Bouwverslag Miles M5 Sparrowhawk, KLAAR!

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door WV, 2 nov 2004.

1. Stevo

Stevo Forum veteraan

Lid geworden:
    22 jan 2004
    Mooi, dat komt helemaal goed :!:

Stevo

2. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Zo, weer nieuwe wielen gemaakt. Hetzelfde principe als de eerste versie, maar dit keer wat steviger en wat beter gedocumenteerd.

Laatst bewerkt: 4 sep 2016
  3. Phoenix

Phoenix Guest

Ziet er goed uit, laatste puntjes op de "i" voor de 20e.

4. Ton van Munsteren

Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Wouter,

Heb je enig idee wat die wiel voor gewicht zouden kunnen hebben, lijkt mij ook iets voor mijn Yak15 want alle andere wielen zijn te breed.

Ook zoek ik wielen voor mijn WW1 Avia maar kan geen W-Bross wielen meer vinden.

Denk er over om het balsa schijven te vervangen voor triplex en ook wat meer dwarsschotjes voor het opvangen van zijwaardse belasting/landing.

Nog een laatste vraag waar haal jij dat schuim.

Ton

5. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Ton,

Ik heb geen idee wat voor gewicht ze aan kunnen, maar ca. 1,5 kg/wiel moet volgens mij makkelijk kunnen.
    De schijven bestaan uit 2x 1,5mm balsa (nerf haaks tov van elkaar), de driehoeken, zijn van lite-ply 3mm. De rand van de velg bestaat uit 0,4mm triplex en het schuim komt van een raamdoorvoer van een mobiele airco. :roll:
    Ik heb hier op het forum wel eens een banner gezien van een kunststoffenfabrikant die oa hetzelfde spul levert (in verschillende dichtheden), maar ik weet niet meer welk bedrijf dat was. Misschien Robert even vragen.
    Williams Bros. is overgenomen maar gaat onder dezelfde naam weer leveren, ik weet alleen niet wanneer. Zie http://www.williamsbrothersmodelproducts.com/index.htm

6. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Ik ben ondertussen begonnen aan de wingfairings.

Eerst langs de romp een strookle 0,4mm triplex gelijmd, makkelijk voor het schuren en zo blijft er een 'schaalrandje' over. Vervolgens een paar ribben gelijmd en de boel ingedekt met stripjes balsa van 2 mm.

en dan schuren maar.

Ben niet ontevreden met het resultaat :)

7. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Wouter,

Netjes maar ging dat niet met een plaat.

Met die latjes moet je vaak nog flink plamuren om de ronding mooi te krijgen.

De ronding wordt vaak erg hoeking, gebruik zelf meestal zo breed mogelijke stroken omdat die al wat voor te vormen zijn in de ronding.

Komt er ook nog een matje overheen.

Ton

8. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Nee, dat heb ik wel geprobeerd, maar dat ging niet.
    De romp loopt rond en de vleugel (natuurlijk) ook, daarnaast is het een erg krappe radius.

Doordat de strookjes vrij smal zijn hoef je ook niet zoveel te schuren/plamuren.

En inderdaad komt er nog wel een matje overheen.

9. Arvid

Arvid Guest

Ziet er op de foto in ieder geval erg mooi uit!

10. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Wouter,

Zie dat er aardig wat spantjes in komen te zitten en dat is gunstig voor de vorm en stevigheid.

Dat strookje triplex op de romp is heel slim en ga dat zeker ook een volgende keer toepassen.

Neem aan dat je flink heb moeten schuren om de ronding er mooi in te krijgen en dat maakt de balsa latjes dun en kwetsbaar.

Ben zelf soms wat te zuining met de spantjes en dan heb je nog wel eens dat de fairing beschadigd door indrukken of bij het oppakken van de romp aan de fairing, een glasmat is eigenlijk altijd noodzaak.

Blijft een lastig onderdeel van een vliegtuig en lastig om een mooi verloop te krijgen naar de vleugel.

Heb je het onderstel er al weer onder zitten.

