Bouwverslag HMS-victory Deagostini

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door ron scheepbouwer, 4 apr 2011.

1. Martin Feenstra

Martin Feenstra

Lid geworden:
    5 apr 2013
    Gisteren heb ik mijn "bouw"tijd besteed aan het uitprinten van "Period Ship Models" van Lennarth Peterson hetwelk ik van Germt had toegezonden gekregen. Een echte aanrader dit boek, een must voor elke historische scheepsmodelbouwer. Hier staat werkelijk alles in over de tuigage. Ik ga dit zeker toepassen op de tuigage van mijn Victory. Ik had nl al het gevoel dat beschrijving van DeA wat aan de magere kant was. Maar eerst weer verder bouwen aan de romp. Eerst nog 45 geschutspoorten uit snijden aan stuurboordskant.

2. Prutske

Prutske

Lid geworden:
    28 okt 2013
    Ik heb de geschutspoorten uitgezaagd met een minicirkelzaagje van 10mm diameter op een dremel, en de hoekjes met het lemet van een minizaagje dat ik zelf gemaakt had van een ijzerzaagje.Je kan die minicirkelzaagje voor een prikje aankopen bij JR products ( Nederland en ook in Belgie, zie website). Als je zeer secuur werkt heb je een prachtig resultaat.
    groetjes
    Prutske

3. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Zo'n zaagje voor op de dremel heb ik ook - ideaal!

4. Prutske

Prutske

Lid geworden:
    28 okt 2013
    Daar ik dien te wachten op de laaste vier deel om mijn Victory om deze af te werken ben ik begonnen aan een tweede modelvaartuig, namelijk de Amerigi Vespucci, een opleiding zeilschip van de Italiaanse Marine, het betreft ook een bouwdoos uitgegeven door Deagostini die ik voor 200 euro heb kunnen overkopen van een collega die gestorven is en er nog niet aan begonnen was. De bouwdoos bestaat eveneens uit 120 delen. Deze boot heeft geen geschutspoorten maar wel patrijspoorten. Deze boot zal ik bouwen met volle zeilen. Ik heb de Victory gebouwd met opgetrokken zeilen omdat deze staat op een lage kast waarboven een schilderij hangt. Anders kon je de schilderij niet meer zien.
    groetjes aan alle bouwers
    Prutske

5. Germt

Germt Guest

Je zou daar een mooi nieuw bouwverslag van kunnen beginnen in het deel "Bouwverslagen Historische Schepen" want het is natuurlijk géén Victory
    Overigens jammer dat we geen foto's zien van de bouw van de Victory, maar vond ze net in jouw foto album.
    Ik vroeg me dan ook af waarom het onderwaterschip van jouw Victory groen is in de plaats van koper gekleurd.
    Zomaar een vraag hoor, bedoel er verder niks mee;)

6. HenRie

HenRie

Lid geworden:
    12 feb 2012
    Hoi Victorians, De bouw gaat gestaag door ik wil nu eerst de deksels voor de kanonsgaten maken en monteren..
    Maar dan moet ik de plaats weten van de twee typen kanons, In het magazine kon ik niets vinden, zie ik dat over het hoofd?
    Zijn er genoeg kanons voor alle geschutsgaten?
    Intussen zijn er denk ik verschillende boten afgebouwd, hoe hebben jullie die deksels gemonteerd? Het luistert allemaal nogal nauw.
    Wens jullie veel bouwplezier
    HenRie

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    De zwaardere kanonnen, de 32-ponders komen allemaal op het 1e batterijdek, dus de onderste rij poorten. Op het 2e en 3e batterijdek komen de 12-ponders. Er zijn voldoende kanonnen voor alle poorten!

Als je op pagina 108 van deze topic kijkt vanaf perm.link 1631 kun je zien hoe ik de luikjes heb gemaakt en gemonteerd.

8. Prutske

Prutske

Lid geworden:
    28 okt 2013
    Vrienden bouwers, ik heb intussen reeds 2 privé berichten van collegas die mij vragen waar ik de minicirkelzaagjes heb aangekocht waarmee ik de geschutspoorten heb gezaagd. Het betreft een setje van drie minicirkelzaagjes + houdertje van het merk: PROXXON, nummer artikel: 28830, normaal te koop in elke goede modelbouwwinkel, ik heb ze aangekocht bij JR Products. Als je dit merk en artikel nummer intypt op het internet zie je meteen wat ik bedoel.
    Ik heb het onderwaterschip van mijn Victory geschilderd in donker groene verf omdat ik hiervan een hele pot van 1 liter houtverf had staan en ik de koperen plaatjes niet wilde bestellen omdat ik vond dat die boot al meer dan genoeg geld had gekost.
    groetjes
    Prutske

9. a3seidel

a3seidel

Lid geworden:
    22 nov 2012
    Hoi HenRie,

Ik heb de deksels gemonteerd zoals te zien is op Blz. 103 #1536-1537 en Blz.105 #1561
    ik moet zeggen dat ik er wel een beetje tegenop heb gezien, maar eenmaal aan deze methode begonnen liep het voor mij als beginneling "Op rolletjes" en het mooie hiervan vond ik dat de luiken zonder dat je ze moest vast houden, gelijmd konden worden en zelfs toen ze al vastgelijmd waren kon ik alle luiken over de gehele lengte van het schip nog uitrichten.

succes A3

10. HenRie

HenRie

Lid geworden:
    12 feb 2012
    a3Seidel en Pietsan heel erg bedankt voor jullie assistentie, de tips blijken erg praktisch te zijn en ik kan volop door.
    Groetjes HenRie

11. a3seidel

a3seidel

Lid geworden:
    22 nov 2012
    Terug van weggeweest.

Goedemorgen heren,

Zo, het is 2 maart en het is dubbel feest want sinds gisteren 1 mrt. 2014 zit ik nu echt in de VUT :D
    en kan me nu helemaal toeleggen op mijn hobby’s, waarvan de modelbouw zeker een belangrijke
    rol in speelt vooral in de koude wintermaanden van Oktober tot Maart.
    De tweede reden is dat ik mijzelf een rustpauze heb moeten inlasten van 3 maanden na mijn Hernia
    operatie eind vorig jaar.
    Maar………..ik ben er helemaal weer, zij het met een 3 maanden achterstand op mijn oorspronkelijke
    planning dus ik heb moeten besluiten, om niet in 7 sloten tegelijk te lopen, om:
    1e) wil ik mijn “Victory” afbouwen, ik ben in Afl. 109 gestopt dus ik heb nog 10 afleveringen te gaan.
    2e) wil ik mijn “Sloepenproject 200% “ aansluitend oppakken, deze laatste zal niet volledig mijn tijd
    kunnen opslokken want gezien het extreme goede voorjaar roept het buitenleven ook weer, en moet ik ook mijn lange-afstand-wandelen conditie (30-40 km) weer aardig aanscherpen.
    3e) de Cross-section zal hierdoor moeten verhuizen naar het eind van dit jaar.
    Als laatste wil ik nog even mijn nieuwe werkplek showen, de oude was wel aardig krap geworden en
    onder het schuine dak was het altijd ook niet altijd ruim bemeten.

Gr. A3

12. Germt

Germt Guest

Mooi dat je weer de "oude" bent Adrie.
    Gefeliciteerd met de VUT, en dat je je vrije tijd kunt wijden aan je hobby's:D

PS;
    Wil je de Victory AUB van de tafelrand weghalen, ik krijg daar traumatische ervaringen van:(

13. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Leuke foto,s Adri, en een mooie werkplek!

14. a3seidel

a3seidel

Lid geworden:
    22 nov 2012
    Valt wel mee Germt, kijk even op dit lijntje naar Blz. 104;#1554
    Hij staat stevig op een draaiplateau en de bootstandaard heb ik aan dit plateau van onderen vastgeschroefd.Maar bedankt voor je bezorgdheid, ik ben een zeer groot voorstander van opbouwende kritiek en mensen die mij voor het kwade kunnen behoeden.

A3

15. Germt

Germt Guest

Was eigenlijk ook niet als opbouwende kritiek bedoeld, meer een déja vu van en nare gebeurtenis:(
    Dat is een goede constructie Adrie, als ik dat had gehad was mijn WvH waarschijnlijk nooit van tafel gevallen:)

16. Prutske

Prutske

Lid geworden:
    28 okt 2013
    Zo vrienden van de Hms Victory, mijn Victory van Deagostini is klaar , ik moet enkel nog enkele nieuwe foto's maken , intussen ben ik begonnen met de Amergio Vespucci, ook 120 delen van Deagostini, deze bouwdoos heb ik aangekocht van de zoon van een overleden persoon die deze bouwdoos nog niet begonnen was. Ik moet bekennen dat die bouwdoos veel gemakkelijker lijkt te zijn dan de bouw van De Victory. Het wordt ook een schip van circa 1 meter lang met drie dekken en in tegenstelling van de Victory, geen kanonnen maar patrijspoorten en dit schip die een opleidingsboot is van de Italiaanse Marine is nog steeds in de vaart. In 2013 is hij 2 maal naar Belgie gekomen ( Antwerpen en Oostende)
    groetjes aan iedereen, bouw lustig verder en vergeet niet:" wat je zelf doet , doe je beter"
    Prutske
    Jullie kunnen ook de bouw van dit schip volgen in het bouwverslag van de Amerigo Vespucci op het Modelbouwforum.nl die ik enkele dagen geleden opnieuw op gang heb gezet.

17. Germt

Germt Guest

Nu even duidelijk graag.
    Ik zie hier nergens een begin van een verslag:confused:

18. Prutske

Prutske

Lid geworden:
    28 okt 2013
    Je kan dit verslag natuurlijk hier niet zien, ik heb het verslag van die nieuwe boot gezet in het bouwverslag van de Amergio Vespucci ook terug te vinden op Modelforum.nl
    Prutske

19. Germt

Germt Guest

Ik heb hem net gevonden via de zoek machine van dit forum, maar het is niet jouw verslag, maar van Pantani.
    Kan ik eerlijk gezegd niet veel mee, is te verwarrend veschillende bouwers door elkaar, en ook nog eens op een ander forum deel.
    Maar dat is jouw keuze natuurlijk, en die dien ik te respecteren.
    Ik bedoel dit niet verkeerd, maar om het te kunnen volgen vindt ik een eigen verslag véél handiger.
    Niet boos zijn hé;)

Als ik jou was zou ik hier een eigen verslag starten, dan is de hulp (indien gewenst) ruimschoots voorhanden

20. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Verslag staat in de algemene schepenbouw i.p.v. historische schepen bouw. Als ik Prutske was dan zou ik hier een nieuwe starten.

Deel Deze Pagina