Bouwverslag: Hydromite - 19-04-2010 update

Discussie in 'Speedboten' gestart door Pasqual, 11 jun 2004.

  1. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.582
    Locatie:
    Veenendaal
    Ik ga het laten filmen en de prop is een 33mm K-serie van Graupner. Het nieuwe vaarklaar gewicht ligt onder de 1100 gram inclusief GPS. Hopelijk blijft alles heel ;)
     
  2. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.582
    Locatie:
    Veenendaal
    Ik heb de brushless setup ingebouwd en vandaag een testrun gemaakt. Er stond wel veel wind dus het water was een beetje ruig voor mijn kleine Hydromite. Dit is andere koek als mijn 18 turns 540 motor.. met een beetje gas spuit hij al weg en moet ik snel weer gas minderen voordat hij opstijgt ;) Ik heb ook bijna geen volgas durven geven omdat het water te onstuimig was. Wel erg spectaculair om de hydro over het water te zien vliegen! De acceleratie bij een triggertje gas is enorm, ik ben heel erg benieuwd wat hij presteert als het water vlak is en ik volgas kan geven.
    Helaas ben ik mijn complete flexas verloren na 35 seconden varen :( Ik had er juist nog een prop as saver op gezet in de vorm van een stukje krimpkous om de as, maar dat zat blijkbaar niet strak genoeg. Na Pasen maar een nieuwe flexas bestellen en weer een run maken. In die paar korte sprintjes toch 59.6 km/u gehaald. Dat gaat de volgende keer zeker verbroken worden!

    Hier wat foto's van de setup:

    [​IMG]

    [​IMG]

    En het beloofde filmpje met commentaar van mijn zusje :) NJBbDX_NIsU[/media] - Hydromite brushless.mp4
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. HendricX

    HendricX

    Lid geworden:
    11 aug 2002
    Berichten:
    739
    Locatie:
    R'dam-Prinsenland
    HELE propas weg ?

    Uit de motorkoppeling gelopen ?

    Volgende as vertinnen en PLATTE stel-stiften gebruiken.

    Stuur maar gewone mail voor de juiste soldeer materialen.
     
  4. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.012
    Locatie:
    Zwolle region
    Prachtig mooi vaarbeeld! Wow, wat een power en de hydromite weet er goed weg mee ondanks de 'choppy' condities. Ik ben erg benieuwd naar een vervolg-filmpje van zodra de flex-as weer is gemonteerd.

    PS goed camera-werk van je zusje hoor, en leuk commentaar, Mart Smeets kan er wat van leren :)
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2010
  5. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.582
    Locatie:
    Veenendaal
    De prestaties zijn niet te vergelijken met de 18 turns motor op 7 cellen. Het vermogen is er meteen als je gas geeft en de boot loopt nu echt boven het water zoals een hydro hoort te doen :) Het gewicht is dan ook 20% afgenomen en de power is bijna verdubbeld. Deze week bestel ik een nieuwe as en wat propjes. Een metalen propje komt later, als ik zeker weet dat de as blijft zitten ;-)
     
  6. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.582
    Locatie:
    Veenendaal
    Afgelopen week heb ik een nieuwe flexas en propas besteld. Met de tips van HendricX heb ik die netjes aan elkaar gesoldeerd (bedankt!).
    Ook heb ik een 1.0mm verenstaaldraad gebogen die net achter de prop hangt. Een goede tip van Jurriaan :)
    Vandaag weer wezen varen. Dit keer met een 31mm K-serie propje. Omdat het water nogal open ligt was er toch weer aardig wat wind. Wind mee kon ik volgas geven, maar tegen de wind in moest ik voorzichtig zijn om niet achterover te vliegen. Wel gaaf om te zien hoe de romp boven het water zweeft! De propas en flexas bleven prima zitten en de gang zat er behoorlijk in. Op het eind toch nog geflipt en toen was het wachten tot hij naar de kant was geblazen. Gelukkig had ik het kapje goed getaped, dus zat er geen water in de romp.
    Maximale snelheid volgens GPS: 69.7 km/u! En dat met een kunststof propje en geen optimale gewichtsverdeling. Ik moet er toch maar aan gaan denken de lipo overdwars voorin te leggen. Dan moet ik wel 1 van de sponsons openwerken om het te laten passen..

    De volgende keer ga ik voor 70+ km/u. Snelheid is verslavend :D

    Hier nog een foto van de as-saver en de gps snelheid:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb ook nog geprobeerd te filmen. Dat is geen succes als je dan met 1 hand aan het varen bent. Ik bibber als een hoogbejaarde ;) Voor de geinteresseerden: 6PP3QWn5Qcc[/media] - Hydromite brushless 2nd run
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. arnold

    arnold

    Lid geworden:
    3 sep 2008
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Harlingen
    moderator zegt:
    "Ik heb ook nog geprobeerd te filmen. Dat is geen succes als je dan met 1 hand aan het varen bent. Ik bibber als een hoogbejaarde" ;)



    Ik weet niet of de bewegingen iets met bejaarden te maken hebben:confused: ,

    maar de boot vaart idd. mooi strak en mooie snelheid zeg!!
     
    Laatst bewerkt: 10 apr 2010
  8. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.012
    Locatie:
    Zwolle region
    Prachtig en dat onder ruige condities. En... even voor de duidelijkheid, helemaal zelfbouw en dat geeft toch een stuk extra voldoening, is het niet?! :)

    Heb je bij de bouw de spanten zelf uitgezaagd of deze ingekocht bij RBCkits?

    Hoe dan ook, erg mooi resultaat. En misschien moet je de volgende keer nog maar 'ns je zusje inschakelen voor nieuwe opnames. Ik ben namelijk erg benieuwd naar de prestaties bij vlak water!

    Goodluck!

    Eric
     
  9. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.582
    Locatie:
    Veenendaal
    Ik heb de spanten zelf uit balsahout gesneden en met berkentriplex bekleed. 100% zelfbouw dus.

    Ik zal proberen de volgende keer een cameraman/vrouw te regelen. Ze hebben niet altijd zin om mee te gaan ;-)
     
  10. JvdZ

    JvdZ

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Utrecht
    Mooi resultaat Dirkjan, ligt erg mooi op het water. Ik heb zelf ook altijd veel plezier met m'n hydromite, maar dan uitgerust met .32 nitro motor. Denk dat je mij nog wel in gaat halen qua top snelheid, mijn PR ligt ook net onder de 70kmh.
    Wat is de lengte van jouw hydromite?
     
  11. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.582
    Locatie:
    Veenendaal
    De romp is 50 cm lang. Een stukje kleiner dan die van jou dus :) Ik denk dat er nog meer snelheid in deze setup zit. Ik heb nog verschillende propjes en ook met het zwaartepunt en de strut kan ik nog wat experimenteren :)
     
  12. no-excuse

    no-excuse

    Lid geworden:
    28 mei 2003
    Berichten:
    452
    Locatie:
    Nederland, Veenendaal
    Mooie foto's Dirk Jan ;)
     
  13. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.582
    Locatie:
    Veenendaal
    Afgelopen zaterdag was het perfect vaarweer. Windstil, strak blauwe lucht en een stralend zonnetje :) Het water was helemaal vlak; ideaal voor een run met mijn Hydromite.
    Ik heb de linker sponson opengewerkt, zodat de lipo overdwars voorin kan liggen. De regelaar en ontvanger zijn ook een stukje naar voren geschoven en de gps ligt achter de accu. Het zwaartepunt komt nu precies goed uit.
    De Hydromite deed het perfect. Hij ligt strak op het water en de neus gedraagt zich nu minder los. Dat kwam misschien ook doordat er minder wind stond. Joost, no-excuse hier op het forum, heeft twee korte filmpjes gemaakt. De tweede run flipte ik de Hydromite op zijn dak. De flip staat op het eind van het tweede filmpje. Dit keer 70.2 km/u gevaren dus maar net iets sneller dan de vorige keer met dezelfde setup. De volgende keer zet ik de strut iets hoger met hetzelfde propje. Testen met een 31mm s-propje en 33mm k-propje volgen nog. Hier de Youtube linkjes:

    BbnwQ1shCFs[/media] - Hydromite brushless doing 70 km/h

    73eu5OEM6f0[/media] - Hydromite flip
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. jurriaan

    jurriaan

    Lid geworden:
    24 apr 2005
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Leeuwarden
    Gaat mooi Dirk Jan! Probeer volgende keer wat langere runs te maken (als t water het toelaat), de GPS heeft altijd even wat tijd nodig om een lekkere meting te doen. Weet zeker dat er nog wel wat km's te behalen zijn met een langere run :)

    keep up the good work!
     
  15. gooferd

    gooferd Guest

    Gaat goed hoor, zo zie je maar met een beetje experimenteren, de snelheid toch een stukje omhoog kan.
     
  16. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.582
    Locatie:
    Veenendaal
    Na weer een aantal runs staat de maximale snelheid op 75.4 km/u. Gevaren met een 33mm K-serie propje van Graupner.
    Ik heb ook nog een 31mm S-propje geprobeerd met een pitch van 1.6 (eenheid weet ik niet?) maar dan moet ik de boot lanceren om in plané te komen en de snelheid is lager dan met een 33mm K-serie propje met een pitch van 1.4.
    De vaartijd op een 3Ah Lipo is ongeveer 5 minuten. Dan ben ik ook blij dat ik mijn Hydromite heelhuids uit het water kan halen ;)

    Met de Graupner 33mm K-serie wordt de motor ondanks de waterkoeling behoorlijk warm. Je kan nog wel je hand erop houden.
    Nu mijn vraag aan de kenners; welke metalen prop zal het best gaan werken voor een maximale snelheid? Theoretisch zou een 31mm prop met 1.6 pitch harder moeten gaan dan een 33mm prop met 1.4 pitch maar tot nu toe gaat dat bij mij niet op.
    Het belaste toerental ligt trouwens rond de 37.000 rpm. Het is nog een wonder dat de Graupner propjes het houden :)
     
  17. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.855
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Dirk Jan,

    Als je de Graupner, die het beste resultaat geeft vervangt door eenzelfde maat en pitch van metaal zal je snelheid al hoger worden, omdat een metalen prop niet vervormt onder last zoals een plastic/carbon prop.

    Je zult wél aan het balanceren en scherpen van de propjes moeten geloven, want een onbewerkte metaalprop rost je bij die toeren de complete aandrijving uit de boot...

    Groeten, Jan.
     
  18. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.582
    Locatie:
    Veenendaal
    Bedankt voor de info! Ik ga eens rondkijken voor een metalen 33mm 1.4 pitch prop. Scherpen en balanceren heb ik nog geen ervaring mee, maar dat zal toch wel moeten lukken :)
     
  19. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.012
    Locatie:
    Zwolle region
    Dat vraagt om een filmpje! Ben erg benieuwd! Wat de prop betreft... dat balanceren, scherpen en slijpen is een hele klus en geen ontkomen aan als dit nog niet is gedaan. Er zijn overigens adresjes voor props die klaar voor gebruik zijn. Persoonlijk kan ik www.cmdracing.com van harte aanbevelen (Andy Brown). (Ook voor props met M4 schroefdraad.)
     
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.855
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Dirk Jan,

    Ik heb vorig jaar een paar van deze props gevaren:
    Edelstahl Schrauben für Mono / Hydro, 12,90 € - Tenshock-Motors - Brushless Motoren für Modellbau, Props, Rümpfe, Boote, Hulls, Regler und Zubehör

    De Ø33 mm zijn al behoorlijk afgewerkt, het scherpen van de bladen en balanceren ging relatief vlot.

    Ze zijn er ook 'bearbeitet', alleen wat dat precies inhoudt, staat er niet bij, je betaalt fors meer voor onbekende handelingen, door derden verricht...
    Edelstahl Schrauben für Mono / Hydro bearbeitet, 29,90 € - Tenshock-Motors - Brushless Motoren für Modellbau, Props, Rümpfe, Boote, Hulls, Regler und Zubehör

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina