Bouwverslag Liebherr hc-l 355 1:16 Update 038

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Kraanbouwer, 8 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    742
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Vandaag weer eens de kraan van stof ontdaan.
    Aangezien ik vakantie heb kan ik lekker verder knutselen.
    Eerst even het broekstuk erbij gepakt. Daarna eerst goed gaan zitten voor het uitdenken van het broekstuk en welke metalen dat ik nodig heb.
    Dus van het weekend weer is lekker verder knutselen aan mijn krana waarschijnlijk. Dus hopenlijk zakt de temperatuur een beetje.

    Dus mischien wel update's dit weekend.

    Groetjes Mitchell.
     
  2. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    742
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Door de warmte niet veel aan me kraan gedaan.
    Hier alvast 2 foto's van de jib in onderdelen.
    Hopenlijk over 2 maanden zit er al aardig schot in.
    Maar dan mogen de temperaturen wel wat zakken.

    Foto's:

    [​IMG]

    Van boven naar onder.
    Het 5,5mtr deel er mist een spijltje deze kon ik er zo uit drukken dus zat niet goed vast.
    Daaronder het broekstuk. Welke ik nu als eerste een eindje op weg ga helpen.
    Daaronder het 10 mtr deel dat al gesoldeerd is en daaronder de liggers voor de kop van de mast.
    Aangezien dit een apart stukje soldeerwerk wordt komt deze later aan bod.

    Dit was het weer. Morgen eerste me verjaardag vieren en dan weer vol goede moet op weg.

    Groetjes Mitchell.
     
  3. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Mitchell,

    VAN HARTE GEFELICITEERD MET JE VERJAARDAG
     
  4. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    742
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Bedankt piet voor je felicitatie.

    Ik had even een vraagje over mijn draaikrans.
    Ik zag bij robbe motoren die langzaam draaien.
    Motoren zijn 17x17 mm en draaien
    150 o/min
    50 o/min
    26 o/min
    16 o/min

    Nu was mijn vraag als ik deze wil gebruiken op mijn draaikrans welke kan ik het best gebruiken.
    Eigenlijk meer hoe je uitrekent als ik een groot tandwiel neem namenlijk deze:

    Mod1 90 tanden is 92 mm doorsnee met tanden en 90 mm doorsnee zonder tanden. (volgens de site)

    Als ik daar dan dit tandwiel op laat draaien van:

    Mod1 18 tanden 20 mm doorsnee met tanden en 18 zonder tanden.

    Hoe veel omwentelingen maakt het kleine tandwieltje om 1 keer om de grote te gaan?

    Aan de hand daarvan is dan het motortje te kiezen denk ik.

    Alvast bedankt voor de moeite om dit uit te rekenen!!!

    Groetjes Mitchell.
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2010
  5. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.528
    Locatie:
    Nieuwegein
    uhmm.. eigenlijk heel simpel te berekenen..

    Je hebt 90 tanden groot tandwiel
    en 18 tanden klein tandwiel.

    in 90 tanden passen 5 keer 18 tanden (90/18)

    dus vertraging van 1/5.

    16 o/min is meer dan zat. maakt die 3 omwentelingen per minuut... nog veelste snel maar das kwestie van regelaar.
     
  6. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    742
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Cheeta erg bedankt ik dacht wel dat het zo moest maar wilde het zeker weten.

    Update 027:

    Vandaag was het eindelijk weer is een normale temperatuur hierzo.
    Dus de kraan maar eens opgezocht en de foto's opgezocht.
    Verder gegaan met het broekstuk. Er is een gat in geboord waar later de jib op gaat schanieren. Aangezien het messing is komt er een stale bus ingeperst zodat het messing niet uitslijt. En de jib gaat wijken. Daarna gekeken naar de stalen platen die er in het echt in zitten.

    Na deze geboord en gesoldeerd te hebben is hier onder het eindresultaat te zien van een midagje klussen. Het is pas 1 deel morgen de andere waarschijnlijk.

    Foto van de echte:

    [​IMG]

    Helaas stond de haak van de ac 500 in de weg voor een goede foto.
    De bouwplaats was erg klein als er ineens 40 mtr jib ligt. Het gat wat in die platen zit komen er niet in. Aangezien deze niet echt een funcite hebben is het alleen maar verzwakken van de constructie.

