Bouwverslag: FPV DJI F450 met GoPro voor film en fotografie

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door ptrtjee, 21 apr 2013.

  1. spattex

    spattex

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    160
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb deze discussie op RCgroups ook al eens voorbij zien komen.
    Daar had iemand ook een theorie over de schrijfsnelheid van je SDkaart i.c.m. jello.
    Zou het niet kunnen dat er toch een kern van waarheid in zit?
     
  2. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Nee kan simpelweg niet. Als je hierboven leest zul je zien dat jello zelfs bij niet opnemen optreedt. Dus live output naar een monitor zonder dat je opname knop drukt zie je jello al.

    Daarnaast zou dat nooit kunnen, aangezien de frames pas worden gescreven als deze volledig opgebouwd zijn.

    Dus het ziet er als volgt uit.
    Licht komt de lens in-> Dit wordt door de CMOS chip gezien en er wordt een frame gemaakt->Dit wordt gebufferd->Dan pas wordt het geschreven naar de SD kaart.
     
  3. lennie054

    lennie054

    Lid geworden:
    19 mrt 2008
    Berichten:
    1.778
    Locatie:
    Tilburg
    Classless Society

    First up is the most confusing and possibly useless rating system I’ve seen in a while. You’ll recognize these on the face of the SDHC card with the typical Class 2, Class 4, or Class 6 designation. This is nothing more than a designation for what the minimum write speed is for a card. A Class 2 card guarantees a minimum write speed of at least 2MB/s. A Class 4 guarantees 4MB/s and Class 6 means writes of 6MB/s a second. The new Class 10 cards (which are not quite on the market yet) would support minimum writes of 10MB/s.

    The class rating was created to help the camcorder makers shoot for a minimum speed for their AVCHD cams. The current AVCHD specs maxes out at H264 High-Profile at 24Mb/s. That pretty much makes anything beyond a Class 4 (4MB/s or 32Mb/s) overkill for any current AVCHD cam. In fact, many AVCHD cameras still haven’t even adopted the higher quality profiles and are still down at 17Mb/s bit rates -- something most Class 2 cards (16Mb/s) can support.
     
  4. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Er werd inderdaad minimaal een klasse 4 kaartje aangeraden. Ik heb gelijk een klasse 10 kaartje gekocht (overkill dus blijkbaar) maar dan kan ik wel meeschalen met de (hopelijk) komende technologische ontwikkelingen.

    Even wat anders; Ik heb zojuist een setje Spironets ontvangen! Deze pasten niet meteen op de vTx en vRx dus ik heb er een setje adapters bijgekocht. Werkt top!
    Ik ben alleen niet zo tevreden over de plaatsing op de voorkant van de quadcopter. Immers sta ik het meest "achter" de quadcopter.

    Zo is het nu:
    [​IMG]

    Waar hebben jullie je vTx antennes gemonteerd? Kan een Spironet ook ondersteboven of werkt het "right hand polarized" principe niet meer? (lijkt me dat het dan "left hand" wordt).
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. lennie054

    lennie054

    Lid geworden:
    19 mrt 2008
    Berichten:
    1.778
    Locatie:
    Tilburg
    Nee hoor, blijft gewoon right hand polarized.. Alleen dan op z'n kop.. en dat werkt. Sterker nog, waarschijnlijk beter als rechtop. (je blokeert het signaal niet meer zo snel met het model). Plaatsen van zo'n ding is altijd een ellende. En zeker op een multi waarbij je al helemaal geen ruimte hebt..
     
  6. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
  7. lennie054

    lennie054

    Lid geworden:
    19 mrt 2008
    Berichten:
    1.778
    Locatie:
    Tilburg
    Emil, wat staat er eigenlijk op de binnenkant van je arm? Heb het al een paar keer voorbij zien komen, maar kan het nooit goed lezen..
     
  8. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Het is Grieks volgens mij :p
    Goede oplossing trouwens Emil! Zo hebben de "golven" van de vTx zo min mogelijk obstructies. Had het al eerder gezien maar omdat die antenne (standaard 2db?) is heb ik er verder niets mee gedaan.

    Als zonzelfde montage ook prima werkt voor een cloverleaf zonder signaalverlies vanwege de ondersteboven montage dan ga ik het ook zo oplossen. Wat lennie zegt klinkt bemoedigend in ieder geval!
     
  9. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Ja degene welke er mee vliegt vliegt hoeft geen spiro's.. Dit is voor hem genoeg. Met spiros word het er in praktijk nog beter van... Maar goed als je het niet nodig hebt is het weer onnoddig 45 euro uitgeven...

    Offtopic:
    Tattoos zijn aso! ;) Maar goed ik heb er een aantal. Bijna allemaal op oude spreekwoorden gerelateerd. Ik ben niet iemand die "zomaar" iets laat zetten op mijn lichaam. Dingen die me "iets" doen, Zaken die me veranderen, Mijn kijk op de wereld, of om me heen veranderden, of welke diepe indrukken , of diepe sporen hebben achtergelaten.. "Verdienen" een plekje op me lichaam... Welke dit zijn ga ik verder niet op in ;) Eentje wil ik wel weggeven en das me huwelijk met mijn vrouw...

    Das een tekst van onze trouwring in het spiegelbeeld in het engels...(plek: rechter onderarm buiten zijde)

    Zie ook: (de show je pet/ muts porum op modelbouwforum thread)
    [​IMG]

    Enfin
    Mijn linker onderarm heeft idd een griekse tekst. Tis een oud grieks spreekwoord, dat je een oude vos niet gemakkelijk in een vossenval krijgt...
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2013
  10. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Ik ben even met de gains van de Naza aan het spelen en ik heb pitch en roll op dezelfde draaiknop zitten.
    Wat me opvalt is dat zelfs bij de hoogste gain de quadcopter niet oscilleert? Nu staan de gains op 140 maar de prestatie is net zo goed als wanneer deze rond de 200 staan.
    Met de vertical gain merk ik ook geen verschil.

    De gains bij mij staan nu als volgt:

    140 140 100 150
    115 115

    Getest in een windstille omgeving op ATT mode.
     
  11. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Vertikaal doe je in vlucht niet in hover ;) Staat ook in manual, wedden dat je dan wel verschil ziet...

    Zet hem eens op een draaiknop, en doe dan eens van laagste tot hoogste, je MOET echt wel verschil gaan zien, in een goed vliegende en een sluggish vliegende...

    Doe het eens bij echt wind stil weer, bij wat wind kan het ook de wind zijn zodat je het lastig ziet dat die occileert.... De gains kunnen over de 350% he ? (vertical op max 250)Dus je kan nog een stuk hoger ;)

    Zet je draaiknop maar int midden en geef dan als waarde 200% op,en klik dan op write. Dan kom je een stuk hoger, met vermoedelijk echt wel occilaties ;)
     
  12. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Klopt! Ik dacht dat 200 de max was maar het is zelfs 500 voor de pitch en rol.
    Nadat ik de waarde op 200 had gezet en eens helemaal naar rechts draaide merkte ik een zeer sterke oscillatie.
    De pitch en rol staan nu op 170 wat goed vliegt. Zal straks eens de andere testen.

    Edit: de settings zijn nu als volgt:

    170 170 105 xxx
    115 115

    Die xxx gaat over de vertical gain en ik merk een zeer sterke oscillatie wanneer ik vol gas vlieg om hoogte te creëren. De gain staat hierbij op 150. Daaronder is echt waardeloos (lager dan 100) en bijna onbestuurbaar.
    Hoe kan het dat bij zo'n lage waarde de quadcopter al zo sterk oscilleert?

    @emil ik zag in je filmpje dat je een gain gebruikte van 245.
    Bij mij krijg ik al oscillaties bij 150 en ik heb hiervoor geen verklaring. Begrijp ik de vertical gain nou niet? Dat gaat toch over de throttle?

    Pitch, roll en yaw zijn zo perfect! ongeveer 20% onder oscillatie.
    Attitude gains lijken me ook prima zo met 115.
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2013
  13. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Alles is afhankelijk van de gekozen componenten en bouwwijze.
    Je kan het niet met mijn bouw vergelijken, veel te veel variabelen...

    Wat bij mij goed werkt kan bij jouw bagger zijn en andersom ;)
     
  14. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Klopt helemaal wat je zegt! De meeste gains komen toch wel overeen met wat ik zag in jouw filmpje. Erg toevallig. :)
    Wel heb ik de dwangneurose om alles netjes af te ronden.

    Maar wat ik niet goed begrijp is waarom de quadcopter oscilleert als ik een flinke dot gas geef terwijl de vertical gain erg laag staat. Dat kan ik helaas niet verklaren.
     
  15. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    jouw setup is anders dan de mijne zal anders lift hebben dan de mijne (meer, minder, anders)
    Nogmaals het is niet te vergelijken...ik denk dat de grootste verschil de esc bevatten (je heb ttoch de plush 25 amps?) deze zijn niet geflashed??,Zo niet: Dan gedragen zich wezenlijk anders dan de simonK of andere speciale multicopter esc met een hogere rate (350 tot 400HZ aansturing)
     
  16. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    De Plush 25A ESCs zijn inderdaad niet geflashed. En hoewel ik begrijp dat de frequentie invloed heeft op het vlieggedrag verklaart het nog niet waarom ik alleen op de vertical gain steeds oscillatie heb ongeacht de waardes die ik daarvoor instel.
    Ik had juist begrepen dat Plush ESCs van zichzelf al een goede verversingsfrequentie hadden.

    Als ik rustig aan de throttle verhoog doe dan is er geen oscillatie maar even vol gas dan merk ik de oscillaties toch wel erg goed. Alle andere gains zijn goed ingesteld en bij flink "misbruik" zijn er geen oscillaties merkbaar.
     
  17. lennie054

    lennie054

    Lid geworden:
    19 mrt 2008
    Berichten:
    1.778
    Locatie:
    Tilburg
    Slippen je props niet gewoon door?
     
  18. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Dat kan het niet zijn
    Het zijn propadapters die zijn vastgeschroefd op de behuizing en de props zelf zijn goed strak vastgezet met een borgmoer i.p.v. de standaard moer en spinner.
    Daarnaast alle contactoppervlakken eerst ontvet en schoongemaakt met isopropanol.

    Slippen van de props lijkt me dan ook niet de oorzaak.
     
  19. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Dat heeft niets met vertical gain te maken wat je hier beschrijft. Dat is gewoon je roll/pitch gain, afhankelijk waar het oscilleert.
    De grootste valkuil is je gains helemaal tot het rand tunen waar het net niet oscilleert in hover. Je krijgt dan oscillaties in snelle voorwaartse vlucht en dus ook vooral hogere throttle ranges. Je moet daar juist op dat soort scenarios tunen en zul je zien dan komen je gains meestal wat lager uit.

    Wat Emil zegt over de ESC's is meer dan waar. Er is een groot verschil tussen plush en simonk esc's. Precies datgene wat je beschrijft. Zou ze gewoon flashen als ik jou was. Met simonk firmware kunnen je gains bij hover en hogere throttle ranges nagenoeg gelijk blijven. Zelf een tijdje geleden getest en ervaren.
     
  20. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Het probleem is dat ik niet weet of en hoe deze ESCs geflashed dienen te worden. Ik blijf daar liever nog even van af.
    Ik heb even de pitch en roll gains verlaagd en verrek de oscillatie bij full throttle is nu weg.
    Ik ben van 170 voor beide naar 110 voor beide gegaan. De attitude gain is nog steeds 115. 170 voor pitch en rol is prima voor hover maar bij wat agressiever stickgedrag merk ik toch dat het net niet aan het oscilleren is.
    Hoewel ik vind dat de pitch en roll nu wat trager aanvoelen vliegt het wel een stuk rustiger. Zeker gezien het doel van de quadcopter lijkt me dat prima.

    De gains zijn nu als volgt:

    110 110 105 200
    115 115

    De vertical gain moet nog nader uitgezocht worden maar dat gaat me niet lukken in de achtertuin. Na de eerste "propere" vlucht zal dit bijgewerkt worden.
     
    Laatst bewerkt: 28 mei 2013

Deel Deze Pagina