Bouwverslag LCF Zeven Provincien

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door FreekS, 31 jul 2008.

1. Brandaris

Brandaris Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Hoi Luc,
    welke lijm heb je voor de reling gebruikt ? ik ben namelijk ook geen ster met solderen.

groeten, Brandaris

2. Luc Biemans

Luc Biemans verslagschrijvers

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Hoi Brandaris,

Ik was dus in Frankrijk op vakantie toen ik de relingen gemaakt heb. Die lijm ga je dus niet vinden maar het is eigenlijk gewoon een goede lijm voor meerdere toepassingen waaronder metaal. Ik ga overgens straks de relingen voor de zekerheid nog wel verven en sealen met een matte lak zodat er echt ook nooit water bij kan maar dat zou volgens de fabrikant geen probleem moeten zijn. Ik gok d'r maar niet op en om een oude zeilterm te gebruiken : Dubbel genaaid houdt beter. Dus dat motto volgen we dan maar.
    Luc

3. han mul

han mul

Lid geworden:
    27 dec 2005
    ballast

Ahoi skipper,
    Je kan een accu natuurlijk ook op z'n kant leggen. Da's mijn motto KISS!
    Overigens volg voor de loodballast mijn methode. Gewoon lood onderin de romp gieten. Voordeel: Lager kan niet, geen lucht, dus geen loze/onbenutte ruimte onderin. Maximaal effect. Wel even vooraf nadenken. vloeibaar lood is nogal warm.

4. FreekS

FreekS

Lid geworden:
    17 jul 2008
    En looddampen zijn niet bepaald gezond (zei de chemicus)!

Freek

5. FreekS

FreekS

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Schroefassen en motoren gemonteerd

Voortgang:

- 6 mm Gaten in de romp uitgeboord met een handboortje. Dit was veel werk om de twee schroefasgaten paralel en zo horizontaal mogelijk te krijgen
    - Schroefassteunen gesoldeerd uit een 6mm binnendiameter messing buisje en een messing plaatje
    - Motoren (2 x speed 500) op blokjes gemonteerd en die in het schip gemonteerd, precies in lijn met de schroefaskokers
    - Schroefassen uitgelijnd (dmv een hulpplaatje om de afstand tussen de assen en de hoogte van de assen buiten het schip goed te krijgen
    - Schroefassteunen gelijmd met PU lijm die uitzeg bij drogen.

Volgende stappen zijn de smeerbuisjes aan de schroefaskokers maken, de schroefaskoker verlijmen aan de steunen en de romp en de roeren plaatsen. Ook zal de overtollige lijm eraf geschuurd worden en moet het messing geschilderd worden (en ik moet toch nog wat schilderwerk over doen!).

Groeten Freek

6. han mul

han mul

Lid geworden:
    27 dec 2005
    Maar niet echt dom hebben we de keukendeur opengedaan en ook de afzuigkap aangezet.
    M'N GASFORNUIS !!!!!,. .,.,.,., (zei de echtgenote)

7. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    schroefassen

o,o,o, wat is deze site toch leerzaam. De hele week druk druk druk gehad met werk en zo maar wel gedacht over hoe ik mjin schroefassen moest gaan plaasten en uitlijnen. Freek, bedankt voor je voorbeeld :thumbsup: want zo wordt het ook voor mij weer wat simpeler. Kortom, messings buisje halen samen met een messing plaatje. Uitlijnen zal zo ook prima lukken.
    Dus gaan we weer optimisitisch aan de slag. :)

8. FreekS

FreekS

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Luc, Ik heb wel het voordeel van een lekker stevige bodemplaat; dus die assen zitten echt vast als ik de lijm erin doe! Geen kans dat ze gaan bewegen en een lek veroorzaken, daar moet je andere 'spantenexperts' maar naar vragen!

Freek

9. M.T.Kreijkes

M.T.Kreijkes

Lid geworden:
    11 dec 2006
    roeren

Hoi freeks,

als ik zo je foto's bekijk van de spiegel krijg je dan geen problemen met je roeren?
    die komen dan toch in het afmeerdek?

matthijs

10. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Hoi,
    Ziet er goed uit. Ben zelf ook weer verder gegaan. Roeren nagenoeg af en de spullen voor de schroefassen zijn ook binnen. Dus hij kan weer.
    Wel benieuwd hoe jij je roeren aanpakt want als ik het zo bekijk heb jij, net als ik, daar ook niet echt veel plek voor.
    Luc

11. M.T.Kreijkes

M.T.Kreijkes

Lid geworden:
    11 dec 2006
    Hoi,
    Ziet er goed uit. Ben zelf ook weer verder gegaan. Roeren nagenoeg af en de spullen voor de schroefassen zijn ook binnen. Dus hij kan weer.
    Wel benieuwd hoe jij je roeren aanpakt want als ik het zo bekijk heb jij, net als ik, daar ook niet echt veel plek voor.
    Luc

een optie kan zijn om plexieglas achter de gaten van het afmeerdek te doen, zodat je meer ruimte heb voor je roeren.

matthijs

12. M.T.Kreijkes

M.T.Kreijkes

Lid geworden:
    11 dec 2006
    een optie kan zijn om plexieglas achter de gaten van het afmeerdek te doen, zodat je meer ruimte heb voor je roeren.

matthijs

13. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Hoi Matthijs,

Ja, dat is een moeilijke. Ik kies er niet voor, omdat ik vind dat het wel open moet blijven want dat is toch mooier. Daarbij wil ik de 2 roerkoningen en bediening niet zien van buitenaf dus dan moet ik wat anders. Ik heb gekozen om een soort doosje om de roerkoningen te maken. Dat valt op dit dek niet op en geeft mij wel de ruimte om op een goede manier de roeren te kunnen plaatsen en te onderhouden. Zodra het een beetje in elkaar zit zal ik er een fotootje van plaatsen.