    [​IMG]

    Ter vergelijking. Het schroefje wat je ziet zitten is tijdelijk dit is voorals het soldeer zou smelten als het te warm wordt het gat niet verschuift.
    Trouwens ook het eindresultaat van vandaag.

    [​IMG]

    Met de lijmklemmen de 2 delen op elkaar gehouden zodat het gat door de 2 delen precies tegenover elkaar zit. Hier wordt later met het solderen een staafje doorheen geduwt zodat hij recht zit.

    [​IMG]

    Stukje strip een gat in geboord.

    [​IMG]

    Zo heb je er 2 precies genoeg voor 1 van de 2 delen.

    Daarna begint het lange vijlen/slijpen totdat ze in het broekstuk passen en gelijk aan elkaar zijn. Omdat ik geen zin had om te slijpen alles met de hand gedaan.

    [​IMG]

    En gesoldeerd ziet het er zo uit.
    Let niet op het zwarte dit is verbrand soldeer vloeistof omdat ik geen 4mm vierkant aluminium had liggen. En rond kantelde telkent het te solderden plaatje. Ik heb wel genoeg 4mm vierkant messing liggen maar als ik dit zou gebruiken zit het vastgesoldeerd dus dat gaat niet.

    Dalijk mischien nog de dwarsstaafjes maken voor er tussen en dan is 1 deel af. Dalijk het moeilijkste omdat er in de mast gelopen moet kunnen worden moet er een opening in het broekstuk. Zodat ze vanaf de kraan zo de mast in kunnen. Is te zien op de foto van de echte.

    Dit was het weer voor.

    Groetjes Mitchell.
     
  7. rc modelbouwer 1\50 1\16

    rc modelbouwer 1\50 1\16

    Lid geworden:
    13 apr 2009
    Berichten:
    1.276
    Locatie:
    putten
    hey mitchell

    als eerst nog gefeliciteerd met je 17e verjaardag.
    je werk ziet er weer vakkundig uit.
    heb even een vraagje.
    als je je werk gesoldeerd hebt en later erachter komt dat je iets vergeten erop te maken bent. en daarna het er weer op soldeerd dan wordt het andere werk toch ook warm en vloeit je soldeertin weer los. hoe los jij dit op??
    begrijp je me??

    gr
     
  8. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    742
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    rc modelbouwer 1\50 1\16 bedankt voor je felicitatie.

    Over dat solderen het is altijd een risico dat je iets los soldeerd.
    Het enige wat je kan doen is je vlam uit de buurt houden.
    En ondersteunen wat al gesoldeerd zit.
    Bijv. als je het soldeert er een plaatje onder ligt.
    Dan als je het andere soldeert het zelfde plaatje er onder.
    Dan kan het loskomen maar gaat het vanzelf weer vast.
    Dat is eigenlijk zoals ik het doe.

    Update 028:

    Net even de dwarsstaafjes erin gesoldeerd.
    1 kant is nu grotendeels af.
    Foto's:

    [​IMG]

    Eerst de staafjes zagen en daarna pas maken. (ze liggen niet goed daarom zijn ze veels te lang)

    [​IMG]

    Ook voor beginners (zoals ik) goed te doen.
    Meeste gereedschap tot nu toe is toch echt de ijzerzaag en de slijpbank.
    Een setje sleutelvijltjes en soldeer spullen is ook wel handig.
    Het hoeft niet altijd duur te zijn. *de man achter zijn gereedschap maakt het*

    [​IMG]

    De staafjes. Het lijkt een beetje raar te zitten maar omdat het taps toe loopt is het lastig te bepalen hoe hij moet lopen.

    [​IMG]

    Op zijn zij zetten en dan nog even de soldeer naadjes langslopen zo vloeien ze mooi uit. Omdat anders het soldeer naar beneden loopt.

    [​IMG]

    Zo komt het er uit te zien.

    [​IMG]

    Ander gedeelte met het 5 mtr stuk (de mislukte)

    Nu nog even kamer opruimen en dan is er weer een dag hard gewerkt aan de kraan.

    Groetjes Mitchell.
     
