Bouwverslag: Hydromite - 19-04-2010 update

Discussie in 'Speedboten' gestart door Pasqual, 11 jun 2004.

  1. rc-arjan-rc

    rc-arjan-rc

    Lid geworden:
    30 jun 2005
    Berichten:
    48
    Locatie:
    zwijndrecht
    of even je as er uit en uitboren...

    m4 as er in...

    e.v.t. flex as of verenstaal..

    Gr Arjan
     
  2. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.589
    Locatie:
    Veenendaal
    Even een grote kick omhoog voor dit topic, want:

    Na het hydromite topic op modelbouwforum en het xtremercboats forum gelezen te hebben, besloot ik vorig jaar winter om er ook een te gaan bouwen. Ik printte de spanten tekening van Bas Ladru uit op 4x A4 posterformaat en kocht het benodigde hout.
    Mijn hydromite wordt 50cm lang volgens de tekening, dat leek mij prima. Voor de spanten heb ik 2.5mm balsa, voor de onderkant van de romp en de sponsons 0.8mm berkentriplex en voor de verdere zijkant en de bovenzijde 2mm balsa. Voor de spiegel heb ik 3mm vliegtuigtriplex, want daar wordt veel aan bevestigd.

    Zo begon ik in de avonduurtjes met het bouwen. De eerste klus was het uitsnijden van de spanten. Ik had de spantentekening met lijm op het hout geplakt, zodat ik de vorm precies kon volgen. Een scherp mes is daarbij erg belangrijk merkte ik.

    [​IMG]

    Na een paar weken in de avonduurtjes gebouwd te hebben zat het spantenframe in elkaar en kon ik beginnen met de beplating van de sponsons. Ik had gelezen dat dit door de rondingen wat lastig kon zijn, maar het viel mij niet tegen. De 0.8mm berkentriplex buigt goed over de rondingen en is makkelijk te bewerken. Met medium dikke secondenlijm is het makkelijk aan de spanten vast te zetten. De bovenkant heb ik tot zover open gelaten, zodat ik de sponsons kon vullen met droogbloem oase voor extra drijfvermogen. Het voordeel van dit spul is dat het geen vocht opneemt, in tegenstelling tot piepschuim.
    Nu kon de dekbeplating erop. Beide sponsons hebben een aparte plaat van 2mm balsa die vastgelijmd zit met secondenlijm en waterbestendige houtlijm. Om het overal goed in vorm te houden, heb ik de plaatdelen vast getaped. Op sommige plaatsen helaas iets te strak, waardoor het zachte balsahout in elkaar was gedrukt.
    Achteraf had ik beter ook het middendek in 1 keer mee kunnen nemen in de plaatdelen van de sponsons. Nu moest ik daar aparte strookjes voor gebruiken, waardoor er een naad komt. Toch maar op die manier gedaan en zo was mijn kale hydromite romp klaar (op de kap na)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De volgende stap was het inbouwen van de hardware. Daarvoor wilde ik langs 2Brothers om alles in 1 keer te halen. Dit stelde ik steeds maar uit waardoor mijn hydromite maandenlang stof stond te verzamelen.
    Een half jaar later ben ik dan eindelijk naar Bussum gereden en heb ik een flexas, propellers, goudstekkers en ander kleinmateriaal gehaald. Ondertussen had ik via dit forum al een 18 turns Kyosho bootmotortje en een Schulze regelaar gekocht, zodat ik weer goed vooruit kon met de bouw.

    Het inbouwen van de flexas vergt geduld, want hij moet goed uitgelijnd zijn met de motor en mooi in het midden van de romp zitten. De as moest ook ingekort worden, dus dat betekent twee keer meten en 1 keer zagen. Na een zaterdag knutselen zat het er allemaal netjes in.

    Helaas was mijn hydromite een keer van de workmate gevallen, waardoor het zachte balsahout op sommige plaatsen beschadigd was. Met nieuw hout en plamuur heb ik dit weggewerkt. De rest van de romp heb ik ook geplamuurd, om de houtnerven dicht te maken en kleine oneffenheden weg te werken.

    Ondertussen was ik ook bezig met de koeling van de motor en regelaar. Van aluminium buis heb ik een koelspiraal voor de motor gemaakt en een u-vormig buisje dat over het metalen plaatje van de regelaar loopt. Dit buisje zit met krimpkous op de regelaar, met warmtegeleidende pasta tussen het buisje en het metalen plaatje. Ik heb efficiëntere manieren gezien voor de koeling, maar gezien de grootte van de regelaar en de eenvoud van deze oplossing probeer ik het eerst op deze manier. Gewoon met een klein propje beginnen en de warmte goed in de gaten houden. Het koelwater komt links uit de zijkant van de romp en de pickup zit rechtsboven de propeller, via een carbon plaatje bevestigd aan de struthouder.

    Voor het verbreken van het stroomcircuit heb ik een nooduit gemaakt. Die zit tussen de plusdraad van de accu en de regelaar. De busjes in de boot zitten niet zo mooi uitgelijnd, doordat het boren in het zachte hout niet zo precies ging. Voor nu laat ik het zo, maar dat doe ik de volgende keer anders.

    De kap op het bovendek is precies 10cm breed, dus dat is makkelijk van een balsaplankje te maken, omdat deze ook 10cm breed zijn. De kap is van wat hardere kwaliteit balsa gemaakt. Met spelden heb ik het plaatje op de romp vastgezet en vervolgens heb ik de cockpit erop gemaakt. De cockpit is aardig groot en begint rond, maar loopt aan de achterkant plat af. Ik heb het op de ouderwetse manier gemaakt met spanten en dunne latjes als beplating. De dunne latjes heb ik gesneden van balsahout, lekker licht en makkelijk te buigen. Het afwerken kostte veel tijd, maar ik ben erg tevreden met het resultaat. De binnenkant heb ik voor een gedeelte open gemaakt, omdat de motor net iets boven het dek uitsteekt en ook de regelaar heeft zo iets meer ruimte.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het roer heb ik zelf gemaakt. Ik vind het een uitdaging zoveel mogelijk zelf te bedenken met gebruik van simpel gereedschap. Na wat denken en bekijken van bestaande roeren besloot ik om te proberen een roerhouder van vliegtuigtriplex te maken. Het roer scharniert om een pennetje in een aluminium buisje en ook in de roerhouder zelf zitten aluminium buisjes bij het draaipunt. Het roerblad is uit een aluminium plaatje gemaakt en kan omhoog klappen wanneer het iets raakt.
    Ik heb een standaard servo gebruikt voor de roeraansturing. Deze zit met dubbelzijdig tape gemonteerd. Er zit een harmonicarubber over de roerstang voor een waterdichte aansluiting met de romp.
    De turnfin en de struthouder zijn ook zelf gemaakt van aluminium profiel en carbon plaat. Om de turnfin goed vast te kunnen schroeven, zit er een triplex plaatje en een carbon plaatje aan de binnenkant van de sponson. De turnfin kan ook omhoog klappen, maar op de foto was hij nog niet klaar.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het voordeel van een boot die voor een groot deel uit balsa bestaat is het lage gewicht. Het nadeel is de geringe sterkte en de slechte waterbestendigheid. Voor deze twee problemen heb ik de romp in de lamineerepoxy gezet. Omdat de romp niet heel groot is en mijn setup niet zo heftig, leek mij dat wel genoeg. Helaas heb ik teveel epoxy in 1 keer op de boot gesmeerd, waardoor het oppervlak erg bobbelig werd; het droogde in grote vlekken op. Na veel schuren was dit opgelost en kon ik de romp in de spuitplamuur zetten.

    Met een aantal dunne lagen spuitplamuur heb de romp helemaal wit gespoten. Daardoor zag ik precies waar er nog oneffenheden zitten. Deze heb ik bijgewerkt met plamuur, waarna ik weer kon schuren enz. Dit heb ik een aantal keer herhaald, totdat ik tevreden was en de kleur erop kon.

    Ik wilde het kleurpatroon voor de romp niet te moeilijk maken, maar iets meer moeite dan de hele romp in 1 kleur wilde ik wel doen. Felle kleuren moesten het sowieso worden, zodat de boot goed opvalt. Ik heb als hoofdkleur fel oranje gekozen en voor de achterkant fel groen. De sponsons heb ik wit gelaten en de kleuren zijn gescheiden met een zwarte streep. Uiteindelijk ben ik erg tevreden met het resultaat. Met een paar lagen blanke lak erover blinkt het rompje mooi en komen de kleuren er nog beter uit.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Voor de accu wilde ik een 7 cellen pakket gebruiken. Omdat mijn romp maar 50cm is, wordt het lastig om de 7cellen in 1 rij voor de motor te leggen en daarbij het zwaartepunt goed te krijgen. Daarom heb ik een 7cellen pakket uit losse cellen samengesteld.
    De setup is nu 1 rij van 4 cellen overdwars helemaal voorin de boot en daarachter een rij van 3 cellen overdwars. De cellen zitten vast met klittenband en tussen de 2 cellenrijen zit een stuk isolatieschuim om ze mooi op hun plaats te houden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik ben nu anderhalf jaar verder vanaf het begin met bouwen (!) Ik heb dus geen haast gehad ;-) Tussendoor heb ik maanden niks aan mijn hydromite gedaan, maar de afgelopen weken heb ik druk aan mijn hydromite gewerkt en hij is nu klaar voor de eerste testvaart!

    Afgelopen zaterdag was het zover. Het weer was ’s ochtends prima en mijn Hydromite was er klaar voor. Met de accu nog warm van het laden ging ik richting een mooie ruime plas aan een bouwterrein, waar ik op mijn gemak mijn hydro kon testen.
    Na zo lang bouwen dan eindelijk de eerste testvaart; ik voelde er wat gezonde spanning van :) Met de accu en de veiligheidslus aangesloten even een test op het droge of alles werkt. Motor en regelaar, check, stuurservo, check. Daarna zorgvuldig het kapje afgeplakt tegen lekwater. Voorzichtig de boot in het water en alhoewel ik weet dat je met een hydro niet te zacht moet wegvaren i.v.m. duikneigingen was ik toch te voorzichtig en gingen de drijvers onder water. Ok, dan maar wat meer gas en jawel dat gaat een stuk beter. Voor ik het wist was de boot in plané. Bij volgas (of eigenlijk volledig voltage in dit geval) gaat hij er verrassend hard vandoor en komt hij mooi uit het water. Het is natuurlijk maar net wat je hard vind, want mijn setup met 18 turns brushed motor en 7 C-cellen is niet bepaald heftig vergeleken met de vele brushless setups. Ik durf de snelheid niet te schatten, maar het is zeker hard genoeg om er lol mee te hebben!
    Na 2 minuutjes varen weer even naar de kant om de temperatuur van de motor en regelaar te checken en om te zien of er geen water in de romp zit. De motor en regelaar voelden handwarm en er was geen druppel binnengekomen, mooi zo!
    Ik heb het kapje weer goed afgeplakt en ik kon gaan oefenen met rondjes varen. Dat gaat lang niet slecht! De eerste bochten ging ik nog niet voluit, maar langzaam ging het naar volgas en de hydromite gaat met een mooie spray de (rechter)bocht om.
    Na zo’n 8-10 minuten varen, ik heb het niet precies bijgehouden, begon de accu leeg te raken en heb ik de hydromite uit het water gehaald. Nu was de motor wel warm, maar niet heet en de regelaar was handwarm. Ik had voor de zekerheid wat keukenrol in de romp gelegd om lekwater op te vangen. Net onder de aansluiting bij de nooduit was een klein beetje water binnengekomen. De volgende keer moet ik daar wat beter afplakken, want het randje is daar wat smal.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Al met al ben ik erg tevreden met de eerste vaart. De snelheid was hoger dan ik dacht en het vaargedrag is erg strak. Ik heb het idee dat de propeller nog iets hoger afgesteld kan worden, omdat het leek of de prop net te ver onder water zat. Ik ga dit de volgende keer uitproberen. Een iets grotere propeller zou denk ik ook kunnen. Er zit nu een 31mm hydro propje onder van Graupner. Ik heb ook nog een 33mm hydro propje. De motor en regelaar werden niet heet, dus er lijkt nog ruimte.
    Helaas heb ik geen actiefoto’s want ik was alleen. De volgende keer neem ik een fotograaf mee!

    Een overzicht van mijn gebruikte setup:

    - Hydromite romp 50 cm, vaarklaar 1275 gr.
    - Kyosho Aquaspeed 18 turns stockmotor
    - 7 cellen Intellect 4600 mAh
    - Schulze slim 50be regelaar met eigengemaakte waterkoeling.
    - Graupner 31mm hydro prop
     
  3. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.589
    Locatie:
    Veenendaal
    Afgelopen zaterdag heb ik mijn vriendin mee kunnen krijgen voor de 2e vaart van mijn hydromite :)
    Ik heb nu dus een kort filmpje, de kwaliteit is helaas niet erg goed: mQpF-rzigh8[/media] - hydromite 2nd run

    * Let niet op het gezwam op het eind :) Op het eind klapte het roer omhoog doordat ik waarschijnlijk wat geraakt had.

    Voordat jullie het zullen zeggen; achteraf bleek deze plas veel te krap. Ik dacht dat het wel kon, maar ik had de benodigde ruimte toch wat te krap geschat!

    Ik had deze keer de strut wat hoger gezet, met hetzelfde 31mm propje. de motor draaide hoorbaar vrijer, maar de bochten gingen wat minder strak.
    De volgende keer probeer ik een 33mm propje.

    Vriendinlief heeft ook wat foto's proberen te maken. Helaas zijn ze niet scherp. Hier toch even een paar:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. snoebel

    snoebel

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    2.520
    Locatie:
    Geleen, Limburg
    Mooi filmpje hoor, sta te kijken van de power die uit de motor komt.

    Dat had nooit gaan werken in de Viper van ons :)
     
  5. jurriaan

    jurriaan

    Lid geworden:
    24 apr 2005
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ziet er goed uit Dirk Jan! strak gebouwd en vaart ook mooi stil en met een mooie snelheid!
    Water is inderdaad flink krap hehe, dat is meer voor een sleepboot :)

    Nogmaals, erg netjes!

    Groeten Jurriaan
     
  6. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.589
    Locatie:
    Veenendaal
    Even weer een update van mijn Hydromite. Ondertussen heb ik al een aantal keer gevaren en ervaring opgedaan met deze hydro. Op aanraden van forumleden heb ik de standaard stuurservo vervangen voor een microservo. Veel kracht heeft deze hydro toch niet nodig om de bocht door te gaan. Ik heb ook het kapje nog wat verder open gewerkt aan de binnenkant, waardoor de romp toch weer wat grammetjes is kwijtgeraakt. Dat is mooi, want ik heb een Garmin Geko 201 aangeschaft zodat ik de snelheid van mijn modellen kan meten. Door de krappe afmetingen past de gps niet in de romp, dus dan maar bovenop het kapje. Het is niet ideaal, maar het werkt prima weet ik ondertussen uit ervaring :) Voor de zekerheid heb ik de gps wel in bubbelfolie getaped zodat hij blijft drijven als hij van de boot los zou komen.
    De eerste keer met de gps op de romp voer ik met een 31mm Graupner hydro propje. Met de accu nog wat verder naar voren om het gewicht van de gps te compenseren kon ik het zwaartepunt goed krijgen. Deze run liet een topsnelheid van 35.7 km/u zien. Dat vond ik niet slecht, maar met wat afstellen zou er meer in moeten zitten.
    Afgelopen zaterdag met een lekker zonnetje maar een koud windje heb ik weer met de Hydromite gevaren. Dit keer met een 33mm Graupner hydro propje en een iets hogere strutafstelling, omdat de prop de vorige keer te diep zat naar mijn idee. Deze setup was een succes want de snelheid lag zichtbaar hoger. De motor draaide ook vrijer aan het geluid te horen. Na de eerste paar rondjes even langs de kant om de snelheid af te lezen. Tot mijn verrassing had ik nu 43.0 km/u gehaald. Wat een verschil door wat veranderingen in de setup! De romp vaart erg stabiel en kan volgens mij makkelijk hogere snelheden aan. Ik heb al een mooi brushless setje en een lipo bij elkaar gezocht met het doel om 60 km/u te bereiken. Voor nu vaar ik nog even door met mijn ouderwetse brushed setup om wat meer ervaring op te doen. Op naar een nieuw snelheidsrecord! :)

    [​IMG]
     
  7. Leon325i

    Leon325i

    Lid geworden:
    18 feb 2010
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Amsterdam
    mooi resultaat hoor...
    maar GPS meeting hoe doe je dat met welk apperaatje ? ?

    Gr, Leon
     
  8. Romke

    Romke

    Lid geworden:
    4 feb 2008
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Kollum
    Dat kan je meten met onder andere dit apparaat.
     
  9. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.589
    Locatie:
    Veenendaal
    Ik heb dus ook een Garmin Geko 201, staat trouwens ook in mijn vorige bericht :)
    (Met een beetje zoeken zijn ze een stukje goedkoper te krijgen als in die link.)
     