Luc

14. FreekS

FreekS

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Tweede Badscene, Roeren en Electronica

Hallo allemaal,

Afgelopen week (met hulp van de MC modelbouw zaak in Bilthoven) de accus, motoren, regelaar en onvanger gemonteerd.

Toen de roerservo gemonteerd voor mijn twee schuin geplaatste roeren, er is weinig ruimte maar het werkt wel.

Vervolgens de assen ingevet naar adviesmengsel van RAF (Vaseline=petrolatum plus Lanoline). Beide zijn vrij dikke vetten dus bij de koude temperaturen van vandaag geeft dat wel wat kracht op de motoren.

ook heb ik op de rand van de romp een laagje badkamerkit (verfbaar) aangebracht, daar vershoud folie overheen en toen mijn twee dekken gemonteerd en vastgeschroeft en overnacht laten drogen. Na de volgende dag het folie verwijderd te hebben blijft een nette dunne seal over voor romp/dek.

Toen het schip in bad gedaan met wat lood balast; er kwam geen druppel water in het schip en de balans leek goed. Kracht van mijn vrij kleine 30mm schroeven leek wat laag maar dat kan ik pas bij een echte vaarproef testen.

Er kwam wel een zwak punt naar voren, namelijk de roerservo; toen het roer tegen de achterkant van het bad sloeg kon het roer dwars gaan staan in een positie waar de servo hem niet meer uit trok; in feite kan het roer meer dan 90 graden draaien naar een geblokkeerde positie en ook kwam mijn mount van de servo motor los. Zal dus nog wat aandacht moeten besteden aan een betere mounting van de servo en een 'stop' of zo voor max uitslag van het roer.

Met mijn huidige servo/roer draait het roer 45 graden naar beide kanten.

15. FreekS

FreekS

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Eerste Proefvaart

Vandaag de eerste proefvaart gemaakt.

Mooi vijvertje in Baarn, windstil, maar zeer koud, zelfs een vliesje ijs in een hoek! Dus ik had al gedacht dat het smeermiddel (vaseline/lanoline die beide erg sik zijn bij lage temeperatuur) een probleem kon worden, en dat bleek ook wel! Na droog inlopen van de motoren een rondje gevaren. Schip ging steeds langzamer en lag ook niet geheel recht dus er maar snel een einde aan gemaakt.

Thuis bleek een van de motoren los te zijn gekomen van de as!

Ik denk dat ik varen in koud water voorlopig maar moet vergeten en misschien dat ik ipv m'n 3-blad 30mm schroeven er toch 35mm 5-blad schroeven op zet, is nog steeds veel kleiner dan een schroef op schaal, en 35mm is ook de doorsnede van de motoren en geeft misschien wat meet kracht.

Freek

16. FreekS

FreekS

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Frustels

Ben met de details bezig geweest;
    - tekening op het dek
    rechte lijnen met typ-ex rollertje
    Letters en ronde circels met uitgeknipte stikkers
    beide daarna paar keer de dekken met blanke lak behandeld
    - bolders en 'afmeerogen' voordek
    - radars, antennes op brug

Ziehier wat foto's, nog veel details te gaan!
    En uiteraard zijn verstoppen de foto's alle probleempjes!

Groeten, Freek

Laatst bewerkt: 20 dec 2008
  17. xxman

xxman

Lid geworden:
    6 sep 2003
    Zijn die bolders op het voordek niet een beetje groot en dan met name de bolders achter het kanon? Of is dat gezicht bedrog?

18. FreekS

FreekS

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Ik heb mijn foto's nog eens nagekeken, en hoewel er twee soorten bolders zijn (scheef en recht) denk ik dat je gelijk hebt en de grootte ongeveer gelijk is. Ik nam de maten van de tekening en die is niet er goed. Zal er een paar opnieuw maken (ze zaten ook nog niet vast). Bedankt voor de aanwijzing.

Freek

19. FreekS

FreekS

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Helidek

Ik zal wel de enige zijn die op Kerstochtend nog zit te werken!

Heb de afgelopen dagen de hekjes op het achterdek gesoldeerd, moeten nog schoongemaakt, geschilderd en met een netje uitgerust worden, maar ik ben er best tevreden over.
    Ook het anker gemaakt uit restjes messing en de bolders vervangen.

O, ja, ook de opbouw van de helihangar veranderd, op tekening is die anders, er moest een extra deknivo in aan stuurboord en een extra verschansing aan bakboord

Freek

Laatst bewerkt: 25 dec 2008
  20. FreekS

FreekS

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Detailfoto's

Hallo allemaal

Heb met een camera met macrostand nog wat foto's gemaakt, dan kunnen jullie zien dat het echt houtbouw blijft - en ik moet zeggen wat zie je die onvolkomenheden duidelijk in macro!

Was nog wel een gepieker, hoe die spiraliserende vorm in die antenne (?) te krijgen! Moet zeggen dat ik geen idee heb wat de functie ervan is, maar ik heb een dun elastiekje eromheen gewikkeld voor het verven!

Hier heb ik na het schilderen van de hekjes (die uit 1x1mm messing komen) er een klein netje (met 1x1mm mazen) in geplakt.

Anker zo goed als ik kon van foto's van het anker in zijn kluis uitgetekend en toen uit 0.5mm messing plaat en 1mm messing staaf gemaakt. Dit is niet gesoldeerd maar gelijmd (voor solderen werden de delen te klein en mijn vingers te dik. Ja dat is een Spaanse 2 cent!

Dit lijken me de satnav antennes, duidelijk anders dan op de tekening en op de oudste foto's van de LCF, dus lijkt een nieuwe ontwikkeling.

Groeten Freek

Deel Deze Pagina