  9. Vlamhapper

    Vlamhapper

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Meerssen Z-Limburg
    Hallo Mitchell, een goede manier om je onderdelen bij elkaar te houden tijdens het solderen, is fixeren met koperen klinknagel. Hoeft niet geklonken teworden. Is er alleen maar voor om de zaak bijelkaar te houden. Kom je niet aan deze klinkbagels dan is koperdraad ook een optie. Ik soldeer ook vaak op die manier, misschien heb je er wat aan. Groetjes Peter.:rolleyes:
     
  10. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    742
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo Vlamhapper,

    Ik soldeer eerst de uithouders in het mastdeel.
    Hier ligt altijd een stukje 8x8 masief tegen aan dan rolt het echt niet meer.
    Daarna met de schuine solderen ligt het geheel klem (niet onder spanning gewoon niet veel spelling) Dus die hoeven niet vast gelegt te worden.
    Ook wel handig zijn bijdehandjes (nee geen kleine jongetjes maar klemmetjes op een voet) Met een metalen stokje er aan. Zijn niet al te duur 10tje bij de blokker ofzo en ideaal.

    Nog even een kleine bijdragen aan de update.
    Aangezien het 8x8 koker alleen per meter te verkrijgen was had ik dus overal afval van. Dus net nog even de onderdelen van een 2e palletvork gezaagt. Aangezien ik later een mk 80 wil maken is het wel handig een 2e palletvork. Mischien kan deze achterop het plateua mee maar ik weet niet of dat past.

    Dit was het weer voor vandaag.

    Groetjes Mitchell.
     
  11. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    742
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Update 029:

    Vandaag weer verder gegaan met de andere kant van het broekstuk.
    Eerst de 2 plaatjes op maat gemaakt en daarna erin gesoldeerd.
    Daarna de dwarsstaafjes erin en toen kwam het spannendste.
    Het vierkant maken van het broekstuk. En gelijk haaks maken.
    Mastdeel ligt nu nog even af te koelen de 4 afstandshouders zitten er in nog 2 te gaan.

    Om ook de beginner in het solderen te helpen een verslag over hoe ik te werk ga met solderen.

    [​IMG]

    Van links naar rechts:

    Vijl om de bramen van het metaal af te vijlen.
    Soldeervloeistof s65 of s39 s65 is makelijker voor de beginner verbrand minder snel.
    Daarnaast 50/50 soldeer tin.
    Een pincet om alles op zijn plaats te leggen en het soldeer knipsels neer te leggen.
    Kniptang voor het soldeer te knippen.
    Het nodig opvulmateriaal aangezien de staafjes van mijn mast in het midden liggen.

    [​IMG]

    Eerst de te solderen onderdeeltjes maken. Daarna goed schoon vijlen zodat ze glimmen. En de bramen er af zodat het soldeer goed kan vloeien.
    De bovenste al klein beetje gedaan onderste moet nog.

    [​IMG]

    Dan de plaats waar het gesoldeerd moet worden schoon vijlen.

    [​IMG]

    Aangezien het plaatje wat ik ga solderen een beetje boven het metaal komt te liggen ook de bovenkant schoongemaakt.

    [​IMG]

    Beetje wazig. Eerst alle delen goed insmeren met soldeer vloeistof en daarna pas tegen elkaar aan leggen. Zodat er overal vloeistof zit.

    [​IMG]

    Aangezien ik extra moest solderen zodat de achterkant glad wordt soldeerde ik met het staafje soldeer in mijn hand.
    Voor de beginner is een stukje afknippen en er op leggen mischien makkelijker.

    [​IMG]

    Stukje van het aluminium pijpje te zien waar het plaatje op ligt. Daarom komt hij een stukje boven het profiel uit. Veel soldeer tin gebruikt zodat het mooi glad af te werken is.

    [​IMG]

    Al een aardig end op weg met vijlen. Momenteel al geheel glad.

    [​IMG]

    Door naar de volgende stap is de dwarsstaafjes. Eerst 2 mm rond neergelegd waar de staafjes opkomen.

    [​IMG]

    Kopse kanten netjes schoongemaakt.

