Bouwverslag mijn Big Lift V1 en V3

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Peter Houweling, 19 okt 2014.

1. Peter Houweling

Peter Houweling

Lid geworden:
    21 sep 2014
    Bouwverslag mijn Big Lift

Gisteren nadat de wekelijkse boodschappen in huis gehaald waren, even de struts en het landingsgestel voor de eerste keer zwart gespoten. Sloeg wat mat uit de verf, komt denk ik waarschijnlijk door de koude temperatuur buiten. Maar van de week nog een tweede keer doen.

Na het drogen alles gemonteerd weer

en de accu’s toch nog ,een stuk verder naar achteren kunnen brengen.

De DPSI onder de vleugel verwijderd en meer naar voren geplaatst.

Dit op aanraden van Arjan/PH-AJH gedaan. Bukken en zoeken onder de vleugel naar de schakelaar is tenslotte ook niet alles!

Ik had van de week even tussendoor iets bedacht om het uitbalanceren wat makkelijker te maken, maar helaas dat ging niet lukken.

Struts zaten in de weg. Dan maar weer laten balanceren op de vingers. Na achter overhangen van het toestel, wat lood eruit gehaald, en dacht, morgen maar weer even naar mijn werk om het toestel net zoals vorige week op te hangen, en kijken of het goed zou wezen.

Gelukkig werd mij een rit en een paar uur werk bespaard door Ralf/strutter die even langs kwam om de BL te bewonderen. Na de koffie even het toestel laten bewonderen en na wat raad en adviezen die ik van hem kreeg, even laten zien hoe het toestel balanceert op mijn vingertoppen. Niets meer aan doen, was wat ik te horen kreeg. Hangt ietsjes voorover nu, en laten zo! :)

Nou heerlijk natuurlijk, en het scheelt
    gram.:D

Zodat de complete kist nu 6,002 gram weegt. Alleen nog oracover en klaar is deze kist. Oracover was helaas nog niet binnen, dus vandaag maar wat licht schuurwerk gedaan.

Ailerons beter passend gemaakt,

en natuurlijk de piloot die ik gistermiddag scoorde even op zijn stoel gelijmd!

Hoop nu echt dat ik hem volgende week eindelijk kan gaan bespannen.

To be continued.....

Laatst bewerkt: 16 jun 2015
  2. strutter

strutter PH-SAM

Lid geworden:
    17 sep 2006
    Peter mijn complimenten voor je Big Lift, hij is mooi zuiver gebouwd.
    Was gaaf hem 'live' te mogen aanschouwen, en nog dank voor de lekkere koffie :D
    Mooi dat je een pak lood hebt kunnen verwijderen door met de accu's te schuiven, al het gewicht wat hij niet mee naar boven hoeft te slepen scheelt weer ;)
    Mooi pilootje, gaaf dat je er een plaatst, hadden ze hem niet een maatje groter? zou volgens mij net even mooier passen.

Groeten, Ralf

3. Peter Houweling

Peter Houweling

Lid geworden:
    21 sep 2014
    Dank Ralf :)
    En pilootje is inderdaad wat klein, maar ga van de week even kijken in de hobby winkel of ze een groei hormoon hebben ;)

4. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Mooi gewicht zo!

5. Peter Houweling

Peter Houweling

Lid geworden:
    21 sep 2014

Vandaag eens geen verslag van de vorderingen van de BL. Ik heb van de week wel het bestelde oracover binnen gekregen en een groei hormoon voor de wat kleine piloot, en foto's hiervan houden jullie tegoed.
    Kortom, geen bouwdag vandaag, want was samen met Ralf/strutter een dagje uit naar het 220537 Vintage Glider Wintertreffen 2015.

