Bouwverslag: Hawker Hurricane MkI. MAIDEN 12/5/06 :D

• Topicstarter Topicstarter Phoenix
  • Startdatum Startdatum
Hartelijk gefeliciteerd met jullie nieuwe kindje !! :bday:

Wow, die hurri begint echt wel vorm te krijgen, ziet er echt hééél mooi uit, ik begin er ook al zin naar te krijgen :wink: ...
Waarschijnlijk zul je nu wel de handjes vol hebben met de baby !
Héééél véél succes gewenst !!! (voor beide projecten ! :wink: )

Groetjes
Steven 8)

Hallo Iwan,

Allereerst natuurlijk van harte met de kleine en geniet ervan.

Je hebt met een pb wat vragen gesteld en die wil ik graag hier beantwoorden misschien handig voor anderen en misschien zijn er andere ideen.

Op de vraag welke servo en hoeveel is wat mijn betreft de 9 gram meer dan voldoende alles daarboven is veel te groot en te zwaar.
De 9 gram is eigenlijk al te zwaar en ga meestal voor de 7 gram servo, die funtioneren prima en zitten ook in mijn minifan jetmodellen.
Voor de rolroeren geef ik de voorkeur aan twee omdat met 1 servo en een kabeltje de rolroeren nooit 100% neutraal staan en twee servo's is gewoon super gemakkelijk inbouwen.

Voor de motorisering zou ik zelf gaan voor de T29/12/10 omdat deze prima te combineren is met 3 cellen Lipo waarbij de stroom lekker laag blijft met een 9x5 prop, of je zelfs met gemak wat groter zou kunnen met een 9x6 klapprop.
Veel groter is ook geen probleem maar dan gaat ook de stroom omhoog zie hieronder wat gegevens van de T29/12/10 op 10 cellen.

PROP Afmetingen CELLEN
3000 SCRC AMP OMW/MIN M/SEC STATISCHE TREKKRACHT
APC 9x6 10 18 10100 20 1350
APC 9x7 10 - -
APC 10x7 10 23,5 9100 22 1600
APC 10x8 10 - -
APC 11x7 10 31 7900 18 1850
APC 11x8 10 30 7700 21 1800
APC 12x7 10 33,4 7500 16.5 2200
APC 12x8 10 35 7000 18.5 1950
APC 13x10 10
MENZ 15x8 10

Zou wel voortijdig de neus van het model aanpassen en de motorspant naar achteren plaatsen, kijk even goed bij de Hawk hoe deze is gemonteerd.

Voor de afwerking geef ik de voorkeur aan de combinatie van 25 gram glasdoek met PU100 zoals beschreven bij de Spitfire, dit maakt het model sterk en duurzaam zeker als het model bij elke landing over de grond schuurt.

Papier is lichter in gewicht maar minder duurzaam en stinkt ook met het spanlakken (thinner) en bied dus voor mijn niet echt grote voordelen.

Ton

Ton,

dank voor je antwoorden! Ik ga morgen meteen een bestelling plaatsen voor de servo's (met y-kabel plus verlengkabels) en de T29-12-10.

Er komt een ELE 3 lipo 1500mAh pakketje in. Dit is volgens mij een nieuw type op de markt, 15C/20C max! En geschat ca. 110gr per pack. Mocht het zwaartepunt dan nog niet goed zitten dan gaat er waarschijnlijk nog een 2-blade Standard Tru Turn spinner op van 2 1/4" (57.2mm), deze weegt iets van 50 gram met propmeenemer, maar ik hoop dat dit niet nodig is, want het is toch weer 50 gram extra...

Vwb de afwerking zal ik je Spitfire draadje nog eens goed doorlezen, maar eerst moet er nog wat gebouwd worden voordat het zover is.

jan,
ik snap wat je bedoelt, maar ik weet nog niet hoe ik dit op een FX-18 instel :oops: wellicht toch de moeite waard om te onderzoeken. Ik heb een 5-6 kanaals ontvangertje dus dat moet lukken.

Wel een mooie optie die kabel, ook wel weer wat aan de prijs.

in de fx-18 in motor vliegtuig type staat het engels taal zeting dit onder menu wing en dan flpn hier kan je alles afstellen
met het basis menu is deze funktie niet beschikbaar.

Zoweer wat verder gegaan met het vleugel middendeel.

Eerst drie balsaplaatjes op maat gemaakt en daarna tegen elkaar aan gelijmd (aan een kant tapen, openklappen en CA toevoegen, weer dichtklappen).
Achterlijst toegevoegd, moet later nog afgeschuind worden.
Dan de hoofdligger vastlijmen op het dunne triplex en dan vastlijmen op de huid, maar eerst de ribbenlocaties markeren.
hurri_24.jpg

Ribsegmenten toevoegen.
hurri_25.jpg

Hier komen de launch grips.
hurri_26.jpg

Achterligger (in delen) toegevoegd.
hurri_27.jpg

Even een totaalplaatje met losse stabilo en vleugelliggers.
hurri_28.jpg

Een neus-shotje de motor past hier dus prima in en derhalve hoeft de neus geen aanpassingen te ondergaan.
hurri_29.jpg

Oeps een foto te weinig gepost :oops: . Deze laat de cutouts zien voor de lauch grips. Verder moet er nog verstevigings ribjes komen langszij de middelste rib om daar later de vleugelpen in vast te kunnen lijmen.

Dat was 'm weer. Ben in blijde verwachting van m'n T29/12/10 en servo's, die een dezer dagen bezorgd worden :D 8) .

Prachtig, ik krijg er al koude rillingen van, de hurricane en spitfire behoren dan ook tot m'n lievelingsmodellen ! :wink:

Groetjes en veel bouwplezier !
Steven 8)

Zo de volgende serie foto's van de vleugel in aanbouw.

Allereerst de onderbeplanking op maat gesneden en aan elkaar vastgelijmd.
hurri_30.jpg

Niet vergeten de ribposities af te tekenen.
hurri_31.jpg

De ribsegmenten toegevoegd, en je ziet de aileronservo. Deze isnog niet vastgezet.
hurri_32.jpg

Launch grips en servodraden.
hurri_33.jpg

De krachtpatser...de T29-12-10! Met 9x6 prop.
hurri_34.jpg

Past perfect in de neussectie, moet ook wel aangezien deze voor een Speed 600 ontworpen was.
hurri_35.jpg

hurri_36.jpg

hurri_37.jpg

Mijn dunne ZAP gaat aardig snel op, dat moet ergens blijven. Eens even wegen. Eerst de (nog niet gereedzijnde) vleugel met de servo's...136 gram.
hurri_38.jpg

De romp tot dusver...81 gram.
hurri_39.jpg

Dat was 'm weer.

Gaat wel lekker vooruit, :wink: die lunchgrips zijn dat die 2 gaten ?
Dat vind ik wel een nadeel aan laagdekkers zonder landingsgestel, je moet ze gooien maar je moet ze ook eigenlijk onder het balancepoint vastnemen, zoniet crasht die meteen.

Groetjes
Steven 8)

steven.,
dat zijn inderdaad de launchgrips :wink: Deze zitten min of meer ter hoogte van het zwaartepunt. Mijn slowflyer hurricane had geen grips en mijn werper gooide dusdanig dat de neus afbrak.

high flyer,
met modelbouw is er altijd te weinig geld, net als tijd ...

Soms wordt de hobby duurder dan je aanvankelijk dacht neem nou dit bouwdraadje:
Ik zocht eigenlijk op Google naar een goede vleugeltekening om de vleugel van mijn hurricane slowflyer te vervangen door een met rolroeren. Ik stuitte toen per ongeluk op deze Hurricane via ebay(ter info dit spreek je uit als hurrie-k'n en niet hurrie-keen de meeste zeggen het laatste).
De tijd om te bieden was bijna verstreken, dus als een idioot een ebay account aangemaakt en geboden. Dit bleef spannend tot de allerlaatste seconde...Ik zat 50 cent boven de hoogste bieder! 8)

Nou goed dan heb je de kit binnen na enkele dagen en dan wil je er toch maar weer een brushless inzetten, er moeten uiteraard weer servootjes in dus weer meer euri... De regelaar (CC25) en ontvanger worden tzt overgezet vanuit resp. de Ultimate en Zabarak. Komt er wel weer een CC10 in de Ultimate want die vliegt zo leuk en langzaam achter op 't plein... :wink: Hmm er zit nog een CC10 in de Holiday, maar die is weer leuk voor op 't veld...keuzes, keuzes, of extra CC10 aanschaffen.

