Bouwverslag: Friesland Mamoli CVL 1:75

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door ChrisVanDerLinden, 2 jan 2014.

1. ChrisVanDerLinden

ChrisVanDerLinden

Lid geworden:
    28 okt 2013
    Kanon poorten afwerking

Ik heb helemaal in het begin van de bouw een foutje gemaakt met het meten van de kanonpoort formaat. Daardoor zijn de onderste uitsparingen te groot. Dit had ik met de 2e beplanking op kunnen lossen maar ik begreep toen nog niet goed hoe het moest worden. Om toch een beetje een sponning te krijgen heb ik de onderste nu afgewerkt met binnenwerkjes. Het is nog steeds niet fantastisch strak allemaal, hopelijk als straks de luikjes en alle details op de romp zitten het toch mooi oogt.

De rode kleur vind ik niet echt mooi maar ik laat het even zo. Vond de lichte houtkleur eigenlijk wel mooi effect geven maar toch maar even voor het traditionele rood gegaan

2. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Ik heb nog nooit iemand gezien die met een meetlatje de grootte van de openingen is gaan meten - ik vind het er goed uitzien zo. En het rood is wel authentiek...

3. ChrisVanDerLinden

ChrisVanDerLinden

Lid geworden:
    28 okt 2013
    Galjoen opnieuw

Nu de galjoen scheg is ingekort ben ik begonnen met het opnieuw plaatsen van de sierlijsten. De eerste poging was te slordig, ik kreeg het maar niet voor elkaar en had er m'n hart niet echt inzitten denk ik.

Inmiddels ben ik weer beter uitgerust en eens goed gekeken naar andere bouwers. Vanavond eens rustig opnieuw gaan bouwen.

Ik heb eerst een mal gemaakt voor de galjoen vorm, met plastic onderlaagje zodat de houtlijm niet pakt. Hierin van 3 dunne strips twee sierlijsten gezet om te drogen. Daarna deze verder in vorm gebogen boven een pannetje hete stoom. Dit werkte nu voor de verandering eens wel goed. De vorige keer wilde dat maar niet lukken en heb ik uiteindelijk alles met secondenlijm in vorm geforceerd. Nu zonder spanning met drupje houtlijm en klaar. Klein overwinningsdansje :)

Ik wijk bewust af van hoe het echt hoort en hoe Mamoli het tekent, omdat ik het anders niet passend krijg. Normaal lopen de onderste twee latten volgens mij evenwijdig aan de onderste berghouten, maar dan houd ik te weinig ruimte over voor het sierwerk ertussen. De geleverde ornamenten van Mamoli heb ik al kleiner geknipt en plat geslagen met een hamer om passend te krijgen in de nieuwe smallere ruimte. Nog smaller vond ik zonde vandaar het compromis. Als dit geschilderd is dan ziet dat er perfect uit. Maar wel even billen bij elkaar om je ornamenten even kapot te knippen.

Dan even snel een dryfit latje om gevoel te krijgen voor de rest van de vorm. Ook hier wat sloopwerkzaamheden om daarna het mooier terug op te bouwen. Ik ga dus op aanraden niet de geleverde onderdelen van Mamoli gebruiken maar zelf iets maken. Even kijken bij anderen om inspiratie op te doen. Tot zover wel blij dat ik het opnieuw heb gedaan.

4. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014

Grote genade zeg; met een moker de boel plat slaan tot het past.
    Dit is modelbouw hoor!!!!!!!
    Nee, alle gekheid op een lucifer houtje, ik bewonder je moed en doorzettings vermogen.
    Zorg dat je hart er in blijft zitten Chris, goed rondkijken en de rust vinden, dan gaat het goed komen.;)

5. *Hans*

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Ik zie Chris al helemaal staan - met leren voorschoot en ontbloot bovenlijf bij zijn aambeeld - de hamer drillend en zwaaiend als was het een dirigeerstokje.

Na iedere klap waar de vonken vanaf sprongen een dansje rondom het aambeeld - onderwijl vreugdekreten uitslaand.

En dan zijn dochter in de deuropening: Pap - ik kan niet slapen - wat ben je aan het doen??

6. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Ik zie het ook voor me..........

Gewoon weer vegen hoor Chris, kon het even niet laten ;)

7. Spijkertje

Spijkertje

Lid geworden:
    9 jul 2013
    :rolling::rolling::rolling:

@ Chris, bijzonder goed gelukt!
    Kan met het vreugdedansje ook levendig voorstellen

8. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Hij lijkt wél hé ;)

9. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    De verbeteringen zien er goed uit Chris. Soms zit er niets anders op dan wat foutjes te accepteren en door te bouwen en zo tot een mooi geheel te komen. Vind ik ook een voordeel van het forum. Je kan bij anderen kijken hoe ze het opgelost hebben. Waar stuikelblokken kunnen zitten en niet alleen van eigen foutjes, maar ook van die van anderen leren. Zo wist ik ook niet dat die krul niet hoger dan de reling mag zitten. Ik ga in ieder geval proberen er in Duizel weer bij te zijn zodat ik de vorderingen weer kan bewonderen :)

10. Sjors B

Sjors B

Lid geworden:
    6 jan 2014
    Groot doorzettingsvermogen heb je Chris.
    Ik denk dat zij ( De Friesland ) bij mij allang de open haard had gevonden......
    Maar ook dat is de echte modelbouwer....doorgaan en alles opnieuw.
    Vragen ze nog wat zo'n model moet kosten als het klaar is......

11. ChrisVanDerLinden

ChrisVanDerLinden

Lid geworden:
    28 okt 2013
    Galjoen opnieuw voortgang

Vandaag verder gewerkt aan het galjoen. Ik heb op aanraden van Diederik de onderdelen zelf gemaakt in plaats van het materiaal in de kit. Hopelijk word het zo een wat authentieker resultaat. Het is echt veel werk, alle latjes buigen, de profielen maar ik moet zeggen dat ik het wel mooi vind worden. De foto's zijn slecht, zij bij daglicht binnenkort wat betere plaatjes schieten.

Ik heb ook de meegeleverde kraanbalk zelf "gepimpt" en wat uitgebreid met schijven. De kleur is nog wat rommelig door de veroudering, maar dat repareer ik eventueel later nog als ik het schilderwerk voor de 2e keer onder handen neem.

12. Spijkertje

Spijkertje

Lid geworden:
    9 jul 2013
    Je zult denk ik geen spijt hebben, de extra moeite loont zich dubbel en dwars :yes:
    Ik heb al heel wat Frieslanden voorbij zien komen, maar deze heeft tot nu het meest authentieke galjoen. :worship: Respect!

13. frankwin

frankwin

Lid geworden:
    26 sep 2011
    Echt vakwerk ,ga zo door.

14. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    ziet er mooi uit

15. *Hans*

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Geeft wel een hoop voldoening, wanneer je het zelf maakt, niet?

16. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Ben het helemaal met Diedrik en Frank eens :cool:

17. robertnl100

robertnl100

Lid geworden:
    3 jan 2009
    Dat is goed gelukt Chris, vakwerk.

18. ChrisVanDerLinden

ChrisVanDerLinden

Lid geworden:
    28 okt 2013
    Op zich wel, al vond ik het de hele dag werk nog niet echt waard haha. Fucking 4 uur op een gebogen latje gezeten. Dat is niet echt mijn "ding" zeg maar.

19. paulbo

paulbo verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Misschien niet, maar het is het zeker waard geweest.
    Gr. Paul

20. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Dit is ook wel één van de moeilijkere onderdelen van een schip. Maar zeker een geslaagd resultaat. De bovenste regeling had bij de bak wat scherper omhoog mogen lopen zodat die als het ware overloopt in het beeld dat daar, als ik het goed zie, staat. Maar ik kan me goed voorstellen dat dat wel erg lastig is met de samengestelde latjes. Ik zou in ieder geval ook al dik tevreden zijn met je resultaat. :thumbsup:

Deel Deze Pagina