Bouwverslag Marina II

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Wilco Wagner, 22 mei 2006.

1. Wilco Wagner

Wilco Wagner

Lid geworden:
    18 mei 2006
    Update:

Het heeft weer even geduurd want ik was druk met m'n nieuwe baan.

De eerste vier van de twaalf deklampen zijn geplaatst

Nu alleen nog de boordverlichting en mischien nog een lampje in de stuurhut en dan kan het dak er op en zijn we weer een stapje verder.

Tot de volgende update.

Laatst bewerkt: 9 aug 2009
  2. Wilco Wagner

Wilco Wagner

Lid geworden:
    18 mei 2006
    Even een vraagje,

Ik ben nu bezig met de verlichting en na een beetje speuren kwam ik er achter dat visserrij schepen een groen en wit rondom schijnend licht boven elkaar voeren als zij aan het vissen zijn.
    Als ik naar de tekening van dit model kijk zie ik die combinatie niet, maar wel een wit, rood rondom combinatie. Dit klopt dus volgens mij niet en wil ik dus de groen, wit rondom plaatsen. Maar waar moeten die komen, zo hoog mogelijk of maakt het niet uit als ze maar goed zichtbaar zijn.

ps, foto's van de voorste mast worden binenkort geplaatst.

Gr Wilco

3. Daan Bart

Daan Bart

Lid geworden:
    4 apr 2007
    Hallo Wilco,

Sorry, ik zei het verkeerd. Groen boven wit is inderdaad een vissersschip :oops:

Gr, Daan.

Laatst bewerkt: 22 dec 2008
  4. Wilco Wagner

Wilco Wagner

Lid geworden:
    18 mei 2006
    De update van de mast.

Hij moet nog afgewrkt worden en de verlichting moet er nog aan komen, maar verder...:D :cool:

Het mastje op de stuurhut is gereserveerd voor de visserijlampen.
    Verder moeten er nog vier dek lampen op de mast komen en als ik mij niet vergis het toplicht.

Dit was het weer voor nu.

Gr Wilco

5. duimpje

duimpje Guest

dat ziet er mooi uit, maar staat je mast niet wat scheef?

6. Wilco Wagner

Wilco Wagner

Lid geworden:
    18 mei 2006
    Dat klopt, maar hij staat ook nog niet vast.
    Dan staat hij nl wel recht

7. Wilco Wagner

Wilco Wagner

Lid geworden:
    18 mei 2006
    update

Hallo allemaal

Na mijn laatste post is er weinig gebeurt, aan de boot dan.
    Verder hebben we het erg druk gehad met allerlei andere dingen inclusief verhuizen. in mijn vakantie even een paar dagen hard aan het werk geweest om mijn hobbykamer weer op orde te krijgen. Nu dat gebeurt is ben ik weer volop bezig geweest.
    Eerst heb ik het onderste gedeelte van de opbouw opnieuw gemaakt van abs.
    Dit moet nog even afgewerkt worden Ook met het oog op het trekken van de draadjes voor de lampjes.
    Ik heb de voorste mast nu voorzien van verlichting, deze moet nog netjes gemaakt worden en dan in de verf ermee. En er is een begin gemaakt met de boordverlichting.
    Al met al hoefen we straks niet bang te zijn dat ik mijn bootje niet meer terug kan vinden in het donker. :zon:
    Ik ga proberen om deze week nog even wat foto's te plaatsen zodat jullie ook een beeld krijgen van de vorderingen.

8. Wilco Wagner

Wilco Wagner

Lid geworden:
    18 mei 2006
    De foto's

Dan nu eindelijk wat foto's

9. Wilco Wagner

Wilco Wagner

Lid geworden:
    18 mei 2006
    Even weer bijpraten,

Even lekker een weekje vakantie gehad. Het weer zat niet echt mee en dus maar weer lekker knutselen.

Het dek is nu bijna beplankt. ik dacht het gisteren avond af te maken, maar de lijm raakte op. Dus vandaag nog maar even wat nieuwe halen en dan de laatste drie stukjes vast plakken en dan schuren. Ook ben ik nog even met de opbouw bezig geweest. Hier heb ik de trapleuningen op de zijkant gemaakt en de schoorsteen vast de eerste laag verf gegeven.

Zodra het af is zal ik wel weer een paar foto's plaatsen.

Weet alleen nog niet hoe lang dit gaat duren.

tot dan.

Gr Wilco

10. NightHawk25

NightHawk25

Lid geworden:
    20 sep 2009
    Even een vraagje hoor het is geen commentaar
    maar hoe zit dat met je drie lichten in je mast die witte bovenin de rode eronder en dan weer een witte toch?

Maar als je bovenste witte licht je toplicht is dan staat je rode licht verkeerd want een visser draagt roodlicht boven witlicht of groenlicht boven witlicht

want als je bovenste witte licht je toplicht is en rood eronder dan ben je volgens de wet namelijk een Loodsboot

het is geen commentaar slechts een vraag/extra info

mvg
    Johan

11. Wilco Wagner

Wilco Wagner

Lid geworden:
    18 mei 2006
    hoi Johan,

Een goede vraag over die verlichting.

