Bouwverslag: Miles Hawk Major

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Muxje, 17 aug 2004.

  1. steven.

    steven. Guest

    Hello, Spijtig dat ik dit topic pas nu heb ontdekt :|
    Als ik al je foto's eens even doorneem moet ik echt wel toegeven dat dit weer zo'n schaal-meesterwerkje is :p !
    Ziet er allemaal heel erg mooi uitgevoerd uit :wink:

    Blijf zo doorgaan en veel succes !
    Groetjes
    Steven 8)
     
  2. Muxje

    Muxje Guest

    Tja, werk en vakantie... :p Maar er is gelukkig wel wat voortgang geweest: de romp is nu helemaal af.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De servo's zitten er in en zijn al afgeregeld. Ook de motor (een Magnum 70 RFS 4-takter, een dezer dagen in te laten draaien) is ingebouwd. Nu is het nog een kwestie van het spul balanceren, dan kan de batterij in de romp om het zwaartepunt goed te krijgen. Na eventueel een gewichtje in de vleugeltip om de laterale balans goed te krijgen, kan deze bespannen worden. Dan is 'ie af! Hopelijk in juni een maiden...
     
  3. steven.

    steven. Guest

    Heel mooi, ook die cockpit vind ik echt geweldig ! :wink:
    Nog veel succes bij het bouwen!

    Groetjes
    Steven 8)
     
  4. Muxje

    Muxje Guest

    Yay, af! Hier staat hij dan eindelijk op zijn eigen wieltjes.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De motor heeft ook al proefgedraaid: één tikje en hij loopt. 8) Dit weekend inlopen en heel misschien al een maiden. Als het te hard waait voor een eerste vlucht, dan kan in elk geval 1 van onze keurmeesters vast een inspectie uitvoeren :)
     
  5. steven.

    steven. Guest

    Prachtig !!! 8O
    Heel erg mooi afgewerkt

    Groetjes
    Steven 8)
     
  6. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    He Ronald.

    Dat ziet er heel mooi uit.
    Als die straks ook zo vliegt, heb je een super model.
    Succes er mee.

    Groeten Han de Bouwer.
     
  7. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.922
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ronald,

    Proficiat met het resultaat, daar kan je best trots op zijn 8)
    succes met de maiden.

    :oops: wat moet er aan mijn Miles nog een hoop gebeuren...
     
  8. jaap

    jaap Guest

    Hij ziet er echt geweldig uit.
    Ik vind dit toch wel mooie kisten hoor.

    Succes en veel plezier ermee
     
  9. Phoenix

    Phoenix Guest

    Heel fraai eindresultaat, en hou 'm heel!
     
  10. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.029
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    Mux,

    Hij is supermooi geworden!!!
    ben van het weekend op het veld dan keuren we hem even.... wordt toch mooi weer.



    vinze
     
  11. Muxje

    Muxje Guest

    Nou, bedankt voor alle complimenten! 8) Hij is trouwens op 3.2kg uitgekomen; iets zwaarder dan gepland maar hij nog steeds met een zeer vriendelijke vleugelbelasting voor dit model. De wieltjes die er in zitten zijn mooi maar wel zwaar en je ziet ze eigenlijk toch niet. Ik kan er altijd nog van die ultralichte wielen indoen en zo ca. 75 gram(!) besparen.

    Ik zal er zijn Vince, misschien niet zaterdag maar anders zondag wel... moet weer werken dit weekend :( Oh, ik moet trouwens nog een frame in elkaar ketsen om hem in te vervoeren, dat autootje van mij heeft geen mooie grote vlakke laadruimte, dus hij zal over, onder, achter de voorstoel geplaatst moeten worden en dan heeft hij wel wat bescherming nodig.... als het ding überhaupt in de auto past :p
     
  12. Arvid

    Arvid Guest

    Gaaf! Weer een maiden :D
     
  13. Muxje

    Muxje Guest

    Helaas geen maiden gehad dit weekend vanwege het vreselijke kaasweer... maar gelukkig ben ik wel in staat geweest om doordeweeks de motor in te laten lopen en wat 'ground handling'-proefjes te doen. Hier vast wat foto's die een clubgenoot heeft gemaakt:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De motor is nu ingelopen gedurende zo'n 45 minuten, en is vliegklaar. De ground handling is wel goed; het model heeft geen nare neiging om over de kop te gaan in bochten of als het gas open gaat. Ja, in een te scherpe bocht met het wiel in een kuiltje en een staartwind lukt het wel ja. Toen heb ik meteen het zwakke punt van het model ontdekt: de raampjes. Die liggen er dus meteen af, en eentje zal ik opnieuw moeten maken :( Misschien kan ik in de raampjes een stevig framepje maken van koolstof, en dat dan losjes (klitteband?) of de romp maken. Dan gaat het bij een koprol tenminste niet meteen stuk. Maar totdat ik die wijziging heb gemaakt zal ik liever de motor uitzetten en het model gaan halen, in plaats van terug te taxiën.
     
  14. Muxje

    Muxje Guest

    Eindelijk dan de maiden!

    Zaterdag zijn we bezig geweest om de motor goed te laten lopen... dat luistert toch nauw bij zo'n 4takt. Tijdens het afstellen merkten we dat de motorkap niet goed blijft zitten! Het dunne aluminium werkt zich te makkelijk om de schroefjes heen. :( Dus terug naar de tekentafel... ik heb besloten om dan maar zonder kap in te vliegen... krijgt de motor meteen wat meer lucht, wat wel prettig is voor een nog niet helemaal ingelopen motor bij 30 graden! 's Avonds gauw een gewichtje geplaatst om de kap te compenseren, en de piloot nog wat epoxy onder z'n kont gesmeerd... hij had de neiging van z'n stoel te trillen :p

    Vandaag weer naar de club getogen... terwijl ik moed aan het verzamelen was, werd ik op mijn gemak gesteld door 1 mislukte landing en 1 toestel met storing dat in een crash eindigde 8O . Yay, en nu ik dus.

    Bij het opstijgen maakte ik al de 1e fout: geen rechts roer bijgeven bij het opentrekken van het gas... het toestel draaide naar links tijdens de aanloop, maar steeg normaal (uit zichzelf eigenlijk) op. Op hoogte alleen nog iets de trims van het hoogteroer en de ailerons bijpielen. Landem was tricky... er was geen tegenwind en op ons kleine veldje betekent dat dat je bij de landing tot de rand van het veld zal uitrollen (of iets verder het riet in). Zoals je ontwerper al beloofd had, daalt het toestel nauwelijks bij idle. Je moet hem echt naar beneden vliegen... daarbij ging de motor niet helemaal uit. Het toestel ging dus het riet in, maar behalve wat blikschade (krassen in de verf) is er niets aan de hand. De trim van de gasservo is inmiddels bijgesteld om nog wat verder dicht te gaan.

    Hij vliegt geweldig! Ik heb er in de 1e vlucht nog geen gekke dingen mee gedaan, maar hij vliegt superstrak, luistert goed naar de besturing, zonder nare of onverwachte eigenchappen. Als hij wat bibberde bij de 1e paar minuten, dan lag dat aan mijn trillende handen :p

    Volgende week gaan we hem helemaal suf vliegen :) Ondertussen zal ik op de binnenkant van de kap wat dun triplex lijmen, en aan de bovenkant rondjes alu ter versteviging. Door deze constructie gaat dan een messing buisje dat aan de onderkant iets uit zal steken, en in een gat in de romp zal vallen. Daar gaat dan de schroef doorheen.... laat hem dan nog maar eens los trillen!
     
  15. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.922
    Locatie:
    Vlaardingen
    Gefeliciteerd! :proost:
     
  16. Arvid

    Arvid Guest

    Toppie! Heb je nog wat fotootjes of misschien een vid van de maiden?
     
  17. Muxje

    Muxje Guest

    Helaas geen beelden... Misschien kan een collega-vlieger volgend weekend wat plaatjes schieten.
     
  18. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.486
    Locatie:
    Dordrecht
    Ronald,
    Hele fraaie kist en van harte met de maiden flight, moet zeker genieten zijn met zo'n model te vliegen en zou zeggen op naar de eerste honderd vluchten.

    Ton 8)
     
  19. Muxje

    Muxje Guest

    Kleine update:ik heb nu de motorkap zo gemaakt dat hij de trillingen zou moeten kunnen doorstaan:

    [​IMG]

    Ik heb dunne triplex plaatjes over de schroefgaten gelijmd om uitscheuren tegen te gaan. Daarnaast heb ik in de gaten een plastic buisje gelijmd. In combinatie met nylon ringetjes elimineer ik zo geheel alle metaal-op-metaal-verbindingen. Niet dat dat een issue was met het aluminium, maar het is toch beter zo. Ook is te zien dat de buisjes iets uitsteken aan de binnenkant van de alu kap. De buisjes vallen precies in gaten in de romp, en hangen zo de kap helemaal spelingsvrij op. Alle eventuele trillingen wordenvia de buisjes en het triplex overgebracht, in plaats van via het scherpe draad op de schroefjes naar het zwakke aluminium. De kap zou zo goed moeten blijven zitten.

    De komende 10 vluchten of zo zijn nog wel zonder kap. Als de motor helemaal ingelopen en afgesteld is, gaat de kap er op.

    Deze zondag zou het weer redelijk weer moeten zijn... ik neem in elk geval mijn camera mee, zodat een clubgenoot het bewijs kan leveren dat dit ding ook echt vliegt :)
     
  20. Muxje

    Muxje Guest

    Anyway, hoe super dit vliegtuig ook vliegt (en dat doet 'ie), het landen is vaak wat minder aangezien ons veld niet zo lang is en er wat riet aan weerszijden staat. Als er niet veel tegenwind is, blijft het ding zweven en zweven en het einde van het liedje is dat hij pas halverwege het veld op de grond staat en dan tegen de heg aan prakt. Daar heb ik een beetje genoeg van, zeker nu ik op de schaalforum-meeting gezien heb hoe mooi de Sparrowhawk van Wouter op z'n flaps binnenkomt.

    Kortom, de Dornier gaat even de kast op, en de Miles krijgt ook flapjes.

    De patient is klaar voor de operatie :) Ik heb voor split flaps gekozen.
    [​IMG]

    De flaps (en de pockets voor de scharnieren in de vleugel) zijn een laminaat van 1mm balsa met aan beide zijden 0.4mm triplex. Het resultaat is een stijve maar dunne flap.
    [​IMG]

    De flap is klaar om in de vleugel te zetten. De pockets voor de scharnieren en het servoluik zijn ook klaar. De servo zit op het luikje vast.
    [​IMG]

    De flap in open stand! :)
    [​IMG]

    Dat viel allemaal nogal mee! Het rotste werk was eigenlijk om de kabel voor de flapservo door de bestaande gaatjes in de ribben te trekken. Die gaatjes waren niet erg royaal en door 3 van de 4 ribben moest ik blind heen.
    Nu nog de andere kant afmaken, en dan is het een kwestie van fuelproofen en foliën.
     

Deel Deze Pagina