Bouwverslag: Loodsboot Update:03-03-2006

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Gerjan, 14 okt 2005.

  1. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.528
    Locatie:
    Nieuwegein
    mijn speedboten zeker ik niet,, dit omdat de regelaar waterdicht is en warmte en overbelasting beveiligd, + dat ik ruime marges neem met mijn amperage motor vs regelaar,, minstens 20% maar over algemeen nog ruim meer,,

    het werkschip dat ik aan het bouwen bent wordt voorzien van 3 zekering,

    per motor 1, waarom de motors afzonderlijk hoor ik iedereen al denken?

    de kans dat beide motors vastlopen is minimaal,, en zal nagenoeg niet voorkomen,, en als er 1 knalt heb ik nog een motor om naar de kant te komen, zodat ik niet gelijk stil lig,

    en 1 op de verlichting en overige elektra, hierdoor schijd ik het krachtstroom en stuurstroom van mekaar om het zomaar te zeggen ;)
     
  2. Tom Boere

    Tom Boere

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    844
    Locatie:
    Nieuwegein
    Cheeta,

    neemt niet weg dat bij een kortsluiting in je regelaar of ergens in de bedrading er toch een gigantische stroom zal gaan lopen, zeker in jouw speedboot met een flink pakket, juist die kunnen enorme stromen afgeven en een binnenbrandje zoals door Roel omschreven is echt het gevolg.

    Verder heb ik ook in mijn boten meerdere zekeringen, 1 dicht bij de + pool van de accu, deze beveilig direct de bedrading voor de meeste zekeringen...verder zit er een zekering per motor en de boegschroef, in alle gevallen net voor de regelaar, een vierde zekering beveiligt de rest.

    Ik wil iedereen nog een tip geven, kijk eens wat er nog aan bedrading en of connectors zit tussen je + pool en de eerste zekering, dat is dus niet beveiligt als er een kortsluiting komt tussen die bedrading naar de - pool van de accu, immers de zekering staat dan buiten spel :oops:


    Tom Boere
     
  3. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.595
    Locatie:
    zaandijk
    ik pas al jaren het zelfde concept toe en het bevalt uitstekend, een zekering tussen regelaar en motor en een zekering soms zelfs twee vlak bij de accu.
    de zekering bij de motor heeft meestal een waarde welke men aangeeft als maximum stroom, specificaties motor, en de zekering voor de accu dan een ampere of twee meer, dit kun je globaal berekenen.
    en als er een te gauw stuk gaat verhoog je iets de waarde.
    groetjes piet
     
  4. Gerjan

    Gerjan Guest

    UPDATE

    De romp is na wat schuren bijna glad. (hard zeg uitgeharde epoxy :wink: )


    Heb relingwerk gemaakt van mesing
    [​IMG]
    [​IMG]


    Vraag hoe geef ik de reling een mooi kleurtje? wit als het even kan.


    Groeten Gerjan
     
  5. Jazper

    Jazper Guest

    Gewoon wat humbrol/revel modelbouwverf en een klein kwastje.
     
  6. penneman

    penneman Guest

    spuitbus gebruiken

    je maakt je relingen en ladders iets te groot zodat je daar een hou-vast hebt
    gebruik een oud tangetje om reling vast te houden aan dat "te lange" messing stukje ,doe zo'n rubberen handschoen aan en spuiten maar terwijl je het onderdeel langs alle kanten kan draaien en keren

    let er wel op dat je van "te ver " begint te spuiten want er hangt snel teveel verf op

    het gespoten onderdeel prikje dan in een stuk piepschuim ( met dat tangetje) en je neemt het volgend onderdeel
    na droging knip je het teveel aan messing gewoon af
     
  7. DreBo

    DreBo

    Lid geworden:
    4 dec 2002
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Brunssum
    HOi,

    stap 1: ruw het messing op met schuurpapier, schuurspons of scotch brite.

    stap 2: grondlak dun opbrengen met spuit of spuitbus

    stap 3: weer licht opruwen

    stap 4: aflakken met spuit, spuitbus of penseel

    Dit moet normaal een goed resultaat geven, gebruik je een metaallak dan kun je stap 2 en 3 overslaan.

    Dit is hoe ik de reling verf, ik monteer ze op een stuk afval hout of zet het stuk wat in het dek verdwijnt in een lijmklem waarmee ik de reling vasthoudt en meteen neer kan leggen als het lakken klaar is. Drogen kan dan meteen in de lijmklem.

    André
     
  8. Samw

    Samw

    Lid geworden:
    16 nov 2005
    Berichten:
    461
    Locatie:
    Stabroek (Antwerpen)
    Ik heb nog een vraagje over dat railwerk, soldeer je dat met een soldeerbout of met een gasbrandertje?
    Ik ben net nieuw in de hobbby en moet nog veel leren.
    :newbie:
     
  9. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Zou het maar met een soldeerbout doen met een brander lukt je niet.
     
  10. Gerjan

    Gerjan Guest

    dank voor alle tips moet nu wel lukken

    dit is gedaan met een 80 watt soldeerbout werkt lekker snel


    Groeten Gerjan
     
  11. Samw

    Samw

    Lid geworden:
    16 nov 2005
    Berichten:
    461
    Locatie:
    Stabroek (Antwerpen)
    Ik heb het vanavond nog geprobeert maar ik ben er niet zo handig in.
    Ik heb gelezen bij bouwtips over een "mal" maken voor je werk.
    Dit ga ik nu eerst proberen want, ik ben nu met mijn eerste model bezig en dat is redelijk klein.
    Namelijk een duwboot van 40 cm lang en die laddertjes zijn wel redelijk klein.
    Als ik de 2de trede vast wil solderen valt de eerste er al weer af.
    Veel ervaring kan ik wel gebruiken.
     
  12. Gerjan

    Gerjan Guest

    Relingen opgeschuurt met korel 600, ontvet en gespoten verf hechte goed en na een paar laagjes was het al dekkent.
    Alles staat nu te drogen. Als het droog is maak ik weer een foto.

    Op de romp zijn nu goed sprairails gemaakt alleen deze moeten nog verder bewerkt worden omdat het een balsa sprairails is wat niet echt slag/stootvast is.


    Groeten Gerjan
     
  13. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Nog een [TIP]. :idea:
    Als men nu heel fijn en klein moet solderen [RAILING] dus moet je even naar een elektronica winkel gaan: en koop daar zo.n klemmetje : Waarmee men de pootjes van een transistor vast houd; om te solderen dient als afkoeling.
    En met dat hulpstukje kan je hele KLEINE railinkjes maken dus waar al iets vast gesoldeerd is klemmetje er op en naar de volgende septer toe .vastsolderen en dan weer opschuiven enz enz
    veel sukses er mee :D
    Gr fam van Gent
     
  14. penneman

    penneman Guest

    wat ik meetstal doe om alles gemakkelijk te kunnen solderen:

    knip die verschillende stukje messing

    kleef ze met secondenlijm op een geruit blad papier (handig om alles uit te richten!) en zorg dat de verschillende onderdelen elkaar "raken" (verbindingen NIET lijmen)

    soldeer de verbindingen

    als alles aan elkaar gesoldeerd is ,eventjes in het water leggen ,papier komt los en lijmresten laten zich met wat schuurpapier vlot verwijderen
     
  15. Gerjan

    Gerjan Guest

    Stiekem is er doorgebouwd zonder te updaten :wink:

    De boot heeft heeft een paar opvallende kleuren gekregen (mischien iets te opvallend)

    Boot is nu klaar voor de details. Welke en hoeveel details weet ik nog niet in iedergeval een paar redingsboeien, radars, stootwilgen.....

    hier wat foto's
    niet bijzonder mooi door in het donker fotograferen maar toch.
    [​IMG]
    [​IMG]



    Groeten Gerjan
     

Deel Deze Pagina