Bouwverslag Golden Hind van Constructo 1:55.

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Jeroen de Lange, 23 jan 2021.

1. Jeroen de Lange

Jeroen de Lange

Lid geworden:
    19 jan 2021
    De ingekorte versie van de bijboot is wat verder. Achter in de boot moet nog een bankje komen, het roer en het berghout. Twijfel een beetje wat ik zou doen met beits, het hout is al wel een andere kleur als het schip zelf. Maar de boot die bij de set zat zou ook niet dezelfde kleuren hebben als het schip. Of misschien een witte rand op de boot, zat al een beetje te zoeken naar inspiratie op het forum :weetnie:
    IMG_2268.jpeg
    IMG_2269.jpeg

2. Jeroen de Lange

Jeroen de Lange

Lid geworden:
    19 jan 2021
    Weer een stapje verder het roer gemonteerd en berghout geplaatst, roeispanen en de bankjes afgemaakt. Besloten om de randen wit te maken en wat witte accenten aan te brengen. Het berghout heb ik met donker eiken gebeitst maar die moet nog even een paar keer zodat ie wat donkerder word. Het touw voorin zal later ook erin geplaatst worden.

IMG_2281.jpeg
    IMG_2282.jpeg
    IMG_2284.jpeg

Herby63, janzwart, Clemens W. en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Jeroen de Lange

Jeroen de Lange

Lid geworden:
    19 jan 2021
    Het eind resultaat ben er zelf dik tevreden mee.

IMG_2291.jpeg IMG_2290.jpeg

*Hans*, Jaques, Herby63 en 5 anderen vinden dit leuk.
  4. Jeroen de Lange

Jeroen de Lange

Lid geworden:
    19 jan 2021
    Er is weer wat vooruit gang, de raampjes en deuren zijn gemaakt en geplaatst.
    IMG_2410.jpeg
    IMG_2409.jpeg
    IMG_2408.jpeg

Verder ben ik begonnen met de boegspriet, de spriet op de juiste lengte gemaakt en taps toe laten lopen. Heb dit maar gedaan met de boormachine en schuurpapier, draaibankje lijkt me hier wel ideaal voor misschien wat voor in de toekomst.
    IMG_2411.jpeg

verder heb ik daar wat blokjes op gemaakt die moeten alleen nog in de juiste vorm geschaafd worden. En ik heb even een vraag over de blokken deze moeten vast gezet worden volgens de bouwbeschrijving met een koper draad maar dit vind ik niet zo mooi. Dit zou ik toch kunnen vervangen voor touw weet niet precies hoe dat bij andere sets?

Bijgevoegde bestanden:

5. Jeroen de Lange

Jeroen de Lange

Lid geworden:
    19 jan 2021
  6. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Dat kan zeker, en met zorg uitgevoerd zal het er nog veel beter uit zien ook.

7. Baker

Baker

Lid geworden:
    26 feb 2023
    Alles kan.
    Maar,
    Blokken met koperdraad vastzetten was in die tijd zeker geen gewoonte.
    Rond ra's en masten werden deze vastgebonden met touw.
    upload_2025-1-15_7-37-24.jpeg

Als je je boormachine horizontaal kan vastklemmen. Dan heb je al een handig "draaibankje" om je masten en ra's taps te schuren.

Deze is wat groter uitgevallen, als ik ze niet gebruik ligt ze gewoon buiten (zonder de boormachine uiteraard)achter de garage onder een afdak.
    Screenshot_20250115_072852_Gallery.jpg

Clemens W. en Jeroen de Lange vinden dit leuk.
  8. Jeroen de Lange

Jeroen de Lange

Lid geworden:
    19 jan 2021
    Ziet er goed uit ik ga wat klosjes touw bestellen, ga ik het daarmee maken lijkt me ook een stuk mooier.

draaibank ziet er goed uit, wat zit er nou precies aan de andere kant van de stok. Zeg maar waar je de stok mee vast klemt en draait?

9. Baker

Baker

Lid geworden:
    26 feb 2023
    Links zit de boormachine geklemd
    Rechts heb de "losse kop" daar zit het draaiend deel van de motor van mijn vorig (versleten) boormachine op bevestigd

upload_2025-1-15_12-28-9.png

Nuttige delen van iets dat kapot gegaan is nooit weggooien.
    Een deel van een versleten haakse slijpmachine heeft ook een nieuw leven gekregen.

Jaques, Ronald C, janzwart en 5 anderen vinden dit leuk.
  10. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Een "Frankenstein-serveermachine".

op SOS noemde iemand mijn zelfgemaakte plankenbuiger van een soldeerbout met een bout met moer en carrosserieringen een "Frankenstein-bender". Wie iets bewaard heeft wat. Erg creatief, ik hou daar wel van.

