Bouwverslag: Hawker Hurricane MkI. MAIDEN 12/5/06 :D

• Topicstarter Topicstarter Phoenix
  • Startdatum Startdatum
Phoenix zei:
Kan zo'n balsastripper ook strookjes van 1.5 mm produceren zonder dat er wat breekt (op de hoetnerf bijv.)? Dit is namelijk wat er gebeurt als ik het met een lineaal wil snijden :(

Zo'n balsastripper is (net als een cirkelsnijder) echt een geweldig apparaat. Als de stripjes breken is volgens mij je mesje bot of heb je geweldig hard balsa (met een slechte nerf). Met een loeischerp mes en niet te hard balsa met een regelmatige structuur (goed te zien tegen het licht) moet het -ook met een lineaal- lukken.

WV, je hebt me overtuigd. Ik heb een balsastripper aangeschaft en inderdaad dit is een ideaal apparaat! Ik had even een bouwdipje, maar die is nu weer over.

Inmiddels begint de tape al los te laten... tijd voor verbetering.
hurri_140.jpg

Met de balsastripper strookjes van ca. 0.5mm gemaakt uit een plaatje balsa van 1mm dik, erg dunne strookjes dus.
hurri_144.jpg

Uitmeten (dit kost de meeste tijd) en vastspelden.
hurri_141.jpg

Vervolgens een druppeltje CA op verschillende plaatsen aanbrengen en door te blazen verspreidt het zich goed.
hurri_142.jpg

Om de een of andere reden accentueert mijn camera de lijm erg goed, terwijl je die in het echie bijna niet ziet, ach ja.
hurri_143.jpg

hurri_145.jpg

Morgen de roeren, we zijn weer op de goede weg :wink:

Even een stomme vraag om ook weer van te leren. Je probeert nu een open huid met doek bespannen look te creeeren. Was het niet makkelijker en lichter geweest om de kist niet dicht te maken, maar het zo op te bouwen: alleen ribben en spanten?

Verder wel puik werk wat je hier levert op deze manier. Lekker pruts werkje.

@Rico,

zo'n balsastripper is het geld dubbel en dwars waard, en niet eens zo duur (zie site van Marijn uit Zoetermeer :wink: ).

@Arvid,

ja dat had makkelijker geweest maar ik ben bang dat de constructie dan te zwak zou zijn geweest. Dan moet je meer naar de grotere kisten toe (zie Hurri van pieteralje op rcscalebuilder.com) die zijn wel zo opgebouwd.
In mijn hurri had het gekund maar dan had er een hele andere constructie inwendig in de staart moeten zitten.
En inderdaad het is een lekker prutswerkje, maar eigenlijk wel leuk om te doen :D

Rumble heeft dit ook gedaan, vorig jaar:

Zie het bericht van: Do Oktober 28, 2004 6:20 pm

afb10242.jpg

Guillows Spitfire project

Maar goed, je bent inmiddels een stap verder. Wanneer schat je de maiden?[/img]

Tja de maiden, met dit weer heb ik even geen haast meer met bouwen. Ik moet even een kleine reparatie aan mijn Ultimate doen en dan maar weer indoor/hangaarvliegen totdat het weer beter is en de Hurri klaar is.

Ik zie nog een klein beetje op tegen het glassen, maar ik zag bij jou dat het zeer goed te doen is met mooi resultaat. Na het glassen komt het airbrushen, ik heb nog een oude (niet gebruikte Humbrol Airbrush met vele accesoires en naalden liggen die eerst nog eens wat beter moet leren kennen om een mooie afwerking te krijgen.
Wat ik wel eens zie op RCgroups is dat de kist ruwbouw erg mooi in elkaar is gezet en vervolgens erg lelijk wordt geverfd, dit wil ik dus absoluut niet hebben!

Verder met het verticale stabilo.

Zoiets moet het worden (let op de ongelijke afstanden van de ribben)
hurri_148.jpg

Hier zit het er bij benadering op en een deel is dichtgesmeerd met balsafiller.
hurri_146.jpg

Hier is het geschuurd. Lijkt een stuk 'zwaarder' geworden, maar in werkelijkheid is er nog minder dan 0.5mm opgesmeerd, en hiervan ook alweer een beetje afgeschuurd.
hurri_147.jpg

En dit is het echie (foto's uit Duxford), je ziet de ribben lichtjes, maar als de kist in het buitenlicht staat zie je het beduidend beter. Alleen nog een Navigatie lampje erop.
hurri_149.jpg

En hier is een deel van de romp met langsverstijvers te zien. Ik zie dat ik wel de meest naar voren lopende verstijvers schuin naar achteren moet laten verlopen. Straks nog maar even doen.
hurri_150.jpg

HEEEEE Iwan,

Dat ziet er goed uit en netjes gedaan, zijn zeker details die zo'n kist goed kan gebruiken.

Heb afgelopen zaterdag met de kleine RBC Spitfire gevlogen gaat super met de Typhoon T29 met 3cellen Lipo en 3 grote M10 bouten voor het zwaartepunt.

Ik ben klaar voor een Battle of Britain memorial flight.

Mooie foto's van de grote Hurri heb je een linkje en staan daar nog meer,
wil ooit nog een Hurri tekenen voor een spanw van 1700mm.

Ton

Ton/Arvid bedankt.

zijn zeker details die zo'n kist goed kan gebruiken.
Deze detailering vind ik zelf erg typerend voor de hurri en dus een must om aan te brengen. Ben wel benieuwd of dit het glassen bemoeilijkt.

Heb afgelopen zaterdag met de kleine RBC Spitfire gevlogen gaat super met de Typhoon T29 met 3cellen Lipo en 3 grote M10 bouten voor het zwaartepunt.
Ton,
Mooi te horen dat de Spit goed presteert (met een 9x5 prop?), jammer van de M10 bouten. Ik verwacht zelf dat ik geen extra gewicht hoef te plaatsen het geheel is nog steeds een tikkie neuslastig. Hoe zwaar is de spit uiteindelijk geworden met deze setup?

Ik ben klaar voor een Battle of Britain memorial flight
The BoB memorial flight, wellicht op een mooie windstille winterdag. Waar vlieg jij eigenlijk normaliter?

Mooie foto's van de grote Hurri heb je een linkje ..
Ik heb inderdaad nog veel meer detailfoto's van de hurri. Staan niet op de Duxford site http://home.casema.nl/iwanvanree/duxford.htm omdat ik dacht dat mensen wellicht gaat vervelen. Ik zal ze er vanavond of morgen eens opzetten, stuur je wel een PB als ze er op staan.

Een giant hurri...wow. Waarom eigenlijk een span van 1700mm? en niet iets in de buurt van de Spit 1500mm? Wordt wel een duur grapje om te electrificeren denk ik. :?

En ik weet dat je druk van alles en nog wat aan het tekenen bent, maar ik ga het lekker toch nog een keer vragen: Hoe ver ben je met het tekenen van de Bf 109E? :wink:
Zodra de hurri klaar is wordt de Bf 109 het volgende project, zelfbouw of kit. Alleen heb ik geen idee wat voor profiel te gebruiken bij zelfbouw. Verder heeft de Bf 109 niet hele complexe vormen dus daar moet wel uit te komen zijn.

Iwan,
Begrijp ik het goed :( ga je de staart bekleden met Glasdoek??? Nee toch zeker.
Dit ga je toch zeker bespannen met Solartex of iets dergelijks om de structuur van doek te hebben na een dun laagje verf.

Heb in de Spit een andere Typhoon namelijk de langere T18/14/10, die met 3 lipo's in toerental lager uitkomt, maar met een 10x7 en een stroom van 18 amp de Spit heel leuk doet vliegen.
Kom met de 10x7 uit op 6000 toeren en dat geeft een statische trekkracht van 700 gr en propsnelheid van 16m/sec.
Het vliegklaargewicht is 1080 gram en dat is incl. de 3st M10 bouten, moet bekennen dat de Spit beter vliegt dan verwacht maak zelfs zonder richtingsroer hele mooie slowrols.

Vlieg bij de Red Eagles net op de rand van Dordrecht.

Dank voor de link van de Hurri.

De ME109 zal nog even op zich laten wachten, maar goed je weet maar nooit.

Nou een Giant Hurri is met 1700mm niet zo groot maar ja wel duurder, dat is het formaat waar ik graag naar toe wil en heb plannen om daar een serie Warbirds voor rbc van te maken.
Ze gaan namelijk ook de AXI motoren verkopen en denk er aan te ontwerpen voor een AXI 4130-16 lijkt mij een perfecte motor voor grote props en heb al heel veel Warbirds 3views in de Wacht staan.
De 1500mm Spit zal helaas geen kit gaan worden ga een nieuwe tekenen voor 1700mm spanw, maar dan een Mark 9 met een langere neus en dus ook gemakkelijker met het zwaartepunt.

Ton

Ton,
ik had ok al m'n twijfels over het bekleden mat glasmat op de staart :? Wellicht alleen een klein glasmatje aan de onderzijde van de staart en uiteraard de gehele neussectie.
Solartex ken ik niet echt goed maar zal eens gaan zoeken naar info op het forum.

- Is solartex goed te airbrushen?
- Is het aan te raden om wel het horizontal stabilizer en elevator te gaan glassen?

Iwan,

Voor de staart van m'n Sparrowhawk heb ik Oratex gebruikt - geweldig spul!
Kijk even op m'n Sparrowhawkdraadje, pagina 5.

Is dat Oratex ergens online te bestellen bij voorkeur ergens in NL?

Bij hobby-in Waalwijk.
Geen webshop, maar even bellen of een mailtje en je krijgt in principe devolgende dag keurig de boel thuis met een rekening.

Iwan,
Ja al te tex bespan soorten zijn prima te spuiten hoewel de hechting niet altijd super is, dus voorzichtig met afplaktape lostrekken.

Spuiten is bijna een must omdat met de kwast de struktuur van het doek verlorren gaat.

Voor het stabilo kun je natuurlijk Glasmat gebruiken, mits je van het hoogteroer ook een open struktuur wil maken.

Ton

Een supermooi vliegtuig de Hawker Hurricane.
Ik heb nog een Hawker Hurricane van Aerotech liggen die ik nog af moet maken. Alleen is daar ooit iemand aan begonnen en heeft er glasmatten overheen gelegd die ik er vanaf wil dremelen omdat het een ARF is van styropor met balsa bekleed.

Veel succes met de verdere bouw van de Hurri.

Groet,
Dave

@Ton,

de duxford site is aangepast, is nu ook een linkje met Hurricane Details (sommige zijn niet ge-edit en dus slecht van kwaliteit). De doekstructuur op het horizontaal stablilo/roeren is in het echt slechter 'zichtbaar', hier wordt er dus geglast en lichte belijning aangebracht zoals jij ook hebt gedaan op de roeren van de 1500mm Spit.

@Dave,

hoe groot is zo'n Hurri van Aerotech? Wellicht een leuk (af)bouwverslagje hier op 't forum :wink:

Back