Bouwverslag EG Aircraft MX-2

Discussie in 'F3A-X' gestart door Fries Westerman, 29 dec 2009.

1. Fries Westerman

Fries Westerman

Lid geworden:
    18 mei 2007
    Het wordt vervolgens dan best of both worlds.

Dan toch maar een switch aan de buitenkant. Jammer maar dan kan dan niet anders. Verder een remote optical switch om daarna de ontsteking aan of uit te zetten. Het ledje moet dan ook naar buiten verwerkt worden.

Ach het is niet anders.

Vandaag de props geboord. Ik heb mijn zender weer binnen gekregen na een upgrade naar 2.4 Ghz. Morgen ga ik het een en ander inbouwen. We zullen zien hoever ik ga komen dit weekend.

Ondertussen ga ik op het web op zoek naar mooie wingbags. Ik heb een poosje geleden hele mooie gezien welke je kan laten maken met een custom print zoals je vleugels in het echt zijn. Ik moet alleen weer even zoeken want ik had niets bewaard.

2. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Revoc.eu

Voor mijn grote Yak kosten ze in basis kleur (1 kleur dus) al 169 euro, ex 30 euro verzenden. Ik wil al helemaal de prijs niet weten als ze je kleurenschema erop zetten:)

3. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. heino

heino

Lid geworden:
    17 okt 2003
    Hoi Thierry,

Ik volg jou thread al een tijdje ;) en hij/zij wordt mooi en de kleurkeuze is ook super.
    Als ie net zo goed vliegt als dat ie eruit ziet dan ben jij echt wel een "happy chappy" :turn-l: .
    Sterker nog, ik weet namelijk dat die kist als een droom vliegt daar heb ik geen online filmpje voor nodig "no offence" Alex ;)

Jij zult em wel kennen Thierry die een soortgelijke kist heeft en ik ken em ook heel goed ;) .
    Ik heb die kist dus "for real" zien vliegen 8) een super goedmoedige kist en een goede keuze.

Nu nog alleen de maiden van jou kant en ook jij zult dan in de zevende hemel zijn :thumbsup: .

Keep up the good work,
    Heino

5. Fries Westerman

Fries Westerman

Lid geworden:
    18 mei 2007
    Thanx Alex.

Je moest eens weten hoe vaak ik deze video bekeken had. Deze video is van een persoon bij Ohio Models welke het prototype gebruikt heeft voor deze video. Hij gebruikt bij deze versie ook een MTW75 maar dan de kortere versie. Daaruit bleek dat de tunnel ingang en lengte aangepast moest worden in het productie model.

Dat gaat binnenkort gebeuren. Vandaag moet ie test gedraaid worden. Ik ben zeer benieuwd naar de geluidsproductie van het geheel.
    In ieder geval heb ik de spinner erop zitten. Deze is het soort dat geen centrale bout heeft maar allemaal losse kleine boutjes die op de vlakke spinner backplane gemonteerd moeten worden.
    Een klusje op zich. De moeilijkheid is dat er 6 gaatjes voor deboutjes precies boven het gereserveerde tapgat op de spinner backplane moet komen. Als de spinner erop zit, dan zie je de gaatjes niet meer. Hoe weet je dan waar je moet boren?

Dit is op te lossen door een tapje op de backplane te plakken, omvouwenen en even doorprikken waar het gaatje van het tapgat zit. (Dat tapgaatje zit op de foto verstopt onder het blauwe tape)

Dan terug vouwen naar achteren en spinner erop doen en dan weer terug naar voren vouwen. Dan kun je boren op de plek waar je het gaat geprikt had.

Daarna de spinner erop zitten (De volgende morgen voor mij dan)
    En het geheel ziet er prima uit.
    Als je goed kijkt kunt je me zien in de reflectie van de spinner.

6. JVDO

JVDO

Lid geworden:
    7 okt 2005
    @Alexzzz met een emcotec rcs had je gewoon je motor kunnen uitschakelen :)
    Dat lopen, lukt heus niet altijd haha

7. Bryan

Bryan

Lid geworden:
    7 feb 2008
    Ziet er goed uit ;)

Vindt het kleurenschema vooral erg mooi :D

Grt.

8. Ado

Ado

Lid geworden:
    8 jul 2009
    Tipje: (misschien was je het al van plan) spinner boutjes borgen met locktite, is bij mij al eens losgekomen tijdens de vlucht, flinke schade aan de prop en kras op de motor kap als gevolg...

9. Fries Westerman

Fries Westerman

Lid geworden:
    18 mei 2007
    Goed plan.

