Bouwverslag Greatplanes Electrifly Seawind EP

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door marijnacht, 18 jun 2008.

  1. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Hoi,

    Ik heb vrijwel geen speling met de originele aansturing.
    Wilde alleen wel 2 servo's. Klein beetje extra veiligheid en misschien nog een keer als flapperons proberen.

    Ik heb een 3s1800 accu en een motor van 75 gram. Daarmee kom ik op 750 gram. Iets zwaarder dan max is op gegeven. 50 gram/dm2 is inderdaad veel voor een elektro kistje.
    Daardoor is hij wel erg stabiel.

    Motorsteun heb ik een plaatje achter gezet om weer een 4 gats motor te kunnen monteren.

    Plons ziet er erger uit dan het was op het oog. Maar er stond ondankt het voorop afplakken wel een laagje water in.

    Ontvanger en regelaar liggen hoger van de bodem.
    Ontvanger zit in een ballon en de regelaar heb ik zo ver mogelijk water dicht gemaakt met tape en lijm. Spat water dicht zeg maar.
    Servo's in de romp heb ik bij de kop ingesmeerd met vet en de naden met wat lijm.
    Aileron servo's niets aan gedaan.

    Gr. Dennis
     
  2. beekman

    beekman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Groesbeek
    Ik ben zelf lid van MVC Snoopey te Dongen is een kilometer van mij vandaan.
    Ik ga eerst het kistje vanaf het veld vliegen, uittrimmen, zwaartepunt trimmen voordat ik het water op ga.
    De bedoeling is binnenkort met een RIP (re-inflatable boat) je weet wel zo'n Greenpeace achtige speetboot,
    met een paar modelvliegtuigen de Biesbosch in te trekken en dan te gaan watervliegen.

    groeten,
    Michiel
     
  3. megmenhe

    megmenhe Guest

    kijk maar uit voor staatsbos beheer dan en de politie die schijnen er geregeld rond te varen
     
  4. beekman

    beekman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Groesbeek
    Geslaagde maiden vlucht

    We zoeken wel een mooi groot water op dus niet in de spaarbekken van de Biesbosch zelf.

    Ik heb net de Seawind ingevlogen vanaf het veld. De uitslagen aangehouden van de beschrijving en omschakelbaar gemaakt met dual rate.
    Ook flaperons geprogrammeerd en daarbij wat hoogte gemixed.
    Eerst een clublid laten gooien, is wel een beetje lastig door de hooggeplaatste motor wil de kist, bij het aan de onderzijde vasthouden, zichzelf voorovertrekken.
    Werpen ging goed vermogen zit er voldoende in, meer dan 2/3 gas kom je niet tijdens de vlucht. Trim is minimaal (een tikje) op de ailerons.
    Ondanks de aardige wind vliegt de kist strak, zeker op dwarswind (door de naar onder hangende winglets?). Dual rate daarna omgeschakeld naar grote uitslagen, dit vliegt wat prettiger zeker met exponientieel ingesteld.
    Simpele kunstvlucht figuren zijn mogelijk rollen (lekker snel) rugvlucht, looping (flink aan up trekken anders wordt het een hele grote looping).
    Ook nog de flapperons getest met 2 uitslagen, het aandeel hoogte is te groot kist gaat klimmen, misschien zelfs geen hoogte bij mixen.
    Landing: kist vliegt redelijk snel dus mooie bocht maken op de final gas flink terug, hierna zweeft hij strak door (beetje gas houden) en een boterzachte landing is een feit.
    Voordat de kist stilstaat weer beetje gas erbij en de kunt hem glijdend tot aan je voeten taxien.
    Tweede vlucht zelf geworpen ging prima.
    Derde vlucht een grondstart geprobeerd: eerste stuke gaat wat moeizaam(hoger wrijvingsweerstand) maar dan neemt de snelheid gestaag toe en klimt het toestel heel mooi (voor de bomenrij, was dwarswind) op hoogte, top!
    Ook landingen gingen erg smooth. Ben zeer tevreden over het vlieggedrag en het vliegbeeld.
    Klein minpuntje, door de wind is ie van een tafel gevallen van 1 meter hoogte op te tegels, hierdoor is het kunststof neusje kapot en is de motor gondel wat gedeukt en minder stijf. Wordt nog wat knutselen dus. Als we gaan watervliegen maken we nog wat filmpjes.

    nog wat setup gegevens:
    Motor: BM 2409-18 1080KV
    prop: EMP 9x6E (raakt net niet de romp)
    regelaar: 25 Amp Himodel
    accu: Libat Multiplex 3s1p 2100mAh
    gemeten stroom: 15Amp en 160 Watt
    vliegduur (>15 minuten)
    gewicht 760 gram

    groeten, Michiel
     
  5. want a plane

    want a plane

    Lid geworden:
    17 aug 2005
    Berichten:
    485
    Locatie:
    Zuid holland
    roest probleem

    Heeft er iemand bij de seawind al iets gedaan aan het roesten van alle roestende metalen delen die mee geleverd zijn?

    Ik heb afgelopen dagen al het metaal wat erin zat maar vervangen door RVS. hoe goed je het ook behandelt met wd-40 , olie of andere zooi, zelfs als je er niet mee vliegt vanaf het water roesten die stuurstangen er zowat uit.

    Greets Rowan,
     
  6. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.421
    Locatie:
    Boskoop
    Ik ben deze kerstvakantie ook maar eens aan mijn Seawind begonnen. Uit eerdere draadjes hier en op RCgroups had ik al begrepen dat er iets aan de motorophanging en vleugelbevestiging gedaan moest worden. Ik heb de originele motorbok weggeslepen/geschuurd tot aan de originele firewall (laten dat woord maar gebruiken), met het plan om er een nieuwe tegenaan te lijmen, met ankerpennen in het schuim net zoals jij, Michiel. Bij toeval kwam ik er toen achter dat de originele firewall er met het grootste gemak af te halen viel! Dus het verwonderd me niets dat er al mensen de hele motor verloren zijn!
    Dit is mijn modificatie-resultaat, ik wil er alleen nog blokjes op lijmen om de kap vast te zetten:[​IMG]

    En zo heb ik de vleugelbevestiging gemodificeerd, een holle 10 mm beukenhouten deuvel met een M3 insert:[​IMG]

    Max.
     
    Laatst bewerkt: 1 jan 2010
  7. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.421
    Locatie:
    Boskoop
    Een vraag aan de mensen met watervlieg-ervaring: Ik heb op RCgroups gelezen over modificaties aan de tipdrijvers, om de gevoeligheid voor haken te verminderen. Zo zou het gunstig zijn om de drijver iets in te korten, met vlakke onderkant en met een transparant plastic plaatje aan de onderkant, naar achteren verlengd. Het idee is dat de weerstand van de drijver dan wat geleidelijker toeneemt, en dus niet meer "hapt". Iemand een mening daarover?

    Groeten,
    Max.
     
  8. beekman

    beekman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Groesbeek
    Sneeuwvliegen met de Seawind

    Afgelopen weekend met de Seawind gevlogen vanaf de sneeuw. Dit gaat perfect!
    Ik heb wel het kleine waterruddertje moeten demonteren want de hevel brak uit het richtingsroer door de klappen van de harde sneeuw.
    Na een aantal vluchten schoot echter de canopy los (magneet bevestiging) waardoor deze tegen de prop klapte.
    Gevolg canopy kapot (kunststof is lekker bros met het koude weer!) maar ook de as van de motor is nu flink krom.
    Gelijk ff een nieuwe besteld bij RCtechnics voor 2,25€.
    Het blijft dus knutselen met de Seawind. Ik wel het filmpje in elkaar geknutseld wat we gemaakt hebben van Seawind.:)
    Ben het nu aan het uploaden..........

    en daaristiedan:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Max , je moet er een step in maken daarmee het water de drijver eerder los laat .

    Voor details even onze " Niek " een pbtje sturen , die is er mee begonnen.

    Mvg Johan
     
  10. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.421
    Locatie:
    Boskoop
    Dank Johan, pb is verstuurd.

    Groeten,
    Max.
     
  11. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.421
    Locatie:
    Boskoop
    Nou, mijn Seawind is klaar voor de eerste vlucht. Dacht ik, want het zwaartepunt wil niet ver genoeg naar achteren met mijn Graupner 3s 2200 mAh lipo. Jammer, want starten in de verse sneeuw lijkt me wel leuk.
    Ik weet het, ik zou wat gewicht in de staart kunnen stoppen, maar ik geef er de voorkeur aan om er een iets kleinere lipo in te stoppen, en die heb ik niet voorhanden.
    Nou ja, het sneeuwt momenteel toch te hard ;)
    Ik heb er een 890 kV motor op zitten met een 8x6 CAMprop, iemand een idee hoe dat gaat werken?

    Groeten,
    Max.
     
  12. want a plane

    want a plane

    Lid geworden:
    17 aug 2005
    Berichten:
    485
    Locatie:
    Zuid holland
    En de accu kan niet nog verder naar voren toe? Ik vlieg ook met 2200 mah 3s en die ligt ongeveer halverwegen in de neus.

    Greets Rowan,
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2010
  13. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.421
    Locatie:
    Boskoop
    Dat wel, maar hij moet naar achteren, en hij ligt al tegen de servosteun aan.

    Gr.
    Max.
     
  14. want a plane

    want a plane

    Lid geworden:
    17 aug 2005
    Berichten:
    485
    Locatie:
    Zuid holland
    CG

    maar wat is het dan wat de neus al zo zwaar maakt?
    Of hoeveel weegt de motor?
    Juist omdat zeker bij dit model de staart vrij veel massa heeft..

    Is er eigenlijk nog steeds niemand die last heeft gehad van extreme roest?

    Greets Rowan,
     
  15. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Hoi,

    Ding is gemaakt voor 3s1500 en dus heb je wat extra gewicht in de neus door de 3s2200.

    Weinig aan te doen denk ik. Zwaardere motor achterop is een optie.

    Ik vlieg met 3s1800 en een 75 grams motor en dan ligt de accu al niet helemaal voorin en hij zou nog verder naar achter kunnen om hem minder neuslastig te krijgen.

    Nu staat in neutrale vlucht het hoogteroer 1 á 1.5mm up.

    890kv op 3s met zo een kleine prop zal niet het beste presteren denk ik. Toerental is net te laag.

    Ik heb deze.
    https://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7992
    met 25A ESc maar dat is net te krap met 8x6 APC-e. Komt nog een 40A in.
    Genoeg vermogen om verticaal te gaan met 750gram vlieggewicht.

    Step in de wingtips vind ik onzin. Door minder drijfvermogen hapt hij alleen sneller.
    Heb in de filmpjes terug gekeken en de tippen vallen aan de achterkant juist eerder in het water dan voor. Dus als je achter materiaal weg gaat halen heb je juist de voorzijde van de tip dieper in het water als hij het water raakt.
    Gewoon langzaam snelheid opbouwen en dan pas gas erop. Dan ga je gewoon recht weg.

    BMC forum topic.
    http://www.betuwsemodelvliegclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=10&t=614&start=15


    Leuk filmpje in de sneeuw :)

    Gr. Dennis
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2010
  16. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.421
    Locatie:
    Boskoop
    Dan gaat het een 1500 mAh worden denk ik.

    De aanbevolen motor, de Rimfire 400, heeft een kv van 950. Dat is toch niet zoveel meer. Ik hoop dat de betere prestatie van de CAMprop t.o.v. de meegeleverde slapjanus (ook een 8x6) het verschil een beetje goedmaakt.

    Jammer dan, dankzij de positieve ervaringen van Niek heb ik ze al gemodificeerd. We zullen zien.

    Dank voor je reactie Dennis,

    Groeten,
    Max.
     
  17. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.421
    Locatie:
    Boskoop
    Vandaag voor het eerst gevlogen, vanaf de sneeuw. Met een nieuwe accu (Hyperion 3s1600 25C) kon ik nu het zwaartepunt goed krijgen. Taxiën over de sneeuw ging prima, alleen werden de bochten wat groot :). Gas geven, even de tijd geven om vaart te maken en voorzichtig lostrekken. Geen probleem, vliegt prima. De gebruikte motor-propeller combinatie is perfect, ruim voldoende snelheid en power. Bij de landing het gas helemaal dicht, zweeft als de beste. Alleen een klein beetje drukken om vaart te houden. Vlak boven de grond neus voorzichtig omhoog trekken en voila! Een perfecte landing. Ik ben helemaal gelukkig met mijn Seawind.
    :-D:-D:-D

    Max.
     
  18. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Dat is al bewezen dat dat beter is .

    Mvg Johan
     
  19. beekman

    beekman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Groesbeek
    Na een niet te zachte aanraking met terra firma toen de Seawind van een tafel op het veld viel, heb ik het een en ander moeten repareren. Ook vloog in de laatste vlucht de cockpit kap los en kwam in aanraking met de propeller. Door de lage buitentemperatuur spatte het kunststof uit elkaar en heb ik een nieuwe kap gesopt. De rest van de romp ook maar "even" in de 25 grams glasmat gezet. Al met al toch nog aardig wat werk.
    Nu nog de laatste onvolmaaktheden wegwerken en dan ga ik hem voorzien van een leuk motiefje met de airbrush. Met het draadje van Jeroen als leidraad: [99649] airbrushen-van-een-krill-katana-33%25
    Natuurlijk zal het gewicht toenemen door de bovenstaande acties en ik heb voor dat ik begon het zaakje gewogen om een inzicht te krijgen van de gewichtstoename.
    Nog even wat foto's hoe het zaakje erbij staat:
    Nieuwe cockpitkap:
    [​IMG]

    De onderzijde geschuurd was door de bevroren sneeuw al redelijk beschadigd
    [​IMG]

    De bovenkant is ook geschuurd en met Model Magic zijn er wat dingen geplamuurd. Voor montage van de cockpitkap is er een balsa frame gemaakt in de kap en op het model bevestiging is met 2 koolstof pennen en magneten.
    [​IMG]

    Alles in de 25 grams glasmat gezet:
    [​IMG]

    Na een schuur-spuitplamuur-schuur sessie ziet het er zo uit:
    [​IMG]

    De laatste oneffenheden nog aangepakt en toch besloten om het stabilo ook te glassen. De verf is er makkelijk af te halen met tissue en alcohol:
    [​IMG]

    Als ik ga airbrushen zal ik nog wat posten.

    groeten,. Michiel
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  20. want a plane

    want a plane

    Lid geworden:
    17 aug 2005
    Berichten:
    485
    Locatie:
    Zuid holland
    @beekman,

    Mooi werk! ik ben ook ooit tijdens takeoff cockpit kap kwijt geraakt, en ook daar een flink stuk uit...
    verder denk ik wel dat je in totaal aardig wat gewicht gaat toevoegen?
    heb je verder al enig idee hoe het kleurenschema eruit gaat zien?

    Greets Rowan,
     

Deel Deze Pagina