    Daarna eerst de randen insmeren en daarna de staafjes insmeren en neerleggen. Dan stukjes soldeer tin er op leggen en de vlam rustig over het grootste materiaal bewegen. Het is 8x8 koker en 4 rond massief.
    Dus de vlam in de hoek houden zodat ze mooi tegelijk opwarmen. Daarna verkleurt het iets en zie je de vloeistof gaan bruisen. Daarna smelt de soldeer vanzelf en nog even blijven verhitten en dan kan de vlam weg. De soldeer wordt een paar tellen later dof. Dan is het nog warm en niet sterk laat het rustig afkoelen niet nat maken!! Dan komt er spanning in het metaal. Helaas heb ik geen foto's van het solderen omdat ik niet kan solderen en foto's maken. De foto's kunnen een beetje wazig zijn en de vloeistof resten zitten er nog op. De foto's zijn gemaakt toen het nog warm was. Ik hoop iemand er mee te kunnen helpen het is best makkelijk als je het een beetje beheerst. Hieronder nog een paar foto's van het broekstuk met uithouders. Let vooral op de manier van neerzetten!!
    Alles is gelijk haaks en uitgelijnd!!

    [​IMG]

    [​IMG]

    De lijmklem is om de bovenkant open te houden. Anders zou deze naar binnen komen en moet je later kracht zetten om het metaal er tussen te krijgen. Met kans op scheuren in de andere soldeer verbinding.

    [​IMG]

    Begint al een mooi geheel te vormen. Tevens zijn de achterkanten afgerond zoals in het echt. In het gat zit een 6 mm profiel zodat de gaten recht tegenover elkaar zitten.

    Dit was het weer voor vandaag morgen hoop ik weer op een update.

    Groetjes Mitchell. (die het bouwtempo nu echt lekker te pakken heeft:rolling::rolling::rolling:)
     
  12. ruitje

    ruitje

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    664
    Locatie:
    Papendrecht
    Wow echt schitterend gemaakt !

    Bedankt voor de soldeer 'how to', die zal ik binnenkort wel nodig hebben :D

    Groet,
    Marcel
     
  13. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    742
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Ruitje bedankt voor je compliment en succes met solderen!

    Update 030!!!

    Update 030 alweer de kraan schiet de grond uit:rolling:.
    Het broekstuk schiet al aardig op.
    Vandaag de dwarsstaafjes in de voorkant gemaakt en aan de onderkant van het schuine gedeelte.
    Morgen de bovenkant van spijltjes voorzien en dan zit er al aardig schot in de zaak. Genoeg gepraat tijd voor foto's.

    Foto's:

    [​IMG]

    De onderkant van dwarsstaafjes voorzien.

    [​IMG]

    Was erg opletten geblazen om het mastdeel haaks te houden.

    [​IMG]

    Een van de laatste uithouders van het broekstuk nog 1 er net boven.

    [​IMG]

    Bovenkant ook van spijltjes voorzien en de onderkant van het schuine stuk.

    [​IMG]

    Het broekstuk in zijn geheel.

    [​IMG]

    De voorkant van het broekstuk.

    Persoonlijk vind ik de bouw nu behoorlijk snel gaan!
    Morgen de laaste grote dingen doen en dan is de ruwbouw af.
    Dit stuk wil ik eerst geheel af hebben inclusief de balustrades en torsie stang. Het bordes komt na het spuiten dit wordt aluminium profiel dat gezet wordt zodat je een klein opstaand randje heb.

    Maar dat is voor de volgende keer.

    Groetjes Mitchell.
     
  14. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Een zéér leerrijk én machtig interessant project.

    De 'how to' zal voor sommigen onder ons echt inspirerend werken daar er nogal mensen zijn die nog wat moeilijkheden hebben met het solderen.

    Prachtig gedaan, Mitchell. :cool:




    Droop
     
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Hallo Mitchel, wat ik volgens mij niet lees is het afspoelen van het vloeimiddel na het solderen.
    S39 heeft nog al de neiging op de langere duur toch nog verder te etsen (zoutzuur).

    Ik leg gesoldeerd materiaal altijd even in een bak water, om het daarna met een tanden borstel af te boenen. (uiteraard kan je de binnenkant niet borstelen, daarom laat ik het even inweken)
     
  16. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    742
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo Baggeraar,

    Dat stukje ben ik inderdaad vergeten te melden.
    Maar met deze mastdelen zal het niet lukken het afspoelen.
    Hij is uit het hoofd gezegt iets van 62cm? lang.

