Bedankt voor alle lovende woorden iedereen! Dat houdt me toch gemotiveerd.
Er is aan het model weer wat voortgang te melden. Als eerste twee foto's van een setje ornamentjes die ik de avond voor Duizel nog had geschilderd en gemonteerd, maar die ik niet had geplaatst omdat een bouwupdate van twee foto's een beetje karig is, zeker gezien het feit dat ik daarvoor ook al een paar korte updates had geplaatst. In Duizel zaten deze ornamentjes dus ook al op het model ( aan weerszijden van de schildering):
In Duizel kreeg ik van Hans nog wat extra onderdelen voor het model in mijn handen gedrukt, waar ik natuurlijk erg blij mee was! Het gaat hier om enkele ringen voor de ramen op het verdek, en om de luikjes voor op de groene verschansingen. Specifiek deze onderdelen was ik van plan om in Duizel te tekenen om te laten 3D-printen, maar blijkbaar is Hans helderziend, dus dat hoeft niet meer!
De luikjes heb ik uitgesneden en geschilderd ( eentje zit al vastgelijmd dus die ontbreekt op de foto):
Hier is te zien dat ze vastgelijmd zitten. Helaas heb ik hier een foutje gemaakt welke ik nog wil gaan herstellen. Aan stuurboord zitten bij het achterste luik om wat voor reden dan ook de scharnieren richting de boeg terwijl alle andere luiken naar achteren openen. Ik ging er van uit dat dit aan bakboord hetzelfde was, maar blijkbaar gaan ze daar wél allemaal naar achteren open. Het achterste luik op onderstaande foto ga ik dus vervangen, gelukkig zit er van beide kanten één extra luik bij.
Hier is te zien dat de ringen voor om de raamgaten op maat gemaakt zijn en uitgeboord. Het is aan te raden om éérst de gaten uit te boren en ze dan pas van het gietplaatje af te knippen en te schuren, anders krijg je er geen grip op. Ik heb de gaten uitgeboord met een 4.8mm bitje, maar eigenlijk mochten ze nog wel wat groter.
Geschilderd:
En vastgelijmd. De gaten zijn hier ook al een beetje uitgeboord in de romp, maar nog niet tot de volle 4.8mm.
Aan stuurboord zit in het voorste luik een nar die de roerganger in de gaten houdt. Ik zit er aan te denken om deze ook te gaan maken. Hiervoor heb ik eens gegraaid in mijn bakje met spullen die ik nog over heb uit de tijd dat ik modeltreinen deed. Ik heb een aantal figuurtjes die ik zou kunnen proberen te bewerken ( buigen, snijden, schilderen) om daar dat narretje van te maken. Het oranje poppetje heeft het goede formaat, maar de brandweerman ernaast staat al meer in de goede houding. Even een kwestie van zelf knutselen en uitproberen. Mocht het niet lukken laat ik gewoon het luikje zitten zoals het nu zit.