Bouwverslag: FPV DJI F450 met GoPro voor film en fotografie

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door ptrtjee, 21 apr 2013.

1. lennie054

lennie054

Lid geworden:
    19 mrt 2008
    hahaha... "pizza"..

2. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    Waarom zou je die extra fps niet pakken op NTSC :D. PAL en NTSC is verleden tijd. Meeste zaken worden op youtube/computer bekeken. Daarnaast ondersteunen de TV's tegenwoordig alles.

Het is wel zo dat als je 60fps filmt je beter naar 30fps kan renderen voor clean en snelle conversie en als je 50fps filmt je beter naar 25fps kan converteren. Dat vinden de editting tools wat fijner.

@ptertje
    vimeo is niet erg goed toegankelijk en vooral op mobiele devices. Je moet de betaalde versie hebben voor goede mobiele ondersteuning.
    Je mag met de gratis versie ook maar HD videos van maximaal 500mb per week uploaden en ook een HD vid per week.

Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  3. ptrtjee

ptrtjee

Lid geworden:
    4 feb 2013
    Inderdaad jammer dat de dekking niet top is van Vimeo. Daarentegen is de kwaliteit wel beter wat ten goede komt van het beeldmateriaal. YouTube downscaled de bestanden, ook in 1080p HD formaat.

Wellicht host ik de videobestanden wel op mijn eigen servers in een maatwerk HTML5 player. YouTube is daarentegen goed geïntegreerd dus ik zou wel stom zijn om het niet daar ook op te uploaden.

Maar ach, dat komt later! Eerst maar eens dit verslag weer bewerkbaar zien te krijgen.
    Had het al gevraagd maar weet iemand wie ik hiervoor aan kan spreken? Burp heb ik al een privé bericht gestuurd maar daar helaas nog geen reactie op mogen ontvangen.

4. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    youtube downscaled niks eigenlijk, het comprimeert alles enkel op 10mbit/sec maximaal en 30fps.

Voor hero2 kun je er maximale eruit halen met de juiste render. Als je beelden hebt wat meer dan 10mbit/sec kwaliteit bevatten zullen deze natuurlijk verslechteren in kwaliteit.

Dit is ongeveer het beste wat je met youtube krijgt op 1080p. Fast motion met veel artifacts met redelijk goede behoud van kwaliteit.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. ptrtjee

ptrtjee

Lid geworden:
    4 feb 2013
    Ik heb zojuist een SanDisk Extreme 16GB klasse 10 kaartje binnengekregen en even getest. De jello is zo goed als weg! De kwaliteit van het SD kaartje speelt dus zeker een grote rol. Ook merk ik dat op NTSC de beeldkwaliteit een stuk beter is dan op PAL. kan ook komen doordat NTSC hogere framerates biedt dan PAL. 720p op 60FPS is erg mooi! Had graag ook 50+ FPS gehad op 1080p maar dat biedt de Hero 2 helaas niet.
    Ik vind het jammer dat bij NTSC de kleuren wat "washen". Bij PAL lijken deze wat stabieler en zijn minder onderhevig aan verschillende lichtinvallen.

De gimbal is nog niet helemaal lekker afgesteld, gains staan net iets te laag. Nu druk bezig met het opstellen van mijn afstudeerverslag dus ik ga vandaag niet veel doen aan de quadcopter. Prioriteiten stellen kan vervelend zijn. :(

6. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    jello heeft niets met de SD kaart te maken.

jello heeft te maken met de licht en trillingen wat op dat moment aanwezig zijn. Is het niet zonnig? dan is kans op jello zeer minimaal dus.

7. ptrtjee

ptrtjee

Lid geworden:
    4 feb 2013
    De lichtintensiteit is exact hetzelfde als de vorige keer en de quadcopter is niet aangepast. Sinds het nieuwe kaartje merk ik dat de kwaliteit een stuk beter is en jello vrijwel weg is. Nog een héél klein beetje maar dat krijg ik wel weg binnenkort.

De schrijfsnelheid is wel echt een stuk beter met dit kaartje. Ik zie geen andere oorzaak van de vermindering in jello. Althans, het is niet zichtbaar in het beeld.

Al het beeldmateriaal is buiten geschoten in een lichte omgeving. Het weer is niet mooi maar de belichting is goed hier.

8. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    Ik wou dat het waar voor je was, maar jello wordt niet veroorzaakt tijdens het schrijven naar de SD kaart, maar ver in de proces daarvoor. Anders was het te makkelijk geweest.
    De data wat naar SD kaart gaat wordt meerdere keren geprocessed voordat het geschreven kan worden namelijk.

Beste test is op dit moment. Ga naar buiten en kijk naar het meeste licht met je quad.....geef flink wat gas en laat je gas tot bijna minimaal los zodat je multi in zijn prop wash komt bij het naar beneden komen. Dat creert genoeg vibraties ;).

9. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    Als je SD kaart de snelheid niet zou aankunnen, zou je totale frames missen, dus schokkerig beeld hebben.

10. burg

burg

Lid geworden:
    30 jul 2008
    Jellow heeft idd NIETS met wegschrijven te maken. Als je jellow hebt via een direct FPV out vanaf je GoPro, heb je het ook als ie niet op opnemen staat ..

11. ptrtjee

ptrtjee

Lid geworden:
    4 feb 2013
    Ik heb het getest door de quad eerst op de grond te laten en het toerental van de motoren stapsgewijs te verhogen totdat deze net op wilt gaan stijgen (rond de 50% via ATT mode). Daarna tijdens de vlucht getest door inderdaad verschillende manoeuvres uit te voeren.