    Dat gaat hier niet in de gewone gootsteen passen of in de wasbak.
    En een klein bakje is ook geen optie.
    Wat ik wel doe als hij klaar is met een spuitbus citeronel en een doek goed schoonmaken. Maar dat is pas als hij grotendeels klaar is. Wel haal ik regelmatig de tandeborstel over het mastdeel heen om het een beetje toonbaar te maken.

    Droopy'ke:
    Jou tanks mogen er ook wezen! En erg bedankt voor je compliment.

    Groetjes Mitchell.
     
  17. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Mitchell,

    Als jij de mastdelen niet goed schoonmaakt met water, zal later de oxidatie van de S39 dwars door jou primer en laklaag heen komen.
    Later afspoelen is eigenlijk niet goed, want dan is de etsende werking/oxidatievan de S39 al in het messing getrokkken !!!

    Dus Mitchell, direct goed afspoelen en schoonmaken met water !

    Tip :
    Ik heb zelf een cementkuip, waarin ik de lange chassisbalken kan laten weken en schoonmaken, als het nog langere stukken zijn, even omkeren en opnieuw weken en schoonmaken !

    Succes met de verdere (af)bouw van jou Liebherr kraan.
     
  18. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    742
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Donderdag en vandaag weer verder gegaan met mijn kraan.
    Het laatste schuine gedeelte gesoldeerd waar je doorheen kunt lopen.
    Had eerst de langge liggers erin gesoldeerd en daarna de schuine staafjes.
    Maar het gedeelte waar je doorheen kunt lopen was te smal naar mijn zin.
    Heb net even die liggers erop nieuw ingesoldeerd en morgen mischien de spijltjes. Daarna alleen de balustrades nog en de nokjes en dan is hij af.
    Daarna goed schoonmaken met warm water en goed schrobbe.
    En daarna zet ik hem in de grondverf en gaat hij de kast in.

    Dan is het tijd geworden voor het volgende deel een 10 mtr sectie.

    Piet: Ik heb geen cement kuip tot mijn beschikking.
    Ik hb deze manier vaker toegepast met messing en ging tot nu toe altijd goed. Alleen dit is een iets grotere schaal.

    Heb alleen foto's gemaakt toen het verkeerd ging. En vandaag nog geen foto's dus die houden jullie van met tegoed.

    Groetjes Mitchell.
     
  19. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    742
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Het is hier al een tijdje stil rond het project.
    Er is best wel veel verandert hier de update's.

    Update 031:

    Verder gegaan met het broekstuk. Alles er eerst uitgesoldeerd en daarna weer opnieuw erin.
    Nadat dit gereed was wilde ik beginnen met de ballustrades erin maken.
    Maar omdat dit best wel kwetsbaar is maar eerst begonnen met vijlen en schuren.
    Binnenkort kan ik verder met de ballustrades erin te solderen.
    Ook heb ik al 1 kant van een 10mtr deel voorzien van dwarsstaafjes.
    Tijd voor foto's:

    [​IMG]

    Oude foto.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo was het zo is het geworden:

    [​IMG]

    De liggers gesoldeerd.

    [​IMG]

    Voorkant.

    [​IMG]

    Deel al schoon gemaakt.

    [​IMG]

    En helemaal af.

    [​IMG]

    Eerste delen schoon gemaakt.

    [​IMG]

    Van bovenaf.

    [​IMG]

    Al grotendeels schoon.

    [​IMG]

    Helemaal schoon gemaakt. Hier en daar zit nog wel wat maar dit komt met de volgende schuur sessie. Nu eerst de ballustrades en details.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De ene kant van het 10 mtr deel.

    [​IMG]

    Moest het in 2x solderen omdat de steen niet lang genoeg was.
    Zou ik er 2 achter elkaar leggen kan ik hoogteverschil krijgen.
    Dit was nouwkeuriger.

    Dit was het weer voor vandaag.

    groetjes Mitchell.
     
  20. rc modelbouwer 1\50 1\16

    rc modelbouwer 1\50 1\16

    Lid geworden:
    13 apr 2009
    Berichten:
    1.276
    Locatie:
    putten
    hoi mitchel

    het ziet er weer schitterend uit.
    zag dat je ook lid bent van het bmf [bouwmachineforum].
    ik ook.

    gr patrick
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina