Bouwverslag: Hydromite - 19-04-2010 update

Discussie in 'Speedboten' gestart door Pasqual, 11 jun 2004.

  1. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.571
    Locatie:
    Veenendaal
    Bedankt voor de link Jan. Ik heb wel een propeller nodig met M4 schroefdraad. Ik neem aan dat de 33 M4 prop op de site dus voorzien is van M4 draad? En zit er dan een blind gat in de prop of heb ik zo'n kegeltje nodig?
    Die Andy Brown props zien er ook goed uit. Helaas wel erg aan de prijs..

    Mijn Hydromite begint wat barsten in de lak en het hout te krijgen, dus dat ga ik eerst repareren met glasweefsel.
     
    Laatst bewerkt: 12 mei 2010
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.819
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Dirk Jan,

    De Ø 33 mm props hebben een gat door en door met M4 draad.

    Een contramoer tegen het achterlager aan is voldoende, een siermoer erachter is alleen voor het oog.

    Groeten, Jan.
     
  3. remy moller

    remy moller

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    394
    Locatie:
    Wormerveer
    Ik moet er ook maar aan geloven...

    Na lang te hebben nagedacht wat ik wil gaan bouwen, is mijn keuze op de Hydromite gevallen. Ook zoals Dirk Jan heeft gedaan heb ik beide topics op het xtremercboats- en modelbouwforum doorgelezen. Ik heb gekeken wat de mogelijkheden zijn en heb afgelopen week de hydromite spanten set op rbckist besteld. Die hoop ik dus komende week binnen te krijgen, waarna ik aan de slag kan gaan met de bouw.

    Nu ik toch moet wachten tot de kit binnenkomt, ben ik vast verder gaan kijken wat ik nog meer nodig heb voor dit bootje.
    De bedoeling is dat mijn setup net zoals die van Dirk Jan word aangezien dat voor dit type bootje een leuke snelheid is.

    Ik heb al liggen:

    -Flex-as
    -roer+uithouder

    Wat voor nu dus eigenlijk mijn vraag is wat heb ik nu nodig aan epoxy, ea om de boot klaar te krijgen totaan het spuiten van de romp?
    Ik ben van plan komende week even langs de Alles op het gebied van kunstharsen, glasvezels, kitten, lijmen en coatings in de webwinkel van Poly-Service. te rijden om daar de spullen te halen.

    Ik wacht de antwoord(en) af.
     
  4. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.571
    Locatie:
    Veenendaal
    Hoi Remy, leuk dat je ook een Hydromite gaat bouwen. Ik heb er zelf veel plezier aan gehad om hem te bouwen. Ik heb mijn romp met Wilsor lamineerepoxy ingestreken voor de sterkte. Dat is 2 componenten epoxy en is bij de modelbouwzaak te koop. Achteraf had ik de romp beter ook nog gelamineerd met glasweefsel aan de buitenkant. Na zo'n 15 keer varen zitten er namelijk wat barstjes in mijn romp van het flippen (dat gaat af en toe toch gebeuren met hoge snelheden). Ik heb later een dun glasmatje in de romp gelamineerd voor extra sterkte. De barstjes heb ik met epoxy opgevuld.
    Ik weet niet exact wat voor zwaarte glasweefsel ik gebruikt heb. Ik heb het met de setup mee besteld bij HobbyCity. Het wordt aangegeven als 'thin of light'. Het lamineert erg goed en maakt je romp zeker sterker.

    Ik ben erg benieuwd naar je bouw, dus laat de foto's maar zien als dat kan :)
     
  5. remy moller

    remy moller

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    394
    Locatie:
    Wormerveer

    Bedankt voor het snelle antwoorden, ik heb vandaag 2 componenten epoxy gehaald in de plaatselijke modelbouw winkel. Ik moet nu alleen nog glasweefsel kopen, ik denk dat Alles op het gebied van kunstharsen, glasvezels, kitten, lijmen en coatings in de webwinkel van Poly-Service. Glasweefsel 25 wel voldoet.

    In hoeverre heb je de binnenkant van glasweefsel voorzien? Ik zal ook de buitenkant rondom in het glasweefsel zetten (heb ik hier nog vragen over zal ik het zeker niet laten ze te stellen). Voor alsnog weet ik alleen hoe je een autootje goed moet bouwen :).
     
  6. remy moller

    remy moller

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    394
    Locatie:
    Wormerveer
    Gisteren toen ik thuiskwam lag er een mooi pakketje voor mij klaar.
    [​IMG]

    Toen ik de doos opende lag er een mooi stapeltje CNC gefreesd balsa/triplex in de doos.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Na het mooie freeswerk te hebben bekeken ben ik begonnen met uitsnijden en schuren van de spanten.
    [​IMG]

    Op deze foto is te zien dat de spant die dwars loopt niet helemaal in de lange spant valt.
    Ik moet dus een stukje balsa eraan lijmen en schuren voor het gewenste effect.
    [​IMG]

    Omdat ik toch al bezig was gelijk even een mal gemaakt waar ik straks het geheel strak in elkaar kan lijmen.

    [​IMG]

    Vandaag (04-06-10) ben ik even langs de lokale modelbouw winkel gereden om (hout)lijm en epoxy te halen. Ik moet nu alleen nog glasweefsel bestellen en dan kan ik voorlopig wel even voort.

    [​IMG]

    Dit was het voor nu weer even, ga nu verder met het lijmen van de spanten...
     
  7. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.030
    Locatie:
    Zwolle region
    Dat ziet er als een leuke 3D puzzle uit! Dat belooft een strak bootje te worden en ik ga het bouwproces zeker volgen!
     
  8. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.571
    Locatie:
    Veenendaal
    Als je de buitenkant met glasweefsel lamineert dan hoef je de binnenkant alleen maar met een laagje epoxy in te smeren tegen het water. Voor een klein rompje als de Hydromite is het gewicht belangrijk en krijg je al genoeg sterkte door alleen de buitenkant te lamineren.

    Het ziet er tot nu toe goed uit! Neem je tijd om hem zo netjes mogelijk te bouwen, dat scheelt veel tijd met afwerken. Hoe lang wordt de romp? Vaarklaar gewicht onder de 1100 g voor een 50-55 cm romp is een mooi doel.
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2010
  9. remy moller

    remy moller

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    394
    Locatie:
    Wormerveer
    Bedankt voor de tip, zal alleen de buitenkant van een laag glasweefsel voorzien en de binnenkant van een laagje epoxy voorzien. De romp zal rond de 50 cm uitkomen. Ik ga proberen rond dat gewicht uit te komen. Ik zal zeker de tijd nemen om het geheel zo netjes mogelijk te bouwen.

    Jammer genoeg heb ik vanavond niet zoveel tijd om aan mijn romp verder te werken aangezien ik mijn brandstof auto moet klaarmaken voor de NK van morgen (Raco2000, Utrecht). Zodra ik verder ben met de bouw zal ik de vorderingen hier plaatsen.
     
  10. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.571
    Locatie:
    Veenendaal
    Hoi Remy, hoe staat het ervoor met de bouw? Ben je al weer wat verder? Ik ben benieuwd :)
     
  11. remy moller

    remy moller

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    394
    Locatie:
    Wormerveer
    Ik heb hier en daar wat tijd gevonden om de spanten en een gedeelte van de beplating aan elkaar te lijmen. Aangezien ik vanaf morgen in Duitsland zit voor een Grand Prix met mijn rc auto, heb ik geen tijd om een stukje te plaatsen met wat foto's erbij.
    Zodra ik weer wat tijd heb (sowieso na het weekend) zal ik een stukje plaatsen met wat foto's van hoe het er nu voor staat.

    Gr,

    Remy
     
  12. mkabel

    mkabel

    Lid geworden:
    1 sep 2008
    Berichten:
    597
    Locatie:
    nieuwegein
    oke, ik ben om. ik wil er ook een bouwen. van welk materiaal kan ik hem het beste gaan maken? en wat is het kosten plaatje ongeveer van enkel hout voor de boot? dan weet ik waar ik rekening mee kan houden.

    groet
     
  13. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.571
    Locatie:
    Veenendaal
    Hoi mkabel, leuk dat je ook een Hydromite gaat bouwen. Het is een perfecte manier om veel over model speedboten te leren en het is een erg goed (en snel) varende romp.

    Om te beantwoorden van welk hout je hem moet bouwen, moeten we eerst weten hoe groot die gaat worden. Voor een Hydromite van 70 centimeter heb je namelijk andere dikten hout nodig dan voor een 45 cm Hydromite.
    Er vanuit gaande dat je hem 50-55 cm bouwt kan je de spanten van 2.0 of 2.5mm balsa maken. De langste spanten beplak je met 0.8mm berken triplex. De tunnel en de sponsons beplaat je ook met 0.8mm of 1.0mm berkentriplex en de bovenbouw kan je weer van balsa 2mm maken.
    Het is verstandig om de romp met glasweefsel doek en lamineer epoxy af te werken. Dat geeft de nodige sterkte aan de romp.

    Ik zie je vragen wel verschijnen en ik ben benieuwd naar de bouw! :)
     
  14. mkabel

    mkabel

    Lid geworden:
    1 sep 2008
    Berichten:
    597
    Locatie:
    nieuwegein
    ik vind 50/55cm wel een mooie maat voor dit model.

    welk papier formaat moet ik laten printen voor deze afmetingen?
    en van welk hout kan ik hem het beste bouwen? liefste maak ik alles uit 1 soort(niet zo moeilijk doen met winkels die bepaalde diktes niet hebben)
     
  15. RIES123

    RIES123

    Lid geworden:
    9 okt 2009
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Schoonhoven
    als je goed leest zegt dirk Jan het al welke hout soorten je moet gebruiken
     
  16. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.571
    Locatie:
    Veenendaal
    Ik weet niet welke tekeningen je gebruikt, maar als je die van Bas Ladru gebruikt moet je hem op A2 printen. Dat zijn dus 4 A4tjes aan elkaar.

    Balsahout en berken triplex kan je in bijna elke modelbouwzaak wel kopen. Helemaal van balsahout maken is af te raden omdat balsahout niet zo sterk is.
     
  17. mkabel

    mkabel

    Lid geworden:
    1 sep 2008
    Berichten:
    597
    Locatie:
    nieuwegein
    balsa geniet mijn voorkeur helemaal niet. heb nog berkentriplex in me loods liggen dus wou daar de hele boot van gaan maken
     
  18. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.571
    Locatie:
    Veenendaal
    Dat kan je proberen, maar dan krijg je wel een zware romp. Ik raad je daarom aan om de spanten van balsahout te maken.

    Welke diktes berken triplex heb je liggen?
     
  19. BigBoat

    BigBoat Guest

    De spanten dus van triplex en de huid van dun berken FINEER of van balsahout.
     
  20. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.571
    Locatie:
    Veenendaal
    Lezen is ook een vak.. :)

    Zoals ik postte:

    spanten van balsa

    sponsons en tunnel beplaten met berkentriplex

    andere beplating: balsa
     

Deel Deze Pagina