V
Vinculum
Guest
De winter komt eraan dus het werd tijd voor een winterprojectje. Mijn speedboot wacht alleen nog op de nieuwe accu's dus mijn handen begonnen alweer te jeuken. Dit keer wilde ik eens wat anders doen. Voorwaarden waren: Het moet leuk zijn (duh), niet te ingewikkeld en vooral niet te duur. Geïnspireerd door de Mini-hovercraft bouwers heb ik besloten om een "echte" te bouwen. Vooral omdat het mijn eerste keer is (zowel voor het maken van een hovercraft als het volledig zelf maken van een voer/vlieg/vaartuig) is de keus gevallen op de Griffon 2000TDX met de plannen opgesteld door Mark Potter.
Aangezien mensen zoals ik zich regelmatig afvragen "Wat kost zoiets nu eigenlijk?" heb ik bij alle materialen de prijs erbij gezet. Dit is puur bedoeld als indicatie.
In mijn enthousiasme van het bouwen ben ik alleen domweg vergeten om foto's te maken van de eerste stappen.
De bouwtekening heb ik iets verkleind tot 85% van het origineel wat resulteert in een 1:12 model. Dit komt omdat verderop worden stukken van 106cm gevraagd en een plank hout is 100cm. Ja ik had het ook en meerdere delen kunnen doen maar ik vind een dikke meter wel genoeg voor een hovercraft.
Het begint met een plaat 1mm vliegtuigtriplex van 100x50cm à 15,95. Daar heb ik de bodemplaat uitgesneden, de 2 zijkanten en de tussenschotten.
De tussenschotten heb ik aan de randen voorzien van 5x5mm balsabalkjes à 0,60ct per meter.
In de bodemplaat heb ik een gat gesneden van 15cm doorsnede. Daarnaa zijn volgens de bouwplannen de tussenschotten op de bodemplaat bevestigd. Ik heb tov de tekening 1 extra schot toegevoegd tussen het achterste schot en de opening. Dit omdat ik de liftmotor een afgesloten deel wilde geven.
Na dit gedaan te hebben ziet het geheel er zo uit:
Daarna ben ik begonnen aan de liftkoker. Dit is best een pokkeklus kan ik je vertellen. De wand is gemaakt van 0.4mm triplex (6,50) wat goed buigzaam is. Maar.... buig het altijd in de richting van het hout! De hoogte van de koker is 9cm. Het hout buigt wel maar niet van harte. Daarom heb ik rondom het gat wat balsablokjes gelijmt zodat ik wat steun heb:
Dan is het een kwestie van geduld, lijm en vloeken als hij weer losschiet.
Zoals je ziet zitten er naast de koker al rechthoekige gaten. Dit is om lucht in het kussen te blazen. Deze zijn gemaakt met het uitsnijden van de zijkanten.
Nu is het de bedoeling dat die lucht ook in het kussen komt en niet in de ruimte om de koker. Daarvoor heb ik van restjes triplex een soort doosje gemaakt wat past in de gaten aan de zijkant:
Aan de buitenkant om wat oppervlakte te maken om die doosjes te bevestigen heb ik met balsabalkjes een mooie rand om het gat gemaakt:
Nu de doosjes op hun plek zitten is het makkelijker om in de tunnel de juiste gaten te maken. Doe dit voorzichtig want het is flinterdun en breekt snel.
Na beide kanten gedaan te hebben ziet het er zo uit:
De opening vanuit de koker:
Na alles goed (en zoveel mogelijk luchtdicht) gelijmt en gedroogd te hebben kon het deksel erop:
Van 1mm dik aluminium (had ik nog liggen) heb ik een motorsteun gezaagd van 3cm breed. In het midden natuurlijk een gat voor de motor en daarnaast gaten om toch zoveel mogelijk lucht naar beneden te laten. Het geheel met een stuk grof schuurpapier bewerkt want het moet er toch een klein beetje uitzien he:
Monteren van de motorsteun is 10x meten 1x zagen/boren want de ruimte tussen de prop (3,50) en de koker is zeer gering:
Door de motor op deze wijze te monteren word deze gelijk door zichzelf gekoeld. De motor had ik nog liggen en is een GT3 Turbo van LRP met 23x2 wikkelingen. Hier kan elke 540/600 klasse motor volstaan. Een Speed 600 Eco kost je kleine 12,- en een 600 BB Race kleine 30,-.
Draadjes gesoldeerd en gaten geboord naar de ruimte in het midden. Deze ruimte zal alle electronica en accu's huisvesten:
Binnenkort weer verder...
Aangezien mensen zoals ik zich regelmatig afvragen "Wat kost zoiets nu eigenlijk?" heb ik bij alle materialen de prijs erbij gezet. Dit is puur bedoeld als indicatie.
In mijn enthousiasme van het bouwen ben ik alleen domweg vergeten om foto's te maken van de eerste stappen.

De bouwtekening heb ik iets verkleind tot 85% van het origineel wat resulteert in een 1:12 model. Dit komt omdat verderop worden stukken van 106cm gevraagd en een plank hout is 100cm. Ja ik had het ook en meerdere delen kunnen doen maar ik vind een dikke meter wel genoeg voor een hovercraft.

Het begint met een plaat 1mm vliegtuigtriplex van 100x50cm à 15,95. Daar heb ik de bodemplaat uitgesneden, de 2 zijkanten en de tussenschotten.
De tussenschotten heb ik aan de randen voorzien van 5x5mm balsabalkjes à 0,60ct per meter.
In de bodemplaat heb ik een gat gesneden van 15cm doorsnede. Daarnaa zijn volgens de bouwplannen de tussenschotten op de bodemplaat bevestigd. Ik heb tov de tekening 1 extra schot toegevoegd tussen het achterste schot en de opening. Dit omdat ik de liftmotor een afgesloten deel wilde geven.
Na dit gedaan te hebben ziet het geheel er zo uit:

Daarna ben ik begonnen aan de liftkoker. Dit is best een pokkeklus kan ik je vertellen. De wand is gemaakt van 0.4mm triplex (6,50) wat goed buigzaam is. Maar.... buig het altijd in de richting van het hout! De hoogte van de koker is 9cm. Het hout buigt wel maar niet van harte. Daarom heb ik rondom het gat wat balsablokjes gelijmt zodat ik wat steun heb:

Dan is het een kwestie van geduld, lijm en vloeken als hij weer losschiet.
Zoals je ziet zitten er naast de koker al rechthoekige gaten. Dit is om lucht in het kussen te blazen. Deze zijn gemaakt met het uitsnijden van de zijkanten.
Nu is het de bedoeling dat die lucht ook in het kussen komt en niet in de ruimte om de koker. Daarvoor heb ik van restjes triplex een soort doosje gemaakt wat past in de gaten aan de zijkant:

Aan de buitenkant om wat oppervlakte te maken om die doosjes te bevestigen heb ik met balsabalkjes een mooie rand om het gat gemaakt:

Nu de doosjes op hun plek zitten is het makkelijker om in de tunnel de juiste gaten te maken. Doe dit voorzichtig want het is flinterdun en breekt snel.
Na beide kanten gedaan te hebben ziet het er zo uit:

De opening vanuit de koker:

Na alles goed (en zoveel mogelijk luchtdicht) gelijmt en gedroogd te hebben kon het deksel erop:

Van 1mm dik aluminium (had ik nog liggen) heb ik een motorsteun gezaagd van 3cm breed. In het midden natuurlijk een gat voor de motor en daarnaast gaten om toch zoveel mogelijk lucht naar beneden te laten. Het geheel met een stuk grof schuurpapier bewerkt want het moet er toch een klein beetje uitzien he:

Monteren van de motorsteun is 10x meten 1x zagen/boren want de ruimte tussen de prop (3,50) en de koker is zeer gering:

Door de motor op deze wijze te monteren word deze gelijk door zichzelf gekoeld. De motor had ik nog liggen en is een GT3 Turbo van LRP met 23x2 wikkelingen. Hier kan elke 540/600 klasse motor volstaan. Een Speed 600 Eco kost je kleine 12,- en een 600 BB Race kleine 30,-.
Draadjes gesoldeerd en gaten geboord naar de ruimte in het midden. Deze ruimte zal alle electronica en accu's huisvesten:

Binnenkort weer verder...