Bouwverslag eigen ontwerp onderzoeksboot

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door totale beginner, 15 aug 2012.

1. Ben44

Ben44

Lid geworden:
    27 jul 2010
    geef anders eens de afmetingen van de motor ;hoeveel polen heeft het anker,dan kunnen we je in de goede richting sturen ivm de schroef
    dat plastiek schroefje dat je der nu op staan hebt is echt waardeloos

straalbuis/afgetopt ik val weer uit de toon maar echt noodzakelijk vind ik het niet bij je onderzoekschip
    als totale beginner zou ik bij een eenvoudig traditioneel roertje blijven ,bepaart je een hoop werk en dat functioneert ook hoor

mvg

2. totale beginner

totale beginner

Lid geworden:
    16 apr 2012
    Hallo,

De motorgegevens:
    Diameter: 36mm
    As diameter: 3,2mm
    Blokkeerstroom: 1,8A @ 12Volt

typenummer: niet leesbaar

Mvg,
    Daan

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Ben44

Ben44

Lid geworden:
    27 jul 2010
    blokeerstroom 1.8a ,12 volt?

vrees dat 1 zulk een motor maar weinig snelheid in je boot gaat krijgen , ziet er toch niet echt een klein model uit niet?

wat weinig vermogen denk ik

mvg

4. totale beginner

totale beginner

Lid geworden:
    16 apr 2012
    Ik dacht van gewoon wat te experimenteren met spulletjes dat ik had liggen en dan een uiteindelijke keuze te maken. De motor lijkt mij krachtig genoeg, maar we zullen zien op de eerste testvaart.

Mvg,
    Daan

5. Ben44

Ben44

Lid geworden:
    27 jul 2010
    dat is een goede instelling !

probeer het eerst ,als je er voor zorgt dat je motorsteun en motor vlot bereikbaar zijn in je schip kan je er altijd het één en ander aan wijzigen mocht het nodig zijn

mvg

6. Vincent1979

Vincent1979

Lid geworden:
    29 aug 2009
    Denk eerder dat die 1,8 een gebruik onbelast is, Blokkeer stroom ligt vaak ver boven de 30amp,

7. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Of de stroom bij hoogste rendement?

8. totale beginner

totale beginner

Lid geworden:
    16 apr 2012
    Hallo,

Ik heb ondertussen een roer gemaakt. Het is een beckerroer geworden, het ontwerp heb ik van een youtube filmpje en dit heb ik zelf wat aangepast. Het binnenwerk is uit koper gemaakt en hard gesoldeerd. De afwerking is met polyesterplamuur gedaan.

Mvg,
    Daan

9. Vincent1979

Vincent1979

Lid geworden:
    29 aug 2009
    En dat noemt zich een "Totale beginner" :p
    Je bent iedergeval niet met 2 linker handen geboren... :D:D

10. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Inderdaad, zijn forumnaam liegt dattie groen ziet :D

Leuk zijn Beckerroeren he? Ik heb er nu ook twee gemaakt (voor op een dubbelschroefs sleper) en ik kan bijna niet stoppen met bewonderen hoe die flap beweegt. Simpel en ingenieus!

11. totale beginner

totale beginner

Lid geworden:
    16 apr 2012
    Hallo,

Ik heb weer wat voortgang gemaakt. Na een eerste testvaart doken er een paar problemen op:

• De koker waar de roerkoning in zat was niet hoog genoeg, bij golfslag of vol gas vooruit kwam er water naar binnen.
    • De schroefas was langs binnen niet genoeg afgesloten waardoor het schroefasvet er uit kwam.
    • De motor was op 12 volt niet krachtig genoeg.
    Deze euvels zijn nu allemaal opgelost. De koker waar de roerkoning in zit is verhoogd en er komt nu geen water meer binnen. De schroefas heeft nu een dicht lager langs de binnenkant en er komt geen vet meer uit. En ik vaar nu op 24 volt waardoor ik meer dan genoeg kracht heb uit mijn motor. De motor kan hier overigens perfect tegen, hij wordt totaal niet warm. Ik verbruik dan ook maar 1 ampère maximum.

Bij deze ook enkele fotootjes:

De binnenkant van de boot:

Montage van het roer, het vet dat je ziet komt van met de schroef te draaien juist na het smeren van de as.

De ESC en roerservo:

De motorsteun en montage op de schroefas:

En de klittenband die je eerder kon zien houdt de batterijen vast:

Dit zijn 2 batterijen van 12 volt 17Ah die in serie staan. De batterijen zorgen meteen ook voor voldoende ballast.

