Bouwverslag mijn eerste 450 Quadcopter

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door repeat, 26 apr 2014.

  1. repeat

    repeat

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    175
    Locatie:
    Amsterdam
    YES, FINALLY...

    Ook de laatste motor is eindelijk binnen het het afmaken en vliegen kan beginnen.

    Het afbouwen stelt nu niet veel meer voor. Enkel nog dit ene motortje monteren op gelijke wijze als de andere drie:

    [​IMG]

    Ook heb ik nog de D4R-II ontvanger van FrSky binnengekregen: nog lichter en kleiner en via CPPM toch 8 kanalen:

    [​IMG]

    En zo is de quadcopter dan eindelijk helemaal af:

    [​IMG]

    Uiteindelijk totaal 918 gram inclusief accu.

    Al het afstellen had ik voor het merendeel al gedaan en de PI-settings van de KK2.1 heb ik in eerste instantie default gelaten.


    DIRECT VANAVOND DE MAIDEN VLUCHT GEMAAKT

    Ik heb hier helaas geen foto's van want ik was alleen en het vliegen was al spannend genoeg.

    Na check en dubbelcheck eerst eens rustig gas gegeven totdat de quad licht op de pootjes werd.
    Daarna checken of de verwachte reactie op roll/pitch/yaw kloppen.

    En dan 2 tikjes extra throttle .... adem in .... spannend ....

    .. en de quadcopter komt rustig stabiel los van de grond en blijft keurig horizontaal voor mij hangen ! :D :cool: :p

    Wat ontzettend gaaf dat 'ie direct al zo goed en rustig vliegt.

    Daarna heb ik een half uur lang rustig geprobeerd stil op de plek te hangen, hoogte stabiel te houden, beetje naar voren/achter/opzij en weer terug.
    Het gevoel daarvoor begint al een beetje te komen.

    Toen begon het zachtjes te regenen en ben ik snel naar binnen gegaan. De accu was half leeg.

    Geen enkele harde landing of schade, rustig vlieggedrag en apetrots :cool:

    ... en nu oefenen, oefenen, oefenen en telkens een stapje verder ...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. heyudude

    heyudude

    Lid geworden:
    12 sep 2013
    Berichten:
    4.229
    Locatie:
    Noord-Limburg
    Mooi dat je zoveel eigen ideeën erin verwerkt, meer dan bij het gemiddelde F450 frame wat hier regelmatig langskomt!
    Motoren met tie raps vastzetten is eigenlijk onverantwoordt, ze gaan schuiven, raken los en de motor ook.
    Er zijn vast betere oplossingen
     
  3. repeat

    repeat

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    175
    Locatie:
    Amsterdam
    Dank voor je reactie.
    De tieripjes had ik in andere bouwverslagen gezien en leek mij hier het handigste.
    Ben wel geinteresseerd in betere alternatieven die beetje uitvoerbaar zijn ...
     
  4. theoldone

    theoldone

    Lid geworden:
    7 dec 2011
    Berichten:
    183
    gefeliciteerd
    Hoort goed aan dat hij mooi strak blijft hangen
    Later kun je alles nog veranderen
    Een stukje dubbelzijdig tape onder de motoren is iets zekerder
    Een transparant plaatje op de fc kun je toch wat zien van de fc
    Niet alles tegelijk
    Niet oplaten naaien van hoe hard en hoe hoog kan hij blijven de kosten ook laag
    succes en veel vlieg plezier
     
  5. theoldone

    theoldone

    Lid geworden:
    7 dec 2011
    Berichten:
    183
    lipo met elastiek daar zou ik ook een klitten bandje voor nemen of meerder rubbers
     
  6. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Theoldone, rechts onderaan je bericht staat een "Edit" knop.
    Als je hierop klikt kan je je laatste bericht aanpassen.
    Op die manier blijft alles netjes hier op het forum ;)
     
  7. repeat

    repeat

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    175
    Locatie:
    Amsterdam
    Onder de motoren zit inderdaad overal ook nog een stukje dubbelzijdig tape. Verder wil ik het wel makkelijk demontabel houden als er een motor of pootje vervangen moet worden.

