Bouwverslag KXVIII

Discussie in 'Duikboten' gestart door FreekS, 21 mrt 2009.

1. FreekS

FreekS

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Na nog een drie jaar varen (69 missies nu) nog wat onderhoud gedaan - de deksectie ontvangt nu stroom via goudstekkers in het nat en daarmee is navigatieverlichting en een zoeklicht toegevoegd.

de torpedo deuren openen en sluiten al jaren matig - via vislijnen die door een servo in de romp aangetrokken worden - overgebracht naar de deksectie via een tandwiel/tandstang constructie. Op eerste foto te zien (deksectie van onderen gezien).
    IMG_0091.jpeg
    Teveel speling, teveel wrijving - werkt niet zo best.

nu een idee uitgewerkt om de twee deuren met tandwielen te openen. Die moeten tegen elkaar draaien - daarvoor gebruik ik een derde tandwiel en tandstang. Die worden dan weer via kegeltandwielen verbonden via nog een tandstang op de servo in de romp.
    IMG_0092.jpeg
    Concept werkt met een 3D geprinte constructie en heeft verbazend weinig speling en wrijving. Leuke oefening in tandwielen, gaten tappen voor M2 imbus boutjes.

nu het geheel inbouwen zonder spanning nog en e.d…..

ja, ik die meerdere projecten naast elkaar!

raf vindt dit leuk.
  2. FreekS

FreekS

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Tandrad mechanisme nu ingebouwd in de boot. Het mechanisme zit in de deksectie (in het nat) en wordt aangedreven via een wit tandwiel. IMG_0106.jpeg

Bij het plaatsen van de deksectie sluit die aan op een rode tandstang op de romp die via een bowden kabel door een servo in de boeg wordt aangedreven (rood omcirkeld). De tandradunit opent dan netjes beide torpedodeuren. De andere bowden draait de twee onderdekse torpedobuizen tot een stop, waarna de torpedo’s door een veertje uitgeworpen worden, de reed-switch in de torpedo opent zich doordat de torpedo weg beweegt van de magneet die in de buizen verwerkt is, en daardoor start to propeller.

IMG_0107.jpeg

Een en ander wordt geregeld door een arduino (die een oude print van RAF vervangt die verroest was - condens). De arduino doet een paar dingen, de twee servos besturen voor deuren openen en buizen draaien, bij onderspanning openen zich de deuren en gaat een rode LED achter de deuren aan zodat ik dat kan zien, en de maximum uitslag van de draai servo die op de zender ingesteld is, wordt gebruikt om de torpedobuizen precies de juiste maximum uitslag te geven. Omdat de servos aan het deksel van de romp bevestigd zijn, en de arduino in de romp zit, heb ik 4 goudstekkers gebruikt om stroom naar de servos en naar nieuwe verlichting in de deksectie te brengen. Voorlopig werkt het (droog zie video)!
    Mijn tweede arduino project……!

is bijna een mid-life update van K-XVIII geworden. Het origineel heeft nooit zo’n update gehad, gebouwd in 1933 en door de bemanning in 1942 vernietigd om uit handen van de Japanners te houden.

IMG_0108.jpeg

rubenbosman, TIMBERWOLF, raf en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Ziet er goed uit Freek. :thumbsup:

4. hermor

hermor

Lid geworden:
    7 aug 2008
    Hey Freek,

Schitterend gemaakt, en bijzonder met die houten romp. Echt een mooi model was het en nu nog beter geworden!

Deel Deze Pagina