Bouwverslag Jetsed

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Rudmer, 15 jan 2007.

1. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Ik gebruik altijd gewone witte houtlijm, blijft goed zitten en je schuurt het er zo weer vanaf !

2. wimg

wimg

Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Let op!
    Sommige soorten lijm maken het papier nogal "nat" waardoor het van afmeting veranderd!
    Je correct uitgeprintte plaatjes vervormen dan alsnog!

Inderdaad is de Pritt-stift een oplossing, maar daarmee laat het papier wel heel snel los!
    Ook mee oppassen dus.

Wim

3. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Ik heb bij m'n Kamara Bison spuitlijm gebruikt.
    Zit in een spuitbus, je hoeft dus geen kracht uit te oefenen op het papier, waardoor je papier zou kunnen vervormen.
    Je spuit alleen het papier in, laat het dorgen en plakt het dan op het hout.
    Na het zagen kun je het papier er zo afhalen zonder dat er restanten papier achterblijven op het hout.

4. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Spuitlijm gebruik ik inderdaad ook nog wel eens maar dat blijft ook plakken hoor. Witte houtlijm blijft mijn favoriet. Je moet inderdaad wel op de vervorming van het papier letten.

5. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Niet als je het eerst goed laat drogen, en maar één zijdig inspuit.

6. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Ga ik dat nog eens proberen, ik zal wel te ongeduldig geweest zijn. :)

7. Danny Bimmel

Danny Bimmel

Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Hoi Allemaal,

Dat blijven plakken van de spuitlijm van Bison heeft ook een beetje te maken met de ondergrond. Bij een gladde ondergrond trek je het papier zo van de spanten en blijven er geen lijmresten achter, maar is het hout wat grover dan blijft het inderdaad een klein beetje plakken. Oplossing? even een schuurpapiertje er overheen halen :D.

Groetjes, Danny.

8. Rudmer

Rudmer

Lid geworden:
    5 okt 2005
    Dus als ik het goed begrijp:

plaatje uitknippen, inspuiten met spuitlijm, volledig laten drogen en dan pas opplakken.

als je het volledig laat drogen plakt het dan nog wel??

9. Rudmer

Rudmer

Lid geworden:
    5 okt 2005
    We zijn aan het zagen geslagen!

Hier de bovenplaat van de romp. De baan in het midden moet er nog uit (waar de jetbalk in hangt, maar die heb ik er nog even in gelaten voor de stevigheid. Die haal ik er pas uit als ik alle planken van de romp gezaagd heb, anders ben ik bang dat hij een keer breekt. (boven de plaat is een foto van de Jetsed)
    Om in de romp te kunnen komen, zal ik de hele accomodatie en de stuurhut verwijderbaar moeten maken :? Ik was eerst van plan alleen de stuurhut, maar de verhoging in de romp zit ook onder de accomodatie (en die is weer zwevend gebouwd ivm isolatie)

hier een indruk van het verblijf, deze hier op de foto is 1:50, ben later toch overgestapt op 1:40 dus deze kan in de prullenbak :oops:
    de bedoeling is om ook de verlichting, kamers en bedden e.d. te maken, maar dat is afhankelijk van het gewicht van het totaal

10. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Ik heb nog een model voor je gevonden, niet van de Jetsed maar wel van een water injection suction dredger.

(bron: www.absmodel.com)

11. Rudmer

Rudmer

Lid geworden:
    5 okt 2005
    Wiggie:
    Hey, dat is de Sagar Manthan.. van Van Oord!

Zo kom je je eigen materieel nog eens tegen :)
    Hier is zij nog wel in de oude HAM kleuren te zien, ondertussen is ze mooi blauw :p

12. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Ha Rudmer,

Ik kwam hem al een tijdje geleden tegen en hij is toch ergens blijven hangen. Maar ja, ik ben dan zelf ook zo'n groen-oranje rakker dus dat blijft toch wel trekken. Ik werk alleen niet in de bagger maar in de wegenbouw. Heb wel baggerervaring bij vd Herik en de bos en kalis zoals ze het in de volksmond zeggen.

13. Rudmer

Rudmer

Lid geworden:
    5 okt 2005
    HBG dus als ik het goed begrijp?
    Zelf ook bij van de herik stage gelopen, via een uitstapje bij ingenieursbureaus ben ik toch weer in de bagger terecht gekomen, het bloed kruipt waar het niet gaan kan tenslotte ;)

Ik kon trouwens de boot niet vinden op de link eronder.

14. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    HBG bestaat helaas al een tijdje niet meer, maak er maar BAM van.

Bij wie heb je stage gelopen bij vd Herik, bij Arend vd Meer?

Een leuk en strijdbaar bedrijf is me bijgebleven alhoewel ze de laatste tijd wel veel aan het groeien zijn.

De volledige link naar de foto is:
    www.absmodel.com.sg/images/a5.GIF

Misschien dat het zo wel lukt.

Groetjes

15. Rudmer

Rudmer

Lid geworden:
    5 okt 2005
    Dus nu loop je in het blauw-wit?

Ik liep bij Johan van Drunen (nu ergens anders werkzaam). Was (is) en erg leuk bedrijfje.

ah.. de .sg miste! dan kom je biji een heel andere site :p

OT:
    De zijkanten (bak en stuurboord) zijn nu ook uitgezaagd. Van het weekend hoop ik de zijkanten in het beun te zagen, de voor- en achterkant en de bodem.
    Ik moet natuurlijk niet vergeten de gaten in het dek te zagen om in het ponton te komen 8)

16. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Nee hoor, gelukkig nog wel in het groen-oranje.

Volgens mij ken ik de broer van Johan wel. Die heet Martin en werkt ook bij de BAM.

Ben benieuwd naar de foto's.

17. skyhigh

skyhigh

Lid geworden:
    24 apr 2007
    en ? hoe staat het nu

18. Rudmer

Rudmer

Lid geworden:
    5 okt 2005
    :oops:
    tot mijn schaamte moet ik bekennen dat de bouw al een tijdje stil ligt. Het 'ponton' is al bijna af, de gaten in het dek nog op de juiste plek en danhet bouwpakketje in elkaar.

Tja en het broedseizoen is weer begonnen dus op het moment veel met de vogels bezig. Die begonnen elkaar af te maken in de voliere dus daar moesten weer broedkooien voor getimmerd worden...

En wij zijn ook weer aan de gang met onze eigen "broedperiode" dus moet er ook nog een babykamer in orde gemaakt worden.

Al met al weer veel te veel te doen en dan schiet deze hobby er helaas bij in.
    Maar ik hoop dat wanneer alles weer een beetje op orde is er weer een beetje tijd over blijft (*wanhoop mode aan* al is het maar een uurtje in het weekend *wanhoop mode uit*)

19. Rudmer

Rudmer

Lid geworden:
    5 okt 2005
    *pffffffffff kuch veeg poets kuch kuch*

Tot mijn schaamte kom ik er achter dat er bijna 2 jaar stof van dit topic (en de bouwdelen) gepoetst moet worden.

Sinds mijn laatste post is er veel gebeurd, helaas weinig aan het model :)
    We zijn verhuist dichter bij mijn werk. We wilden in een 'af' huis komen te wonen, maar het is een opknapper uit 63 geworden :lol:. Hierbij zit wel een grote tuin, en een vogelschuur die voor de andere hobby erg goed uit kwam. Doordat er veel gebeurde was er geen tijd meer over voor de modelbouw.

Het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan en we pakken het weer op!!

Het werktuig wordt IRL aangedreven door 3 schottels. 2 achter en 1 (standby) voor. Die voor wil ik niet gebruiken. Vandaag bedacht ik mij dat als ik deze als dummy maak en daar de aanzuiging voor het jetwater in maak, dan hoef ik daar geen gat voor in de romp te maken en kan ik later ook goed bij de waterpomp.

De 2 andere schottels wil ik koppelen. Zo word hij nu (IRL) ook aangestuurd. Hoe dat moet weet ik nog niet, maar daar hoop ik tzt nog hulp voor te krijgen :)

Nog even een concrete vraag: kan ik het hout (triplex) het beste met houtlijm lijmen of "bruis"lijm. Ik wil om gewicht te besparen zo weinig mogelijk steunblokken er achter lijmen.

Deel Deze Pagina