@ Justin Dat bilgenboot was even niet bij mij opgekomen ja ben er als zo.n 18 jaar uit he. Maar nu je het zegd he dan vervoert hij ook geen olie. Maar troep die onderuit de machinekamer komt olie ver mengd met water enz enz Vandaar BILGENBOOT he
Tegenwoordig gebruiken ze grotere Bunkerboten om Zeeschepen te bunkeren. Die varen ook even van Rotterdam naar Antwerpen om daar schepen te bunkeren. Het is een hele andere tijd. Als je als Zeeman gevaren hebt in de Officiersrang en 5 jaar niet meer gevaren hebt dan mag je nu weer varen een Rang lager of eerst weer naar school gaan. Maar vraag me af of de tegenwoordige Zeelui zonder Electronica nog makkelijk ergens kunnen komen. Schepen varen ook niet meer op Diesel is te duur. Het is weer net als als vroeger met de Brons Gloeikopmotor die op alles wat olie was wou draaien in theorie.
en in den Haag draaien ze op hoogspanning Gisteren gezien wat een vertoning zeg Balkenende met stoelen in de weer
bunkerboot, bilgeboot, binnenvaartschip... what's in a name? Het is leuk schip om te zien, en als ze klaar is zal ze best een publiekstrekker worden... Over de motorisering van het model: Ik denk dat een 720 torque een goede motor voor dit model is. Het is natuurlijk even experimenteren met de schroef, maar een Power 1000 lijkt me iets teveel van het goede. Dat bedoelde ik met 'Main III GTI": je ziet de letters GTI wel eens op een Golfje staan: "Grand Turbo Injection" of zoiets... :? Dat houdt in dat het voertuig in kwestie als eerste weg is bij het verkeerslicht en als de eigenaar niet goed oppast hij ook de eerste is met een bon of als eerste in het ziekenhuis ligt... :cry: Kortom: het ding is dan een beetje opgefokt. Dat zou dit model ook worden met een Power 1000. Niet doen dus. (denk ik)
Hoi Ja Roel het moet de Main III worden niet de Main III GTI. :lol: Ik doe me best ik probeer de romp voor werkschepen dag af te hebben.... Witte Zee schiet al op. Ik hoop dat ik haar met werkschependag alvast kan schow'n :lol: Er komt trouwens een driebalds messing schroef onder (60mm) Groetjes Justin
Als oud machinist van de kustvaart denk ik dat het bootje niets naar de schepen toebrengt. Als je de machinekamer hebt dan staat daar de motor op een fundatie onder de motor is dus nog ruimte over wat ze de bilge noemen. Nou lekt een motor olie kijk maar eens naar je eigen auto aan de onderkant van je carterdeksel. Bij een scheepsmotor gebeurd dat ook dus in de bilge drijft allelei troep rond olie, gasolie, condenswater enz. Vroeger zat er aan de hoofdmotor een pomp die je aanzette door een handle over te halen en die pompte dan die rommel overboord in de zee. Als je dan aan dek stond op het achterschip zag je een oliespoor nooit wat mee aan de hand geweest. Maar dat mag niet meer dus denk ik dat het bootje wat hier gebouwd wordt deze rommel op komt halen bij de schepen. Voor een bunkerboot is hij ook te klein daar hebben ze tegenwoordig veel grotere schepen voor. De tegenwoordige bunkerboten varen zo van Rotterdam naar Antwerpen om een schip te bunkeren. Toevallig kan ik een paar van die schippers die hier wonen en een week varen en dan een week thuis zijn en die varen op veel grotere schepen dan het hier gebouwde scheepje. De naam Bilge en Bilgenboot combineren lijkt dit mij zeer logisch.
