Bouwverslag LCF Zeven Provincien

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door FreekS, 31 jul 2008.

1. Taitennek

Taitennek Guest

F802

Nah Freek,

Dat gaat hard! ;)

Ziet er al gelikt uit!

Groetjes,
    Tait.:bday:

2. FreekS

FreekS

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Stabilisatoren/kimkielen

Ik ben nu op het punt dat ik de Stabilisatoren moet gaan bouwen.
    Ik weet echter niet wat er kritisch aan deze stabilisatoren is; op de tekening lijken ze evenwijdig aan de vaarrichting te lopen en onder een hoek van 45 graden naar beneden.

Zijn deze stabilisatoren eenvoudig bedoeld om wat weerstand aan tegen het rollen van het schip te geven? En weet iemand of ze op een dergelijk modelschip ook inderdaad de stabiliteit verbeteren?

Of is ook de vorm van de stabilisatoren van belang en hebben ze een vliegtuigprofiel oid?

Ik wil ze er best inzetten, maar hoop dat ik wat aanwijzingen kan krijgen hoe ze het best te positioneren en wat er kritisch is.

Bedankt alvast!

Freek

3. Laurent

Laurent

Lid geworden:
    17 nov 2003
    deze stabilisatoren dienen om een stabiele vuurplatform te krijgen , zij bewegen dus onder sturing van een gyroscoop , die dan hydraulisch de vinnen bediendt . Je moet wel een bepaalde snelheid behalen vooraleer zij effektief een invloed hebben op de romp .

Op je model zullen zij tot niets dienen , zij hebben wel een vliegtuigvleugelprofiel , en meestal zijn zij verdeeld met 1/3 oppervlakte voor de as en 2/3 oppervlakte achter de as .

Ze zijn onder een hoek van 45° geplaatst om de grootste oppervlakte te krijgen , maar om niet buiten de romp te komen als het schip tegen de kaai aanmeert en ook niet onder de kielvlakte om ze niet te beschadigen bij ondiepvaren .

ik heb de ervaring van de belgische E-71 fregatten , en ik mag je verzekeren dat deze stabilisatoren hun werk heel goed doen , en de rolperiode wordt inderdaad veel verminderd .

de groetjes ,

Laurent

4. FreekS

FreekS

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Kimkielen

Laurent,

Het gaat om de kimkielen die horizontaal onder de waterlijn lopen. Het lijkt me van de tekening niet dat deze beweegbaar zijn.

Mijn vraag is of ze op de vaareigenschappen van het model een positieve werking zullen hebben.

Freek

5. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    @Freek:
    Ja, dat hebben ze zeker. Zo'n marineschip is over het algemeen wat windgevoeliger dan een "merchantsman" en bovendien ligt het zwaartepunt wat hoger.
    Kimkielen beperken het 'rollen' (schommelen over de lengteas) aanzienlijk, ook bij een model. Wellicht kan je ze iets meer laten uitsteken dan de 1:1 kimkielen, omdat water nu eenmaal niet op schaal is.

Modellen van oorlogsschepen zijn over het algemeen rank, snel en hoog; het zou niet het eerste model zijn wat bij een snelle bocht iets teveel water hapt en kapseist.
    Zeker zo'n drijvende garage ;)

6. Laurent

Laurent

Lid geworden:
    17 nov 2003
    Freek ,

ik had het verkeerd begrepen , sorry ...

zo'n kimkiel is meestal een gewone stalen plaat , plat van vorm , er is wel een versteviging aan de buitenkant ( half rond of T vormig )

de vorm van deze kimkiel volgt de ronding van de romp , daarom dat deze een curve vertoont op plan ...

de groetjes ,

Laurent

7. Buchertje

Buchertje

Lid geworden:
    2 jul 2007
    @ laurent,

Ik begrijp het wel bij de S-fregatten waren er wel beweegbare stabilisatoren maar met de M-fregatten en ik denk ook bij de nieuwe LCF wordt de stabiliteit gehaald uit de schuin staande roeren. Door een complexe sturing werken de roeren ook als stabilisatoren. Dit principe komt heb ik me laten vertellen uit de zeil-wereld en schijnt een zweeds ontwerp te zijn. Om dit in een model te verwerken lijkt me zeer moeilijk en kostbaar.

@freek,

Ga zo door en neem de tip van roel serieus want fregatten zijn net zeilschepen als ze stilliggen of weinig vaart hebben. Menig NAVO heeft hier hoofdbrekens van in den Helder.

Gr. Gert

8. FreekS

FreekS

Lid geworden:
    17 jul 2008
    OK, ik ga zeker de kimkielen aanleggen, mogelijk wat breder dan normaal en misschien zelfs van lood om het zwaartepunt laag te houden (ik denk dat ik nog wel wat ballast kan gebruiken).

Ik heb inderdaad op tekening die schuine roeren gezien, ik denk dat ik die gewoon schuin probeer na te maken maar daar moet ik nog eens goed over nadenken! Als ik kijk op de site van Ebe de Jong die dit schip ook gebouwd heeft dan lijkt hij de roeren vertikaal gezet te hebben (afbouw van de zeven provinciën, F802).

Adviezen en ervaringen zeer welkom!

