Bouwverslag: FPV DJI F450 met GoPro voor film en fotografie

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door ptrtjee, 21 apr 2013.

1. ptrtjee

ptrtjee

Lid geworden:
    4 feb 2013
    Emil gelijk maar een PBtje gestuurd voor een buzzer. :)
    Ik ben even de gains aan het afstellen maar ik merk dat tussen de 95% en 105% het beste vliegt. Praktisch de standaard settings dus!
    Te lage gain is praktisch onbestuurbaar vanwege de grove handelingen die nodig zijn en een te hoge gain is hevige oscillatie.

Alle gains staan bij mij nu op 100% behalve die van de gimbal. Daar ben ik nog mee aan het spelen. rond de 30% lijkt prima te werken.

Gelijk een SanDisk Extreme klasse 10 16GB SD kaart besteld. De kaart die ik nu heb is 8GB klasse 2 waardoor de beeldkwaliteit wat tegenvalt. De schrijfsnelheid is te laag.

Wat doen jullie trouwens om jello tegen te gaan? Ik merk dat bij lage toerentallen de jello heviger is dan bij hoge maar ook bij hoog is een lichte vervorming zichtbaar. Niet zozeer jello maar iets dat lijkt op het rolling shutter effect. horizontale verticaal bewegende vervormingen.
    Niet echt zichtbaar maar storend genoeg.
    Heb al wat oplossingen gevonden maar ik ben toch benieuwd naar jullie persoonlijke bevindingen.

Overigens, de echte maiden flight moet nog komen! Ben nu alleen nog maar wat aan het hoveren om het geheel mooi afgesteld te krijgen.

2. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Spelen met foam rubber gelpads..
    spelen met resolutie , en ook onderling me tframe rate,en spelen met narow normal en wide
    Bij weer zonder zon of met de zon mee schijn je ok minder last te hebben.. Stuur anders "sublover" even een mail , en zeg maar dat ik je gestuurd hebt, hij weet veel van dit soort zaken..

3. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    Rolling shutter effect is hetzelfde als jello.

Props goed balanceren en je camera mount beter dempen. Als je hero2 gebruikt is 1080mode heel erg lastig om 100% jellovrij te krijgen. Probeer maar eens 720p 60fps

4. ptrtjee

ptrtjee

Lid geworden:
    4 feb 2013
    Ik merk nu dat mijn elastiek veel te strak staat! Morgen maar eens een wat "lossere" proberen. Heb ook wat foam liggen uit een flightcase dat ik eens kan proberen. Is stevig spul maar speciaal ontworpen om impacts en trillingen tegen te gaan.

Edit:
    Stom dat ik jello en RSE als 2 aparte problemen zag haha!
    Ik zal ook eens kijken of 720p werkt! Helaas is het nu al te donker en ik moet wel zeggen dat een GoPro 2 zeer slecht presteert in "low light" situaties. Kan ook aan mijn instellingen liggen maar wat ik tot nu toe heb gezien is niet top.

5. Pinky-II

Pinky-II

Lid geworden:
    3 dec 2007
    Vreemd ik gebruik een GoPro volgens mij 1e type (heb hem ook maar te leen) en deze zit gewoon met 2 velco straps aan de accu en levert het volgende beeld:

(Clip opgenomen in 1080P 30Fps)

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    Daar is het donker :). Jello komt pas bij zonlicht te voorschijn.

Edit:
    Kijk maar eens bij 1:46 bij jou. Daar zie je dikke jello.

7. ptrtjee

ptrtjee

Lid geworden:
    4 feb 2013
    Uhoh ik kan mijn post niet meer bewerken?!
    Ahh net nu het verslag bijna ten einde komt en ik wat foto's van het eindproduct wilde posten. :cry:

8. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    Ja vind ik ook zo'n achterlijke regel.

Je kan admins vragen om voor je te bewerken.

9. DJ41

DJ41

Lid geworden:
    22 dec 2012
    Ik heb hetzelfde probleem met mijn Phantom review.

10. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    Is geen probleem. Je mag na een maand je post niet meer editten.

11. ptrtjee

ptrtjee

Lid geworden:
    4 feb 2013
    Ah dat vind ik echt bagger. :(
    Welke mods zijn actief in het multicopter gedeelte? Kan dat zo snel niet vinden.

Edit: Ik heb sowieso burp even een berichtje gestuurd.

12. Jappie

Jappie

Lid geworden:
    18 dec 2012

Benieuwd naar jouw bevindingen met jello wegkrijgen Peter.
    Ik vlieg met bijna dezelfde set-up (waar Emil het al over had, hij heeft m gebouwd voor me).
    Heb geen M3 trillingsdempers en ook bij 1080 of hoger last van jello. 720 gaat redelijk goed. Elastiek vaster of losser hielp bij mij niet echt, maar heb de go pro wel vast met klittenband..
    Ga nu de gelpads denk ik proberen, wil namelijk minimaal 1080 kunnen filmen.. Maar dat wordt een uitdaging gezien andere posts :))

13. ptrtjee

ptrtjee

Lid geworden:
    4 feb 2013
    Ik wil toch ook liever met 1080p gaan opnemen vanwege het doeleinde van de quadcopter. 720 is acceptabel maar niet gewenst.
    Ben even aan het spelen met de instellingen van de GoPro. NTSC biedt 1080p met 30fps en PAL biedt alleen 1080P met 25fps. Een hoger framereate is wel gewenst dus dan maar NTSC.

Gelijk een klasse 10 SD kaartje besteld voor beter schrijfsnelheid. Schijnt dat het type kaartje en de kwaliteit daarvan ook meespeelt.

Wat ik me afvraag. Die M3 trillingsdempers tussen het landingsgestel en het frame, verergeren of verminderen die juist de trillingen? Ik kom regelmatig tegen dat hardmounten de beste oplossing is maar dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen.

Edit: De quad is klaar trouwens!
    Alleen nog een goed setje cloverleafs en een OSD en dan is het verslag écht afgerond.

Ik wil zo graag het bouwverslag bijwerken maar ik heb nog geen reactie van burp.
    Weet iemand nog andere mods die actief zijn in dit multicopter forum gedeelte?

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    60fps geeft meer mogelijkheden tot slow motion en geeft veel scherper beeld tijdens veel bewegingen. 30fps vervaagd een beetje en verliest scherpte bij snellere bewegingen.
    Zeker als je sport beelden gaat maken zul je hiervan last krijgen.

15. burg

burg

Lid geworden:
    30 jul 2008
    Ik vlieg een Hero (1 en 2) altijd op 720-50fps. Dat is prima voor FPV. Al het andere geeft minder resultaat. Een Hero3 kan op 1080-50fps maar het betere beeld komt met name door de verbeterde lichtgevoeligheid. De 1080 is alleen leuk for slow-mo editing.

Die quadframe gimbal icm Naza is grappig maar niet geschikt voor goeie opnames. De laatste versies heb ik alleen aangesloten via een remote pan en tilt. Dus in de lucht de positie vd GoPro aanpassen aan de stand vh frame op gps. Alleen miste ik daar weer een grotere hoek voor de tilt.

16. ptrtjee

ptrtjee

Lid geworden:
    4 feb 2013
    Jammer dat de Hero 2 dan net te kort schiet. De Hero 3 black edition biedt 1080P op een hoger aantel FPS dan de Hero 2.
    Ik vind daarentegen de Hero 3 black edition echt veel te duur. Dat kan ik simpelweg niet betalen. Tot die tijd zal ik het moeten doen met de Hero 2. Staat nu op 720P met 60FPS wide.
    Had graag in 1080 willen schieten maar met 25/30 fps komen de beelden niet goed naar voren.

17. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    60fps behoudt beter details bij snelle bewegingen ook al render je het terug naar 30fps. Pak de camera en film gras of bomen en beweeg heen en weer. Doe dit op 30 en 60fps en render 60fps terug naar 30 en zul je zien dat het kwaliteit nog beter is. Je ziet dan details, zoals gras sprietjes nog steeds ook tijdens de beweging en op 30 fps begint het duidelijk te vervagen.

18. SjaakZwart

SjaakZwart

Lid geworden:
    18 okt 2012
    Houd wel in de gaten dat wij in PAL land leven en niet in NTSC land. Ik weet niet hoe jij je beelden wilt terugkijken? Alleen computer of ook op je TV? Niet alle tv's ondersteunen verschillende beeldsystemen! Op PC's maakt het vrijwel niks uit. Uiteraard kan je via een editing programma je opnames converteren naar een andere framerate waar dat ga je waarschijnlijk ook zien!

Verder complimenten voor je bouwverslag. Ik blijf het draadje volgen over de jellow... Ik sta ook op het punt de camera op mijn copter te plaatsen!

HD

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. lennie054

lennie054

Lid geworden:
    19 mrt 2008
    Je rendert alle beelden nadien toch weer? en daarnaast denk dat het niet zal meevallen nog een tv te vinden die geen ntsc ondersteunt.. ;)

20. ptrtjee

ptrtjee

Lid geworden:
    4 feb 2013
    Klopt volkomen wat je zegt over NTSC en PAL. Die standaard is daarentegen al best wel oud en veel moderne televisies kunnen tegenwoordig om gaan met zowel NTSC als PAL.
    Omdat ik de video's vooral schiet voor web en mobile devices maakt de standaard niet zoveel uit. Het merendeel zal toch worden geupload naar Vimeo (vanwege de betere kwaliteit dan YouTube). Door het renderen en na bewerken maakt NTSC of PAL geen verschil.

Deel Deze Pagina