Bouwverslag Dragon Rapide DH-84-VH-UXG/Riama.

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door HanDeBouwer, 1 okt 2008.

  1. HanDeBouwer

    HanDeBouwer

    Lid geworden:
    1 okt 2008
    Berichten:
    913
    Locatie:
    Bouwhok
    Haha de parapluonderdelen.
    De eerste zijn aan de aluminiumbuisjes gelijmd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En dan deze houtjes met holle kant en tegen aan gelijmd.

    [​IMG]

    Dan krijg je dit.

    [​IMG]

    En na heel veel schuren zien ze er zo uit.

    [​IMG]

    Nou tot zo ver voor vandaag.

    Groeten HanDeBouwer.
     
  2. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.828
    Locatie:
    Heesch
    Lekker bezig Han!
     
  3. HanDeBouwer

    HanDeBouwer

    Lid geworden:
    1 okt 2008
    Berichten:
    913
    Locatie:
    Bouwhok
    Haha Hans.
    Hier waren zo bedoeld.

    [​IMG]

    De struts moeten nog iets smaller.

    Groeten HanDeBouwer.
     
  4. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.445
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Demontabel

    Is het de bedoeling de scharnieren (en dus ook de vleugels) op deze manier makkelijk demontabel te maken?
     
  5. HanDeBouwer

    HanDeBouwer

    Lid geworden:
    1 okt 2008
    Berichten:
    913
    Locatie:
    Bouwhok
    Alles word later vast geplakt zowel de vleugels als de scharnieren.
    Maar dit is makkelijker dan al dat staal buigen etc.
    En kan pas aan het eind gemonteerd worden.
    lLekker makkelijk met de afwerking.

    Groeten Han.
     
  6. HanDeBouwer

    HanDeBouwer

    Lid geworden:
    1 okt 2008
    Berichten:
    913
    Locatie:
    Bouwhok
    Zo na een weekje prutsen alweer wat verder.
    Nu passen de struts zo als het moet.
    Heb eerst de hele boven kant van de romp op nieuw uitgelijnd.
    Hier was in de afgelopen 2 jaar wat mis gegaan.
    Waren wat dakspantjes los.
    Hier maar gelijk nieuwe voor gemaakt.

    [​IMG]

    En dan nog een vraagje aan de houtje touwtje specialisten.
    Moet de boven vleugel 2 graden up staan ten opzichte van de ondervleugel.
    Dus met de achterlijst wat hoger.!!!!!!
    Of zeg ik het verkeert.

    [​IMG]

    Nu kun je dat op de foto ook niet zien.
    Heb de vleugel er ook gewoon opzitten.

    Groeten HanDeBouwer.
     
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    EDTI!!!
    Lees maar niet, gaat helemaal nergens over zal nog wel te vroeg zijn geweest :roll:
    Heee Han,

    als jij de bovenvleugel een instelhoek wilt geven van 2 graden meer dan de ondervleugel (die overtrekt dus later), dan staat je achterlijst lager dan de voorlijst!

    Zet jij de achterlijst hoger zoals je zegt dan veklein je de invalshoek (naar ergens ronde de 0 graden) en zal de bovenvleugel eerder overtrekken!
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2011
  8. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    NB NL
    Naar mijn idee net andersom: wanneer de bovenvleugel een kleinere instelhoek heeft dan de ondervleugel dan overtrekt de bovenvleugel later dan de ondervleugel en visa versa (grotere instelhoek overtrekt eerder). Vaker wordt bij een dubbeldekker de bovenvleugel een kleinere instelhoek gegeven dan de ondervleugel. Dan overtrekt de ondervleugel eerst en heb je een hoogdekker (tijdens bijv. landing) welke stabieler is dan een laagdekker.

    Bij een kleinere instelhoek ligt de achterlijst inderdaad hoger.

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2011
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    Yep, is nog vroeg ben er met m`n hoofd niet bij :rolling:

    Ik "begrijp" dit verkeerd:
    Een vleugel die 2 graden up staat heeft dus een instelhoek van 2 graden positief tov de ondervleugel en dan staat de achterlijst lager!!

    Dan overtrekt deze dus eerder!


    Ah, nu ik het nog eens lees en niet meer snapte begrijp ik Han nu wel :roll:

    Han bedoelt dat hij de bovenvleugel achterlijst hoger zet dan de die van de ondervleugel terwijl de voorlijst gelijk blijft (dus ipv beide afstanden op zeg 150 mm wordt nu de achterlijst geplaatst op 155mm en de voorlijst blijft op 150mm).

    Dan krijg je dus geen "up" maar een "down" oftewel minder instelhoek op de bovenvleugel tov de ondervleugel.