Freek

9. Dikkie

Dikkie

Lid geworden:
    18 feb 2005
    Mooi werk!

Valt dit schip trouwens in dezelfde klasse als de F803..? zoja, dan heb ik nog dokfoto's van de F803, die ik wel kan plaatsen als je interesse hebt :)

10. FreekS

FreekS

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Jazeker! F803 is Hr Ms Tromp. De verschillen tussen tussen Zeven Provincien en Tromp moet ik nog eens bekijken *(ik dacht dat Zeven provincien twee Goalkeepers heeft) maar die verschillen zitten vast niet onderwater! Met name de achterkant is welkom (schroeven en roeren)!

Freek

11. Buchertje

Buchertje

Lid geworden:
    2 jul 2007
    Beste freek,

Bijgaand de foto die je zoekt.

gr. Gert.

komt van www.dutchfleet.nl af.

12. Dikkie

Dikkie

Lid geworden:
    18 feb 2005
    Dat was het wel zo'n beetje.
    Foto's genomen tijdens een rondleiding afdeling techniek over de basis in Den Helder, 11-07-08. Met toestemming van de begeleiders.

Mooie: motoren staan direct op de schroeven - voor andere snelheid veranderen ze de spoed van de schroeven, die zo zelfs achteruit gas kunnen geven (stomweg spoed andere kant op draaien). Daarnaast foto's van de dome, die er net op zat, romp strak in de verf, en misschien te zien: tussen de schroefassen 2 nieuwe anodes, in lengterichting. Nouja, anodes.. iets in die trend, een strip van ander materiaal dan de romp die oxidatie van romp zou moeten minderen.

EDIT: miniaturen werkend gemaakt. Klik op foto voor vergroting.

Laatst bewerkt: 6 sep 2008
  13. FreekS

FreekS

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Hartelijk bedankt! heel nuttig! Ik heb veel foto's in Den Helder gemaakt van details van de schepen maar deze foto's van het onderwaterschip zijn erg nuttig!

Freek

14. Dikkie

Dikkie

Lid geworden:
    18 feb 2005
    Ach, zo zie je ze niet elke dag.

15. wouter zzw

wouter zzw Guest

16. Dikkie

Dikkie

Lid geworden:
    18 feb 2005
    Weet ik - tenminste, nu wel. De informatie in die post heb ik van de open dag waar ik toen aanwezig was. Ik ben vorige week dinsdag weer naar een open dag geweest, dit keer uit varen met de Evertsen (F805). Pas sindsdien weet ik ook over de gasturbines/diesels, het gebruik ervan, en hoeveel herrie ze maken als je er naast staat :) Ik kan wel zeggen, het is prachtig als die ~6000 ton staal een ~55km/u vaart! :D

17. FreekS

FreekS

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Zeven Provincien - na eerste verflaag

Dag iedereen,

Voortgang van de laatste paar weken:

- voorsteven gerond volgens tekening (alleen boven),
    - schuren en plamuren om de naden dek-romp en dek-opbouw goed te krijgen,
    - aansluiting voorste en middelste dekhuis,
    - houten kimkielen geplaatst,
    - gaten voor de trossen in punt en spiegel,
    - Mk141 harpoon launchers gemaakt
    - Eerste aanzet 127mm kanon
    - Eerste verflaag van de twee grijskleuren (RAL nummers hier van het forum)

Grote afwezige zijn nog motoren, roeren (schuin of recht?), accus e.d maar omdat het hele dek eraf kan (in twee delen) kan dat later nog.

Duidelijk is dat de verflaag (gewoon met kwast gedaan) nog een paar keer moet.

Ik weet zelf van een stuk of 10 afwijkingen van de tekening maar ben voorlopig zeer tevreden met de voortgang!

Zicht van voren (de flits maakt de dekkleur onduidelijk)

Zicht van boven

Zicht van de zijkant (de harpoon launchers staan nog te laag!)

De Mk141 harpoon launchers en het toekomstige 127 mm kanon

Groeten, Freek

18. snipeytje

snipeytje

Lid geworden:
    3 feb 2007
    ze wordt echt mooi. ik wil mischien de f 804 de ruyter maken dus ik ga dit verslag volgen

19. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Mooi werk, Freek!
    m.b.t. de roeren: zet ze onder een hoek!
    Even een vergelijking met de wedstrijdzeilschepen: de ABN/AMRO zeilers van vorig jaar (en hun concurrentie) hebben ook twee roeren, en ook onder een hoek.
    Voordeel: als het schip (op snelheid) van koers moet veranderen, gaat ze schuin liggen. Zeker dit soort schepen. één van de twee roeren zal dan verticaal in het water liggen en zo het meest efficiënt werken.
    Op die manier verminder je weerstand.

Bovendien: op de originele zitten ze ook schuin; qua bouwen is het een kleine moeite om ze in het model ook schuin te zetten.

20. Laurent

Laurent

Lid geworden:
    17 nov 2003
    dag Freek ,

mooi werk, inderdaad .

Zijn er maar twee vensters aan de "voorgevel" van het stuurhuis ? Ik dacht dat er er drie waren ?

de groetjes ,

Laurent

Deel Deze Pagina