Rond half tien vertrokken wij richting Marknesse, en onderweg gezellig geklets te hebben waren wij er voor wij er erg in hadden.
    Tja, mijn eerste kennismaking met mede forum leden, en bijzonder leuk om ze eens live te ontmoeten :D .Wat een hartelijke ontvangst daar, je voelt je meteen thuis. Prachtig gebouwde vintage-zwevers gezien, en ondanks de wat harde wind, werd er toch nog gevlogen. En op de weggeefmarkt (had daar mijn verkeerd bestelde landingsgestel gedeponeerd), een pracht van een zwever gekregen :D De eigenaar ervoor bedankt (zijn naam ben ik helaas even kwijt) :(

Deze dag had ik niet willen missen! Ralf nogmaals bedankt voor deze uitnodiging, en mensen van de Vintage Glider Group: Tot volgend jaar!

To be continued......

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  6. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Leuk jullie te ontmoeten Peter en Ralf!

7. flymax

flymax PH-SAM

Lid geworden:
    11 jan 2009
    Peter,
    Bedankt voor het landingsgestel. Dat is in mijn achterbak mee terug gereisd en gaat binnenkort een goede bestemming krijgen op een sleepkist. Ik wist niet wie ik moest bedanken, dus bij deze.....

En leuk dat je er was, en je hebt ook mooie foto's gepost!

Max

8. Peter Houweling

Peter Houweling

Lid geworden:
    21 sep 2014
    Geen dank Max, ik vond dit alles een goed idéé van Arjan, om zoiets zonder te handelen te doen! Wij hebben allemaal wel eens iets over, om een ander een plezier mee te doen. Veel plezier ermee.

9. Peter Houweling

Peter Houweling

Lid geworden:
    21 sep 2014
    En dat is geheel wederzijds :D !

10. Terence

Terence

Lid geworden:
    17 jan 2011

Veel plezier met de Atlantis Peter

Het was leuk een aantal "nieuwe" gezichten te zien:p:p
    groet

Terence

11. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Je mag dit jaar best nog eens langs komen hoor Peter :)
    Leuk je gesproken te hebben en bedankt voor de foto's~.
    Moet er eerlijkheidshalve wel bij zeggen dat ik je even verward heb met een andere Big Lift bouwert - nu weet ik weer waar je bij hoort :)

12. Peter Houweling

Peter Houweling

Lid geworden:
    21 sep 2014

Even :eek:fftopic:

Vorige week bij het Vintage Glider Wintertreffen een heuse zwever de "Atlantis" verkregen van Terence.:D Waarvoor nogmaals dank!
    Na wat speurwerk om meer van de Atlantis te weten te komen kwam ik een hoop info tegen, wat ik straks na het bouwen van de BL kan gaan gebruiken om deze vintage kist weer vlieg klaar te kunnen gaan maken. Het leuke ervan is dat deze kist weer retour is in Haarlem. Vermoedelijk zijn geboortestad. Klein stukje geschiedenis, wat ik even aan jullie kwijt wil.
    Juni 2009 is deze kist van Jan Hein (ook wonende in Haarlem) gegaan naar Bart/bdoets.
    Mei 2011 van Bart naar Terence, en 8 februari jongstleden naar mij. Dus weer terug in Haarlem, waar hij vermoedelijk is gebouwd door de eerste eigenaar Jan Hein. Lezende dat een ieder van deze eigenaars een hoop vlieg plezier van deze kist hebben gehad, zal ik dat straks ook zeker gaan hebben! Dit wou ik even aan jullie kwijt. ;)

13. Peter Houweling

Peter Houweling

Lid geworden:
    21 sep 2014

Vrijdagmiddag kwamen de langverwachte magneetjes binnen die ik in China besteld had. 100 stuks, (dus voorlopig genoeg) voor slechts € 4,80 incl. verzendkosten. 8 mm breed en 1,5 mm dik. Trekkracht genoeg dacht ik zo, want scheurde mijn duimnagel af om er twee af te trekken.

Dus vanmiddag maar even uitgeboord en geplakt in het motorschot deksel.

Nadat deze vast zaten gelijmd in het deksel, de andere twee erop geklikt, beetje de te lijmen kant geschuurd, en het deksel op zijn plaats gelegd. Wat gewicht erop, laten drogen, en banana, vast als een huis!

Meteen maar even de cockpit (binnenzijde) een kleurtje gegeven met transparante waterverf. Pilootje wil tenslotte ook wel gezellig zitten.

Toch de DPSI maar achter de vleugel geplaatst, daar door het groeihormoon de piloot zo gegroeid is ten opzichte van post #181, dat zijn zitting naar beneden moest en de DPSI in de weg zat.

De scharnieren met bagetnaalden verankerd, scheelt een hoop geknoei met lijm.

Daarna alle elektrische aansluitingen getest (ga voor dubbelcheck) en het geheel toch even op de zelfgemaakte balancer gelift.

Niets meer aan doen zo te zien. En pilootje heeft ook een lichte glimlach! :D

Ik ga morgen een aanvang nemen met de folie. :D
    To be continued ....

14. R.c. Paul.

R.c. Paul.

Lid geworden:
    14 aug 2008
    Dat gaat goed Peter !
    Nog even en hij kan de lucht in :).

Mijn BL staat even op stal. Teveel andere dingen die voorbij komen en daardoor even een dipje in de bouwlust. Ik pak de draad wel weer op binnenkort hoop ik..

Succes met bespannen en groeten,

Paul.

15. Peter Houweling

Peter Houweling

Lid geworden:
    21 sep 2014

Dank voor je bericht
    Ja Paul, denk dat het er binnenkort aan zit te komen :D.

Dipje herken ik Paul, overkomt ons (helaas) allemaal weel eens :(. Ben bezig nu met onderzijde romp te beplakken, waarvan vanavond een verslag.

16. strutter

strutter PH-SAM

Lid geworden:
    17 sep 2006
    Mooi werk Peter!
    Je bent een man van de details zie ik, interieur ook gelijk mee geschilderd. Kist hangt mooi in evenwicht, ben benieuwd naar je foliekunsten straks.

Groeten, Ralf

17. Peter Houweling

Peter Houweling

Lid geworden:
    21 sep 2014

Dank Ralf!

Vanmorgen dus begonnen met de foliekunst. Ben begonnen met banen op maat te snijden,[​IMG]

daarna beplakken van de onderzijde van de romp.
    Zit er lekker strak op zo :).

Dan de beide zijkanten,

en daarna de bovenzijde, en het dekseltje vast zwart beplakt!

Een begin maken met de zwarte voorzijde, wat een beetje tegen viel qua tijd, daar beide kanten wel gelijk moeten wezen. Hoop meetwerk, maar resultaat mag er zijn :). Al zeg ik het zelf!
    Tussendoor nog even een mankement, mijn onlangs aangeschafte folie bout, gaf helaas de geest :(. Gelukkig had vrouwtje nog een reis strijkbout, en kon ik gelukkig doorgaan :).

En als laatste van vandaag, het stabilo beplakt.

Rest mij nu nog, het foliën van het kielvlak en de vleugels, wat details er nog op, en dan alles afmonteren :). Zoals stabilo/kielvlak, raampjes etc. Kortom, ben vandaag lekker opgeschoten, en heb er veel voldoening van :). Was een geweldige bouwdag vandaag!

To be continued.......

Laatst bewerkt: 17 jun 2015
  18. vissermax

vissermax

Lid geworden:
    3 jun 2011
    Ziet er goed uit Peter

19. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Echt wel! Goed bezig!

20. strutter

strutter PH-SAM

Lid geworden:
    17 sep 2006
    Heel mooi Peter!
    Jammer van je bout, handig dat je vrouw er nog 1 had liggen :D
    Had er ook eens een nieuwe aangeschaft, bleek er een sluiting in de kop te zitten, gelijk de stop eruit.
    Je demper 'blend' ook mooi in in het zwart van je motorkap, hij valt nauwelijks op, fraaie kleur rood ook.

Groeten, Ralf

Deel Deze Pagina