Bouwverslag: Hawker Hurricane MkI. MAIDEN 12/5/06 :D

• Topicstarter Topicstarter Phoenix
  • Startdatum Startdatum
Phoenix zei:
hurri_42.jpg

Plastic versus alu spinner.....absoluut alu :!:
Maar ik mis wel een stukje op de punt. 8O

Mijn Alu spinners lopen daar wel door.....
Bluegrass%20baby%20'85.jpg

De echte hurricane heeft een wat stompere neus, dit is dus een compromis, alhoewel als je een beetje googled zie je dat er veel verschillende soorten spinners zijn gebruikt op echte hurri's.

De bijgeleverde plastic spinner bestaat uit twee delen, het puntje draait en de basis zit vast aan de romp. De prop zit dus voor de looks veel te ver naar voren, dit vond ik niet echt mooi. Daarbij zit ik met het zwaartepunt, dus besloten om een alu toe te passen. En voor een buiklander vind ik een plastic spinner (zeker deze) te fragiel.

Die spinner die jij gebruikt tot welke maten zijn die leverbaar :roll: ?

Phoenix zei:
Die spinner die jij gebruikt tot welke maten zijn die leverbaar :roll: ?
Tja, deze types kopen we meestal direkt bij de fabrikanten tijdens EK's of WK's. Soms Tjechisch, soms Hongaars. Mijn laatste 2-bladder 2" kwam van Armand Kunz, een Elzasser, maar dat is alweer jaren terug. Als je er een beetje netjes mee omgaat hebben die dingen het eeuwige leven....

Ik heb even voor je gezocht, maar Kunz kom ik op the www. nergens tegen. De Superlichte dempers (28 gram voor een .46 en 50 gr. voor een .60) kwamen ook bij hem vandaan. Ik zal volgend weekend tijdens de World-cup wedstrijd eens vragen...

Even een andere vraag:

op de oude RBC kits site stond een spitfire Mk I of II met black & white onderzijde. Ik ben op zoek naar deze foto, wie kan me hier aan helpen?

Ik ben namelijk aan het twijfelen of ik dit kleurenschema zal toepassen ivm zichtbaarheid/herkenbaarheid in de lucht.

Dit kleurenschema werd toegepast bij de eerste series van de Hurricane en Spitfire.

Phoenix,
Heb snel even wat plaatjes geschoten en hoop dat je hier verder mee komt.

Hoop je natuurlijk ook een beetje lekker te kunnen maken met de Spit om deze te zullen kiezen als opvolger, lijkt mij perfect passen bij je Hurricane.

Blijf je volgen met de bouw en wacht met ongeduld op de eerste vlucht, want dan doe ik mee met de Spitfire en hoeven we alleen nog even op zoek naar een Lancaster.

normal_PICT0157.JPG

normal_PICT0158.JPG

normal_PICT0159.JPG

normal_PICT0160.JPG

Ton

Ton bedankt voor het plaatsen van de foto's! Ik had het kunnen weten dat dat kistje van jou moest zijn.

In jouw opinie helpt voor de zichtbaarheid in de lucht om de onderzijde in zwart-wit uit te voeren?

En ik hou je eraan dat na de maiden we een keer een BoB memorial flight gaan houden, alleen ken ik niemand met een 1:10 lancaster.
Wellicht zijn er nog wat ME109 vliegers die in zijn voor een BoB simulatie.

Phoenix,

Goed dat is afgesproken en er zit niets anders op dan nog even een Lancaster een ME109 en wat dacht je van een FW190 te tekenen 8).

Wie doet er mee :wink: , misschien even een nieuwe post openen om te kijken of er meerdere modellen en geinterreseerde zijn, lijkt mij wel leuk.

Wat zichtbaarheid betreft zal dat allemaal wel meevallen 8) neem aan dat je een beetje de schaalsnelheid wil vliegen en GEEN snelheids records wil breken.

Ton

Ik ben niet zo'n snelle bouwer zoals jij Ton (en anderen hier op 't forum) dus het is nog even afwachten wanneer de maiden gaat komen.
en wat dacht je van een FW190 te tekenen
De FW 190 is een geduchte tegenstander maar volgens mij was die er nog niet tijdens de BoB. :wink:

Wie doet er mee , misschien even een nieuwe post openen om te kijken of er meerdere modellen en geinterreseerde zijn, lijkt mij wel leuk.
Wat voor draadje zou het moeten worden: Warbirds Electro Meeting, of alleen Battle of Britain meeting o.i.d.?

Niets is zo veranderlijk als de mens en dat geldt dus ook voor mij. Ik heb inmiddels een extra servo besteld want ik wil toch een werkend rudder erop. Verder staat de bouw een beetje stil in afwachting van de levering van wat schuurgereedschap, snoertjes, servo etc. Zodra die binnen zijn ga (kan) ik weer verder. :D

Weer wat tijd gevonden om wat verder te gaan met de bouw. Ik ben al wat verder maar heb nog niet alle foto's digitaal beschikbaar. :(

De onderzijde van de romp bekleden. Allereerst de zijkanten van de romp flush maken met de onderkant van de langsliggers.
hurri_47.jpg

Onderplaat van 6mm balsa grof uitsnijden, scheelt weer wat schuren.
hurri_48.jpg

Vastlijmen en schuren. Het moet nog met fijn schuurpapier nageschuurd worden maar ik ben tevreden met het resultaat zover. :D
hurri_49.jpg

Hetzelfde voor de romponderzijde aan de neuskant, eerst flush schuren.
hurri_50.jpg

Dan in twee lagen de bekleding aanbrengen. Hier zit het nog niet vast omdat het balsa nog nat is. Zodra deze er opzit dan kan de tweede erop en dan maar weer schuren (foto's volgen nog).
hurri_51.jpg

Ik heb inmiddels ook de verf binnen en een blanco Decal sheet. Ik ga de kist uitvoeren in de Battle of Britain (BoB) scheme A, met duck egg blue onderzijde en roundels. De geleverde kit is er een van het 111 Sqdr met black & white onderzijden, zonder roundels aan de onderzijde en zonder de gele ringen om de roundels. Dit is het schema zoals gebruikt voor de BoB (met dank aan de link van Jan Brilman waar deze info op te vinden was).

In augustus 1940 werden de zwart-witte onderzijde allemaal overgespoten naar duck egg blue en verschenen ook de gele ringen. Ik ga'm uitvoeren in de bijgeleverde 111Sqdr uitvoering maar dan in BoB schema.
Vandaar het blanco Decal sheet, hier ga ik roundels voor de onderzijde en roundels met de gele ring van maken evenals de rood-wit-blauw vlakken voor het vertical stabilizer.

Ik heb er ook nog aan zitten denken om er een kist van het 56Sqdr van te maken, deze hebben namelijk al embleem "a rising Phoenix" :lol: Maar hiervoor moet ik dan te veel Decals opnieuw maken.

Ik zal proberen morgen de andere foto's te plaatsen. Dat was 'm weer, wordt vervolgd... :wink:

En oh, ja volgende week naar Duxford voor de Flying Legends Air Show, daar staan een aantal Hurricanes in het museum van het 111 Sqdr 8) :thumbsup:

Duxford! :P

'Airfield of dreams . . . ' :D

Camera mee en schieten maar! :yes:

Overigens ben ik erg benieuwd hoe je dat gaat doen met dat decall papier. 8O

(Moet ook ooit nog zoiets . . . :wink: )

Dat moet je even netjes documenteren aub. :thumbsup:

Enne . . . 6 mm op de bodem aan de start :? : hakt dat er niet erg in, qua zwaartepunt? :roll:

jan.

Tja die 6mm onderzijde, het is nodig omdat dit bijdraagt aan de stijfheid van het model, en de vorm uiteraard. :roll:
Qua zwaartepunt is het even afwachten totdat de romp en vleugel klaar zijn. Ik kan namelijk het zwaartepunt niet met de accu veranderen omdat deze er maar op 1 manier in kan, afwachten dus tot de grande finale. Ik kan alleen met de spinner experimenteren om iets met het zwaartepunt te doen..