    Snapt iemand het nu nog?!?!?! denk dat ik maar weer aan het werk ga, kan ik daar snappen wat ik niet begrijp :lol:

    Grt,
    Berto.
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2011
  10. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    NB NL
    Bij een dubbeldekker kunnen de vliegeigenschappen beinvloed worden door het verschil in instelhoek van boven- en ondervleugel. Bij bijvoorbeeld WOI modellen heeft de ondervleugel vaak een grotere instelhoek, maar bij aerobaticmodellen heeft soms juist de bovenvleugel meer instelhoek.

    Maar de instelhoeken van boven- en ondervleugel van jouw Riama zijn gelijk Han:

    [​IMG]

    dihedral = v-stelling
    incidence = instelhoek

    Groeten, Ramses
     
  11. HanDeBouwer

    HanDeBouwer

    Lid geworden:
    1 okt 2008
    Berichten:
    913
    Locatie:
    Bouwhok
    Kijk nu gaat er bij mij ook weer een lichtje branden.
    Dat had ik ooit eens opgezocht in mijn woordenboek.
    En heel lang geleden een discussie op mijn chat gehad.
    Bouw wel volgens bouwplan.
    Als er goeden reden zijn om het anders tedoen kan dat nog hoor.
    Voorlopig zit de vleugel nog niet vast.

    Toch wel makkelijk zo'n forum.

    Groeten Han.
     
  12. HanDeBouwer

    HanDeBouwer

    Lid geworden:
    1 okt 2008
    Berichten:
    913
    Locatie:
    Bouwhok
    Zo nu de andere struts.
    Alle gaten geboord.
    En even gekeken hoe dat gaat worden.

    [​IMG]

    Zo nu alle verbindingen bedenken.

    Groeten HanDeBouwer.
     
  13. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Ramses, even een Off topic zijstapje maar terzake waar het jouw reactie betreft. Ben jij nog ergens info tegengekomen die uitspraken doet over een dubbeldekker waarvan de ondervleugel een 'inverted gull wing' is? Heeft die configuratie een gelijke instelhoek of ook een kleinere instelhoek voor de bovenvleugel?

    I.c. gaat het mij om de Fleet 50 K waarvoor ik die info nog niet heb kunnen vinden.
    Han, excuses voor het vervuilen van jouw draadje. Ik verheug me keer op keer op een nieuwe aanvulling van je activiteiten aan deze kist!

    Bob
     
  14. HanDeBouwer

    HanDeBouwer

    Lid geworden:
    1 okt 2008
    Berichten:
    913
    Locatie:
    Bouwhok
    Weer war verder.
    Hele mooie stangetjes gemaakt.
    Jaja van de PLU!!!!!
    Wel een werkje maar zelf maken is altijd leuker dan duur kopen.
    Zal van de week foto's maken van hoe..
    Camera stelt niet goed scherp op kleine dingen.
    Daarom moeten jullie het even hier mee doen.

    Het begint toch iets teworden.

    [​IMG]

    Zo nu nog een bevestiging aan de romp bedenken.

    Groeten HanDeBouwer.
     
  15. HanDeBouwer

    HanDeBouwer

    Lid geworden:
    1 okt 2008
    Berichten:
    913
    Locatie:
    Bouwhok
    Leuke ovaaltjes.


    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten HanDeBouwer.
     
  16. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    NB NL
    @ Bob: PB!

    Han, da`s een hele slimme oplossing van die plu!
    Je hebt me op ideeen gebracht!

    Groeten, Ramses
     
  17. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.963
    Locatie:
    Eibergen
    Han ik zie dat jij van die kabel oogjes gebruikt

    [​IMG]

    Staat er belasting op tijdens het vliegen ?
    Ik heb deze constructie ooit bij mijn bücker gehad en daar knapte ze op een gegeven moment af. Ik heb ze zelfs van rvs geprobeerd.

    Ik heb er wel wat van geleerd een Bücker vliegt ook zonder boven vleugel verrassend goed zelfs
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. g.knulst

    g.knulst

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Sint Maartensdijk
    Hallo Han,
    Ik volg al een poosje stil uw draadjes en met bewondering. Ik weet niet of het hier al is gezegd maar in brussel is er een legermuseum(gratis) waar een dragon Rapide gerestaureerd wordt. Er staat een gigantische collectie vliegtuigen. Ik vond het echt de moeite waard om er eens rond te kijken. Succes met de bouw!

    Gr Geert
     
  19. HanDeBouwer

    HanDeBouwer

    Lid geworden:
    1 okt 2008
    Berichten:
    913
    Locatie:
    Bouwhok
    De oogjes worden nog vervangen voor wat dikkere.
    Moet ik eerst ergens opscharrelen.

    En de dragon in brussel is de Dh 89. niet de 84!!!

    Maar dit is wel leuk.
    Hier ben ik nu dus mee bezig.

    [​IMG]

    Groeten Han.
     
  20. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    aaahaah, dát kon ik dus niet zien op je webcam. Wel vleugeltje erop en weer eraf :D
    Goed bezig hoor!
     

Deel Deze Pagina