Jeroen de Lange, Baker en Clemens W. vinden dit leuk.
  11. Jeroen de Lange

Jeroen de Lange

Lid geworden:
    19 jan 2021
    Vanavond gestart met het monteren van de deadeye's messing draad eromheen gewikkeld en donker gemaakt met patina. Moet nog wel afgewerkt worden.
    IMG_2460.jpeg
    IMG_2459.jpeg

Begin al meer na te denken of het tuigage dat er straks aankomt. Dat is een nieuw hoofdstuk en nieuw voor mij. Probeer me zoveel mogelijk in te lezen en op internet informatie te vinden. Heb ook een boekje die is alleen Engels dat leest niet zo makkelijk vind ik :weetnie:. Hebben jullie hier misschien tips voor, vraag me bijvoorbeeld af hoe de wand touwen nou precies lopen. Gaan deze van bakboord naar stuurboord of knoop je deze boven in de mast vast.? Wat voor knoop gebruik je bijvoorbeeld om een blok vast te maken aan een mast.? Dit zal algemene kennis zijn maar ik kon het nergens vinden.

12. Baker

Baker

Lid geworden:
    26 feb 2023
    De want touwen lopen bovenaan in een "lus" rond de mast.
    Dus je doet er 2 links in een lus rond de mast.
    Dan 2 langs rechts
    Dan weer 2 links
    enz,..
    kom je laatst op een oneven uit, dan word er maar een touwtje voorzien.

Heb er indertijd een "heel studie" over gedaan.
    Als je dit volgt zit je redelijk goed, denk ik ;).

https://modelshipworld.com/topic/14...e-16th-century/?do=findComment&comment=803647

DirkL, Jeroen de Lange en Clemens W. vinden dit leuk.
  13. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Anderson R.C. The Rigging of Ships In the days of the spritsail topmast1600-1720 Geeft een algemene beschrijving. Misschien heb je er iets aan. Het is trouwens een aan te raden boek en bij Bol.com voor rond de 16 euro nieuw te bestellen.

Anderson R.C. The Rigging of Ships 92.png Anderson R.C. The Rigging of Ships 95.png

Jeroen de Lange en Baker vinden dit leuk.
  14. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Juist hier op het forum en met name in deze hoek is er veel te vinden. Dit is zeker geen basis kennis en dit hoeft ook helemaal niet. Maar ik zou toch even de moeite nemen om een verslag van een collega-bouwer te openen. Bijna iedereen in dit kopje historische schepen moeten dergelijke wanten maken en zodoende is er ook best veel te vinden hierover.
    Je kan ook de zoekfunctie gebruiken en hier wanttouwen of jufferblokken ingeven bijvoorbeeld:) Als je daar wat scrolt en zoekt zie je best wat voorbeelden.

Laatst bewerkt: 24 jan 2025
    Jaques, Herby63 en Jeroen de Lange vinden dit leuk.
  15. Clemens W.

Clemens W.

Lid geworden:
    10 nov 2024
    Top advies Hans. :thumbsup:

Jeroen de Lange vindt dit leuk.
  16. Jeroen de Lange

Jeroen de Lange

Lid geworden:
    19 jan 2021

Super bedankt dit is een duidelijk verslag waar ik het goed van kan afkijken ;):yes: ziet er heel netjes en realistisch uit!

Baker vindt dit leuk.
  17. Jeroen de Lange

Jeroen de Lange

Lid geworden:
    19 jan 2021
    Oja dat is ook wel handig om de zoekfunctie te gebruiken, dan scheelt een hoop scrollen.

18. Jeroen de Lange

Jeroen de Lange

Lid geworden:
    19 jan 2021
    Bedankt voor de tip :thumbsup:

19. Jeroen de Lange

Jeroen de Lange

Lid geworden:
    19 jan 2021
    Studie materiaal is binnen en meteen wat in de praktijk geprobeerd

IMG_2505.jpeg IMG_2504.jpeg IMG_2503.jpeg

Heb nu een mastworp over een blok geknoopt en vast gezet met een gewone takeling, vind het zo als een leek en niet beroerd uitzien. Denk alleen dat de mastworp niet perse nodig is maar het zit opzich best goed vast zonder lijm. Ik lees dat sommige van jullie verdunde houtlijm gebruiken of seconden lijm of gel. Is hier nog wat in aan te raden of heeft het allemaal voor en nadelen.? Ook een statief ga ik voor kijken met klemmen of een bankschroefje, dan kan het allemaal net even strakker. Erg leuk om even mee bezig te zijn, en wat zijn er veel veel verschillende knopen :weetnie:

20. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Mooie boeken. Iets om je handen vrij te houden zoals een statief zodat je met handen/voeten/pincetten kan knopen is wel makkelijker inderdaad. Door het veel te doen gaat het uiteindelijk steeds beter.
    Ik gebruik een heel klein beetje secondelijm om de boel te zekeren. En voor het aanbrengen van dat soort lijm is er ook e.a. over geschreven. Zelf pak ik de eerste de beste sateprikker waar mijn oog op valt om gedoseerd aan te brengen. Maar ook maar heel weinig aanbrengen is een must.
    Maar je zou hier veel verschillende antwoorden op kunnen krijgen. En ook kan je de meest ingewikkelde knoop toepassen die er bestaat. Het ligt er maar aan wat je wilt gaan laten zien. ;) zelf zou ik de nu toegepaste knoop in dezelfde draadkleur houden.

Laatst bewerkt: 2 feb 2025
    Jeroen de Lange, Herby63 en Clemens W. vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina