Bouwverslag Gry Maritha

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door JaFa, 7 mei 2013.

  1. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    980
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Ondertussen is de hoofdkraan af, de basis moest nog worden geschilderd, de kerstvakantie heeft hiervoor de nodige tijd vrijgemaakt, nog wat foto's:

    Enkele detailles:

    [​IMG]

    Klaar voor het spuiten, dit is toch echt vervelend op een bijna "afgewerkte" boot de vorige keren had ik wel al eens last van wat verf op onbedoelde plaatsen dus inpakken die handel. Dit zorgt wel voor veel extra werk!

    [​IMG]

    Het afgewerkt geheel:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2016
  2. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    980
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Ook nog een update van de kraanarm, deze is reeds enkele maanden klaar, wat detailles voor de montage:

    [​IMG]

    De andere zijde :p:

    [​IMG]

    Bovenaanzicht:

    [​IMG]

    En de hele arm:

    [​IMG]

    De kraan staat ondertussen volledig in elkaar en werkt na behoren, de winch is volledig operationeel en loopt mooi proportioneel regelbaar.
    Tijdens het "spelen" kwam ik erachter dat op deze manier het eigenlijk makkelijk is om iets mooi lineair te verplaatsen.

    Hier een van de test films, de kraan staat nog niet gemonteerd op het schip omdat ze toch vrij fragiel is en ik vrees dat met al het werk dat er nog moet gebeuren er wel eens ongelukken mee zouden kunnen gebeuren...



    Het volgende werk is de "side hatch" en de lift dit heb ik ook tijdens de kerst afgewerkt. Er komt toch stilaan een einde aan...

    Morgen of overmorgen volgen de foto's en films hiervan.

    Veel leesplezier en vooraleer ik het vergeet de beste wensen voor 2016, mogen het een meesterlijk modelbouwjaar worden!!!
     
    Dennist, Freek-Johan en MikeMohawk vinden dit leuk.
  3. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Hillegom
    Beste Jafa,

    Onherkenbaar veranderd, ten goede dan hè!
    Je bent lekker bezig.
     
  4. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    980
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Wiggie dat is lang geleden dat ik nog iets van je had gelezen, wel de dame gaat rustig verder, ik heb niet de tijd om om hem snel af te werken maar ik probeer haar zo "mooi" mogelijk en als het kan zo functioneel mogelijk af te krijgen.
    De planning is dat ze deze zomer volledig klaar is, of dat gaat zijn weet ik echter niet zeker.
    Vaak kost het veel meer tijd om iets mechanisch op deze schaal werkend krijgen dan ik voorzie...
    Nu tot hiertoe is als gelukt dus mag ik hierover niet echt klagen!

    Bij deze meteen een update, vorig jaar bereide ik reeds de romp en het cargo luik voor, ook de hydraulische lift werd toen reeds gesoldeerd.

    Enkele beelden hiervan:

    De opening in de romp, normaal geeft deze toegang tot het ruim, dit is lastig omdat daar de electronica zit dus het compartiment is waterdicht.

    [​IMG]

    Het luik eerst een foto van het origineel, de kleuren zijn ondertussen al 2 maal veranderd dus ja de grijze band is terug blauw hij heeft ook al menie kleur gehad. Dat is een probleem met deze boor telkens hij een droogdok bezoekt ziet hij er helemaal anders uit...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De afwerking:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De cargolift, de basis is weer uit messing en ze wordt verder afgewerkt met styreen omdat dat toch veel mooier werkt.

    Het origineel, omdat de lift moet werken moest ik hier en daar toch wat afwijken van het origineel, maar ik vind het best schaal getrouw geworden, laat maar weten wat je zelf denkt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Roger Lab72 vindt dit leuk.
  5. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    980
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Nu is het enkel het geheel samen brengen, of toch dat dacht ik dan, het heeft me meer dan 2 weken gekost om het geheel werkend te krijgen. Maar het uiteindelijk resultaat is niet slecht , waarschijnlijk moet er met verf en "roest" nog wel wat worden veranderd aan het uitzicht...

    Dit zou het dus moeten worden:

    [​IMG]

    En dit is wat ik de laatste weken heb gedaan:

    Dit is de aandrijving van de lift, omdat ik met een omgebouwde F14 werk zijn mijn servo's niet instelbaar, ik heb dus een servo vertrager en een servo limitter in serie staan voor de fijnregeling van de lift.

    Een zender met voldoende kanalen die alle programmeerbaar zijn zou al deze dingen overbodig maken maar dat is er nu helemaal niet...
    Ook de prijs van al deze modules loopt serieus op eigenlijk...
    Verder is het systeem zeer simpel een sterke servo (12kg) en een nylon boden kabel met inwendig een verenstalen snaar voor extra stijfheid verzekerd de aandrijving.

    De grote potmeter, is een servo tester, deze staat op "naar beneden" en wordt bediend door een limit switch op de cargodeur. Is deze volledig open kan de lift bewegen zoals je wil, zakt de deur dan gaat de lift automatisch naar beneden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dan het plaatsen van de lift (met de nodige rubberen afdichtingen):

    [​IMG]

    [​IMG]

    Montage van de cargodeur, deze word eveneens door een servo gecontroleerd
    [​IMG]

    Mocht iemand een idee hebben hoe je een ontvanger en servos kan opstarten zonder dat de servo's initieel wat uitslaan voor ze hun positie innemen mag je mij hierbij steeds helpen want dat is een groot heeeeel groot probleem.

    Nu moet ik de cargodeur helemaal openzetten dan de schakelaar omzetten en vervolgens komt de deur met een rotvaart tot ongeveer 45% naar beneden en de Lift stijgt met zo'n 33% dit geeft ongeveer een cm of twee speling maar dat zou toch anders moeten kunnen.

    Het geheel, de vlekken moeten nog weg worden gepoetst maar de kuisvrouw had vakantie sorry :p.

    [​IMG]

    En nog wat rommel erop;). hoe we dit gaan vast zetten weet ik nog niet waarschijnlijk haal ik het platform nog eens van de lift en lijm er een ijzeren plaat onder zodat ik met het met magneetjes vastzet.

    [​IMG]

    Dan een test van het geheel, eerst een normale opening en lift operatie, daarna de lift eens uitgeprobeerd, vandaar het wat schokkerig ging (slechte operator) maar eigenlijk ben ik best tevreden over de werking. Het enige wat nog beter had geweest was een deur die nog trager ging maar ja de servo slower stond al op max...

    Hier de film, laat gerust weten wat je ervan vind, ik vind interactiviteit toch veel fijner dan enkel monologen voeren op mijn bouwverslag. ;)

     
  6. Frank Vekemans

    Frank Vekemans

    Lid geworden:
    21 okt 2008
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Benidorm (Spanje)
    Proficiat, met dit mooie en fijne werk
     
  7. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Knap werk , een filmpje geeft inderdaad een veel mooier beeld van de werking , proficiat.
    Groetjes
    Ronny
     
  8. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.411
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Ha JaFa,
    Ik volg jouw verslag al een tijdje in stilte. Ik reageer weinig op verslagen, maar doe vooral veel kennis op. Zo ook bij jouw verslag. Het begon bij je werkende kraan en nu weer die lift, echt heel gaaf gedaan. Vooral die jleine dingen zoals de hydrauliek leidingen, de veiligheidsstickers, de verlichting dat maakt het helemaal compleet. Bijzonder mooi.
    Wat ik mij wel afvraag als de klep dicht zit, is dat het blauw bij de gele band niet gelijk loopt met de bovenkant van de klep. Hoort dat zo? Ik ken het orgineel niet om te weten of dit ook in het echt zo is. Zie het niet als kritiek maar gewoon als een vraag. Ik ga weer in stilte verder geniet van je vervolg, succes.
    Groeten, Roelof
     
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.555
    Locatie:
    Turnhout belgie
    veel valt er niet te schrijven , buiten dan dat je het weer prachtig voor elkaar hebt gekregen en netjes in beeld gebracht hebt, zodat ook wij kunnen mee genieten.
    Proficiat en merci kan hier in een adem uitgesproken worden.
    vgr Marc
     
  10. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Wauw wat mooi gemaakt weer. Echt gaaf. Gaat het licht in de klep automatisch aan via een schakelaar of doe je dat via de zender? (Gezien jouw kunsten denk ik automatisch)
     
  11. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.354
    Locatie:
    Julianadorp
    Weer een mooie uitbreiding voor de gry-maritha. Eerlijk gezegd blijf je me verbazen met de werkende details op je schip. Ook je kraan is een realistisch stukje modelbouw geworden. Hoop ooit mijn kraan ook zo mooi te laten draaien. Aanmerkingen of ( opbouwende) kritiek kan ik ook niet geven, het werkt niet alleen goed, het ziet er ook nog eens perfect uit. Zie ik je mogelijk op WSD dit jaar?
     
  12. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    980
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Roelof, ja de schildering is inderdaad zo, bij de echte ook, eerlijk gezegd denk ik niet dat de Engelse hier veel aandacht aan besteden ze smeren er gewoon de verf op die ze hebben liggen vrees ik.
    Elke keer dat de boot onderhoud krijgt is er ergens wel een kleur verandering telkens zijn het kleuren die je nergens op de boot terug vind. Eind 2015 voer hij rond met de "Gry Maritha letters in een heel licht geel totaal anders dan de rest, maar ja ik kan dit niet blijven aanpassen he. Voorbeeldje van de hatch:

    The Gry in Action:

    [​IMG]

    Aan de rest van de spectators, bedankt voor jullie lovende commentaren. Dit geeft toch altijd een extra boost.

    Ondertussen ben ik aan de anker winches begonnen allereerst wilde ik een vrije val winch maken, dit met wat veren een worm wiel en een scharnier dat door een servo werd opengeduwd. Maar eigenlijk veel makkelijker is gewoon een servo winch te nemen en die met een servo vertrager snel te laten zakken en rustig te laten ophalen.

    Dit systeem ga ik dan ook toepassen omdat het vrije valsysteem ten eerste veel meer werk is en eigenlijk weinig meerwaarde bied, misschien enkel dat het nog sneller "valt"

    Het systeem waarvoor ik heb gekozen is echt heel simpel, eigenlijk geld dit voor alles wat ik bouw, hoe simpel hoe zekerder ik ben dat het werkt en blijft werken in de toekomst.

    Alles begint met de ankerketting, dit was een kopper ketting van de welbekende modelbouwshop Nederland,
    ik ben niet zeker dat ik deze blijf gebruiken maar het was het enige dat thuis nog lag.

    De schakel is 3x2 en misschien is dit toch wat klein ik had liever een 4x3 met tussenverbinding gehad maar die vind je nergens de kleinste is 6x4.

    Ik wil zoals iedereen dat de ketting "zwart" is dus chemie proces opgeroepen, eerst een ei hard gekookt, en de dooier dan geplet en gemixt met een klein beetje water, het zwavel in deze dooier gaat werken op het koper een geeft een mooi zwart patina aan de ketting dit na een nachtje weken. hier en daar komt het oranje/bruine messing er nog door en dat geeft een mooi roest effect. De foto is niet "fantastisch" maar je krijgt het idee...

    [​IMG]

    Dan een frame om de winches te monteren, ik wil niet dat de ankers "los" bengelen als ze zijn opgetrokken dus iets moet ze onder spanning zetten als ze in zijn, hoe ga ik dit doen:
    Ik laat de winch iets te ver opdraaien circa 1 a 1,5 cm en laat haar scharnieren met een veer die het geheel dan onder spanning zet en zo de ankers mooi in valbuizen houd. (Heren, ik heb geen idee van de scheeps termen dus verbeter me maar ik kan er alleen maar van leren).

    Het Frame:

    [​IMG]

    Losse montage van de winches met de trekveren, de kaders scharnieren licht rond de as onderaan.

    [​IMG]

    Montage:

    [​IMG]

    Het is het best dat er winch"kappen" rond zitten zo kan de ketting er niet af lopen. Ik heb ook de schroeven onderaan vervangen door messing assen en as blockers, deze zijn veel makkelijk voor demontage naderhand in geval van onderhoud want dwarse schroeven, dan is er maar heel weinig plaats over voor een schroevendraaier.

    [​IMG]

    Uiteindelijk is de winch af, tijdens het testen kwam ik erachter dat er toch een fout zit in 1 van de Multiprop encoders in de zender, ik zal deze moeten vervangen, waarschijnlijk heb ik hem zelf omzeep geholpen met wat te veel te solderen... Anyway hier wat beelden van de winch die klaar is nu enkel nog de montage waarschijnlijk vanavond.

    [​IMG]

    De achterkant, montage is gewoon doormiddel van 2 schroeven.

    [​IMG]

    Al met al een zeer simpele winch vind ik, op de vorige foto's kon je ook de servo vertragers zien, voor mij zouden ze nog trager mogen maar ja...

    Een test video zegt waarschijnlijk veel meer, als het geheel gemonteerd is zal ik de veer functie ook filmen.

    Voilà een wat meer in de diepte uitgelegde functie hopelijk kunnen jullie er wat mee in je eigen model.

     
    MikeMohawk en Dennist vinden dit leuk.
  13. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    980
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Vanmiddag heb ik even de 2 Caterpillar 34306B's gestart en naar hun 1800rpm gejaagd voor een beeld van de rookontwikkeling bij de volle 350bhp van elke motor.

    De rook ontwikkeling is enorm, waarschijnlijk zal hier een extra filtertje ontbreken:p.

    Ter info, ik denk deze ESC op een apart kanaal te laten lopen dan kan ik het manueel begleiden of ik zet het mits een volt reductor toch op de motoren, ik zie nog wel alleszins een impressie:

     
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Oeps.
    Ik was hier al geruime tijd niet meer geweest, maar er groeit hier iets moois. :worship:
     
  15. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.411
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Ja ik herken dat wel een beetje. Het schip hoeft dan nog maar een paar jaar mee. En de opknapbeurt mag niet veel kosten.
    Ik ga verder met het genieten van je verslag.
    Succes.
     
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    De video in bericht 172 is niet te zien. (krijg een opmerking dat ik me moet aanmelden om de video te bekijken)
     
  17. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    749
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Ik heb ook niks te zeggen dan ohh en ahh. Maar die heb je dan ook dik verdiend en het is best leuk om te krijgen als je zoveel tijd steekt in het bouwen en je verslag. Mooi verslag trouwens, lekker overzichtelijk. Verder praat je voor mij in raadsels want ik kom niet verder dan een weerstandje en een ledje.
     
  18. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    980
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Harm, bedankt ik was vergeten op het "publiceren" knopje te drukken, het zou moeten werken, maar verwacht er niet teveel van het is een simpele winch hoor.
     
  19. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Hallo Jafa,
    Ook ik ben een stille volger van je bijzonder mooie werk! Je vroeg om een beetje reactie en heb je ook gekregen alwaar ik me geheel bij aansluit. Ik ben er van overtuigd dat je er verstelt van zult staan hoeveel hobbyisten je verslag bekijken zonder dat je het zelf weet. Ga ajb zo door, top!

    Gr. Dennis
     
    Bert V en Roelof_l vinden dit leuk.
  20. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Hillegom
    Ik lees nog steeds mee hoor Jafa, ook al doe ik zelf niet zo heel veel meer op het forum op het moment.
    Ik vindt dat je de dame prachtig aan het afwerken bent.
    Het moet straks een genot zijn om haar te zien varen.
     

Deel Deze Pagina