Hoi Ik heb hier de Bouwtekening, om verwaring te voorkomen het is dus een Bilgeboot, staat op de bouwtek vermeld en ik heb het nagevraagd Groeten Justin
Zo Justin dus jij wist niet precies wat je ging bouwen. Dat heb je nu nagevraagd: en de tekening bekeken Je was dus gewoon begonnen !!!!!!!!!!!! Het vertrouwen van het forum is dan wel erg {groot} Ja er zitten nu eenmaal ook nog een paar oude binnenschippers op het forum en die maak je nu eenmaal niet alles wijs he
Hoi F.van.Gent Dat wist ik wel maar ik heb het tog even nagevraagd. Het staat wel op de tek. maar ik heb het nu aan de schipper van de Main II gevraagd :wink: Groeten Justin
Ja maar dat is weer een andere schipper he Die is van de twee he en jij bent met de drie bezig toch En dan nu verders met bouwen he :arrow: :arrow: voort met de GEIT he En niet sagareinig worden want dan lukt het weer niet hoo r Groeten Frederik van Gent
Hoi That's the spirit :!: :lol: Net kwam me vader thuis met het de ABS platen voor de cabine dus daar kan ik mee starten Groeten Justin
@ Justin je bent ook niet de enigste hier met zo.n tankscheepje [bilgenbootje] dus Er is nog iemand hier op het forum bezig met een bunkerbootje Die dus echt binnenvaart voorziet van Gasolie enz enz Scheepsvictualieen noemen ze dat toch :|
Het is geen bunkerboot of tankscheepje zie onderstaande link voor info. http://www.vlootschouw.nl/display.php?type=schip&id=549
Wat een discussie :? Allereerst een leuk en orgineel project Justin! Het scheepje wat je gaat maken is inderdaad een bilgeboot voor de binnenvaart. Jouw bilgebootje is een typisch bilgeboot wat oude afgewerkte olie ophaalt bij binnenvaartschepen en vissersboten. Bij oude hoofdmotoren is een soort lekbak, de bilge (vandaar ook een bilgeboot :winkwaar de oude olie, water e.d zich opslaat. Zo'n bootje komt dan langszij om via een slang de bilge leeg te maken. Ik schat de capaciteit van jouw 1:1 bilgeboot op zo'n 100/150 ton. Op een modern schip heb je tegenwoordig alleen een vuile olie tank, hier giet je de oude afgewerkte in van bijvoorbeeld generatoren of de hoofdmotor in die je ververst heb in. Bij ons is de vuile olie tank schat ik een kuub of 10. Dan heb je nog de bunkerboot (ook voor de binnenvaart). Deze scheepjes brengen gasolie, smeerolie en drinkwater naar de schepen toe. De binnenvaartschepen slaan dat dan op in hun bunkers in de machinekamer. Zo'n bootje heeft een ongeveer een capaciteit van zo'n 100 tot 300 kuub (afhankelijk van de grote van de bunkerboot). Dan heb je nog de bunkerboten voor de zeevaart. De modernere schepen hebben een capaciteit van +10.000 kuub, die schepen zijn dan ook 135 meter lang en een meter of 20 breed. Deze schepen doen niks anders dan rondvaren in Antwerpen, Rotterdam en Amsterdam en zeeschepen voorzien van brandstof en smeerolie.
Hee justin Leuk dat je de main III Gaat bouween die vaart ook in de Amsterdamse haven die komt bij ons wel eens bilge en andere troep halen zal wel eens kijken of ik een paar foto's voor je kan maken ben zelf met een bunkerbootje Amstelplus bezig (staat even op een laag pitje) Succes ermee
Hoi stefan Oke Thanxs ik heb namelijk nog steeds geen bericht gehad van het bedrijf... Groeten Justin
Hoi Nou hier komt ie dan, de eerste 'update' van me bouwverslag: :lol: Ik ben bezig geweest met de zijpanelen van het eerste stuk van de cabine. Ik heb het paneel van ABS gemaakt en de kozijnen van een messing U-profiel van Conrad (1mmbij 1mm) Tussen de 2 ramen in zit de deur getekend daar komt nog een raam in en hij word met houten panelen bekleed. De binnekant van het voorste gedeelte wil ik ook maken, het is niet zo veel maar lijkt me wel leuk met verlichting e.d. Achter dit stuk cabine komt een verlaagd stuk, het woon gedeelte. Hier zijn de foto's, ik heb de liniaal er maar bij gelegd. Groetjes Justin
Hallo Justin als je het casco nog niet heb gebouwd moet je even de diepgang nakijken want jou tekening en de gegevens van Jan Vos kloppen niet jou tekening zegd 2.13 mtr en de link van Jan vos scheepvaart krant 2.30 mtr scheelt toch weer 1.2 cm he :!: :!: En dat is voor jou dan winst :idea: Gr van fam van Gent
Wat staat er boven als kop MAIN III. Wat op de tekening staat Bilgeboot wil niet zeggen dat het de naam van het schip wordt. Het ging mij erom aan te duiden wat voor schip het is die Justin aan het bouwen is. Hij heeft een tekening waar de maten naar ik aanneem opstaan.