Bouwverslag HMS-victory Deagostini

hallo bouwers,
Ik ben van plan om de romp met de koperen plaatjes te bekleden, maar heb daar nog wel wat vragen over want zo lang zal het niet meer duren voordat daarmee begonnen kan worden.
Gaat er voor het bekleden een handleiding komen of kunnen ze volgens eigen inzicht erop geplakt worden. Lijkt me dat dit toch wel op een min of meer authentieke wijze bekleed moet worden.
Weet iemand wanneer deze beschikbaar komen, via Deagostini of een andere aanbieder.
Wat is trouwens de beste manier om deze plaatjes te bevestigen. Moet daar een bepaald soort lijm voor gebruikt worden?
Best wel wat vragen, maar hoor het graag als iemand de antwoorden weet...
mvg. Wim

Wat is trouwens de beste manier om deze plaatjes te bevestigen. Moet daar een bepaald soort lijm voor gebruikt worden?

In de "Hull Construction" manual (bladzijde 13) van Caldercraft staat het een en ander over de koperen beplating. Zij gebruiken dikke secondelijm.
De manier/volgorde van aanbrengen is heel belangrijk. Beginnen met een strook tegen de kiel, en dan naar boven werken. Dat betekent dat (behalve midscheeps) de platen schuin aan de waterlijn komen, en daardoor in de juiste vorm gesneden moeten worden. Staat in bovengenoemde manual uitgelegd. Ik hoop dat je het Engels kunt lezen, anders misschien iemand vragen.

Groet,

Ad

In de "Hull Construction" manual (bladzijde 13) van Caldercraft

Hoi Ad,
Bedankt voor je antwoord. Engels is geen probleem, maar dat Caldercraft manual heb ik niet. Is dat ergens te vinden?
Wim

Heb het document ondertussen gevonden. Thnx

Laatst bewerkt:
Hallo Wim,

Rond pagina 9 en 11 van dit forum wordt dit ook besproken, misschien vindt je daar nog wat aanvullende info.

Groet Peter

bekoperen

Het onder waterschip ga ik ook bekoperen, maar ik gebruik kopertape
het is 4 mm breed en zit op een rol van 33 meter.
Het voordeel is dat het zelf kleeft, dus geen gerommel met lijm.
En de kosten zijn 7.50 euro per rol, zie hier onder de foto.
De leveransier is Tiffany, de geen die intresse hebben moeten het maar eens opzoeken op internet.

full

full

full

Ik hoop dat ik sommige van jullie hier me heb geholpen.

Je moet er wel plaatjes van maken, en niet de hele strook op het schip plakken, ze reageren verschillend op warmte, en als je geen plaatjes maakt, heb je problemen.
Ik heb een proefstukje gemaakt, het resultaat was goed, zie de foto hier boven, en ze blijven goed op het hout zitten, je moet het wel mooi glad maken.

Laatst bewerkt door een moderator:
blokjes

Ik heb blokjes gekocht van 3mm. ziet er beter uit dan de 5mm. die DeAgostini leverd. Groet pietsan
(gekocht bij de Kombuis)
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Bocdan, ik vind je koperen rol een goedkoop alternatief. Maar het nadeel is, dat het een gigantische klus is om al die plaatjes zelf te maken. gr. Piet

plastic ramen

Graag zou ik advies hebben om straks de plastic ramen op het hout van de hekgallerij te verlijmen. Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee welke lijm ik daarvoor moet gebruiken. Mvg Pietsan

zagen

Ik ben aangeland om delen van de spanten af te zagen afl 54 hier wordt afgebeeld dat je dit kunt doen met een kapzaag.

Vraag 1 is er een andere mannier om dit te zagen dus met een andere zaag.

Vraag 2 zijn er ook kapzagen met een hele fijne zaag die van mij lijkt wat grof.

:help:

kapzaag

Ik ben aangeland om delen van de spanten af te zagen afl 54 hier wordt afgebeeld dat je dit kunt doen met een kapzaag.

Vraag 2 zijn er ook kapzagen met een hele fijne zaag die van mij lijkt wat grof.

Jordaantje.

Ja die zijn er, je moet maar eens in de winkel van de KOMBUIS kijken, daar kom je hele fijne tegen.

lijmen

Graag zou ik advies hebben om straks de plastic ramen op het hout van de hekgallerij te verlijmen. Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee welke lijm ik daarvoor moet gebruiken. Mvg Pietsan

Pietsan.

Voor het lijmen, kan je gewone houtlijm gebruiken, er komt toch geen kracht op, en het blijft goed zitten.

Wat betreft de koper plaatjes, valt dat best mee, ik heb een aparaatje gemaakt om ze op de juiste lengte af te knippen, en dan kan ik ze rechtstreeks op de romp plakken, niets geen gedoe met lijm of zo, het is tenslotte tape, aan twee rollen heb je genoeg, dat is dan 14 euro.
En als je wil, kan je hele banen tegelijk er op plakken, en daarna verdelen in plaatjes.

Jordaantje,
Een kapzaag gebruiken vond ik wat heftig. Ik heb gewoon met een SCHERP mesje het overtollige stukje bij beetje weggesneden. Ging prima.
Jan Zwart.

hallo

ik heb een vraag ben ook begonnen met de Victory te bouwen
hoop op dit forum is veel hulp en info te vinden
nu heb ik een vraag wat voor bouw helling kan ik hiervoor gebruiken
of heeft iemand een beschrijving en een tkening van het zelf maken van een bouwhelling voor de Victory want deze is nogal lang

alvast bedankt voor het antwoord

hallo

nu heb ik een vraag wat voor bouw helling kan ik hiervoor gebruiken
of heeft iemand een beschrijving en een tkening van het zelf maken van een bouwhelling voor de Victory want deze is nogal lang.

Hallo Loena,
Kijk eens naar de foto van Ron op blz. 1, ik gebruik zelf een plank van 60x30 cm.
Deze kun je gebruiken totdat je het onderwaterschip gaat beplanken bij deel 32.
Bij een van de volgende afleveringen krijg je een tekening van een standaard, deze krijg je evt. als kado als je een abonnement hebt. Zie de website van de Voctory.

Groetjes en veel plezier met het bouwen!
Ton

Laatst bewerkt:
Aan Jordaantje,
Het afzagen van de spanten was een lastig klusje, zagen ging bij mij niet goed.
Ik heb met mijn mini-combinatiemachine de slijpschijfjes gebruikt om de spanten te verjongen ging goed, definitief moet ik misschien nog wat bijschuren.
HenRie

Hoi Jordaantje,
Ik zelf heb de spanten verjongt met een metaalzaagje (zo een die je in een beugel kan zetten). Breek de 2 uiteinden, met de uitstekende puntjes er af en buig het zaagje een klein beetje rond. Dan kan je zowel van boven naar beneden als ook plat inzagen op de deksteunen. Veel nauwkeriger dan met zo'n forse kapzaag...
gr. Wim

Back