschijnlijk niet zo lekker in balans. In de hand voelt hij goed, als je van links naar rechts gaat voel je dat hij corrigeert, maar buiten waaide het en het apparaat reageert zo gevoelig op de sticks dat ik nog niet verder ben gekomen dan 5 cm de lucht in en dan weg zeilen en neerstorten :(

Met de freeIMU stable mode != stable. Alles gecalibreerd, maar het mocht niet baten. Toch nog maar eens PID instelingen bestuderen. Ik zie geen last van vibraties ofzo in de GUI.

Ik kwam erachter dat ik niet de juiste accu's heb. 2S 900mAh 15C is te zwak met 6 motoren die op hun top bijna 3A/stuk trekken. Binnen een paar minuten is de accu leeg en ik sloop hem omdat ik hem overbelast. Het LIPO alarm begint ook al na 1 minuut te blerren en als ik dan de motoren uitzet is alles ineens weer groen :( bij 80% vermogen kan hij niet de spanning handhaven en zakt m'n vermogen in. :( ik heb zelfs al meegemaakt dat m'n arduino uitviel omdat de spanning wegviel. Accu was lekker warm geworden....

Nu andere 2s accu's besteld bij HK

1000 mAh 20C (dus 20A sustained!)
    1300 mAh 15-25C (15C sustained, 25C piek)
    1300 mAh 20C (zohee, die kan dus 26A continu leveren)

Ondertussen gaat de aluplaat waar de pootjes opzitten op dieet....

9. _geert_

_geert_

Lid geworden:
    18 jun 2011
    Ben benieuwd naar de vorderingen, dude...:yes:

10. the_dude

the_dude

Lid geworden:
    5 mei 2011
    Hoi Geert, er zijn geen vorderingen momenteel. De lipo's staan op backorder en het duurt langer dan gedacht :(

Ik zit eraan te denken om het gewicht verder in te dammen door de alu pootjes te vervangen door carbon exemplaren, maar dan zijn de verzendkosten weer zo hoog. 30 dollar :( voor een carbon buisje van nog geen 5 dollar
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : Carbon Fiber Square Tube 750x10.5mm

Ik heb de aluplaat nog niet bewerkt, het liefste zou ik stukjes eruit frezen, maar ik heb geen frees. Het wordt dus boren of zagen, maar ik ben bang om het te slopen. Ik ken mensen die wel zulke spullen hebben, maar die zijn op vakantie :(

Kortom: hij is te zwaar, ongebalanceerd en mijn lipo's te slap voor het gewicht. But you know... the dude abides.

11. _geert_

_geert_

Lid geworden:
    18 jun 2011
    Hmmm, ok, wachten dus. Maar je zou dus nog wel wat aan het frame kunnen werken. Ik zie het zelf frezen in aluminium ook nog niet helemaal zitten. Oh ja, ben natuurlijk ook aangetast door het (hexa) virus; ik denk er aan om ook de spider-vorm te gebruiken. Welke lengte heb je overigens gekozen voor de 2x3 poten?
    Ik ben naar de Hornbach geweest en heb 2 profielsoorten gehaald (1mm dikte), 10 x 10 mm en 7,5 x 12,5 mm. De vierkante is van geëxtrudeerd aluminium en weegt 91g /m. De rechthoekige is van 'gewoon' aluminium en weegt 96g /m. Daarmee zou jij ook gewicht kunnen sparen. Maar carbon is vast nog lichter. Als dat carbon nou 30 dollar was en de verzendkosten 5 dollar, had je het dan gekocht? :)

Laatst bewerkt: 24 jun 2011
  12. the_dude

the_dude

Lid geworden:
    5 mei 2011
    Geert, een tip van mij, neem met dat materiaal grotere motoren dan ik heb gebruikt. Mijn motoren zijn een beetje slapjes. Ik ga het wel de lucht in krijgen, maar het wordt geen raket. Zelfs met 6. Het geeft veel luchtverplaatsing en herrie, maar er is heel veel voor nodig voordat iets vliegt, daar sta je niet bij stil (ik niet althans).

Het carbon waar ik het over had is minder dan 63g/m.

Ik heb zelf m'n ontwerpje (van pagina 1) uitgeprint en opgemeten. Een hokje kwam uit op precies drie centimeter. Tussen alle armen zat precies 6 cm. Props zijn 5inch = 12.7 cm, dus ik heb een factor 2.45 of iets in die orde aangehouden in m'n tekening op schaal. Ik kom dan op 8.6, 17,25 en 22.7 uit.

Als het carbon 30 euro was geweest en de verzendkosten 5 euro had ik het gelijk gekocht. Mensen zijn raar haha. Het is ook zo dat er al veel werk in de armen zit. Ik ga doorzetten, maar ik denk ook wel eens bij mezelf: het zou ook leuk en uitdagend zijn geweest om een jakub frame in elkaar te zetten en zover te krijgen dat het vliegt. Het is heel veel werk.

Deel Deze Pagina