hij heeft gevlogen!!!!! en wel om....... 10 over half 8 :roll:
2X zelfs. er zat wel veel speling op het hoogteroer wat om 6 uur was verholpen door middel van een 2mm triplex plankje om de stuurstang op de rompachterkant gelijmd. ook ging bij het aanslaan de motor steeds op bijna volgas, wat naderhand veroorzaakt bleek te zijn door een losgetrilde carburateurschroef. er werd valse lucht aangezogen door het gat waar de schroef zat. de schroef hebben we niet meer teruggevonden, waardoor gecombineerd met het losse hoogteroer de vliegdag voorbij leek. dit was om half 5. toen kreeg van de clubgenootjes tips over hoe ik toch nog kon vliegen, waardoor ik met gespitste oren zat.
de tips:
-plaatje hout om de stuurstang zodat deze niet kan verbuigen.
-carburateurschroef van de charter halen en op de harvard zetten.
dus ik met goede moed mijn pa opgebeld en gevraagd of ie me op wou komen halen.
thuis even het triplex op maat geknipt, boormachine gepaktl, boortjes, secondelijm, tape enz. , maar toen ik decarburateurschroef uit mijn charter wou halen bleek het even niet goed... de irvine op mijn charter is nog van de oude serie, die hebben een inbusbout van 2MM dikte die achter de carburateur loopt in plaats van 2 schroefjes in de zijkant.....
dus ik met de balen terug naar de club om mijn toeestel op te halen ( stond nog op het clubveld), waarna we onderweg johan ( clublid, zeer goeie gast, gaf ook de tip van een plankje hout op de rompzijkant) tegenkwamen, die kwam net van de club en ging zijn zwevertje ophalen van thuis. ik aan hem gevraagd of hij nog een schroefje van een OS carburateur had liggen ( de nieuwe irvine motoren hebben OS carburateurs met een irvine logo er voor op). hij wist het niet zeker maar hij zou kijken.
op de club alvast het stuurstangeje van het hoogteroer gefixt, en na een tijdje kwam johan aan MET.....HET SCHROEFJE!!!!!!!!!!!!
had ie even van zijn nieuwe OS gehaald ( zijn die dingen toch nog ergens goed voor :lol: ). erop gezet, tanken, en hij was vliegklaar!!
stickmodus omzetten voor johan ( 30 jaar vliegervaring, zal hem de maiden dan maar laten doen :lol: ), en starten die hap.
dan, netjes motor afstellen, loopt net iets te hard, niet uit te trimmen, maar dat geeft niet ( yeah right...).
paar achtjes taxien, en dan...neusje in de wind ( ikke knikkende knietjes...), gas erbij, op snelheid, staart omhoog, beetje up, en schaal wegtrekken die hap
op het eerste gezicht wat venijnig op zijn rol, en er is maar een kwart gas nodig om hem op tempo te houden. stallsnelheid ligt redelijk hoog.....
johan trok hem heerlijk in schaalbochten, ook met het bij het echte toestel zichtbare zakken in de bochten ( was bij mij naderhand niet).
paar prachtige low-passes waarbij de folie lekker glom in de ondergaande zon. landen ging moeilijk omdat het gas niwt dicht wou, dan maar geforceerd het gas eraf ( vraag me niet hoe ie het deed, kan ook zijn dat de tank leeg was) en landen.
mijn beurt, hier die zender!!!!!!
tanken, modus weer terugzetten, servokruis voor het gas anders zetten, en gassen maar!!!
het kruis stond verkeerd waardoor bij kwart gas op de zender het motortje stationair liep, kon ook niet getrimd worden, ach sheiss, vliegen.
neus in de wind, gassen, meer gas, beetje up en whow, hij hangt bijna op zijn rechterzijkant..... rolroer staat inderdaad een beetje te vinnig.
maar goed, snel aan gewend geraakt en leuk doorvliegen. wel een aantal keren aan de stallsnelheid gezeten

. bij een fly-by bijna de boomtoppen in gestalld, dan is het fijn dat je nog een halve knuppel gas over hebt :lol: . hoppa, nog net tussen de toppen door gesprongen.
tweede keer stallsnelheid bij het landingscircuit, valt over een vleugel weg, gas erop en weer rechttrekken. nog een keer landingscircuit en hem maar neergezet.
nou, hoe ie vliegt? als een harvard natuurlijk!!!!
volgende keren maar wat minder uitslag....ja jan, je had gelijk.....
johan saves the day once again, enne, het schroefje komt eraan :wink: