Bouwverslag Golden Hind van Constructo 1:55.

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Jeroen de Lange, 23 jan 2021.

1. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Hou is inderdaad een natuurproduct maar in jouw bouwdoos zit ook meerdere verschillende types hout.

Ik zie noten (walnut = bruin), Sapeli (rood), abachi, basswood of linden (wit).
    Een stamdeel bestaat uit kernhout (donker) en spinthout (licht) een voorbeeld is hieronder weergeven. In jouw bouwdoos zijn ze vaak niet zo kieskeurig en zie je soms het spinthout en kernhout door elkaar gebruikt worden. Het spinthout gebruiken we liever niet. Dit hout is veel poreuzer doordat de boom dit stuk gebruikt om het vocht uit de grond te transporteren naar zijn bladeren. Met andere woorden, het hout is jong, flexibel, open porien en zal na zijn geheel dus veel gaan werken. Dit wil je niet voor je schip gebruiken. Bij het zagen van de stamdelen zou de kitmaker dit moeten afzagen en nemen als verlies van de stam.
    Een goede kwaliteitscontrole zorgt ervoor dat er geen spinthout gebruikt terecht komt in je bouwdoos. Ik persoonlijk check dan ook altijd een bouwdoos op het meegeleverde hout voordat ik de doos vanuit de winkel mee naar huis neem.
    Daarnaast varieert in een stam de kleur van het kernhout dus enorm. Dit gaat van middenbruin naar chocoladebruin en tja, dat tref je aan in je bouwdoos. Helemaal niet erg hoor. Na verloop van tijd zal het hout meer egaal gaan kleuren i.v.m. het bloodstellen aan UV licht.

Met andere woorden, maak je niet zo druk over de kleurverschillen als het om notenhout gaat. Voor de rest krijgt het schip al echt een mooie vorm dus ga zo voort zou ik zeggen. :beer:

2. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Jeroen, zorg dat de maatvoering van de snebbe precies volgens de maten op tekening kloppen, anders kom je later in de problemen met de ruitjes en de schilden
    Is maar een tip hoor want het ziet er allemaal heel goed uit wat je gemaakt hebt :worship::worship:
    Succes verder…

Jeroen de Lange vindt dit leuk.
  3. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    Netjes!

4. Jeroen de Lange

Jeroen de Lange

Lid geworden:
    19 jan 2021
    Jaques ik ben een leek in de verschillende termen die gebruikt worden bij dit soort schepen wat is een Snebbe precies? :hammer:

Jaques vindt dit leuk.
  5. Jeroen de Lange

Jeroen de Lange

Lid geworden:
    19 jan 2021
    Bedankt voor de heldere uitleg Ptér :yes:

6. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Jeroen, zie het omcirkelde gedeelte:
    865E590D-0181-49AA-95EE-63828535D5F0.jpeg

Deze zeker niet te klein / te laag maken
    Ik spreek uiteraard uit eigen ervaring ;)
    Succes verder

7. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dat ziet er goed uit Jeroen.

8. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Jeroen, een paar posten terug had ik het ook over de schildjes maar dat speelt weer aan de achterzijde
    Hier moet je goed opletten met de maatvoering van de berghouten want daar komen ze precies tussen te zitten…
    Onderstaande foto is van mij:
    52DB8E9B-847F-41A1-AE67-13183A0FB8FC.jpeg

Als je nu kijkt in het omcirkelde gedeelte dan zie je dat deze bij mij anders zitten dan in de bb…

Tja soms moet je roeien met de riemen die je hebt nietwaar

Ps niet tegen de andere vertellen hoe het wel had gemoeten Heej :):) laat het maar lekker onder ons blijven en ik hoop dat het strakjes bij jou wel gaat passen :thumbsup::thumbsup:
    wederom veel succes….

Laatst bewerkt: 16 nov 2022
    Pingu57 en Jeroen de Lange vinden dit leuk.
  9. Jeroen de Lange

Jeroen de Lange

Lid geworden:
    19 jan 2021
    Haha zal het niet doorvertellen, en bedankt voor de goede tips zal er goed opletten.

Jaques vindt dit leuk.
  10. Jeroen de Lange

Jeroen de Lange

Lid geworden:
    19 jan 2021
    Er is weer enige vordering, geen idee hoe het precies heet maar heb een soort van balkon gemaakt. IMG_3338.jpeg IMG_3336.jpeg

Constant Willems, Baker, Pingu57 en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Jeroen de Lange

Jeroen de Lange

Lid geworden:
    19 jan 2021
    Reling op het balkon gemaakt
    IMG_3839.jpeg IMG_3840.jpeg

walter10, Baker, Pingu57 en 7 anderen vinden dit leuk.
  12. Jeroen de Lange

Jeroen de Lange

Lid geworden:
    19 jan 2021
  13. Jeroen de Lange

Jeroen de Lange

Lid geworden:
    19 jan 2021
    Nog meer railing

14. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dat was trouwens de Galerij die je aan de achterkant gemaakt hebt :rofl::rofl:

15. Jeroen de Lange

Jeroen de Lange

Lid geworden:
    19 jan 2021
    image.jpg
    Het schip kan sturen, roer erop gemaakt.

Matthias Noback, Herby63 en Jaques vinden dit leuk.
  16. Jeroen de Lange

Jeroen de Lange

Lid geworden:
    19 jan 2021
    IMG_5214.jpeg
    Heeft er iemand een goed idee voor de geschutpoorten? Vind de geleverde metalen niet zo mooi

17. Jeroen de Lange

Jeroen de Lange

Lid geworden:
    19 jan 2021
    IMG_5213.jpeg IMG_5212.jpeg
    kanonnen gemaakt om er zeker van te zijn dat de geschutpoorten op de juiste hoogte komen. Messing delen behandeld met patina best leuk om te zien zo voor het eerst hoe snel het veranderend van kleur.

Stephan Kertész, Herby63 en Jaques vinden dit leuk.
  18. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Het is allemaal mooi gemaakt, maar je roer ophanging is verkeerd uitgevoerd, het roer moet aan de steven hangen en niet andersom. M.a.w. de vingerlingen zitten verkeerd, de vingerlingen aan het roer moeten aan de bovenkant zitten, hetgeen eigenlijk ook logisch is want anders valt het roer eraf ;), JPG_2586_1772_bewerkt-1.jpg

Wat de geschutpoorten betreft, Koos is daar net mee bezig geweest en is hier op deze pagina te zien H.M.S. SOVEREIGN of the SEAS van deA | Pagina 20 | ModelbouwForum.nl misschien een idee hoe je het kunt aanpakken.

Laatst bewerkt: 10 jan 2024
    TIMBERWOLF en Jeroen de Lange vinden dit leuk.
  19. Jeroen de Lange

Jeroen de Lange

Lid geworden:
    19 jan 2021
    Ooo nee :hammer:potverdikkie hoe kan ik dat nou doen :(, bedankt voor de info ik ga scharnieren bestellen en zelf luiken van hout maken

Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  20. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Ik heb het eigenlijk maar laten zien voor een volgende keer, de vingerlingen (scharnieren) veranderen zal zonder schade niet meevallen denk ik, want je moet ze dan zowel aan het roer als aan de steven omzetten anders passen ze niet meer in de walmgaten (openingen in/aan het roer). Alleen kenners zien dit 'foutje' en misschien nog niet eens allemaal (gezien de 2 heren die op de 'leuk' knop hebben gedrukt o_O), omdat het in principe niet echt opvalt. Je bent echter baas over je eigen werk en als je het toch wilt proberen is dat uiteraard je eigen keus en wens ik je daar veel succes bij.

Matthias Noback vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina