Bouwverslag: Hawker Hurricane MkI. MAIDEN 12/5/06 :D

• Topicstarter Topicstarter Phoenix
  • Startdatum Startdatum
P

Phoenix

Guest
Ik heb onlangs de hand weten te leggen op een Balsacraft Hawker Hurricane. Dit is een balsa kit en is geschikt voor een speed 600 achtige aandrijving. Ik heb de kit nog niet binnen, maar al het advies over Balsacraft kits is welkom. Zodra de kit binnen is zal ik foto's plaatsen over de voortgang van de bouw.

Wat info over de kit:
Span: 1168 mm
Lengte: 881 mm
Gewicht: (met brushless aandrijving en 3 cell lipo) rond de 1000gr?
Radio: Ailerons, elevator en ESC

Schema dat ik van plan ben om te gaan hanteren is er een van het 401 Squadron, hier heeft Neerlands enige WWII ace (Hugh Godefroy) gevlogen. Ik ben nog niet achter de registratie van de Hurricane waarin hij gevlogen heeft.
Hier is een voorbeeld: http://www.raf.mod.uk/bob1940/401to601.html

Zoals gezegd alle adviezen over bouw, afwerking en motorisering is welkom!

Ja, ik ben ook wel eens benieuwd, ik heb vorig jaar een hawker hurricane gebouwd van een plan dat bij het tijdschrift "quit & electric flight" zat.
Deze was voor een speed 400 6V gemaakt, ook rollen, hoogte, ESC,

Spijtig genoeg heb ik er nog niet mee gevlogen, de spanwijdte is ongeveer 60 cm, voor al het gewicht dat in het model zit met zo'n kleine spanwijdte heb je heel snel last van high speed stalls, daarom laat ik hem nog maar een tijdje op de kast staan :wink:

Groeten
Steven 8)

:offtopic:
60 cm span is inderdaad niet veel, zaak dus om alles zo licht mogelijk te houden. Wat weegt het kistje zonder motor en accu? Je zou misschien een cd-rom motortje en een 2 cell lipo kunnen proberen. Maar blijft kleine span dus waarschijnlijk 'nerveus' kistje.
:ontopic:

:offtopic:
Ja, het zal inderdaad heel erg gevoelig vliegen, maar voorlopig zit ik in geldnood, dus kan ik een cd-rom motertje wel vergeten :(

Groeten
Steven 8)

Sorry, nog een laatste keer off topic :roll:
Hier is een foto van een half jaar geleden, mijn broer en mijn hurricane met speed 400, er moet enkel nog een prop met spinner op en een vacuüm getrokken koepel..
(zonder de hoekige koepel geeft het wel een vreemd zicht hoor)

afb19606.jpg

PS : Mijn broer wou niet op het forum, dus moest ik hem anoniem maken :wink: :lol:

Vriendelijke groeten
Steven 8)

Retracts:
Even peilen, wat vinden jullie moeten er wel/geen retracts op komen?
Ik vraag me af of het namelijk zin heeft op dit formaat model. Landen op gras zorgt er volgens mij voor dat die nose-over gaat, maar misschien zit ik er naast. Tevens weet ik niet of een grasstart dan mogelijk is (niet zo zeer qua W/kg, maar meer i.v.m. modelgrootte). Iemand ervaring hiermee?

Motor:
Qua motorisering zit ik te denken aan de Typhoon 15 met een 9x6 prop en een CC25. Heeft iemand hier nog ideëen over, bijv. RBC warbird vliegers? Ik gebruik bij voorkeur geen vertraging.

Ik heb ooit een bearcat van balsacraft gebouwd. Deze werd aangedreven door een speed 600 8,4 V (schroef 8 X 4") en met 8 cellen 2100 mAh. Het gewicht kwam op ongeveer 1150gram denk ik. Je moest er tijdens de vlucht wel de snelheid inhouden. Het was wel een mooi vliegtuig maar eigenlijk wat te zwaar en het vloog niet echt goed vond ik. Daarom heb ik het maar verkocht. De bearcat was uitgerust zonder landingsgestel en was vrij goed op zijn buik te landen. In de bouwdoos wordt wel wat triplex gebruikt. Misschien kun je dit beter door balsa vervangen en voor de rest kun je volgens mij hier en daar nog wel wat op hout besparen want het toestel is wel heel stevig gebouwd.

Waarschijnlijk wat zwaarder uitgevoerd omdat ie dan ook geschikt is voor de trillingen van kleine brandstofmotoren.

Een sp600 plus 8 cell pack weegt toch al gauw 200gr+ 350gr = 550 gr. Ik ben van plan om een typhoon 15 plus 3cell lipo te gebruiken ca. 80gr + 180gr= 260 gr. Scheelt toch weer een hoop. Hieruit maak ik dan ook op dat retracts niet echt aan te raden zijn (=extra gewicht). Wat ik aan info heb kunnen vinden op Google is dat dit kistje toch wel redelijk prettig moet vliegen, zij het wat marginaal met een sp600 met een 7 cell pack. Dus brushless met 3-lipo zou het geheel 'aangenamer' moeten maken en misschien zelfs onder de 1000gr.

EDIT: nog een goede link voor de panel lines e.d. gevonden: http://www3.ns.sympatico.ca/hurricane/index.htm

M'n vrouw belde net: "Uh, er is weer eens een vliegtuig bezorgd...". Kit is dus eindelijk binnen! Vanavond foto's. :D

Zo kit is in goede staat aangekomen hier even wat impressie foto's.
Het is wel meer bouwwerk dan ik dacht, maar dat mag de lol niet drukken.

De specificaties:
hurri_1.jpg

De doos met een heleboel balsa plaatjesen rompzijkanten etc.
hurri_2.jpg

Duidelijke zeer uitgebreide engelstalige handleiding
hurri_3.jpg

Alle stuurstangetjes, control horns, en zelfs de piloot zijn inbegrepen
hurri_4.jpg

Een 1:1 bouwplan EN zelfs de decals zijn meegeleverd
hurri_5.jpg

Mijn eerste indruk: zeer compleet kitje! Nu nog even het werkkamertje opruimen en dan kan het bouwen beginnen.

Ziet er inderdaad wel goed in orde uit, ben je der al aan bezig ?
Groetjes
Steven 8)

De eerste 34 gram is gereed. Dit betreft het binnenwerk van het vliegtuig. Plaatjes spreken voor zich. Past allemaal erg mooi die CNC gefreesde onderdelen.

hurri_6.jpg

hurri_7.jpg

hurri_8.jpg

hurri_9.jpg

hurri_10.jpg

Hier komt de lipo accu in, volgens de tekening ligt de accu precies boven het zwaartepunt, dus boven de vleugel. Aangezien ik een lichtere motor ga gebruiken moet ik zoveel mogelijk de accu naar voren zien te krijgen. De accu past mooi in deze ruimte die voor de vleugel ligt, en is toegankelijk als de vleugel eraf is. Het gat dat je ziet is voor de vleugelpen.
hurri_11.jpg

Van het weekend weer verder.

@steven. Tegen het ronde "ding" aan de voorkant komt de spinner. Dus de typhoon wordt eerst op een mount-plate vastgezet en daarna met het bewegende deel in de romp wordt de plate tegen de voorzijde vastgezet. Op deze manier is de motor ook nog eens makkelijk te wisselen als de kist klaar is, mocht dit nodig zijn.

Toch weer wat gedaan aan de hurri. Mijn vrouw heeft sinds vandaag weëen en dus ben ik maar een dagje thuisgebleven en zodoende had ik nog wat tijd toe zij een tukkie ging doen. De baby heeft zich nog steeds niet aangediend...

Longerons toegevoegd.
hurri_12.jpg

Daarna nog twee spanten.
hurri_13.jpg

Fuselage onderkant even passen.
hurri_14.jpg

Daarna lijmen en fixeren met wasknijpers met reststukjes balsa om beschadiging te voorkomen. Ik heb hier overigens superhoutlijm gebruikt, dan is er nog tijd om e.e.a. te corrigeren/oplijnen.
hurri_15.jpg

Andere kant ook.
hurri_16.jpg

Zo weer genoeg voor vandaag.
hurri_17.jpg

Zoals je wellicht ziet zit ik nog steeds niet in de werkkamer, maar lekker in de huiskamer, vlak bij de koelkast en de "modelbouwforum pc".

Wellicht ga ik nog een toegangsluikje aan de bovenzijde van de motor plaatsen om vanuit hier de lipo te kunnen wisselen.

Zo bij de volgende post ben ik als het goed is (weer) vader, en hoop ik dat de kleine paps wat bouwtijd gunt...

jan, bedankt.

Nou ik ga even off topic:
Vannacht is Jasmijn geboren slechts 2960 gram, erg rustig en erg mooi. Met vrouw gaat alles al weer goed. D'r zusje Sofie (bijna 3) moet er nog even aan wennen. Ze is dus net op Koniginnedag geboren, maar ja dat is beter dan op dodenherdenking zullen we maar zeggen, alle vlaggen hingen in ieder geval voor d'r uit.
Zo nu weer on topic, maar ik moet nog even kijken wanneer ik weer verder ga met de hurri.

Ook van harte! :bday:

Maar ik begrijp nu dat het nummer twee is, dus je weet al wat je te wachten staat. :wink:

Dat scheelt!

Geniet er maar van. :P

:celebrate:

jan.

Zo weer wat verder.

Het rondbuigen en vastzetten van de romp-zijdelen
hurri_18.jpg

Elastiekjes en wasknijpers bleken hier erg handig te zijn om de boel te fixeren.
hurri_19.jpg

hurri_20.jpg

De bovenste longerons toevoegen en dan...
hurri_21.jpg

komt de karakteristieke rompvorm al wat naar voren. Wat de meeste hebben met de mooie vleugelvorm van de Spitfire (en ik ook hoor), heb ik ook met de rompvorm van de Hurricane, gewoon mooi en lekker stoer.
hurri_22.jpg

Ik heb inmiddels besloten om geen rudder te gaan gebruiken, omdat ik dit eigenlijk nooit gebruik :oops: . Scheelt gewicht en dus ook een stuurstang tube. De tweede tube die je ziet is voor de doorvoer van de antenne.
hurri_23.jpg

Dan nog wat vragen:

(1) in het draadje van Ton van Munsteren over de Hawk 75 blijkt dat de warbirds nogal last kunnen krijgen met het zwaartepunt als er een brushless wordt toegepast. Ik denk (weet het wel zeker) dat ik dat ook krijg met een T15. Daarom komt er toch een T29 in alleen weet ik niet precies welke? Heeft iemand een idee hierover?

(2) Ten tweede vind ik de bijgeleverde plastic spinner niet zo, en wil ik eigenlijk een aluminium spinner toepassen, deze is tevens weer iets zwaarder wat weer ten goede komt aan het zwaartepunt. Nu ben ik op zoek naar een spinner met een diameter van 56 of 57 mm. Iemand een idee waar dit te krijgen is? Oh, ja en het moet wel op de as van een T29 passen.

Back