Bouwverslag Golden Hind van Constructo 1:55.

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Jeroen de Lange, 23 jan 2021.

1. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Je hebt speciale mini schraper. Maar ik zelf doe het met een vlak mesje. Die wat ze ook gebruiken om glas te reinigen.
    Deense olie bevat vernis en dat reageerd slecht op lijm. Laat het schrappen in de kieren zitten. Tip het aan met de Deense olie en het blijft vanzelf zitten. Daarna nog eens met het mesje erlangs en het geheel in de olie.

Jeroen de Lange vindt dit leuk.
  2. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Houtlijm en beits, olie of vernis gaan inderdaad niet goed samen. Netjes bouwen, zodat de kiertjes minimaal zijn is beter. In te grote kieren kan je ook een splinter van hetzelfde hout lijmen, en goed opschuren zodat er geen houtlijm meer aan de buitenzijde te zien is.

3. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    De mannen hierboven hebben je al voorzien van goede tips! :yes:

Kleine correctie:
    Deense olie is een mix van verschillende oliën en "kunst"hars. Per merk kan dit dus anders zijn. Er zit geen vernis in Deense Olie...
    Je kan een mix van zaagsel en houtlijm mengen 50/50 om een pasta te krijgen waarmee je je eigen houtvuller hebt gemaakt. Dit is eigenlijk alleen bedoeld voor kleine kiertjes o.i.d. Niet echt voor grote oppervlaktes.
    Na behandeling met Deense Olie zal je zelfgemaakte houtvuller er donkerder uitzien t.o.v. het hout eromheen.

Houtlijm "resten" en vernis gaan zeker niet samen, dat worden witte vlekken!

Al met al, altijd zo veel als mogelijk je lijmresten weghalen en de mix van houtlijm en zaagsel zuinig gebruiken. ;)

4. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Klopt gedeeltelijk @Pter. Vernis is een begrip en kan verschillend van samenstelling zijn. Algemeen is vernis gemaakt van oudsher uit harsen en verdunners om een glanzend oppervlak te verkrijgen. Zo zijn er diverse soorten vernis met natuurlijke harsen of synthetische. Als verdunning word bijvoorbeeld terpentijnolie of alcohol gebruikt. In de Deense olie zit colofonium een hars en terpetijnolie. Die samenstelling kan je ook vernis noemen omdat dit ook als vernis gebruikt wordt. In deense olie worden nog meer soorten oliën toegevoegd en alles tesamen gekookt. Min of meer kan je stellen dat deense olie dan een soort vernis is. Het eindresultaat is ook glanzend tot mat. Het glans resultaat kan je voorkomen om het na het opbrengen na te wrijven met een doek.
    Ik maakte de vergissing door te zeggen dat er vernis inzit, maar eigenlijk is deense olie een soort van vernis.

Laatst bewerkt: 4 mei 2022
    Ptèr en Jeroen de Lange vinden dit leuk.
  5. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Bedankt voor de heldere uitleg. ;) Ik bedoelde meer met Vernis als Blanke lak die tegenwoordig een chemische stof betreft die gebruikt wordt om over geverfde of ongeverfde materialen zoals o.a. hout aan te brengen ter bescherming van het materiaal.
    Vernis trekt niet in het hout maar is een laag op het materiaal. Bestaat niet uit natuurlijke grondstoffen maar kunstmatige.
    Olie, dus ook Deense Olie trekt wel in het materiaal en daarmee wil ik de verwarring even wegnemen en het geen vernis noemen. Deense olie moet je ook niet aanbrengen over geschilderde materialen.

Wel is het zo met Deense olie dat na verzadiging van het hout een dun filmlaagje olie op het hout blijft liggen. Als je deze niet wegneemt met een doek, dan droogt de hars in de olie op en vormt een heel dun en hard filmlaagje dat je weer kunt vergelijken met een laagje zoals vernis ook op het materiaal ligt. Dit om het lekker duidelijk te maken. :D

@Jeroen de Lange, sorry voor het kapen van jouw topic over vernis en olie. Ik hoop dat je het niet erg vindt, maar dit kan waardevolle informatie zijn voor andere leden... :)

Jeroen de Lange en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  6. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Geeft wel een mooi effect, verouderd de look een beetje. Omdat deense olie iets amber van kleur is.
    Blanke lak wordt inderdaad tegenwoordig verward met vernis. Maar is niet hetzelfde. Schellac bijv. Wordt verdund met alcohol, en de schellac wordt van de schildjes van insecten gemaakt. Overigens vaak toegepast op modelbouwschepen. Kom het inderdaad vaak tegen. Vereist wel een speciale verwerking. Ja we kapen weer eens een verslag maar zoals je zegt ook weer eens waardevol om te lezen.
    Voor wie zin heeft heb ik nog een leuke link over vernis. Erg leerzaam. https://stringfixer.com/nl/Varnish

7. Jeroen de Lange

Jeroen de Lange

Lid geworden:
    19 jan 2021
    Onderkant is inmiddels dicht :yes:, nu nog een stukje omhoog en dan eens flink schuren 74BE6D3E-F77D-4E7D-AB23-2D3B8F384CC3.jpeg

Jaques, Erik B, Pingu57 en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Mooi hoor.:rofl::rofl:

9. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    Gaat lekker!

10. Heinrich

Heinrich

Lid geworden:
    26 jan 2020
    Nette beplanking Jeroen. Voordat je olie op de romp overweegt, moet je ervoor zorgen dat eerst alles op de romp gelijmt moet worden gelijmd. Olie en lijm zijn niet erg goede vrienden.

11. Jeroen de Lange

Jeroen de Lange

Lid geworden:
    19 jan 2021
    Er is weer enige voortgang, vooral veel geschuurd aan de romp. Net Kiel geplaatst, moet nu alleen even een soort houder maken waar die makkelijk in blijft staan 4D72F1A6-5D5C-4127-8D67-85266F02931E.jpeg

TIMBERWOLF en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  12. Jeroen de Lange

Jeroen de Lange

Lid geworden:
    19 jan 2021
    Vind het behoorlijk lastig om te vinden welk stukje hout waarvoor precies is, ben nu opzoek naar me berghout maar vind dat tussen de plankjes nogal veel kleur verschil zit. Nou weet ik wel dat het natuurlijk een natuurproduct is maar begin dat te twijfelen of ik wel het juiste houtje heb. image.jpg

13. Jeroen de Lange

Jeroen de Lange

Lid geworden:
    19 jan 2021
  14. Jeroen de Lange

Jeroen de Lange

Lid geworden:
    19 jan 2021
    0EF66343-0498-4115-A8FB-B7EC445A1219.jpeg Hier is het kleur verschil beter te zien

TIMBERWOLF en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  15. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    Heb je de aangegeven afmetingen van het latje en de omschreven houtsoort gecontroleerd aan de hand van de BB? Als beide kloppen misschien nog bekijken of er niet een ander (hout)soort latje met dezelfde afmetingen bij zit… zo niet, moet het goed zijn lijkt me

16. Jeroen de Lange

Jeroen de Lange

Lid geworden:
    19 jan 2021
    :yes:

Ja heb het nog even een paar keer gecheckt maar kom elke keer op het zelfde uit. Houtsoort is volgens de beschrijving Mansonia :weetnie: daar heb ik dus echt geen weet van. Maar even opgezocht op internet en daar staat als beschrijving : Het kernhout is geel tot donker grijsbruin met meestal een grijsachtig tot zwarte streeptekening. Kan dus blijkbaar ook wat geel zijn. Bedankt voor je reactie :yes:

17. Jeroen de Lange

Jeroen de Lange

Lid geworden:
    19 jan 2021
    Rooster in aanbouw image.jpg

Pingu57, Ptèr, Mees Ippel en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. Jeroen de Lange

Jeroen de Lange

Lid geworden:
    19 jan 2021
    Heeft er iemand een tip voor een goede multietool? Er zijn er nogal veel in verschillende prijs klasse. Zou er graag één willen aanschaffen omdat het me handig lijkt.

19. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Bij Hbm zijn de handboren elektrische in de aanbieding voor een tientje, altijd handig

20. Jeroen de Lange

Jeroen de Lange

Lid geworden:
    19 jan 2021
    Begint nu al toch wel op een boot te lijken. Romp beplanking is nu bijna allemaal op zijn plek alleen aan de voorzijde nog een deel. E4095C93-79C7-4EF4-90EF-EC898565FD1A.jpeg

Herby63, Pingu57, Erik B en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina