Bouwverslag HMS-victory Deagostini

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door ron scheepbouwer, 4 apr 2011.

1. pjotr.b

pjotr.b

Lid geworden:
    6 feb 2012
    teveel latjes en te weinig figuurtjes

Jordaantje, kijk je wel uit voor je vingers dan ! ;)

Gr. Peter

2. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    halfdek

[​IMG] Een foto van de details op het halfdek. De vaten lijken wat groot en waarschijnlijk had één of twee maatjes kleiner ook goed geweest. Als je echter het hele schip ziet dan valt het mee, dus misschien laat ik het zo. Groet pietsan.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    12-ponder

Het optuigen van de 12-ponders valt niet mee. het rolpaard past op een muntje van 20 cent. Ik heb 3mm blokken gebruikt, want de 4mm van DeA. ogen wel erg groot! Waarschijnlijk had 2mm een nog betere keus geweest. Maar het blijft een model en moet je soms inleveren en aanpassen.
    Groet Pietsan.[​IMG]

4. HenRie

HenRie

Lid geworden:
    12 feb 2012

5. HenRie

HenRie

Lid geworden:
    12 feb 2012
    Aan de stuurboordzijde heb ik eindelijk de rusten gemonteerd.De afbouw van de Victory gaat langzaam.
    Kleine onderdelen nemen veel bouwtijd.
    De spanners naar de romp heb ik iets veranderd. Dit vind ik eenvoudiger met een rustiger beeld. het is moeilijk de spanners gesloten te sluiten.
    deA. bouwt met schakels, maar die zou ik dan willen solderen, dat kan ik niet goed, en dat zou al in een eerder stadium moeten gebeuren. dat zag ik te laat.

Hebben jullie al een nieuw plan voor de standaard, ik heb na jullie commentaar afbesteld, maar dat is wel jammer, want hij oogt mooi, nu moet ik zelf wat bedenken.
    In mijn fotoalbum staan nog wat meer foto's van de rusten.
    We gaan rustig verder met bakboordzijde.
    Groetjes HenRie

6. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Henrie, zoals je kunt zien op de plaatjes heb ik de standaard van DeA. aangepast met twee extra steunen waardoor hij wel voldoende steun geeft. Een aantal mensen die het hebben gezien vinden het eigenlijk wel een mooie standaard, dus nu twijfel ik een beetje om hem wel te gebruiken voor de Victory.
    Bij de betere modelbouw winkels kun je standaards kopen in diverse soorten en modellen. En van een mooi stukje hout is natuurlijk zelf maken ook een optie.
    Je kan zelfs het bouwdok van de Victory bijv. mat zwart verven, een mooi messing plaatje erop met de naam en dan heb je ook een standaard. Succes Pietsan.

7. a3seidel

a3seidel

Lid geworden:
    22 nov 2012
    Deksels !!!; Deksels !!! hoe zit het nou met de met de geschutspoort deksels ,

Ik keek even naar je foto en kijk, naar ik aanneem, naar de Fokkenmast rust aan stuurboordzijde.
    Wat me daaraan gelijk opviel is er twee !! geschutspoort deksels onder deze rust zijn gemonteerd.
    En dat was anders dan bij mijn model dus ik ben maar even in de voorgaande aflevering 82 gedoken
    Op mijn model, zojuist afl. 87 afgerond, zie ik de volgende geschutspoort deksels :
    aan bakboordzijde (boeg links en hek rechts) en van boven naar beneden:

Bovenste rij: 6 geschutspoorten 3x geen deksels en 2x deksels gemonteerd + 1 Deurtje
    2e rij :15 geschutspoorten 8x geen deksels en 7x deksels gemonteerd(2x voor en 5x achter)
    3e rij :15 geschutspoorten 14x geen deksels en 1 wordt een gesloten boegpoort ( in afl . 97)
    Onderste rij:16 geschutspoorten 16x geen deksels

Als ik nu op de NL-Victory site afl. 97 kijk
    (https://www.deagostini-bestellungen.de/hmsvictory-model-com/pdf/HMSV97.pdf)
    Is er op( blz.13 foto 1) sprake van 60 passende deksels, dus 30x stuurboord+30x bakboord
    en deze worden:
    “Lijm de deksels in geopende stand boven de geschutpoorten van de onderste batterijdekken”
    (zie tekst foto2)
    En dat zou weer corresponderen met mijn bovenstaande overzichtje waar op de 3e + onderste rij
    aan beide zijden nog 30 stuks ontbreken.
    Verder heb ik op de Duitse site afl. 98 t/m 120 stuk voor stuk nog nagelopen en daar wordt geen
    woord gerept over het monteren van verdere geschutspoort deksels.
    Ik ben hierdoor tot de conclusie gekomen dat er zowel op de bovenste rij 3x geschutspoort deksels
    als op de 2e rij 8x geschutspoort deksels niet gemonteerd worden !!!!! en dat komt ook overeen
    met detailfoto’s die ik op de Duitse site heb gezien.
    Beetje ingewikkeld verhaal maar zouden mijn medebouwers op dit forum kunnen bevestigen dat
    mijn conclusie juist is dat er totaal 3+8= 11 geschutsdeksel op de bovenste 2 dekken niet gemonteerd
    worden ????

A3

8. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    luiken geschutpoorten

9. a3seidel

a3seidel

Lid geworden:
    22 nov 2012
    Hallo Pietsan,

Uiteraard respecteer ik je mening dat iedere geschutspoort een deksel krijgt
    Ook ik was van mening dat dit zo was maar er zijn feiten die dit tegenspreken.
    Ten eerste het aantal scharnieren: in afl. 82 zijn er 54 stuks geleverd; in afl. 97
    zullen er 128 geleverd gaan worden maakt een totaal van 182 scharnieren.
    Op het voordek heb je al 4 stuks gebruikt (WC) en op de bovenste rij ook 4 stuks
    voor de twee openslaande deurtjes (hek) en in afl.97 zul je 4 stuks gaan gebruiken
    voor de (dichte) boegpoort dit maakt een totaal gebruikte scharnieren op 12.
    182-12=170 scharnieren zullen er overblijven dit gedeeld door 2 is genoeg voor
    85 geschutspoorten dit is 42 ophoog slaande geschutspoorten aan iedere zijde.
    Ik denk dat dit niet genoeg is om ALLE poorten te voorzien van deksels om de
    eenvoudige reden dat je scharnieren te kort komt
    Ik heb nog gekeken op “Google afbeeldingen” zoekterm “Victory Portsmouth”
    En daar wordt je getrakteerd op honderden foto’s waarop uit te maken is dat zeker
    op het originele “VICTORY” zoals hij daar ligt, niet alle poorten gesloten kunnen worden.
    Zie ook: I am modelist » HMS Victory (even klikken op foto)

Zelf heb ik vorig jaar nog de Victory in Portsmouth bezocht en helaas niet op de
    poorten gelet maar op onderstaande foto is ook duidelijk te zien dat niet alle poorten
    van een deksel zijn voorzien.

Nogmaals ik respecteer jou mening van “alle poorten moeten gesloten kunnen worden “
    maar ik geloof dat de werkelijkheid iets anders is en het is aan eenieder hoe hij dit wil
    invullen.

Gr. A3

10. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Volgens mij zijn er 2 x 8 poorten op het bovenste kanonsdek en 2 x 3 poorten (met kanons) op het quarter deck (achter) zonder luik. Op het quarter dek (voor) zijn er nog 2 x 3 zonder luik, maar die hebben ook geen kanons (in de Caldercraft versie). Die "loze" poorten op het quarter dek (voor) ontbreken in het boek van Longridge. Dat is een discussiepunt ivm diverse verbouwingen.

Groet,

Ad Bakker

11. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Bedankt Adrie en Ad voor de informatie. Maar wat ik bedoel is dat je als bouwer van een schip zelf mag weten welke poorten je open laat en welke je sluit. En hoe het precies zit met de Victory dat kan ik helaas niet vinden. Hetgeen te maken heeft zoals Ad zegd met verschillende verbouwingen.
    Ik heb 15 jaar op zee gezeten en je kan van mij aannemen dat je op volle zee zelfs niet één poort open wilt hebben. Behalve dan de poorten voor open dekken.
    gr. piet

12. a3seidel

a3seidel

Lid geworden:
    22 nov 2012
    Aflevering 88 : plaatsen puttingijzers

Met volle moed begonnen aan aflevering 88: het plaatsen van de puttingijzers
    Eerst de aanwijzingen gevolgd op blz. 9 afb.2 en blz. 10 afb. 8, echter bij de
    “Vaktip” van de aanwijzing op blz. 10 afb.8 en het bekijken van het eindresultaat
    op blz. 11 onder afbeelding 16 zonk mij de moed in de schoenen; dit moest anders!!

Ik heb hiervoor een malletje gemaakt van een stukje resthout 4x9 mm, hier in een
    messing spijkertje geplaatst en de kop af geknipt op 2 mm boven de basis.
    Op 1 mm onder deze spijker heb ik een rechthoekig doorlopend gat 4x2 gemaakt en
    hierin een stukje resthout gelijmd van 4x2 mm op 2 mm boven de basis. (zie inzet rechts)
    Hierna ben ik begonnen 1 voor 1 de “korte” puttingijzers te maken; eerst een slag om
    de spijker daarna een slag om het houtje 4x2.
    Let Op !!!! de overlapping doorknippen op de lange zijde van 4 mm ander schiet hij
    er weer uit bij plaatsing op de romp ( zie inzet links)
    En als laatste met twee kleine punt tangen (grote lus volledig inklemmen!) beide
    lussen 90 gr. t.o.v. elkaar verdraaien.(dit ligt eraan hoe de lussen onder de rusten staan)
    Ik zal deze methode ook gaan gebruiken voor de “onderste” grote puttingijzer

gr. A3

13. a3seidel

a3seidel

Lid geworden:
    22 nov 2012
    Vervolg (permalink) 1312

Foto's plaatsen blijft voor mij magie !!
    klik voor begeleidende foto op mijn naam links en daarna op"bekijk op openbaar profiel"
    A3

14. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Deze link maakt een goochelaar van je, Adrie. Als je je foto's in een forum album opslaat, hoef je alleen het filmpje aan het begin te bekijken.

Groet,

Ad Bakker

EDIT
    Ik zie dat je al wel een album hebt aangemaakt. Dan is het helemaal simpel. Als je een bericht intypt op de plaatst waar je een foto wilt hebben rechts van het tekstvlak op "[toevoegen]" onder "Mijn foto's" klikken. Je krijgt dan een pop-up venster met kleine versies van foto's uit je album. Als je op de te plaatsen foto klikt wordt die automatisch in je bericht geplaatst. Rechts bovenin de pop-up op "sluit dit venster" klikken, en gewoon verder gaan met je bericht.

15. a3seidel

a3seidel

Lid geworden:
    22 nov 2012
    dank je wel Ad, gelijk maar even proberen:

bedankt.

16. juit

juit

Lid geworden:
    9 aug 2011
    beplanking

Hallo ik ben (wegens ziekte) nog niet zo lang bezig
    maar bij het beplanken naar het bakdek zegt de agostiny dat je nog twee planken nodig hebt maar ik ben met een plank al boven ?is dat ernstig??

17. a3seidel

a3seidel

Lid geworden:
    22 nov 2012
    kun je even aangeven welke aflevering je bent + afbeelding dat maakt het terugzoeken makkelijker

18. juit

juit

Lid geworden:
    9 aug 2011
    deel 31

19. juit

juit

Lid geworden:
    9 aug 2011
    maar ik begrijp het al geloof ik de tweede plank komt er bovenop??
    klopt dat?

20. a3seidel

a3seidel

Lid geworden:
    22 nov 2012

Deel Deze Pagina