Bouwverslag Gewalt ASW 20 4m

:nooo:

Bertus is niet dezelfde als Berrie

:wink:

Plak ze!

Tweede keer al dat ik die vergissing maak. Nogmaals mijn excuses heren.....ik hou het maar op verwarring na de afgrijselijke gebeurtenissen van vanochtend :D

Ko, ja de vleugel buigt aardig. Vandaar de triplex stukken er tussen. Het deel bij de servodeksel wordt aan de beschadigde kant in ieder geval sterker dan aan de onbeschadigde kant. Ik heb me daar eerder al over achter de oren gekrabt toen ik met die dekseltjes bezig was. Dus ergens is het wel mooi dat ik nu in ieder geval één kant sterker kan maken :cool:

En reken er maar op dat ik ze voor ik weer ga vliegen even stevig op buiging ga belasten....

Ik wil nog even reageren over het karretje.
Met het karretje is de startsnelheid veel hoger.
En een 4 meter kist is geen Dandy.

Maar als het veld te ruw is houd alles op.
Ik zeg niet dat je het doen moet maar ik vind schade erg jammer.
Je zal me wel begrijpen.

Hoi Bertus,
Jazeker, ik begrijp je helemaal. Ik zou dat ook veel liever doen. Nou ja, al doende leert men......

Ondertussen gaan we lekker door. De herstellingen aan de vleugels zijn gereed dus die kunnen weer in de folie.

080630ASW002.jpg

080630ASW001.jpg

Laatst bewerkt:
Bummer....één van de remkleppen is naar z'n grootje. Het plastic heveltje waar de kabel aan zit was op 2 van de 3 bevestigingspunten afgebroken.
Die ga ik dus maar vervangen.

Plan verandert dus een beetje: dan ga ik het maar gelijk allemaal goed doen. Dus de vleugels kaal maken, nieuwe winglet fabrieken en nieuwe remkleppen er in. En dan helemaal opnieuw in de folie. Na mijn vakantie :D

Iemand suggesties voor prettige kleppen van 37cm? Die van Graupner (https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=1000.370) zien er goed uit maar misschien zijn er alternatieven?

Hoi Theo,
Tsja ik weet niet.
Nu ik weer een beetje van de schrik bekomen ben kan ik het nuchter bekijken en kom ik tot de conclusie dat ik gewoon vreselijk suf ben geweest.

Ten eerste: het waaide te hard en te vlagerig. Zeker met een vreemde kist zou ik dan niet moeten gaan vliegen. Ik twijfelde vóór de vlucht al een beetje - en bij twijfel moet ik het gewoon niet doen.

Ten tweede: ik gooi te veel omhoog. Op de foto's kan ik dat goed zien.

Ten derde; het gooien is met heel weinig wind goed te doen. Klein aanloopje, klein duwtje en hij vliegt. Nu waaide het hard maar ik nam hetzelfde aanloopje en hetzelfde duwtje. En dan gebeurt wat met mijn Cirrus ook gebeurt: hij heeft gelijk een zo hoge luchtsnelheid dat hij gaat klimmen. En voor ik bij de knuppels ben overtrekt hij dan. Zeker met een lekker vlaagje zijwind is er dan niks meer aan te redden.

Kortom, geheel mijn eigen domme fout. De omstandigheden waren te slecht en ik ken dit toestel niet goed genoeg.
Prijs betaald, les geleerd :D

Beste Arjan

Heb er nog een nieuwe liggen die 37 cm lang is. Mag je voor verzend kosten hebben.

Met vriendelijke groet

Ko

Ko, dank voor het aanbod.
PB'tje gestuurd.
Ik heb inmiddels die van Graupner besteld. Ze moeten er toch uit en die van Graupner zijn denk ik wat degelijker. Er zitten veel minder onderdelen in en die zijn ook nog eens dikker.

Zo, de laatste update voordat ik twee weken naar Italië moet.

De reparaties aan de vleugels zijn nu echt helemaal klaar. Voorzover ik kan beoordelen zijn ze helemaal glad, in model en sterk.

"Prikkeldraadscheur", onderzijde

080702ASW011.jpg

Prikkeldraadscheur bovenzijde

080702ASW010.jpg

Opgestuikte onderzijde van de andere vleugel:

080702ASW008.jpg

De gebroken winglet heb ik met epoxy gelijmd, afgeschuurd, geplamuurd en over gespoten. Er is niets meer zichtbaar van de reparatie. Deze weegt nu 18 gram, de andere 16 dus dat verschil is niet noemenswaardig.

080702ASW006.jpg

080702ASW004.jpg

Verder leek het me wel leuk eens te laten zien hoe ik de Y3 vervoer.
Van 2,3mm hardboard en 15x15 vuren latjes heb ik een kist gemaakt. Daarin zitten triplex vormen waar de romp en vleugels in zitten. De winglets zitten aan de achterzijde in depron houdertjes en het stabilo onder de deksel in een depron houder.
Op deze maniet heb ik altijd alles bij me en kan ik het zó in de auto gooien.

080702ASW001.jpg

080702ASW002.jpg

Als de deksel dicht zit kan er niks verschuiven en kan ik de kist rechtop zetten. De romp staat dan met de spinner in een triplex spant met gat. Dit is erg handig met opbergen; hier zie je mijn Cirrus, Hurricane én ASW. Neemt weinig ruimte in en kan niet beschadigen.

080702ASW009.jpg

Dit is de kist van de Hurricane en Cirrus:

080702ASW007.jpg

Nee...mijn vrouw vindt dat ze recht heeft op 2 weken vakantie zonder accu's, epoxy, schuurstof en uitstapjes die niet door kunnen gaan omdat "het barst van de thermiek"!
Helaas....maar ik vermaak me toch wel hoor.

En die kisten: ja, heel makkelijk te maken en goedkoop. Bij de Gamma kosten die platen een paar euro. Eén plaat is genoeg voor zo'n kist. Geschaafd vuren latjes 15x15 kosten ook bijna niks. Ik verlijm de latjes met super houtlijm op het board en met het nietpistool zet ik ze vast. Het deksel scharniert als een tape-scharnier maar dan van ducttape. Paar stukjes triplex en wat tochtstrip op de randjes waar het model op het triplex ligt, klaar is kees.
Middagje werk en als ik echt alles reken ongeveer 25 euro per kist. Maar in feite onbetaalbaar omdat je vliegtuigen meestal schade oplopen tijdens transport en opslag, niet tijdens de vlucht (ja ja, er zijn uitzonderingen die deze regel bevestigen :-) )

Laatst bewerkt:
Ja je moet soms even de boel late voor wat het is, ken dat ;);)

Ik neem ze zaterdag a.s. wel mee naar zuid frankrijk, dus moet ik nog maar even langs de gamma rijden :)

alleen heet mijn Eon een knik in de vleugel, dus maar even kijken of ik da voor mekaar krijg in de kist.

Gr en fijne vakantie

Je kielvlak is altijd vrij hoog; waarschijnlijk kun je je vleugel wel boven de romp zetten? Hoogte van je kielvlak zal vast niet veel minder zijn dan romp + vleugel op z'n kant, als je snapt wat ik bedoel.

Ik heb hier een vleugel even boven de romp gezet. Dan is het niet hoger dan het kielvlak. Die knikken kun je met wat passen en meten wel kwijt zonder dat je kist erg hoog of breed hoeft te worden. Zo duidelijker?

Kist.jpg

Beste Arjan

Ik heb een zelfde oplossing voor het vervoer zij het dat deze gemaakt is van multiplex 10 mm en met scharnieren en koffersluiting om hem dicht te krijgen
m_DSC07918.jpg

m_DSC07919.jpg

m_DSC07917.jpg

Groet Ko

Laatst bewerkt:
Back