Bouwverslag Kolderstok VOC Retourschip Batavia 1628

Ik zou niet weten bij wie ik dan precies zou moeten zijn Ron, lijkt mij dat niet iedereen daar precies weet welke kleuren ze gebruiken. Het leek me net zo makkelijk om gewoon wat kleurstalen tegen het schip te houden:)

Ik ben de afgelopen dagen voornamelijk bezig geweest met het maken van de dekken. Inmiddels zijn het luizenplecht, het bakdek, het verdek, en het halfdek volledig beplankt en aan weerszijden voorzien van de steunbalken voor de ribbetjes van de verschansing.

Voor ik echter met de dekken bezig kon heb ik de volledige verschansingen moeten maken zodat de steuntjes weggesneden konden worden. Hier zien jullie dat ik de verschansingen heb opgelijmd. Net zoals aan bakboord heb ik de onderste latten gelijmd met UHU Hart, en alles daarboven met dunne secondelijm.
full

Hier heb ik de "trappetjes" en afschuiningen op maat gesneden in de verschansing. Ook is te zien hoe ik een frame heb gemaakt waar het achterste luik op het verdek op komt te liggen. Achteraf gezien had ik deze gaten gewoon dicht moeten laten, maar dat had ik vantevoren niet aan kunnen zien komen.
full

Hier is de steunbalk te zien waar straks alle ribbetjes op gelijmd worden. Deze zit ook aan de andere zijde.
full

Ik had een tijdje terug al gezien op de bouwtekening dat ik een foutje had gemaakt met het beplanken van het verdek. Rondom alle mastgaten horen bredere planken te liggen dan de standaard 3mm brede plankjes. Dit had ik bij het beplanken van het verdek over het hoofd gezien. Ik begon mij hier dusdanig aan te storen dat ik gisteren toch maar de smallere planken heb weggesneden en hier bredere planken voor in de plaats heb gelijmd. Helaas zijn hierbij twee van de achterliggende plankjes iets beschadigd geraakt. Vreemd genoeg is het altijd zo dat hetgeen wat je wilt verwijderen muurvast zit, maar dat alles wat je juist wilt laten zitten met de minste aanraking al in tweeën gaat... Desondanks ben ik nu een stuk tevredener met het resultaat. Nu deze planken kloppen kon ik eindelijk het achterste luik vastlijmen.
full

Hier is te zien dat de eerdergenoemde dekken allemaal liggen. Ik hoef nu alleen de achterste 3 dekken nog af te maken en dan is dat hoofdstuk ook afgesloten:)
full

Laatst bewerkt:
Weer even bijgelezen. Ziet er weer top uit Danny.
Ik ben erg onder de indruk van de ornamenten, zeker de moeite waard om me in te verdiepen. Ik vroeg me af wat het ongeveer kost om zo iets te laten maken?

Hoi Rob,

Het materiaal zelf kost 3,49 dollar per kubieke centimeter (5,99 als je voor extreme detail gaat in plaats van ultra detail), en per model dat je laat printen is er een opstarttarief van 5 dollar. Omgerekend naar Euro's ben ik per model gemiddeld nét geen tientje kwijt. Voor meer info: klik

Ik ben van plan om voor mijn model straks nog wat kleinere deeltjes te printen zoals bijvoorbeeld de scharnieren van de geschutspoorten en de luikjes op de groene zijwanden, en ik ga er voor kiezen om deze allemaal tegelijk aan een soort raamwerk vast te tekenen zoals je bijvoorbeeld ook Revell bouwdozen aangeleverd krijgt. Op die manier gebruik ik iets meer materiaal, maar ik voorkom wel dat ik per onderdeel de opstartkosten moet betalen, dus uiteindelijk ben ik goedkoper uit.

Laatst bewerkt:
In de afgelopen twee weken heb ik weer wat voortgang kunnen maken.

Als eerste heb ik de laatste drie dekken beplankt, en daarbij het spiegeldek rood geschilderd. Waarom deze op het origineel rood gemaakt is is mij een raadsel, maar ik heb het op het model ook maar gewoon gedaan.
full

Hierna heb ik de horizontale steunbalken voor de verschansingen op deze dekken gelijmd:
full

Vervolgens heb ik aan de voorzijde de steuntjes geplaatst tegen de verschansingen. Helaas ben ik verder vergeten hier meer foto's van te maken, maar de techniek is toch precies hetzelfde als aan de bakboordzijde.
full

Ik heb bij het galjoen de 2x3mm latjes geplaatst rond de zijwandjes. de onderste staat verticaal, de bovenste ligt plat.
full

In de tussentijd heb ik al enkele ornamenten op de spiegel vastgelijmd. Deze gaan nog geflankeerd worden door 4x1mm latjes, vandaar dat jullie nog ruimte zien naast de gordijntjes.
full

Ik heb al het kale hout bij het galjoen twee lagen beits gegeven en vervolgens de wandjes geschilderd. Ik heb toch maar de knoop doorgehakt en de kleur laten mengen die ik op het origineel met een kleurstaal heb uitgezocht ( Sikkens L8.10.60). Ik ben erg tevreden met het resultaat! De bovenste relingen worden pas gemaakt op het moment dat ik ook alle relingen plaats op de zijverschansingen.
full

Hier is te zien dat ik het galjoendek ook op zijn plaats heb gelijmd. Deze moest ik helaas wel weer gedeeltelijk uit elkaar halen omdat hij niet meer netjes in één keer langs de dekranden en steuntjes paste, maar uiteindelijk is alles toch goedgekomen.
full

Ik heb het gele galjoenornament hier al op zijn plek gelijmd, de leeuw laat ik nog los totdat het galjoen verder helemaal af is.
full

En tot slot een mooi overzicht van de voortgang tot nu toe. Inmiddels heeft het schip 4 verschillende tinten groen gehad maar zoals jullie zien klopt hij nu eindelijk, weer een zorg minder!
full

Laatst bewerkt:
Ik zou niet weten bij wie ik dan precies zou moeten zijn Ron, lijkt mij dat niet iedereen daar precies weet welke kleuren ze gebruiken. Het leek me net zo makkelijk om gewoon wat kleurstalen tegen het schip te houden:)
Dat hoeft ook niet Danny,kleur is een combinatie van rx ,ry en rz...

Je dient enkel te weten dat de rz factor de lichtheid van de kleurkombinatie betreft...

Hoe meer kleur je toevoegt in dezelfde verhouding des te dieper de intensiteit van de kleur op zichzelf wordt...

uiteraard even experimenteren op een stukje afval en vooral je meest dwingende kleur en dat is de laatst toegevoegde en uiteraard de donkerste kleur omdat die het meeste impact heeft bij een oververzadiging van kleurstoffen eventueel aan te passen...

Omdat ik op Duizel toch al wat meer wilde laten zien dan enkel een kale romp, heb ik al een stukje voortgang gemaakt aan de versieringen op de spiegel en de galerijen.

Als eerste heb ik tussen en rondom de ramen de grijze planken geplaatst waar straks de ornamenten op komen te rusten.
full

Vervolgens heb ik de vier figuurtjes op maat gesneden, geschilderd, en vastgelijmd. Ik ben nog niet helemaal tevreden met het tweede figuurtje van rechts, deze is naar mijn zin net iets te kort. Hier ga ik nog een oplossing voor verzinnen als de romp verder helemaal klaar is.
full

Hierna heb ik uit een plankje 4x1mm enkele 1mm brede strips gesneden en deze geel geschilderd. Deze zijn rondom de spiegel en galerijen gelijmd om sierlijsten te simuleren. Bovenop de galerijen heb ik hiervoor strips van 2x1mm gebruikt omdat deze lijsten in het echt iets breder zijn.
full

Vervolgens heb ik de ornamenten voor de onderste helft van de galerijen en het bolle wulf op maat gemaakt en geschilderd. Ik heb een multitool gebruikt met daarop een schuurkokertje om de holle vorm aan de achterzijde van de ornamenten te maken, anders zou het waarschijnlijk enkele dagen in beslag nemen in plaats van het uurtje dat ik er nu over heb gedaan.
full

De eerste ornamentjes worden aan de voorzijde van de galerijen op de romp gelijmd.
full

Hierna heb ik plankjes rond gebogen en grijs geschilderd om als fundering te dienen voor de ornamentjes op het bolle wulf. Deze zijn samen met het VOC-schild op hun plek gelijmd.
full

Hier zijn vier ornamentjes vastgelijmd op de plankjes van de vorige foto.
full

Ik probeer om in ieder geval vóór vanavond de andere ornamentjes nog op de onderzijden van de galerijen te lijmen, dan kan ik dat morgen in Duizel laten zien. De bovenzijden van de galerijen laat ik nog even voor wat ze zijn omdat ik eerst de rusten voor het staand want op hun plek wil lijmen, de ornamenten zitten anders enorm in de weg voor de rust van de bezaanmast.

Laatst bewerkt:
Zoals gezegd heb ik nog even de grijze plankjes voor onder de ornamenten en de ornamenten zelf vastgelijmd. Ik heb ook nog de tijd gevonden om de deurtjes in de galerijen af te maken.

Hier zien jullie de deurtjes. Ik heb hier zelf de plankjes in gesneden, maar omdat ik haaks op de nerf moest werken is het niet echt soepel gegaan en zitten er lichte bochtjes in. Desondanks ben ik toch tevreden. De scharniertjes zijn gemaakt uit restjes van de 1x1mm strips die ik gemaakt had voor de sierlijsten.
full

Hier heb ik de deurtjes geschilderd.
full

Tot slot zien jullie hier de ornamentjes en de deuren vastgelijmd. Ik heb het doorluchtig wulf ( de boog op de bovenzijde van de spiegel) tijdelijk met een stukje tape vastgeplakt voor het zicht, maar deze moet nog los kunnen om de binnenzijden van de verschansingen af te kunnen maken.
full

Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle lovende woorden iedereen! Dat houdt me toch gemotiveerd.

Er is aan het model weer wat voortgang te melden. Als eerste twee foto's van een setje ornamentjes die ik de avond voor Duizel nog had geschilderd en gemonteerd, maar die ik niet had geplaatst omdat een bouwupdate van twee foto's een beetje karig is, zeker gezien het feit dat ik daarvoor ook al een paar korte updates had geplaatst. In Duizel zaten deze ornamentjes dus ook al op het model ( aan weerszijden van de schildering):
full

full

In Duizel kreeg ik van Hans nog wat extra onderdelen voor het model in mijn handen gedrukt, waar ik natuurlijk erg blij mee was! Het gaat hier om enkele ringen voor de ramen op het verdek, en om de luikjes voor op de groene verschansingen. Specifiek deze onderdelen was ik van plan om in Duizel te tekenen om te laten 3D-printen, maar blijkbaar is Hans helderziend, dus dat hoeft niet meer!:rofl:
full

De luikjes heb ik uitgesneden en geschilderd ( eentje zit al vastgelijmd dus die ontbreekt op de foto):
full

Hier is te zien dat ze vastgelijmd zitten. Helaas heb ik hier een foutje gemaakt welke ik nog wil gaan herstellen. Aan stuurboord zitten bij het achterste luik om wat voor reden dan ook de scharnieren richting de boeg terwijl alle andere luiken naar achteren openen. Ik ging er van uit dat dit aan bakboord hetzelfde was, maar blijkbaar gaan ze daar wél allemaal naar achteren open. Het achterste luik op onderstaande foto ga ik dus vervangen, gelukkig zit er van beide kanten één extra luik bij.
full

Hier is te zien dat de ringen voor om de raamgaten op maat gemaakt zijn en uitgeboord. Het is aan te raden om éérst de gaten uit te boren en ze dan pas van het gietplaatje af te knippen en te schuren, anders krijg je er geen grip op. Ik heb de gaten uitgeboord met een 4.8mm bitje, maar eigenlijk mochten ze nog wel wat groter.
full

Geschilderd:
full

En vastgelijmd. De gaten zijn hier ook al een beetje uitgeboord in de romp, maar nog niet tot de volle 4.8mm.
full

Aan stuurboord zit in het voorste luik een nar die de roerganger in de gaten houdt. Ik zit er aan te denken om deze ook te gaan maken. Hiervoor heb ik eens gegraaid in mijn bakje met spullen die ik nog over heb uit de tijd dat ik modeltreinen deed. Ik heb een aantal figuurtjes die ik zou kunnen proberen te bewerken ( buigen, snijden, schilderen) om daar dat narretje van te maken. Het oranje poppetje heeft het goede formaat, maar de brandweerman ernaast staat al meer in de goede houding. Even een kwestie van zelf knutselen en uitproberen. Mocht het niet lukken laat ik gewoon het luikje zitten zoals het nu zit.
full

Laatst bewerkt:
Eigenlijk zou je de omtrek van de luikjes eerst uit de fortuiningsbeplanking (de potdeksels) moeten snijden en dan de luikjes daarin plaatsen (of heb je dat al gedaan zo?)

Danny, ik heb je romp mogen bewonderen op Duizel. Ik vond de bruine kleur van de beplanking zeer prachtig gedaan, is dit nu geverfd of ?.

Back