Bouwverslag Liebherr hc-l 355 1:16 Update 038

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Kraanbouwer, 8 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.533
    Locatie:
    Nieuwegein
    verankeren in de grond??????

    onze kranen op de club rijden prima op 18mm mdf plaat met rails zonder ankers.
     
  2. stef.barneveld

    stef.barneveld

    Lid geworden:
    16 mei 2008
    Berichten:
    149
    Locatie:
    Ede
    Hee Mich,

    je kan ook een heipaalje de grond in trillen. Veel kranen staan op 4 of 5 heipalen. Ze doen dat omdat de aannemer dan geen ballastblokken hoeft te huren.

    De Wolff kranen hebben mooie plakken die precies tegen de mast en tussen de steunpoten liggen.

    Heb je al een idee wat het hele ding gaat wegen?


    Stef
     
  3. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Bedankt allemaal voor jullie informatie en reacties.

    @cheeta

    18mm mdf gaat mijn kraan echt mee om als ik optop.
    Dat komt omdat jullie andere soorten kranen hebben draaien.
    Mijn kraan kan zijn mast haast rechtop zetten. Dan weegt al het ballast tegen en komt er enorm veel kracht op de voet/mast te staan.
    Dit is een groot nadeel van deze kraan (ook bij de echte)
    Als de kraan in "rust" stand wordt gezet moet deze ook aftoppen voor een goede gewichtsverdeling.

    @stef.barneveld

    Ik weet nog niet wat het geheel gaat wegen maar wel behoorlijk wat. Alleen het eerste mastdeel is al vrij zwaar.

    Zo even een update over het hijsgereedschap.
    Vandaag begonnen met de bouw van een pallethaak.
    Als er intresse is zal ik een klein bouwverslagje in de topic maken.

    Groetjes Mitchell.
     
  4. neonic

    neonic

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    138
    sorry hoor, effe off-topic ...
    zat net te denken (eerder niet over nagedacht ...) maar was een keer een tijdje op een bouw in utrecht en daar stond 'domweg' een torenkraan naast die flat. gewoon vastgeschroefd op de grond zegmaar.
    dus dat is dat heipalen verhaal zegmaar ?
    op die andere bouw hadden ze zo'n stelling eronder (net als onderstaande foto's) met van die grote betonnen blokken erop.
     
  5. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.533
    Locatie:
    Nieuwegein
    [​IMG]

    volgens mij zijn de kranen redelijk vergelijkbaar.
    Ook bij deze kan de mast geheel optoppen en zijn de contra gewichten niet verrijdbaar.
    hier nog wel een loopcat deze is niet meer aanwezig op het huidige ontwerp.

    Let wel op het behoorlijke gewicht onderin het rij gedeelte.
     
  6. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Met bemmel in het vooruitzicht ben ik even naar de contragiek gaan kijken.
    Ik wil daar kijken voor motoren voor de lieren. Alleen ik wil graag de lieren in de trommels bouwen.
    Heeft iemand er ervaring mee?
    En waar haal je zulke kleine motoren vandaan?
    Mijn trommel wordt 12mm doorsnee de grootste schijf.
    De buis waar de motor in moet is maar 5mm kan iets groter kan iets kleiner.
    Is dit haalbaar of niet? Ik heb we bij conrad een trein motor ho van 6mm doorsnee. Is dit sterk genoeg. Deze moeten ook me mast optoppen.
    Wie kan er helpen?! Ernaast wordt behoorlijk moeilijk om het nog mooi te houden. En realistis. Dalijk plaats ik er een foto van.

    Groetjes Mitchell.
     
  7. mark

    mark Guest

    Ik zou eens heel goed gaan kijken bij de Sarens kraan die bij Papendrecht staat.
    Als je hem lief aankijkt vertelt ie je mischien wel zijn geheim.
     
  8. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.533
    Locatie:
    Nieuwegein
  9. rogiervandepol

    rogiervandepol

    Lid geworden:
    29 nov 2009
    Berichten:
    23


    heej mitchel

    zo zie je maar dat de wereld klein is he.:rolleyes:

    heb je topic vaak bekeken vooral omdat ik ook wel eens over somigge dingen zit te denken die ik van messing zou willen maken

    en dan sta ik in rotterdam bij de bajes in aanbouw te lossen en na wat heen en weer te praten kom ik erachter dat ik met jouw sta te praten
    raaar maar waaar

    heb ik in ieder geval een gezicht bij de bouwer van dit schitterende staaltje(messing) werk

    groet rogier:p
     
  10. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Rotterdam
    Ey rogier,

    Wereld is zeker klein. En dat we er ook achter kwamen door naar de trauma te kijken :D:D
    Mischien zie ik je bemmel??
    Anders mischien tot maandag :)

    Cheeta:
    De echte trommel is 1,75 meter.
    1750:16= 109,375mm beetje naar boven afgerond (smokkelen mag in de modelbouwwereld:D)
    Ik verbaasde me er ook al over dat het zo klein werd. Maar er is mischien nog hoop dankzij rogier :p

    Bedankt allemaal voor de informatie.

    Groetjes Mitchell.
     
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Mitchell,

    100 mm=10cm zo klein is dat toch niet voor een trommel ???
     
  12. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Een trommel van 12 mm is veeeeeeel te klein, ik denk dat jij bedoelt 120mm=12cm
     
  13. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.533
    Locatie:
    Nieuwegein
    uhm 10cm... ik zou willen dat ik die ruimte had :lol:...

    ik moet het doen met 4cm. En 10cm daar kan je bijna een stofzuiger motor in kwijt. Dat komt wel goed.