  10. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.589
    Locatie:
    Veenendaal
    Afgelopen zaterdag was een vriend mee met zijn camera om wat actiefoto's te schieten. Hier komen ze:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  11. Leon325i

    Leon325i

    Lid geworden:
    18 feb 2010
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Amsterdam
    Mooie foto's van een Mooie boot :)
     
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.017
    Locatie:
    Zwolle region
    Prachtige verschijning op het water!!! Zeker met rugzakje zie je ze niet vaak :). Heb je de LiPo/ BrushLess setup al geinstalleerd?
     
  13. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.589
    Locatie:
    Veenendaal
    Bedankt :) De brushless setup is nog niet binnen. Nog eventjes geduld dus :) Ik ga dan meteen mijn romp versterken met een glasweefsel matje. Alleen aan de binnenkant onder de accu, want daar komen de eerste bartsjes door de lak al tevoorschijn.
    Met de brushless setup verhuist de gps naar binnen. Daar is nu geen plek voor, maar met de kleinere lipo zou het moeten passen.
     
  14. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.589
    Locatie:
    Veenendaal
    Ik heb de borstelloze aandrijving voor mijn Hydromite binnen. Het motortje is een 380 grootte en draait volgens de data 3900kv. Ik heb er een Turnigy Plush 60A regelaar bij die ik zelf waterkoel. De lipo is een 3S 3A 30C; een stukje kleiner en veel lichter dan mijn C-cellen accu.
    Het wordt een hoge toeren setup, maar dat is voor een hydro geen probleem. Een 4S lipo met lager kv motortje was efficiënter geweest, maar dat past niet lekker in de romp.
    Ik heb de ‘oude’ setup eruit gehaald en meteen een glasmatje voorin de romp gelamineerd. Ook tegen de motorspant zit een strookje glasmat om het allemaal heel te houden.
    Ik heb de motorsteun aangepast met een nieuw carbon plaatje. Er zitten geen gaten in de flens van de motor, dus daarom is de motorspant ook dicht. Ik draai de motor nog 180 graden zodat de kabels boven zitten.
    Eén nadeel van de motor zijn de verticale nippels van de waterkoeling. Dat ga ik aanpassen, want zo past het niet lekker onder het kapje als de koelslang erop zit.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Binnenkort weer een update en natuurlijk een testrun :)
     
  15. HendricX

    HendricX

    Lid geworden:
    11 aug 2002
    Berichten:
    739
    Locatie:
    R'dam-Prinsenland
    Als je de motor 180* draait ... zitten de nippels toch al beneden ?

    Denk trouwens dat dat dan meer 'n probleem wordt.

    IK zou de motor 90* draaien ... zitten de nippels aan de zijkant.
     
  16. Furiousnl

    Furiousnl

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    925
    Locatie:
    Capelle a/d ijssel
    misschien is de koelmantel draaibaar, zo niet dan had ik het zo lekker laten zitten, als je de koelnippels aan de zijkant doet dan zal de koeling maar voor de helft volstaan en dat zorgt weer voor koelproblemen.

    waarom wil je hem eigenlijk 180 graden draaien?
     
  17. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.589
    Locatie:
    Veenendaal
    Ik draai de motor 180 graden omdat de motordraden anders in de weg zitten. Dan krijg ik de lipo er bijna niet meer uit, dus dat is lastig. De koelmantel is draaibaar en blijft gewoon met de nippels boven. Anders werkt de koeling inderdaad niet goed. Daarom moet ik de nippels dus ook aanpassen, omdat het kapje anders niet goed past :)
     
  18. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.017
    Locatie:
    Zwolle region
    Dat ziet er allemaal erg veelbelovend uit. Wat voor motor heb je precies uitgekozen? (De motor op de foto lijkt namelijk verdacht veel op 2848SL 3900kv Brushless Inrunner) Ben erg benieuwd naar het vervolg!
     
    Laatst bewerkt: 2 apr 2010
  19. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.589
    Locatie:
    Veenendaal
    Dat klopt inderdaad :) Ik heb de Hydromite bijna klaar en morgen wil ik gaan varen. Eens zien of ik mijn doel van 60+ km/u ga halen :)
     
  20. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.017
    Locatie:
    Zwolle region
    Klein vraagje, welke prop heb je gemonteerd? En... laat je het ook meteen filmen?
     

Deel Deze Pagina