Dit gedaan met het oude SD kaartje en verschillende instellingen op de GoPro (720/1080, verschillende framerates, NTSC/PAL) en dezelfde tests met het nieuwe kaartje.

Omstandigheden zijn werkelijk exact hetzelfde dus als het kaartje het beeld niet verbetert dan is het voor mij een raadsel waarom de jello nu weg is. Ik vergelijk het beeldmateriaal wat geschoten is en er is toch echt een groot verschil merkbaar.
    Ik merkte eerst dat bij lagere toerentallen de jello sterker was maar dat is zelfs nu niet (goed) meer zichtbaar met het nieuwe kaartje.

12. burg

burg

Lid geworden:
    30 jul 2008
    En dan jellow zonder 'w' ;-)

13. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    Doe het nogmaals met de oude SD kaart dan en zul je zien. Zoals burg al aangaf jello zie je ook in live beeld als je ernaar zou kijken.

Je hebt de camera bewogen? Je hebt toch andere licht omstandigheden dan de vorige keer? Als ik naar buiten kijk is het vrij donker en bewolkt hier mocht je vandaag hebben getest?

14. ptrtjee

ptrtjee

Lid geworden:
    4 feb 2013
    Wanneer het weer echt een stuk beter is zal ik het eens uit proberen te testen. Ik ben toch zeker niet gek? haha! :D
    Als jullie zeggen dat het niets met het SD kaartje te maken heeft geloof ik dat gelijk maar ben dan wel benieuwd waarom het beeld dan toch beter is.

Het is inderdaad niet zonnig, bewolkt zelfs. Maar dat was het tijdens de vorige test met het oude kaartje ook en toen was jello wel erg duidelijk merkbaar. De weersomstandigheden en lichtintensiteit zijn dus exact hetzelfde. Zelfs de locatie van de vlucht is gelijk. Ik snap dan ook niet waarom er nu geen jello te zien is en de vorige keer wel.

15. burg

burg

Lid geworden:
    30 jul 2008
    Ik kan wel wat verschillen verzinnen die wel / geen extra trillingen veroorzaken, ook al zijn de condities 95% gelijk. Wind, toerental, prop wash, elastiekje net wat strakker, velcro net wat vaster, etc. Als je jello hebt, kunnen de minste zaken al een reductie of een toename veroorzaken. Het kan zo irritant raken, dag je zelfs daardoor je TBS Disco verkoopt .. juist ja, zoals bij mij ;-)

16. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    Doe de oude SD kaart nu erin en vergelijk het op hetzelfde moment en probeer je camera niet teveel te bewegen tijdens omwisselen van SD kaart. Als het goed is zou je daar ook geen jello moeten hebben op dit moment.

Jello op hero2 is frustrerend en onvoorspelbaar op 1080p.....nou ja je kan het een beetje voorspellen, maar je kan alles met success getest hebben en dan net op het moment supreme krijg je jello.
    Daarom nemen veel mensen altijd op met 720p 50/60fps, omdat je dan vrijwel zeker bent dat het goed is.

Hier wat extra info
    http://en.wikipedia.org/wiki/Rolling_shutter

17. ptrtjee

ptrtjee

Lid geworden:
    4 feb 2013
    Bedankt voor alle tips omtrent Jello en SD kaarten. :) Ga het binnenkort eens uitzoeken.

Ik heb overigens een paar dagen geleden een tweede 4S Lipo besteld:
    Een Turnigy Nano-Tech 4S 3300mAh 35C - 70C Lipo. Buiten de ontladingscapaciteit is deze praktisch hetzelfde als mijn huidige Lipo. 3300mAh geeft me genoeg "brandstof" om een goede 10/12 minuten mee te vliegen maar ik merkte dat mijn "oude" Lipo sneller een dip kreeg wanneer er meer stroom werd vereist. een 35C discharge rate zou dat moeten verhelpen.
    De naza gaf ook knipperende rode LEDs aan toen de voltage monitor aanstond.

is 35C daarentegen niet een beetje overkill? Wellicht dat 30C of zelfs 25C beter was geweest.
    Een 4000mAh Lipo had ook leuk geweest maar die is meteen bijna 90 gram zwaarder.

Edit: Die Lipo is zojuist binnengekomen.

18. burg

burg

Lid geworden:
    30 jul 2008
    Peter, ik heb gisterenavond een NanoTech 4S 4000mah 25-50c (433gr) op het MBF te koop gezet (max 10 ladingen), 2 tientjes. Nooit een voltage drop gevoeld op de TBS Disco. Interesse ?

19. ptrtjee

ptrtjee

Lid geworden:
    4 feb 2013
    Klinkt zeker interessant en ik heb wel interesse!
    Die Lipo is daarentegen wel ongeveer 60 gram zwaarder vergeleken met mijn 3300mAh 20C Lipo. En is 25C toch nét niet iets te weinig? Zeker omdat 20C voor mijn gevoel te veel/snel voltage dips geeft.

Aangezien ik ook net de nieuwe 3300mAh 35C-70C Lipo binnen heb wil ik wel even te weten komen of deze ontladingscapaciteit wel goed en niet te veel is. De max stroom van de motoren wordt lichtelijk overschreden op maximum vermogen maar dat zou geen probleem moeten zijn.

Wat raden jullie aan. Een 3300mAh 20C Lipo of een 3300mAh 35C Lipo of juist iets anders. Qua gewicht/formaat scheelt het niet veel. 20C is sowieso veilig in de max power limit maar 35C gaat daar net over heen met 9,7W.

Sowieso is een Lipo tussen de 3300mAh en 4000mAh meer dan genoeg. Het gaat mij meer om de ontladingscapaciteit.

20. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Zoveel mogeijk C met zo laag mogelijk gewicht ;)

Deel Deze Pagina