Bouwverslag mijn Big Lift V1 en V3

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Peter Houweling, 19 okt 2014.

  1. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo Peter, leuk verslag, was erg leuk je te ontmoeten vanmiddag :D.
    Bij je aankomst kreeg ik gelijk 2 flessen wijn voor de hulp alvast, dank!
    Ik vind het leuk te helpen en nog leuker dat ik een echte houtbouwer gevonden heb in Haarlem. (ze zijn schaars tegenwoordig zoals je weet ;))

    We zijn al een aardig stukje op kunnen schieten, hopelijk zit je landingsgestel er volgende week al onder.

    Snuffel hier maar eens rond voor je volgende project Peter:

    Outerzone : Open listing of free vintage model aircraft plans, download links

    Kijk wel uit, het werkt wel verslavend al die mooie ontwerpen

    hier trouwens mijn draadje van de little Big John voor vast wat inspiratie ;-)

    little-big-john-dubbeldekker

    Groeten, Ralf
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 nov 2015
  2. R.c. Paul.

    R.c. Paul.

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    1.187
    Locatie:
    Ootmarsum.
    Mooi werk heren !
    De mijne op dezelfde manier gedaan maar dan van 5 mm rvs, kost inderdaad een hoop kracht ;-).
    En mooi dat we elkaar helpen, zo hoort het ook !

    Groeten,

    Paul.
     
  3. Peter Houweling

    Peter Houweling

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.726
    Locatie:
    Haarlem
    Bouwverslag mijn Big Lift

    Afgelopen maandag avond de voorpoot (5mm) van het landingsgestel bij Ralf/strutter opgehaald. :D
    En zo zien de stalen er nu uit.
    [​IMG]

    Dus gistermiddag eerst maar even van alluminium de plaatjes gezaagd voor de bevestiging van het landingsgestel. Later zal ik aan de plaatjes nog wat ronde hoeken feilen.
    De laatste 2 gaatjes moesten door het T profiel geboord worden, daar ik op deze plek niets aan inslagmoeren heb. Dus 2,5 mm voorgeboord en een draad tappen van 3mm. Met de fijnste tap beginnen en na twee wisselingen van taps de laatste tap erin.
    [​IMG]

    Imbusbout in draaien, en gelukt.
    Zit als een huis. De overige 6 bouten vastgezet met inslagmoeren. Lastig klusje, om langs de accutray te gaan met een inslagmoer.
    [​IMG]


    Gelukkig ben ik in het bezit van een telecopische magneet,
    [​IMG]

    een erg handig hulpmiddeltje in dit geval. En dan....... passen of alles klopt. Nou, zoals je ziet past het perfect :D
    [​IMG]

    De twee stevig omwonden met draad,
    [​IMG]

    daarna zachtsolderen, wielen monteren, toestel omdraaien en wham.....
    Zie hier het resultaat. Geweldig, qua uitstraling en hoogte. Ralf, veel dank voor je hulp hiermee! Hoogte nu, tussen onderkant prop en vloer, precies 10 cm. :D:D
    [​IMG]

    Meteen maar even de van de week binnengekomen DPSI een plek gegeven. In het toestel: van binnen uit gezien,
    [​IMG]


    Tjaa, en dan vanmorgen maar naar het werk gereden, om de laatste loodjes aan het toestel te verrichten, daar ik er thuis geen ruimte en mogelijkheden voor heb. Alles zit nu ingebouwd in de BL, ontvanger, servo’s, twee batterijen, tank etc, dus hoeft niets meer bij, en is compleet zo!

    Het uitwegen van de zwaartepuntligging.
    Thuis had ik het zwaartepunt volgens tekening al op het toestel overgebracht. Op mijn werk aangekomen, katrol in het plafond gedraaid, en een balanceerhulpstuk gemaakt, daar ik niet in het bezit ben van een zwaartepuntweegschaal. Op de oude manier dus! Veel informatie om dit te doen vindt je op het internet. Frans Hoppenbrouwer, veel dank!
    Dus eerst een balanceerhulpstuk gemaakt, stukje golf karton tussen de lus en de vleugel, (wil geen moeten in het hout), en hijsen maar!
    [​IMG]


    [​IMG]

    Toestel in normale horizontale vlieghouding gehangen, schietlood erbij, en
    [​IMG]

    je ziet het verschil. De lijn getrokken op het deksel, is het zwaartepunt volgens tekening, en komt ook overeen met de hoofdligger in de vleugel.

    Lood in de staart, wat eraf, wat erbij, en uiteindelijk resulteerde het in dit resultaat: Hart schietlood, recht boven het zwaartepunt, na toevoeging van 413 gram lood in de staart. Ik hoop dat ik het zo allemaal goed gedaan hebt, (was voor mij de eerste keer zoiets te doen) maar denk het wel.
    [​IMG]

    Meteen maar even gekeken, of het toestel in evenwicht hangt, zonder balanceerhupstuk. En voila, in balans, beiden vleugeltips op 62 cm. Gemeten vanaf de grond. Niets meer aan doen dus!
    [​IMG]

    In vol ornaat even alles op mijn gemak bewonderd. Voel mij nu zo blij als een klein kind.
    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]

    Wat is het toch een prachtig toestel die BL. Zag ik het goed dat BLv2 al op de markt is?
    Tot slot het hele toestel exact gewogen.
    R. vleugel incl.servo en strut: 633 gram.
    L. vleugel incl.servo en strut: 646 gram.
    Stabilo en kielvlak 281 gram.
    Complete romp, incl. landingsgestel, staartwiel en alle inbouw 4600 gram.

    Een totaal gewicht dus nu van :
    [​IMG]

    gram. Accepttabel?

    Kortom, vergeleken met twee weken geleden, vandaag een heerlijke bouw dag gehad. Geholpen door Ralf met iets wat ik zelf niet onder de knie had, was de motivatie gisteren en vandaag erg hoog! Doet mij tevens denken aan post #160. Jaap je had helemaal gelijk.
    Ik had gisteren nog even gebeld met mijn modelbouw zaakje, en hadden het oracover nog niet binnen. Dus hoop ik maar dat het deze week binnen komt. Kan deze jongen (BL) volgend weekend waarschijnlijk in zijn nieuwe jasje gehesen worden! :p:p
    Bijna klaar met dit project, dus alvast denken aan een ander. Het liefst een vintage zwever, maar... voor het zover is volgt eerst nog een verslag van de vorderingen van het bekleden!

    En tot slot bij thuiskomst vanmiddag, de letters twee keer alvast uitgesneden uit oracover!
    [​IMG]




    To be continued....
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2015
  4. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Een woord: wouw!

    En je gewicht zit prima hoor!
     
  5. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Fantastisch verslag Peter :thumbsup:!
    Landingsgestel zit er heel mooi onder zo, keurig werk!
    Gewicht is prima in orde :yes:

    Maarre, 413 gram lood in de staart?
    Dit lijkt mij vrij veel (alhoewel zware motor voorop), het lijkt of je kist met wat met de neus 'up' hangt of lijkt dit maar zo?
    Voor het mooie moet de neus iets naar beneden hangen. Ik zou eens kijken hoe dat is als je je kist oppakt met je vingers onder het zwaartepunt.

    Verder prachtig werk!
    Ik kom eerdaags even bij je buurten om dit moois te aanschouwen.

    Groeten, Ralf
     
  6. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Lood in staart... Dat is de reden dat de blv2 een kortere neus heeft
     
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ja, dat lijkt een mooie plek. Heb ik ook zo gedaan. E dan kom je er achter dat het helemaal niet handig is om steeds onder de vleugel te moeten zoeken naar de schakelaar :)
    Een volgende keer monteer ik hem achter of vóór de vleugel, zodat ik er makkelijk bij kan :)
     
  8. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.004
    Locatie:
    Ede
    Maakt het foliën nog uit voor het cg vraag ik me af?
     
  9. Peter Houweling

    Peter Houweling

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.726
    Locatie:
    Haarlem
    Bouwverslag mijn Big Lift

    Dank heren voor de reacties!

    Bij deze dus even een plaatje, van het balanceren op mijn vingers!
    [​IMG]

    [​IMG]

    Pffffffff..... wat een gewicht zo, om even lang te poseren, voordat de camera ingesteld is:rolleyes:
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2015
  10. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Zowel Hendrik als ik hadden het motorschot een eindje terug gezet om gewicht in de staart te voorkomen.
     
  11. Peter Houweling

    Peter Houweling

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.726
    Locatie:
    Haarlem
    Bouwverslag mijn Big Lift

    Tja, Arjan, je hebt een punt.
    Onder de vleugel vond ik zelf ook de mooiste plek om het minder in zicht te hebben, maar nu je het zegt, om almaar te bukken en kijken of je op de goede plek zit :(. Ik breng hem meer naar voren, vlak onder de deksel van het motor compartiment. Achter de vleugel zit weinig vlees, en kan er dan niet meer bij, in geval van nood!
    Goede tip van je. Thanks
     
  12. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte

    Jep, ik had de twee servo's al achterin gezet als compensatie, maar met al die beesten van motoren tegenwoordig moet er een stuk ingekort worden. Dat heb ik bij de BLv2 ook gedaan. Nu ontkom je niet aan lood in de staart met de brandstofversie. Deze V1 is in basis geconstrueerd als electrokist. Met de E versie kan je de aandrijfaccu's achterin de schuiven. Accu's worden in tegenstelling tot een brandstoftank niet lichter tijdens het vliegen
     
    Laatst bewerkt: 25 jan 2015
  13. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    996
    Is dit inclusief het lood in de staart?

    Hopelijk is het zonder lood. Want het ziet er zwaartepunt ziet er goed uit, als je het balanceert met je vingers.
     
  14. Peter Houweling

    Peter Houweling

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.726
    Locatie:
    Haarlem
    Bouwverslag mijn Big Lift

    Ja dit is een opname van daarnet, dus inclusie het lood.
     
  15. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Dat ziet er prima uit Peter :thumbsup:.
    Wellicht kun je je accupack nog wat naar achteren verschuiven om wat lood uit te sparen?
    Alle kleine beetjes helpen ;)
    Het verbaasde me dat er lood achterin moest want bij mijn Big Lift moest er ca.500 gram in de neus bij.
    Die neus was waarschijnlijk korter en de motor íets lichter (ZG20)

    Groeten, Ralf
     
  16. R.c. Paul.

    R.c. Paul.

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    1.187
    Locatie:
    Ootmarsum.
    Tjonge Peter, jij gaat hard :).

    ziet er erg goed uit en dat gewicht zou ik me geen zorgen over maken, een BL kan wel wat hebben..
    Succes met bespannen !

    Groeten,

    Paul.
     
  17. Peter Houweling

    Peter Houweling

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.726
    Locatie:
    Haarlem
    Bouwverslag mijn Big Lift

    Dank mannen! Voor alle berichten :D

    Het is voor mij een erg leerzaam proces deze bouw!

    @ Arjan, motorschot iets terug brengen, dat is dus de ervaring die ik mis! Zal er met het eerstvolgende te bouwen toestel terdege rekening mee houden.
    @ Ralf, accupack zit onder mijn dak luik, en verder naar achter kan hij niet, ik zou er dan niet meer bij kunnen dan komen.
    @ Paul, het gewicht viel mij wat tegen in eerste instantie. Maar, als ik het zo zie op het forum, zijn er nog zwaardere dan deze.
     
  18. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    De electroversie woog zonder aandrijfaccu 5 kilo en nog iets. Dus jouw gewicht is iets hoog maar dat komt vooral door het staartlood. Een biglift maakt dat allemaal niet zo veel uit...
     
  19. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.767
    Locatie:
    Ede
    is er nog een mogelijkheid tot verplaatsen van accu's en servo's ?
    de bespanning helpt ook nog mee in het zwaartepunt bepaling .
     
  20. Peter Houweling

    Peter Houweling

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.726
    Locatie:
    Haarlem
    Bouwverslag mijn Big Lift

    Hallo Ralf,
    Heb even gekeken naar het gewicht van de Titan ZG26 en weegt 1425 gram. Ten opzichte van de ZG20 die inclusief wat toebehoren zo'n 1040 gram weegt is het een verschil van 385 gram. En de neuslengte van jou BL ten opzichte van de mijne? Zou kunnen!
    Het weekend even kijken of ik nog iets wat verder naar achter zou kunnen plaatsen. Elke gram lood minder, scheelt inderdaad!
     

Deel Deze Pagina