Bouwverslag Hovercraft

• Topicstarter Topicstarter Vinculum
  • Startdatum Startdatum
V

Vinculum

Guest
De winter komt eraan dus het werd tijd voor een winterprojectje. Mijn speedboot wacht alleen nog op de nieuwe accu's dus mijn handen begonnen alweer te jeuken. Dit keer wilde ik eens wat anders doen. Voorwaarden waren: Het moet leuk zijn (duh), niet te ingewikkeld en vooral niet te duur. Geïnspireerd door de Mini-hovercraft bouwers heb ik besloten om een "echte" te bouwen. Vooral omdat het mijn eerste keer is (zowel voor het maken van een hovercraft als het volledig zelf maken van een voer/vlieg/vaartuig) is de keus gevallen op de Griffon 2000TDX met de plannen opgesteld door Mark Potter.
Aangezien mensen zoals ik zich regelmatig afvragen "Wat kost zoiets nu eigenlijk?" heb ik bij alle materialen de prijs erbij gezet. Dit is puur bedoeld als indicatie.

In mijn enthousiasme van het bouwen ben ik alleen domweg vergeten om foto's te maken van de eerste stappen. :hammer:

De bouwtekening heb ik iets verkleind tot 85% van het origineel wat resulteert in een 1:12 model. Dit komt omdat verderop worden stukken van 106cm gevraagd en een plank hout is 100cm. Ja ik had het ook en meerdere delen kunnen doen maar ik vind een dikke meter wel genoeg voor een hovercraft. ;)

Het begint met een plaat 1mm vliegtuigtriplex van 100x50cm à 15,95. Daar heb ik de bodemplaat uitgesneden, de 2 zijkanten en de tussenschotten.
De tussenschotten heb ik aan de randen voorzien van 5x5mm balsabalkjes à 0,60ct per meter.
In de bodemplaat heb ik een gat gesneden van 15cm doorsnede. Daarnaa zijn volgens de bouwplannen de tussenschotten op de bodemplaat bevestigd. Ik heb tov de tekening 1 extra schot toegevoegd tussen het achterste schot en de opening. Dit omdat ik de liftmotor een afgesloten deel wilde geven.

Na dit gedaan te hebben ziet het geheel er zo uit:
img1313smallak7.jpg

Daarna ben ik begonnen aan de liftkoker. Dit is best een pokkeklus kan ik je vertellen. De wand is gemaakt van 0.4mm triplex (6,50) wat goed buigzaam is. Maar.... buig het altijd in de richting van het hout! De hoogte van de koker is 9cm. Het hout buigt wel maar niet van harte. Daarom heb ik rondom het gat wat balsablokjes gelijmt zodat ik wat steun heb:
img1314smallid1.jpg

Dan is het een kwestie van geduld, lijm en vloeken als hij weer losschiet.
Zoals je ziet zitten er naast de koker al rechthoekige gaten. Dit is om lucht in het kussen te blazen. Deze zijn gemaakt met het uitsnijden van de zijkanten.
Nu is het de bedoeling dat die lucht ook in het kussen komt en niet in de ruimte om de koker. Daarvoor heb ik van restjes triplex een soort doosje gemaakt wat past in de gaten aan de zijkant:
img1315smallbm4.jpg

Aan de buitenkant om wat oppervlakte te maken om die doosjes te bevestigen heb ik met balsabalkjes een mooie rand om het gat gemaakt:
img1316smallgz2.jpg

Nu de doosjes op hun plek zitten is het makkelijker om in de tunnel de juiste gaten te maken. Doe dit voorzichtig want het is flinterdun en breekt snel.
Na beide kanten gedaan te hebben ziet het er zo uit:
img1317smallcr3.jpg

De opening vanuit de koker:
img1318smallfu3.jpg

Na alles goed (en zoveel mogelijk luchtdicht) gelijmt en gedroogd te hebben kon het deksel erop:
img1319smallcn4.jpg

Van 1mm dik aluminium (had ik nog liggen) heb ik een motorsteun gezaagd van 3cm breed. In het midden natuurlijk een gat voor de motor en daarnaast gaten om toch zoveel mogelijk lucht naar beneden te laten. Het geheel met een stuk grof schuurpapier bewerkt want het moet er toch een klein beetje uitzien he:
img1322smallgr2.jpg

Monteren van de motorsteun is 10x meten 1x zagen/boren want de ruimte tussen de prop (3,50) en de koker is zeer gering:
img1325smallwf4.jpg

Door de motor op deze wijze te monteren word deze gelijk door zichzelf gekoeld. De motor had ik nog liggen en is een GT3 Turbo van LRP met 23x2 wikkelingen. Hier kan elke 540/600 klasse motor volstaan. Een Speed 600 Eco kost je kleine 12,- en een 600 BB Race kleine 30,-.

Draadjes gesoldeerd en gaten geboord naar de ruimte in het midden. Deze ruimte zal alle electronica en accu's huisvesten:
img1327smallez9.jpg

Binnenkort weer verder...

