Bouwverslag: Hawker Hurricane MkI. MAIDEN 12/5/06 :D

• Topicstarter Topicstarter Phoenix
  • Startdatum Startdatum
Dank je Igwe, ik ben inmiddels bijna klaar met de vleugel, foto's volgen eerdaags.

Waarmee kan ik de ailerons het beste uitzagen? Met een ijzerzaagje, figuurzaagje, scalpel mesje, iets anders?

Je hebt van die zaagjes die passen op de houder van je hobbymesjes. Erg fijne zaagtandjes dus weinig kans op rafels e.d. :)

Zoals beloofd nog wat foto's van de vleugelbouw.

De rechter aileron in aanmaak.
hurri_52.jpg

Indekken van het middendeel, dat gaat redelijk eenvoudig.
hurri_53.jpg

Afschuinen van de voorlijst. In eerste instantie vergeten de ribben af te tapen :oops: Klein beetje ingeschuurd...
hurri_54.jpg

Opstelling maken met washout (tipverdraaiing) bij de tip. Daarna eerste beplanking op maat maken.
hurri_55.jpg

De eerste plaat vastzetten. Daarna tweede plaat op maat maken.
hurri_56.jpg

En alvorens de tweede plaat vast te zetten alvast het middenplaatje op maat gemaakt.
hurri_57.jpg

Hier zit alles vast, ik heb voor de voorste plaat groene ZAP gebruikt, voor de rest topspeed houtlijm (ca. 5 min droogtijd). Ik ben erg te spreken over het resultaat. :zon:
hurri_58.jpg

Hier is de washout te zien, exact 5 mm. :D (Dat is uiteraard wat moeilijk te zien vanaf een foto... :wink: )
hurri_59.jpg

Dan even een totaalshotje met de stand tot nog toe.
hurri_60.jpg

Nog eentje dan...
hurri_61.jpg

Inmiddels is de andere vleugelhelft ook in gedekt, alleen beide NiMh batterijen sets van mijn camera zijn leeg....zucht, nou ja dan bij de volgende update maar weer.

Zo nu eerst een goudgele rakker nuttigen :proost:

Ik ben erg te spreken over het resultaat.
Ik denk dat ik namens de collegae spreek als ik zeg dat 'we' eveneens erg te spreken zijn. :P

(Behalve dan over die ingeschuurde ribben. :evil: Ach, wie is dat niet ooit overkomen . . . :oops: )

:wink:

Keep up the good work! :D

jan.

Tja die ingeschuurde ribben, ik heb nou al in diverse bouwdraadjes gelezen dat je de ribben moet afplakken.
Ik dacht in eerste instantie; zal wel meevallen dit zijn triplex ribben en geen balsa ribben. Maar evengoed na het wegblazen van het schuurstof zag ik deze onaangename verassing. :evil:

Goed foto batterijen zijn weer opgeladen dan gaan we weer verder. (toch weer laat geworden vanavond... :oops: )

Indekken van de andere vleugelhelft, ook hier is de washout na het "plakken" weer perfect 5mm! Daarna een rotklus het schuren van de achterlijst...wat een <censuur>. Morgen maar even stofzuigen :lol:
hurri_62.jpg

Het uitzagen van de ailerons is een makkie met dit zaagje. Met dank aan Igwe voor de tip :thumbsup:
hurri_63.jpg

De vleugeltips er aan gezet evenals de voorlijst. Deze moet nog in vorm geschuurd worden...zucht. :evil:
hurri_64.jpg

Dat geldt ook voor de vleugeltips. :evil:
hurri_65.jpg

Het onmisbare gereedschap, vooral dat schuurtooltje is verdraaid makkelijk, zoniet noodzakelijk voor balsakits!
hurri_66.jpg

Tja, het gaat steeds meer op een Hurry lijken :yes:
hurri_67.jpg

hurri_68.jpg

Vooraanzicht waar de motor in moet komen.
hurri_69.jpg

Omdat ik niet teveel wil veranderen aan de neus constructie heb ik toch maar een andere spinner gekocht. Het is er een van graupner(G1385.60) het voordeel van deze spinner is dat de backplate tevens de conische propmeenemer lockt. M.a.w. er steekt niets hinderlijks uit achter de backplate. In mijn geval gaf de alu spinner een (te) grote spleet tusssen spinner en rompneus. Dit zou alleen op te lossen zijn door de nuesconstructie te veranderen.
hurri_70.jpg

Met deze spinner kan ik de motormountplate vastschroeven aan de neus plate. Hierdoor kan ik altijd de nog de motor verwijderen indien dit nodig mocht zijn en blijft de huidige neusconstructie intact 8)
hurri_71.jpg

Het is mij nog niet helemaal duidelijk hoe ik het voorste stuk van de neus dicht moet maken. Waarschijnlijk met een heleboel balsabalkjes of zo, tekening is niet echt duidelijk :roll: :?

Iemand een idee??

He Iwan,

ziet er goed uit! Neus zou je kunnen maken van blauw schuim overtrokken met epoxy + mat. Eventueel helemaal uit latjes maken, maar dan moet je wel een paar goede plaatjes met de vormen er eerst op lijmen, en liefst wat dikker balsa eroverheen lijmen, anders schuur je een heleboel weg en houd je niks over (ervaring ;-) )

Ik ben zelf een hurry van Mick Reeves aan het bouwen. Heb een paar foto's staan op http://www.rcscalebuilder.com/forum/forum_posts.asp?TID=3661&PN=1&TPN=1

Succes met de verder bouw!

Pieter,
Er moeten inderdaad nog eerst een paar plaatjes op met de vorm, deze zijn nog niet op de neus gelijmd. Dus toch hout of anders blauw schuim, hmm nog even over nadenken, wordt toch pas de laatste klus denk ik.

Mick Reeves Hurricane:
Ik heb me even gauw geregistreerd, anders kan ik de foto's namelijk niet zien.
Ziet er erg veelbelovend uit! Ik neem aan dat je ook retracts en flaps gaat installeren? Weet je al hoe je het gaat afwerken? En welke registatie je gaat toepassen?

Een vriend van me heeft ook nog een Mick Reeves Hurricane kit liggen, hij is geen actief bouwer/vlieger. Maar hij wil hem ook nog niet wegdoen helaas. Misschien krijg ik hem ooit eens zover om het van de hand te doen :wink:

deze krijgt inderdaad retracts en flaps. Afwerking met speciale 'schaal' folie van oracover en dan spuiten. registratie weet ik nog helemaal niet. Eerst maar afbouwen en dan zie ik weer verder.

Van de kit heb ik alle spanten een afdruk gemaakt om eventueel reparen makkelijker te maken. En ik denk dat ik de hele vleugel i.p.v. piepschuim ingedekt een hele nieuwe vleugel bouw met ribben e.d. Aangezien ik een deelbare vleugel wil met middenstuk met rectracts vast wordt geheel erg zwaar zoals ik het nu heb. Hiervoor zal ik dan met profili alle ribben laten tekenen. Ik wil eigenlijk deze week daar een begin mee maken.

Van de cockpit heb ik een gips afdruk gemaakt en de neus maak ik straks van epoxy + mat dus als je dan belang hebt kunnen we vast wel een kitje samen stellen ;-) Maar dat wordt vast eind december voordat dat allemaal zover is!
Een tekening zat niet bij de kit, dus heel veel zelf uitdenken.

Wat is precies schaalfolie?

Hou er rekening mee dat er een washout in de vleugel zit. Dan gaat de kist nose-over in geval van een stall en valt ie niet weg over een van de tips. Met de nose-over pakt ie dan meteen mooi weer de snelheid op. Hoeveel washout je nodig hebt weet ik niet precies. Wel een gedoe met die vleugel, het wordt bijna een eigen ontwerp op deze manier!

Tja een Mick Reeves kitje, om eerlijk te zijn wordt dit me te groot om te bouwen (80"!). Niet even makkelijk in de achterbak te 'gooien' zoals deze, op het veld accu erin en vliegen, niets afstellen of vleugels monteren e.d. Ik vindt grotere kisten altijd wel machtig mooi om te zien.

Maar eerst deze maar eens afkrijgen, en dan een Spitfire OF een ME109 in 1:10 schaal. Nu ben ik nog geen ME109 op 1:10 tegengekomen op het internet dus zaldan wel een Spit worden.

ach, hoor mij: schaalfolie, ik bedoelde Oratex een bugelbares bespanngewebe! Op de beurs een dikke rol van 7 m gekocht voor halve prijs!! Gewone oracover is glad, maar hier zit heel licht een 'geweven' motief in. Word de eerste keer dat ik er mee ga werken. En over de grote: tja, vleugels erop steken, stabilo erop steken, motor aanslingeren en vliegen maar. (tenminste dat hoop ik zo)

Maar ik zal niet langer dit draadje van je bevuilen, heel veel bouwplezier verder gewenst, en misschien zet ik hier nog wat foto's op het forum

Na het onsuccesvol proberen te installeren van deze aandrijving in de Zabarak (zwaartepunt kreeg ik bij lange na niet goed, motor + lipo is te licht), de hele boel maar eens in de Hurricane gezet om de power eens te voelen.

Allereerst het motorschotje mooi rond gemaakt en klein gaatjes getapt, voor de parkertjes. Daarna het motorschot vastgezet op het neusschot met parkertjes.
hurri_72.jpg

De hele boel erin: T29/12/10, Phoenix CC25 en ELE 11.1V 1500mAh lipo. Daarna heb ik grof het zwaartepunt bepaald met de vleugel erop en het stabilo plus wat extra gewicht op de staart. En wat blijkt, de kist is zelfs nog steeds neuslastig! Dit had ik eigenlijk niet verwacht maar is wel gunstig omdat ik dan nog met de accu kan schuiven naar achteren in het originele accuruimte (te bereiken met de vleugel eraf).

Eerst de hele boel maar eens afbouwen en dan bepalen of de accu alsnog naar achteren moet. Dan maak ik waarschijnlijk geen luikje aan de bovenzijde van de neus.
hurri_73.jpg

Even flink vol pot gedraaid en tjonge jonge wat een powerrrrr heeft deze setup! Gaat helemaal goedkomen qua vermogen! 8) Regelaar was iets warm maar niet heet na de eerste motorrun.
hurri_74.jpg

Nu alleen nog de gunstigste prop bepalen:

* Graupner 9x6 CAM prop (heeft niet echt een classic blade look, waarschijnlijk wel het efficientste voor een E-motor)
* Graupner 9x6 brandstof prop (beetje lompe prop maar redelijk in de looks, alleen zwart verfen)
* Master Airscrew 9x6 prop (ziet er redelijk schaal uit, heeft alleen een stuk kleiner oppervlak vergeleken met de brandstof prop)

Dank je Arvid,
ik moet zeggen dat de hurri vleugel wel wat makkelijker te bouwen is dan jouw Corsair vleugel, dat s behoorlijk complex.

Maar goed weer wat verder gekomen.

Een afgeronde voorlijst. Hier ben ik behoorlijk lang mee bezig geweest, wat een geschuur zeg. Wel even buiten gedaan ivm stof (tussen de buien door zeg maar).
hurri_75.jpg

Zo'n voorlijst is wat moeilijk te fotograferen.
hurri_76.jpg

Dan de servo's er in voordat de romp dicht wordt gemaakt. Toch een rudder servo geinstalleerd, dit hoeft niet maar is wellicht leuk voor bepaalde maneuvres en trim.
hurri_77.jpg

Hier zie je de servo's van onder gezien. Ze zitten nog niet vast met schroefjes. Het servo tray-tje bestaat uit twee balsa balkjes met hierop van dat hele dunne triplex gelijmd. Dan twee balsa dwarsbalkjes eroverheen, die later ook tegen de beplanking wordt vastgelijmd. Zit dan zo vast als een huis.
hurri_78.jpg

Nog wat scheeting toegevoegd, dit geeft stevigheid aan de bovenconstructie en de cockpitruimte.
hurri_79.jpg

De stuurstangen aan de achterzijde.
hurri_80.jpg

Als de servo's zijn vastgezet en de stuurstangen zijn vast ge-epoxied, dan kan de romp dicht. Dit wordt nog een erg lastige klus, vooral het deel achter de cockpit. Tja de volgende uitdaging zullen we maar zeggen.

Overigens begint de hoeveelheid hout af te nemen in de bouwdoos, dat is een goed teken voor de voortgang.

Als je een mooie prop wilt hebben moet je eens kijken naar een vario prop en dan met schaal bladen :)

Tadango,

ik weet niet of die varioprops wel zo buikland bestendig zijn. Volgens mij staan ze op de site van ACW. Ik zal eens kijken.

Nou toch maar begonnen aan wat ik het lastigste klusje vindt tot dusver...het bekleden van de rompbovenzijde. Hier wat foto's van de rechterhelft. Dit was erg lastig gezien de vele curves in dit deel.

Eerst de bovenplaat eens op maat maken. Het sloot net niet mooi aan bij de onderplaat, het moest een ietwat taps vanuit het midden van de plaat worden afgeschuurd. Daarna even fixeren met spelden.
hurri_81.jpg

Aan de andere zijde de rompvorm grof overnemen op de plaat.
hurri_82.jpg

Het overtollige deel alsvast verwijderd, dit levert minder balsa op dat kan gaan 'tegenwerken' bij het ombuigen.
hurri_83.jpg

Onderste randje alvast vastgezet met groene ZAP en even goed laten uitharden. Vervolgens de rest van de plaat nat gemaakt en met elastieken op spanning en vorm gebracht.
hurri_84.jpg

hurri_85.jpg

Tussen bovenstaande foto en deze is inmiddels een dikke 1-1.5 uur verstreken. Gedeelte voor gedeelte vastgezet, en steeds blijven opletten of alles nog blijft passen, zeer inspannende bezigheid. Je ziet hier hoe de rompvorm verloopt. Ik ben er persoonlijk zeer content mee 8) .
hurri_86.jpg

Aan de achterzijde ligt de plaat bijna plat! dit gaat over in bijna vertikaal, en bij de neus wordt het weer rond 8O .
hurri_87.jpg

De hoge rug met het stabilo geeft al een aardig hurricane beeld.
hurri_88.jpg

Morgen de andere kant. Die zal een stuk lastiger zijn omdat ik dat er dan niet bij kan vanaf de nu dichte kant :? .

Even wat vraagjes m.b.t. het glassen van de vleugel/romp. :roll:

De vleugel is op het schuren van de tips na klaar. Nu wil ik deze vleugel gaan voorzien van een 25 grams mat i.c.m. PU100.

:?: Als je PU100 gebruikt is het dan noodzakelijk of gewenst om eerst porienvuller te gebruiken? Ik heb het wel in huis en weet dat het voor normale lamineerepoxy wel aan te raden is, maar moet dit ook wanneer je PU100 gebruikt?

:?: En dan het lamineren zelf; eerst de vleugel insmeren met PU100 (kwasten of rollen?) dan de mat erop en dan meteen nog een laag PU eroverheen? Of eerst laten uitharden en dan pas een PU afwerklaag eroverheen?

:?: En met wat voor korrel schuurpapier moet de vleugel worden gladgeschuurd?

:?: En dan nog een bonusvraag: Als de vleugel geglast is is het dan noodzakelijk om een primer te gebruiken alsvorens er (Revell) modelbouwverf overheen gaat? Of kan het als het oppervlak glad en vetvrij is hier meteen de juiste kleur overheen worden ge-airbrushed?

Bent lekker bezig Iwan! Helaas kan ik je niet de juiste antwoorden geven op je vragen, maar daar is vast iemand anders voor die dat wel kan.

Back