    De accu zit over het volle oppervlakte met klitteband, elastiekje was als extra borging, maar heb ik na het vliegen zelfs al weggehaald: dat klitteband zit zo muurvast dat ik de accu met een plat voorwerp langzaam en voorzichtig heb moeten 'lossteken' van de bodemplaat :p
    Misschien is een te groot oppervlak klitteband ook niet handig.

    Een transparant en makkelijker afneembaar plaatje over de FC lijkt me inderdaad ook wel handig. Ik kan er nu namelijk ook niet zo makkelijk bij omdat de ESC-aansluitingen en de ontvanger-aansluiting door het dekseltje lopen.
    Heb ook al gedacht die 'gaten' naar de rand open te snijden waardoor de deksel afneembaar is.
    Als ik een perspex(?) plaatje zou maken, wat zou dan de eenvoudigste manier van vastzetten zijn? klitteband-randje rondom? Zou wel heel handig zijn.
    Ik weet alleen niet of ik perspex mooi kan bewerken.
     
  8. theoldone

    theoldone

    Lid geworden:
    7 dec 2011
    Berichten:
    183
    Een perspex plaatje kun je zagen langzaam en een beetje olie aan de zaag
    Smelt de zaag snede niet dicht achter de zaag
    Met een dremel door slijp schijfje wil het ook wel
    Alleen niet te snel
    Bramen kun je voorzichtig weg vijlen fijn schuurpapier op een plankje (vijltje)
     
  9. repeat

    repeat

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    175
    Locatie:
    Amsterdam
    Thanks. Ga ik me in verdiepen
     
  10. Engineerz

    Engineerz Guest

    Heb onderhand mijn spulletjes ook al besteld en heb al 2 motortjes binnen.

    Rest van de onderdelen verwacht ik in de komende weken.

    Voor de KK2.1.5 gaat een vriend van mij een casing voor maken met een 3d printer, waardoor het schermpje, de knopjes en de aansluitingen nog wel bereikbaar zijn maar de FC nog wel beschermd is.
     
  11. theoldone

    theoldone

    Lid geworden:
    7 dec 2011
    Berichten:
    183
    Dat zijn dingen waar ik naar uit kijk
    succes
     
  12. repeat

    repeat

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    175
    Locatie:
    Amsterdam
    Leuk,

    Ben heel benieuwd naar die behuizing voor de KK
     
  13. zwevertje

    zwevertje

    Lid geworden:
    10 mrt 2010
    Berichten:
    396
    Locatie:
    belgie
  14. repeat

    repeat

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    175
    Locatie:
    Amsterdam
    Zo, mijn eerste crash gehad :)

    Het gaat al heel aardig, maar bij het oefenen bochtjes te vliegen, vloog ik uit de bocht en belandde in een boom. Net op tijd gas dicht.

    [​IMG]

    Schade:
    - 3 motoren los
    - 1 prop verbogen

    Gerepareerd binnen 10 minuten, dus dat viel mee :)

    Verder heb ik van het weekend nog een doorzichtig 'dekseltje' voor de KK gemaakt die met kleine stukjes klitteband op de 4 hoeken vast zit, zodat ik het wel makkelijk los kan trekken.

    Ook een van de antennes heb ik met een klein geleidebuisje dat met een klein stukje klitteband licht vastzit nu recht omhoog gezet. Bij een crash schiet dit makkelijk los.

    Ik oefen lekker verder.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. repeat

    repeat

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    175
    Locatie:
    Amsterdam
    450 wordt 400

    Vanavond nog wat wijzigingen/verbeteringen doorgevoerd.

    Eerst nog een foto van het nieuwe doorzichtige kapje voor de KK:
    [​IMG]

    en de antennegeleiding met klitteband:
    [​IMG]

    Verder heb ik het frame 5cm verkleind door alle poten tot aan het maximum naar binnen in de centerplaat te duwen. Hierdoor zijn de poten wat stijver en heeft de quadcopter een wat compactere grootte :)

    [​IMG]

    Vanavond ook even gevlogen om te kijken of het onstabieler werd, maar dat is eigenlijk niet merkbaar. Weer heerlijk gevlogen en geoefend met hoveren van opzij en van voren gezien.
    Vanaf nu heb ik dus een 400 Quadcopter :)

    Ook heb ik de pootjes van schuim vervangen omdat die te zacht waren en naar opzij wegbogen. Nu zitten er stevige en meegevende plastic ringen onder:

    [​IMG]

    Hij staat er erg stabiel op en ook iets hoger zodat er tzt bijvoorbeeld ook een cameraatje (Mobius?) onder past.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. repeat

    repeat

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    175
    Locatie:
    Amsterdam
    Inmiddels een week verder en 15 accu's leeggevlogen.
    Hoveren, landen, rechtuit, en remmen gaat al zeer gecontroleerd
    Vliegen met zij- en voor-aanzicht lukt al steeds beter
    Bochten, rondjes, achtjes gaat goed met weinig tot geen wind
    Nog wel oefenen met constante hoogte houden en alles met trefzekere controle kunnen.
    Maar voel me al steeds meer in control.

    Overigens is mijn vluchttijd (in de lucht) gemiddeld 27:30 minuten en dat op een 3S 4000mAh vind ik niet verkeerd :)
     
  17. repeat

    repeat

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    175
    Locatie:
    Amsterdam
    Al weer lekker 25 accu's leeggevlogen en inmiddels lukt het prima om 'm precies daar te krijgen waar ik wil en rondjes en achtjes te vliegen. Ook met wind.

    Ik ben inmiddels ook een keer of wat gecrashed, maar erg blij met de constructie van tyrips omdat de enige schade vaak was dat enkele tyripjes gebroken waren.
    Liever tyripjes als kromme motorassen of gebroken armen.

    Nu begint de snelheid ook allemaal wat hoger te worden en de krachten allemaal wat groter en daardoor vanavond mijn eerste crash midden in de lucht gehad :)
    Enkel door fors gas geven bij een sterke richtingverandering is een tyripje van een van de motoren gebroken.

    Nu ben ik dus aan het nadenken over een iets stevigere constructie. Ik wil nog steeds graag dat de motorbevestiging de zwakste schakel blijft waardoor ik geen uitgescheurde boutjes of gebroken armen krijg.

    De huidige constructie is dit:
    [​IMG]

    Het tyripje breekt vaak op de scherpe rand van de onderkant van de vierkante arm. Een ander klein nadeel van de tyripjes is dat het lastig is ze zo strak te trekken dat de motor onwrikbaar vast zit zonder dat de tyrip breekt.

    Wat zou voor deze fase een iets stevigere bevestiging kunnen zijn?
    - Een maatje dikkere tyripjes?
    - Staaldraadjes?
    - Dunne bevestigingsplaatjes op de armen lijmen?
    - ...
    Iemand goede ideeen hiervoor?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Ben Jansen

    Ben Jansen

    Lid geworden:
    18 sep 2005
    Berichten:
    2.464
    Locatie:
    Dordrecht
    Een tweede plaat zoals waar de motor op zit maken, deze onder de profielpijp zetten.
    4 bout/moer en klaar ben je.
    De motor moet stevig vast zitten, dit moet nooit de zwakste schakel zijn.
    Snel beter leren vliegen wanneer je haast hebt.
     
  19. topix

    topix

    Lid geworden:
    9 sep 2013
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    zuid-oost Drenthe
    Heb hier nog wel aluminium plaajes liggen voor motoren die je op de armen kan schroeven.. als je intresse hebt mp kan ik je ook een foto van sturen
     
  20. repeat

    repeat

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    175
    Locatie:
    Amsterdam
    Ik heb de motoren nu met 2 boutjes door de armen heen vastgezet met zelfborgende moertjes.

    Als de armen makkelijk splijten bij een crash, ga ik het proberen met een plaatje aan de onderkant en 4 boutjes erdoor.

    Bedankt voor de tips
     

Deel Deze Pagina