    Wel is je snelheid nog belangrijk. en de kracht die je ermee wilt verkrijgen.
     
  14. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Weer een foutje maar bedankt dat je het nu vertelt aangezien er nog niks gemaakt is!!
    Je moet ook niet gaan rekenen na een lange werkdag :sleepy::sleepy:
    Maar erg bedankt nu wordt het wel wat makkelijker.

    @cheeta

    Die 10cm is de grootste schijf van de haspel.
    De andere kant is kleiner en dan nog de buis waar de motor in komt is nog kleiner. dus ik zal niet veel meer ruimte over houden maar achja dat is de uitdaging. :D:D

    Groetjes Mitchell.
     
  15. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.533
    Locatie:
    Nieuwegein
    ik verwacht dat mijn motor welke ook in de trommel zit zo;n 4kg gaat kunnen optillen.

    -vertraging 1/66
    -Koppel motor 2Ncm

    2 * 66 = 132Ncm = 13,2kg

    Motor is 40mm buiten diameter. Straal is dia / 2 = 20mm = 2cm

    13,2kg / 2cm = 6,6kg Echter zal je her en der wat verlies hebben.

    Maar hij wordt nog meerdere malen ingeschoren. Hierdoor krijg ik een factor 10 in kracht als ik dit goed zeg * ook hier is het nu al laat geworden na 13 uur non stop bouwen*.

    Zou betekenen dat die 40kg kan tillen. Mocht het factor 5 zijn met 5 wielen in het hijsblok hebben we het nog over 20kg.
     
  16. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Na bemmel weer vol goede moed verder gegaan met me kraan.
    Vandaag begonnen met de eerste delen van het broekstuk te maken.
    En de pallethaak deels in elkaar gezet.
    Woensdag ga ik waarschijnlijk naar de metaalwinkel om het nodige
    messing te halen om de pallethaak af te maken en een beginnetje te maken met de kraan voet.

    Foto's:

    [​IMG]
    Begin van de broek.

    [​IMG]
    Met schuine gedeelte er bij. Dit is nog allemaal los neergelegd en nog niet gesoldeerd.

    De pallethaak:

    Vandaag grotendeels inelkaar gezet.

    Foto's:

    [​IMG]
    De 2 lossen delen.

    [​IMG]
    Ik weet het het is geen goede foto maar wil het toch graag laten zien.
    Zal binnenkort een beter plaatsen.

    Hier zie je hem grotendeels in elkaar gezet nog los.
    Nu staat hij al zo gesoldeerd en kan hij uitshuiven.
    Binnenkort vorken maken en maken dat hij opgetild kan worden.
    Dan is hij op een paar kleine dingen na toch echt klaar.

    Groetjes Mitchell.
     
  17. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Update 017,

    Nu de zomer toch echt een beetje begint te komen is de bouw van de kraan ook weer van start gegaan.
    Vandaag een begin gemaakt aan de voet van de kraan.
    Het wordt een 10 mtr deel dat na eige inzicht gebouwd gaat worden.
    Weer genoeg tekst tijd voor foto's.

    [​IMG]

    Nog van het 6mtr deel een blik op het bordes.

    [​IMG]

    Same.

    [​IMG]

    Schiet aardig de hoogte in zo met 62,5cm er bij.
    Nu precies 1 mtr.

    [​IMG]

    Te donkere foto maar wil hem toch plaatsen totaal overzicht.

    [​IMG]

    Nog 1 te gaan (is imidels gebeurt) Alle delen schuiven goed in/uit elkaar.

    [​IMG]

    Overzicht met de bmw erbij. En het mislukte 5,5mtr deel van de jib.

    Zo dit was het weer.
    Mischien morgen meer.

    Groetjes Mitchell.
     
  18. Deckers

    Deckers

    Lid geworden:
    1 dec 2008
    Berichten:
    326
    MOOI!!!!!!

    mvg
    Maarten
     
  19. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Toch nog even snel verder gegaan aan de palletvork.
    Inmidels zijn de lepels gemaakt (de ruwe versie) en ze kunnen ook nog heen en weer schuiven voor verschillende maten pallets.
    Foto's:

    [​IMG]

    De eerder afgebeelde delen in elkaar.

    [​IMG]

    Blokjes om de vorken te verplaatsen.

    [​IMG]

    Omdat het ontwerp iets is aangepast zijn de vorken te kort. Ik dacht ze voor de blokjes te solderen maar onder is meer oppervlak.
    Dus zijn ze 10mm te kort.:(

    Inmidels als nieuwe gemaakt.

    Dit was weer een productieve dag vandaag.
    Morgen mischien verder.

    Groetjes Mitchell.
     
  20. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Update 018:

    Vandaag weer verder gegaan met de kraan.
    Begonnen met de afstandhouders van de hoofdmast.
    Allemaal gemaakt blijkt dat me 8x8mm vierkant bijna op is dus
    dit is weer even wachten. Toen het broekstuk er weer bijgepakt.
    De eerste stukjes in elkaar gesoldeerd en begonnen met de v tjes te maken. De eerste is gemaakt en na het eten dalijk nog verder.
    Tijd voor foto's:

    [​IMG]

    Overzicht van de kraan. 6mtr deel te zien en het begin van het 10 mtr deel.

    [​IMG]

    Afstandhouders.

    [​IMG]

    Maten omgerekend van de mast. Dit zijn maten in meters.
    Niet de volle 60 mtr zal gemaakt worden.

    [​IMG]

    het broekstuk in aanbouw goed de draadendjes te zien waar later het schuine gedeelte op geschroeft wordt en dan vastgesoldeerd.

    Tot zover de update.

    Groetjes Mitchell.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina