Afgelopen dagen heb ik natuurlijk niet stilgezeten. Ik heb gewerkt aan de verschansing en de dekbeplanking van het bakdek, en heb een wijziging doorgevoerd aan mijn oorspronkelijke plan om de luiken op het verdek open te houden.
Als eerste de verschansing aan bakboord. Dit zijn simpelweg drie plankjes 1x4mm met een kleine overlapping op elkaar gelijmd. Jullie zien dat ik de uiteinden al op maat heb gesneden.
Vervolgens heb ik de voorste verschansing ook groen geschilderd. Het geheel begint nu mooi vorm te krijgen!
Het luikje op het bakdek heb ik aan de randjes iets afgerond zodat de hoeken niet te scherp zouden zijn. Hier wordt namelijk een stuk oud laken omheen gelijmd om canvas te simuleren. Jullie zien ook dat ik op het dek al aan het aftekenen ben geweest waar straks 4mm brede planken moeten komen te liggen in plaats van 3mm brede planken.
Het was op dit moment dat ik besloot om de twee luiken op het verdek ook maar meteen dicht te maken. Mijn oorspronkelijke plan was om deze luiken open te houden zodat je op het dek eronder kon kijken, maar je kon helaas ook tegen de plankjes voor de steekkanonnen aan kijken. Aangezien ik mij hier op termijn aan zou gaan storen heb ik eerst ook nog overwogen om roosters te maken zoals op het halfdek, maar dit leek mij teveel werk. Het is zonde dat ik zoveel deklatjes heb verspild die nu niet meer zichtbaar zijn, maar het eindresultaat wordt nu wel een stuk mooier. De luiken zijn hier al wel afgerond en bespannen met oud laken, maar nog niet geschilderd of vastgelijmd.
Vervolgens heb ik de luiken eerst oker geschilderd, en daarna uit rood en lichtbruin een mooie kleur gemengd die overeen komt met het canvas op het origineel. Hier heb ik mij ook laten inspireren door de scratch-built Batavia van Hans.
Zo ziet het er uit als ze tijdelijk op het schip liggen. Jullie zien ook dat ik al een eind op weg ben met het bakdek.
Het bakdek in de richting van bakboord is helemaal beplankt en dus kon ik aan de slag met de steunbalkjes van de verschansing. Deze verschansing is een stuk simpeler dan de verschansing rond het verdek. Ondertussen is het voorste luik ook vastgelijmd.
De bovenranden mooi afgeschuurd en de binnenzijde zwart geschilderd.
En een afdekplankje erop gelijmd. Uiteindelijk komen hier weer verticale steuntjes op met daar bovenop weer een identiek plankje. Hier wacht ik echter mee totdat de andere zijde ook klaar is en ik de balustrades aan de voor en achterzijde van dit dek ga maken. Die voegen namelijk een stukje stevigheid toe aan het geheel, en ik vrees dat ik de randjes er anders zeer snel vanaf stoot.
Dat was het weer voor deze keer.