Deze mannier zoals het nu zit heb ik volgens tekening van het model gedaan.
    In de masten komen ook nog twee lampjes (volgens mij toplichten). Een naar voren gericht en een naar achteren.

Ik weet niet wat standaard is dus heb ik het bij dit model maar gewoon volgens tekening gedaan.

Gr Wilco

12. NightHawk25

NightHawk25

Lid geworden:
    20 sep 2009
    Oke ja ik ken het model/schip niet ofzo maar vissersschepen voeren altijd een Roodlicht boven het Witte toplicht

Ik volg opleiding Schipper Machinist Beperkt Werkgebied(SMBW) en daar hebben we uitgebreid over verlichtingen gehad Visserschepen voeren naast hun standaard boordverlichting een Rode of Groene licht boven het bovenste toplicht

maar ach als je volgen tekeningen werkt dan heb je het iig niet fout gedaan dan kan je de tekeningen de schuld geven haha

maar okeej ik weet niet of het voor jou belangrijk is dat deze er zo natuurgetrouw uitziet zoja dan zou ik wat info inwinnen over verlichting van dit vissersschip

mvg
    Johan

13. Brandaris

Brandaris Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Zo als ik het kan beoordelen volgens de foto's is de verlichting goed, alleen brand er bovenin de mast een rondomschijnend ankerlicht, wat dus niet behoord te branden te gelijk met de vaar verlichting!

groeten, brandaris

14. NightHawk25

NightHawk25

Lid geworden:
    20 sep 2009
    ach ja zo had ik het nog niet bekeken brandaris

maar okeej als die de tekeningen volgt dan komt het wel goed met dat bootje

groet
    johan

15. Wilco Wagner

Wilco Wagner

Lid geworden:
    18 mei 2006
    Bedankt voor de tip brandaris maar voorlopig laat ik het zoals het nu is.
    Ik heb mij voorgenomen om dit model voornamelijk te gebruiken om diverse bouwmethodes uit te proberen waar dan uiteindelijk een varend model met verlichting uit moet komen.
    Met het volgende model wat ik graag wil gaan boouwen ga ik zeker rekening houden met de werkelijkheid. want ten slottte hoe echter het lijkt hoe mooier het is.

Gr Wilco

16. Wilco Wagner

Wilco Wagner

Lid geworden:
    18 mei 2006
    Foto's

Nog even wat foto's

Het het is eindelijk weer mooi weer en de watertafel van de kinderen was weer gevuld. Ik kon het dus niet laten.

De verschansing is hier nog van karton. dit wordt nog omgezet in kunststof.

ps. niet op de datum kijken, dan lijkt het of we terug gaan in de tijd.

Gr Wilco

Laatst bewerkt: 24 mei 2010
  17. Wilco Wagner

Wilco Wagner

Lid geworden:
    18 mei 2006
    update

Even een update:

Inmiddels heb ik de verschansing weer opgebouwd en is de romp in de verf gezet.
    Foto's zullen spoedig volgen (zodra de batterijen van de camera opgeladen zijn)

Gr Wilco

18. Wilco Wagner

Wilco Wagner

Lid geworden:
    18 mei 2006
    Foto's

De batterijen zijn opgeladen, dus hier komen dan de foto's

19. Wilco Wagner

Wilco Wagner

Lid geworden:
    18 mei 2006
    Eindelijk varen

Hoi Allemaal,

Na een potje voetballen kwam ik weer thuis en gezien het mooie weer heb ik meteen mijn bootje gepakt en ben er voor het eerst mee gaan varen.

Gelijk vielen er een paar dingen op. Zij lag te diep in het water, hier is wel wat aan te doen. bv andere (lichtere) accu, hier kan ik nog zo'n 250 gr op verliezen. Andere servo kan ook een paar gram besparen.

Als ik topsnelhied vaar moet ik zeggen dat ik nog nooit zo'n snel vissersbootje gezien heb. Dus moet ik hier ook nog wat aan doen. Mischien een andere motor.

Alleen wat mij het meest stoorde is dat hij tijdens het varen vaak heel erg gek deed. rechtuit varen gaat goed totdat ik een bocht inzette, dan begon hij te haperen. ik moest dan bijde sticks los laten en weer rustig in zetten of in een keer volgas geven. Waar zou dit door kunnen komen. Mischien dat hier iemand daar een idee over heeft.

Even een paar gegevens van de electronica:
    -Zender is een Acoms techniplus 2 kanaals 40 MHz band 54
    -Servo ook acoms
    -Regelaar een graupner v15r
    -huidige motor onbekend merk en ik dacht 12V toerental erg hoog. weet niet precies hoe veel.

Nogmaals ideeën en sugesties zijn zeer welkom.

ps ik heb geprobeerd om een filmpje te maken, maar dat was erg lastig om te varen en filmen te gelijk en de batterijen waren snel op. dus dit houden we nog te goed.

Gr Wilco

20. Jan de K

Jan de K

Lid geworden:
    30 aug 2006
    Hallo Wilco,

Een paar ideetjes om je storing te controleren:

Heb je een ontstoorfilter op de motor zitten?
    Waar (en hoe) heb je de antenne van de ontvanger weggewerkt.

vrg,
    Jan

Deel Deze Pagina