Fantastisch mooie afwerking :thumbsup:

Een beetje laat om te vragen misschien, maarre...
Heb je er niet aan gedacht om hem in depron te bouwen?
Dan zou ie veel lichter worden en zou je misschien aan een Speed 400 genoeg hebben als liftmotor, of je zou het uitgespaarde gewicht kunnen gebruiken voor zwaardere accu's.

Commander Clumsy zei:
Heb je er niet aan gedacht om hem in depron te bouwen?

Nou zoals ik in de eerste post ook schreef is het de eerste keer dat ik zoiets aan het maken ben. Ik heb dus geen enkele ervaring hiermee en al helemaal niet met Depron. Hout is dan voor mij ook makkelijker om te bewerken. Ik vermoed ook dat het hout (zeker als het nog gelamineerd word) vele malen sterker is dan Depron. Bovendien moet er nog een compleet cabinewerk op en dat zal er met Depron echt niet mooier op worden. De bedoeling is ook om het niet een varend blok hout van de maken maar echt een modelhovercraft dus ik wil wat tijd besteden aan de details om het geheel een semi-realistisch uiterlijk te geven.

Vinculum,

Even een tip voor de volgende keer als je in plaatmateriaal gaat boren, neem een stuk servet vouw dit 3 keer dubbel en plaats dit onder de boor. Als je aan het boren bent vult het servet de spanengang op, zodat je geen driehoekige gaten krijgt :wink: Het is een oud trucje maar het werkt goed 8)

Groeten Justin

haha goed gezien! Idd ik stond ook even verbaasd. Ronde boor en toch driehoekig gat. Dank je voor deze tip!

Vandaag door tijdgebrek (what else is new) niet veel gedaan. Heb van een nieuwe plaat triplex de 2 lange bovenkanten gemaakt:
img1331nh0.jpg

Volgende keer de verstevingingen die onder deze delen gaan en dan de montage.

leuk man !

ben benieuwd hoe dit gaat worden !
veel suc6 !
en ik lbijf dit ook ff volgen !

mzzlss

Zo, weer een ijverig avondje klussen achter de rug. Hier volgen de visuele expressies hiervan... Euh ja, de foto's dus. Misschien volgende keer een ijsthee ipv whiskey bij het bouwen. ;) :celebrate:

Eerst maar de verstevigingen voor de zijdekken gemaakt. Ze zijn opgebouwd uit driehoeken met aan alle randen een 5x5mm balsastrip:
img1340li3.jpg

Hier heb ik er 6 van gemaakt en deze bevestigd aan de zijkant:
img1343tx0.jpg

Om een goed draagvlak te creeëren voor de zijdekken heb langs de bovenkant van de zijkanten een balsastrip geplakt. Zoals je ziet heb ik het geheel 1mm onder de rand van de zijnkanten gedaan zodat de zijdekken mooi strak overlopen in de rest van de body:
img1345kf6.jpg

Na het geheel goed te laten drogen was het tijd om de zijdekken te monteren. Hoe preciezer je werkt des te beter zal het allemaal passen. In mijn geval paste het vrij goed. Zoals je op de foto ziet heb ik ook het voordek en achterdek geplaatst. Dit is ook gewoon een plaat die precies past tussen de zijkanten en net als alles steunen ze op een stripje balsa aan de randen. Dit levert het volgende totaalplaatje op:
img1347qd2.jpg

En nog van onderen:
img1349nd4.jpg

Hier een detailopname van de verstevigingsdriehoek en de manier waarop de zijdekken bevestigd zijn (van onderen gezien):
img1351mq5.jpg

Volgende keer het gehele bovendek opschuren en kleine gaatjes opvullen. Daarnaast wil ik ook wat verstevigingen aanbrengen zodat het dek niet kan doorbuigen.

Dank je maar jaloers is echt niet nodig. De bouw stelt niets voor als zelfs zo'n n00b als ik het kan. Het valt totaal in het niets bij de modellen die ik hier regelmatig tegen kom.
Ik zou zeggen probeer het zelf eens. Het is echt grote lol voor relatief weinig geld.

Gisteravond nog heel even wat gedaan. Het was al laat dus ik vond het geen goed idee om te gaan schuren dus ik ben begonnen aan de bouw van de cabine. Daar zijn geen tekeningen van en andere bouwers laten steeds alleen maar een compleet afgebouwde cabine zien. Dit is dus voor mij een beetje freestylen. Hopelijk gaat het in 1 keer goed, anders doen we het gewoon nog een keer.

Eerst maar de voorste cabine. Begonnen met het uitzagen van de zijkanten en de achterwand:
img1353largedp8.jpg

Daarna deze voorzien van balsa randjes en de delen haaks op elkaar gelijmd. Vooraan een klein plankje ook weer voorzien van een balsabalkje. Dat levert het volgende geraamte op:
img1354largejx6.jpg

Maadag weer verder...

begint er al op te lijken he ,schiet ook behoorlijk op moet ik zeggen ,hoop dat het bij mij met de boot zo snel gaat wanneer ik definitief begin !

ben benieuwd maandag!

mzzlss
erik

wt* mooi heey,

ben benieuwd hoe dat gaat vliegen. hoe kun je eigenlijk de motoren allebij appart sturen?

Back