Mvg,
    Daan

12. Ben44

Ben44

Lid geworden:
    27 jul 2010
    please gooi die schroef in de vuilbak ; dat is echt de enige plaats waar dat plastiek geval thuishoort :)
    nog 1 dingetje : waarom toch de dubbele aansturing van het roer , dat is iets wat uit de vliegerij is overgewaaid komt en gretig wordt overgenomen
    men vergeet echter dat in de vliegerij daarvoor kabels gebruikt worden en het dan niet uitmaakt of beide stangen exact even lang zijn , lengteverschil kan opgevangen door de kabels

hier met die stangen moet het exact even lang zijn of het begint te wringen!
    ofwel verbuigt je roeras ofwel beweegt je servo , en mocht alles stevig vastzitten begint je servo rare geluiden te maken

beter is slecht 1 stang maar dan een deftige!

mvg

13. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Ik vind het er allemaal nog altijd overtuigend uit zien, zeker voor een "totale beginner" :p

Wel drie puntjes:
    -Slijp even dat puntje van je becker-geleider af (spijker gebruikt?), dat ziet er al een stuk beter uit
    -Verf de binnenkant van je boot wit oid, het is heel kinderachtig maar dat ziet er gewoon netter en opgeruimder uit dan het kale polyester.
    -Zou je je accu's niet wat lager in het schip leggen? Dat helpt voor de stabiliteit.

Wat voor ESC heb je? Is dat een vrij te kopen exemplaar of zelfbouw? Er zit een lekker koelblok op in ieder geval!

...En ik zie een bekend ontvangertje liggen...!

14. totale beginner

totale beginner

Lid geworden:
    16 apr 2012
    Hallo,

Bedankt voor de tips. De schroef laat ik momenteel nog even zitten omdat hij goed vaart en ik het persoonlijk niet echt storend vind. Ik investeer liever eerst in een dek, ...

Ik ben momenteel het roer onder handen aan het nemen, het puntje is er al van geslepen. En ik ben een stevige hevel aan het bouwen zodat ik met een stevige stang alles kan verbinden.

Wat de batterijen betreft, deze kunnen moeilijk lager omdat de motor en schroefas daar zitten. Ze liggen nog net een stukje onder de waterlijn en ik heb momenteel zelfs met veel wind nog geen stabiliteit problemen.

De binnenkant van het schip ging ik zeker zo niet laten. Ik moet er echter nog een pompje in monteren (voor de bluskanonnen en koelwatersimulatie). Daarom wacht ik nog even met een likje verf. De lijm kan dan beter hechten.

Over dit laatste had ik nog een vraag. Voor de bluskanonnen heb ik een ruitensproeipompje van een auto genomen. Echter is dit voor de simulatie van koelwater veel te krachtig. Hoe kan ik het beste koelwater simuleren?

@setsunakaede: de ESC heb ik zelf ontworpen en gebouwd. Het koelblok is overdreven zwaar maar ik had het nog liggen en zo heb ik zeker geen koelproblemen. Meer info over de ESC is hier te vinden:

info: http://dptechnics.com/esc/
    schema: http://dptechnics.com/esc/esc.pdf
    firmware: http://dptechnics.com/esc/escfirmware.txt

Op vraag wil ik ook de gecompileerde firmware posten.

Mvg,
    Daan

15. Arie de Koning

Arie de Koning

Lid geworden:
    3 okt 2004
    Een buisje achter de schroef in het water laten steken met een opening van omgeveer 45 graden. Dan bllast de schroef er water in afhankelijk van de snelheid??? Schoot me zo te binnen. Of het iets is?? Werkt alleen bij vooruit. Net als bij speedbootkoeling.

16. g.knulst

g.knulst

Lid geworden:
    7 jun 2010
    Goed bezig! Als je er een rabousch schroef onder legt i.p.v. deze plastic schroef heb je veel meer rendement. Freeks(Freek) kan hier over mee praten. Zo heel veel kosten ze ook weer niet. Hoe hoog wordt je opbouw precies? Met opbouw vang je veel meer wind wat ten kostte gaat aan de stabiliteit. Misschien is het beter als je de voorste accu gewoon op de bodem neer legt, want daar heb je nog ruimt als ik het zo zie. Verder heb je een echt een strakke romp gemaakt. Ik neem een abbo.

Groeten,
    Geert

17. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Ah, ja, die regelaar heb ik al eens ergens voorbij zien komen inderdaad. Mooi werk!

Deel Deze Pagina