En weet je wat nu zo 'erg' is? Als deze klaar is dan wil ik waarschijnlijk een RBC Spitfire gaan bouwen. Kan ik m'n eigen Battle of Britain Memorial Flight gaan simuleren, heeft iemand nog een 1/10 lancaster :lol: ?

Eerst deze maar eens afmaken.

En weet je wat nu zo 'erg' is? Als deze klaar is dan wil ik waarschijnlijk een RBC Spitfire gaan bouwen. Kan ik m'n eigen Battle of Britain Memorial Flight gaan simuleren, heeft iemand nog een 1/10 lancaster ?

Haha, dat probleem herken ik ! :lol: Als ik een WOII film zie, en ik zie een spitfire overvliegen, ben ik meteen betoverd en krijg ik steeds opnieuw een inspiratiepuls om er een te gaan bouwen, dan begin ik ergens aan,.. Een week later zie ik dan weer een andere film en krijg ik weer een puls :P , hup een nieuw bouwproject :lol:
Ondertussen ligt dus heel ons huis al vol met onafgewerkte elektromodelletjes! Maar vroeg of laat raken ze allen wel eens af hoor. :wink:

Ik kijk er wel al naar uit om de volgende bouwondernemingen te zien :wink:

Weinig opgeschoten nog sinds de laatste update :oops: Maar toch een kleine update.

hurri_40.jpg

De voorligger/lijst erop gelijmd, evenals de vluegelpen.

hurri_41.jpg

Hier is de linker aileron in de maak.

hurri_42.jpg

Plastic versus alu spinner.....absoluut alu :!:

hurri_43.jpg

De T29 met triplex motorschotje en het ELE Lipo pack.

hurri_44.jpg

Bovenaanzicht van de neus, hier moet ergens het ELE pack in komen.

hurri_45.jpg

Dat past alleen vertikaal in deze ruimte, ideaal toch 8)

hurri_46.jpg

De spinner sluit mooi aan bij de rompvorm 8) .

Binnenkort weer verder, ik zie namelijk een beetje op tegen het bekleden van de bovenkant :? . Er moet een kleine tipverdraaiing in komen dat is nog niet zo het probleem, maar ik twijfel welke lijm ik het beste kan gebruiken zodat je nog wat corrigeer mogelijkheid heb. Iemand een idee? :roll:

Kijk anders eens in de draadjes van Ton v Munsteren.
Volgens mij gebruikt hij vaak dikke vijf minuten secondenlijm(als ik het goed heb hoor).
Anders zelf even kontakt opnemen met Ton, hij helpt je vast wel.

Overigens wel een mooi vliegtuig dat je aan het bouwen bent.

Igwe, bedankt voor de link. Doet me een beetje denken aan een F100 motorgondel :wink:
Dit zal ik moeten toepassen bij het bekleden van de bovenkant van de romp, dit gaat namelijk niet in 1 keer.

werpgaten? niet gewoon aan zen vleugeltip weg slingeren? of is zijn kiel+rudder hier te klein voor (op schaal enzo)

wel een heel erg mooi kistje! ziet er uit als een "leuk om te bouwen" project. is de kit-kwaliteit goed?

mvg
Rico

Ja de kit kwaliteit is erg goed, en erg compleet. Enige nadeel vind ik dat de ribben en liggers niet interlocking zijn, dus je moet zelf alles uitmeten en zorgen dat het haaks is t.o.v. elkaar.

Aan de vleugeltip wegwerpen :roll: ? Ik heb geen idee of dat gaat, maar ik ga het ook niet proberen! Laat ik eerst wel over aan Ton :wink: die heeft zat van die RBC vliegtuigen, eentje meer of minder :lol: grapje Ton.

Back