Duxford..... :yes:

Dat van die Decals zal ik tzt documenteren voor op het forum. Ik heb het bij www.modelbrouwers.nl vandaan (let op modelbRouwers). Je kunt het gewoon met een inktjet kleuren printer printen en daarna moet je het fixeren met een decal film (spray). Als het droog is dan kun je het uitknippen en d.m.v. water opbrengen op de kist. Ik ben zelf ook zeeeeer benieuwd of dit allemaal zal gaan zoals ik wil. :nosmile:

Okay, daar gaan we dan... de decals....

Allereerst via internet de kleurcodes opgezocht voor de roundels (html kleuren). Vervolgens de juiste afmetingen bepaald en in MS Word alles op papier gezet. Daarna een proefdruk op gewoon A4 papier.
decal1.jpg

Resultaat: De kleuren lijken niet eens op de kleuren die ik op mijn scherm zie!! :evil: Ligt waarschijnlijk aan mijn printer :? .

Daarna een hoop geëxperimenteerd met de kleuren en diverse proefdrukjes gedaan op fotopapier, daar dit het meest lijkt op het decal papier.
decal2.jpg

Dit ziet er goed uit, alleen de swastika's (victory hakenkruizen)worden net niet goed afgedrukt. Ik heb trouwens het 111 squadron embleem ook uitgeprint, weet nog niet zeker of die op de kist komt. De twee rode vlakken zijn voor de gun holes deze werden voor de vlucht afgeplakt met rode tape/doek.

Dit is dan de uitgeprinte versie op decalpapier, let wel op dit is geen A4 formaat, maar zo'n ongelukkig amerikaans formaat. Hou hier rekening mee met de plaatjes in het Word document!
decal3.jpg

Is in ieder geval gelukt 8) .

Daarna gefixeerd met Liquid Decal Film, dit breng je aan met een kwastje. Zorg er wel voor dat de kwast geen haren verliest! Als je de film aanbrengt werk dan wel snel anders wordt de filmlaag dikkig en dan heb je kans dat de kleuren gaan uitlopen. Werk je snel dan gaat het goed, ook niet te vaak over dezelfde plek heengaan. :teacher:
decal4.jpg

Een swastika uitgeknipt om te proberen.

Even op een dekseltje proberen....en dit gaat goed :D. De inkt loopt niet uit als je de decal in het water dompelt.
decal5.jpg

Ik ben alleen erg benieuwd hoe de grote roundels zich gaan houden op kist. Na het aanbrengen van de decals wordt de hele kist nog in de matte lak gezet. Maar zover ben ik nog lang niet. Eerst maar eens verder bouwen :!:

Met het resultaat ben ik tot zover zeeeer tevreden! Ik groet tevreden af :zon:

phoenix

welke lijm gebruik je om de balsa plankjes aan elkaar te lijmen ?
houtlijm , PU lijm ?

groeten
steffe

@jan,

nee ik heb wit decal papier gebruikt omdat ik geen laserprinter heb. Er zit dus een wit vierkantje achter de swastika, en een wit vlak op een wit dekseltje...zie je niet goed, maar de decal blijft wel zitten en de inkt loopt niet door!
Er is ook een doorzichtige variant papier verkrijgbaar.

@steffe,

ik heb dikke zap (groene) gebruikt, gaat prima. Heb ik ook gebruikt voor de twee bodemplankjes aan de onderkant van de neus.

secondenlijm....
weer iets bijgeleerd

maar.....
is secondenlijm niet te duur voor het kleven van balsa?
vroeger gebruikte ik pattex voor het kleven van balsa
maar je had wel een beetje geduld nodig

dank voor de info
steffe

Tja wat is te duur in modelbouw :? Ik vindt het wel meevallen. Maar pattex is volgens mij nu ook niet zo goedkoop. Dan kun je nog het beste gewoon houtlijm nemen, meeste aantal milliliters voor je euro's.

Zap werkt prima en snel. Met houtlijm moet ik langer wachten en aangezien mijn bouwuurtjes toch al erg beperkt zijn (gezin/werk) wil ik wel een beetje door kunnen gaan als ik bouw.

ZAP is, vind ik althans, redelijk duur ja, maar zeker het geld waard! De verbinding is met CA ook veel sterker dan met witte houtlijm. En lichter.
Kortom: super spul!

Ziet er verder goed uit Iwan!

Back