Hij is net af qua bedrading. Alles moet natuurlijk wel even netjes. Volgens mij is dat aardig gelukt.

Zeker het gepiel met alle componentjes voor de ontsteking. Eerst een schakelaar met laad aansluiting, een in en uitgang. Dan een regulator van 7.4 naar 5.2 Volt. Dan een optical switch met ledje. Pffff. Maar het zit erin.

Ik kan nu de switch omhalen op de kist. Ook op mijn zender. Als ik op de zender deze switch omhaal, gaat het ledje aan en heeft de igintion unit spanning. Dus ik kan het spul remote uit doen. Een bijgaand veiligheid aspect is dat als het signaal van de zender wegvalt, valt de ontsteking ook uit. Just in case..

Verder heb ik nog een onstorings blokje geplaatst tussen de throttle servo en de ontvanger. Het geheel is netjes trillingvrij bevestigd aan de binnenkant. Je ziet 'm in de laatste foto.

Nu ga ik het spul volgooien en uittesten in de tuin.

Tot laterzzz...

10. Fries Westerman

Fries Westerman

Lid geworden:
    18 mei 2007
    Testrun geslaag!!!

Gisteren in de middag heb ik de tank vol gegooid en het ding gestart. Het gas stond daarbij standaard iets te ver open. Maar hij liep!!!!
    Het geluid is veeel beter dan zo'n BCM potje. Fluisterstil is ie niet maar het is in ieder geval veel beter dan vroeger.

Na het lopen bleek mijn uitlaat een kwartslag gedraaid te zijn. Het pijpje zat naar 3 uur te wijzen ipv 6 uur. Even terug gedraaiid en na vele test pogingen heeft het uitlaatje geen mm meer gedraaid. Wellicht moest het teflon kousje even pas komen te zitten.

Hieronder even wat detail foto's:

Het overgangetje van de vleugel naar de romp. Dit is een GFK vormpje dat ik op de vleugel vast gemaakt hebt met UHU Por. Dit geeft toch een beetje mee terwijl het nog steeds goed plakt. Een nadeel is dat je wat voorzichtiger moet omgaan met de vleugel.
    Maar goed wingbags komen er aan. Alex? Overigens toch bij .:REVOC:. - custom made wing bags. Dit was idd de site.

De carbon spinner en prop zijn een plaatje en maken de kist helemaal af.
    Vanmiddag heb ik de test gemeten met een toerentellen en het ding meet op een 3blads prop iets van 4500. Ik ben natuurlijk alleen maar 2 blads rpm's bekend. Het lijkt me dan ook wat weinig, maar als ik even op het gehoor af gaat, moet ie niet meer toeren gaan draaien.
    Kunnen jullie hier iets van maken?

Na het testlopen, ben ik er achter gekomen dat het tankdopje er langzaam uit trilt. Ik ga dat nog even aanpassen.

Deze week nog even de failsafe switch inbouwen en dan kan ie wat mij betreft z'n maiden gaan krijgen.
    Greetz,
    Thierry

11. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Dat zal een meetfoutje zijn hoop ik:) (en anders hoop ik niet dat je al te lang volgas hebt gegeven) Stond de rpm meter wel op 3-bladen?

12. Fries Westerman

Fries Westerman

Lid geworden:
    18 mei 2007
    Hi,

Zometeen nog even de spinnerboutjes vast zetten met locktite. En nog even wat schuim aan de binnenkant van de vleugel stoppen waar de connectors liggen als de vleugel eraan zit.
    Hoe doen jullie dat met de losse connectors?

13. Fries Westerman

Fries Westerman

Lid geworden:
    18 mei 2007
    Je bedoeld dat de toeren te laag zijn? Hij pakt anders prima snel op.

14. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Als hij werkelijk 4500 toeren draait op volgas, dan durf ik mijn 3.30 meter Yak erom te verwedden dat hij binnen 5 vluchten in elkaar draait:)

Stond je gasschuif wel helemaal open? Zo'n ongewoon zware prop zit er ook niet op.

Een 50cc eencilinder kun je met goede koeling iets onder de 6000rpm laten lopen.

15. JVDO

JVDO

Lid geworden:
    7 okt 2005
    4500rpm is zoiezo te laag, al lijkt het in de video dat hij meer dan dat doet hoor...

Kijk zeker dat toerental nog eens na, als hij slechts 4500 toeren doet (wat ik veronderstel van niet) is er echt iets mis.

Als ik het op de video goed kan inschatten is het jouw toerental meter die niet in een goede dag is...

[Dit hieronder is niet meer van toepassing, ik zag pas later dat dit geen nieuwe motor is]

Ik zou je ook aanraden gewoon rustig te gaan vliegen om hem in te lopen.
    Als hij niet prefect zou aannemen geen probleem hoor komt wel goed na wat liters... maar gas staan geven op de grond laat hem enkel oververhitten.

Laatst bewerkt: 14 mrt 2010
  16. Fries Westerman

Fries Westerman

Lid geworden:
    18 mei 2007
    Hoi,

Thanx voor de reacties. Ik heb vandaag even na het eten, de 23x8 prop erop gehad. Na het gehoor, liep deze iets meer toeren te maken, maar ook duidelijk meer geluid.
    Ik ga er van uit dat mijn meter niet in orde is. Wellicht de batt. leeg.

Deze week krijg ik de smartfly failsafe pin switch binnen en dan kan ie de lucht in. Helaas dit weekend niet. Ik gok op volgend weekend.

Greetz,
    T

17. gerardvandeketterij

gerardvandeketterij

Lid geworden:
    13 dec 2007
    Hoi Thierry.
    Rpm moet meer zijn .
    Ik haal met de mvvs 45cc en de zelfde prop 21.11,5n 6100 rpm.
    Ik haalde eerst 5500 rpm.het probleem zat in de bougie.
    Vervangen en meteen 600 toertjes erbij.
    groet Gerard.

18. Fries Westerman

Fries Westerman

Lid geworden:
    18 mei 2007
    Guys!!

Hij heeft vandaag gevlogen!!! Heerlijke kist, moet ik zeggen. En mega stil met een drieblads erop. Vermogen zat om een hele grote loop te doen, maar te weinig voor 3D. Daar heb ik een 23x8 prop voor liggen. Die wil ik volgende week gaan uit proberen.

Ik heb een 4tal vluchten gedaan, waarvan de 3e een deadstick was. De motor was te arm afgesteld. Tijdens de landing die goed verliep, was ik terecht gekomen in hobbelig landschap en is de rechter wielsok een beetje gescheurd. Daar ga ik even een nieuwe voor halen. Altijd handig.

De motor is nu goed afgesteld met zelfs een iets hoger toeren dan eerst. De 4e vlucht was dan ook heerlijk. Alhoewel mis ik echte trek kracht voor 3D met deze 3 blads prop.

Verder trilt het rudder servo mij te veel. Daar ga ik een nieuwe voor kopen. Op de grond staat het richtings roer te veel shaken.
    Het zwaartepunt en daarbij het vlieggedrag is voor mij weer een beetje nieuw. Bij omrollen op 45 graden up vlucht hoef ik geen down te geven. Hij blijft de up-lijn houden die hij volgde voor omrollen. Hetzelfde geld voor rugvlucht. Ik hoef bijna geen down te geven.
    Toch is hij niet extreem gevoelig op hoogte. Eigenlijk prima.
    Hij breekt niet uit met een wall en snapt prima. Met het kleine windje vandaag kon een parachute prima uitgevoerd worden. Bijna tot geen horizontale move. Hij zakt dan lekker.
    Mes kant kan helemaal high-alfa zonder uit te breken.

Hangen gaat ook prima. Echter reageert hij heel traag op uitslagen in een hoover. Om te ontsnappen uit de hoover is vol gas net genoeg om weg te kruipen. Ik heb het idee dat het 3 blads propje te weinig wind genereert en onvoldoende trek kracht heeft.
    Harrier heeft geen wingrock.

Het beestje gaat echter wel prima vertical unlimited bij 3/4 gas.
    Nogmaals, prima kist. Volgende week even de 3D prop erop dan.

Greetz,
    Thierry

Meskant tuckt naar de buik en zal vermoedelijke weg gemixed moeten worden. Of er moet iets aan het zwaartepunt gebeuren. Deze is echter volgens het boekje. Wat is jullie mening?

Wat is jullie ervaring m.b.t. het zwaartepunt

19. Bryan

Bryan

Lid geworden:
    7 feb 2008
    Dat ziet er goed uit Thierry :D

Gefeliciteerd met de geslaagde maiden!

Grt

20. heino

heino

Lid geworden:
    17 okt 2003
    Hoi Thierry,

Ook van mijn kant gefeliciteerd met je maiden :thumbsup:

Nu zien wij jou tenminste lachen op de foto met de kist erbij ;)
    Ik wens jou nog vele mooien vlieguren toe ennuh dat 3D-en dat komt wel :zon: eerst maar eens de motor lekker laten inlopen tijdens het vliegen.

Grtz,
    Heino

Deel Deze Pagina