Ton

11. Han

Han

Lid geworden:
    3 sep 2002
  12. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Han,

Schitterend filmpje, wil van de Miles Magister (de eerste) een wedstrijdmodel bouwen en zo'n filmpje is dan super om te zien.

De New Gull is ook zo'n juweeltje die Engelse hebben toch schatjes van kisten gemaakt en perfect voor een eerste schaalmodel, moet hoog nodig weer eens naar Oldwarden.

Ga snel even kijken of er nog meer mooie filmpjes te dpwnloaden zijn.

Ton

13. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Valt wel mee, aan de randen wordt het wel erg dun, maar daar zit het triplex. In het midden blijft er denk ik wel 1,5 mm over.
    't voelt iig vrij stevig aan.

Heel zachtjes uitgedrukt, ja :!:

Staat op de planning voor vanavond, maar ja, je weet hoe dat gaat met planningen...

@ Han,
    Mooi filmpje, de Sparrowhawk is iets anders dan de Magister, maar het lijkt er wel veel op.
    Oeff, wat vliegt dat langzaam.

Verder weer even een update

Het voorste deel van de fairing gemaakt uit een homp balsa en die vervolgens met de "dremel" te lijf gegaan

Daarna de rompbodem tpv de vleugel gemaakt, onttrekt mooi de schroef- en werpgaten aan het zicht.

Heb ideeën om ook hierin gaten te maken met verwijderbare luikjes zodat de werpgaten als het nodig is toch gebruikt kunnen worden.
    Maar hier moet ik nog even op broeden, even als op de (onzichtbare) bevestiging van dit onderdeel. (magneten, druksluitingen :roll: :?)

14. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Het slechte weer heeft ook zo z'n voordelen:
    de Sparrowhawk staat nu weer op z'n wielen :D

Om het geheel nog iets van vering mee te geven heb ik het achterste deel van de wielpoot onder een triplex lip geschoven, waardoor het wiel iets naar achteren kan 'veren'.

Op deze foto de 'normale' toestand

Op deze foto de 'ingeveerde' toestand

15. Muxje

Muxje Guest

Dat ziet er solide uit. Beetje verng s ook nooit weg, al heb ik met mijn ongeveerde Miles nog geen problemen gehad, ook niet op ons hobbelge veldje.

Zit er trouwens iets van een eindstop achter de beweegbare poot? Anders zou dat stuk bij een harde klap de vleugel stukslaan en/of onder het lipje vandaan floepen.

16. bla31

bla31

Lid geworden:
    28 sep 2005
    Wing fairings zien er erg netjes uit.

Deze methode ga ik zeker toepassen op mijn KI-84.

Denk je nog plamuur nodig te hebben voor een mooiere afwerking van de fairings of doe je er gelijk een glasmatje overheen?

gr.
    Marcel

17. Huib

Huib

Lid geworden:
    25 aug 2004
    Ziet er heel mooi uit wouter. Mooie oplossing voor de vering heb je gevonden. Complimenten.

Groet Huib

18. Phoenix

Phoenix Guest

Wouter, veert het geheel niet de verkeerde kant op? Ik bedoel de poot staat iets naar voren en zal volgens mij niet naar achteren willen inveren maar eerder naar voren.

19. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    @ Ronald,
    Ik heb nog geen 'stoppertje' gemaakt, ik denk dat dat ook niet nodig is. Aan de andere kant: twee stukjes triplex extra kan ook geen kwaad en is zeker veiliger :?

@Marcel
    Hier en daar is nog wel een beetje balsaplamuur nodig, maar daar wacht ik mee tot vlak voor het glassen, voor je 't weet zit er weer een beschadiging op.
    btw Om de fairing aan de neuslijst goed passend (en stevig ivm beschadigen)heb ik tussen de lijst een papje van epoxy en microballoons gesmeerd, stukje plastic tussen de vleugel en de fairing en uit laten harden.
    hmm, misschien toch maar een fotootje posten vanavond... :?

@Iwan,
    Er vanuit gaande dat bij de landing de voorwaartse snelheid hoger is dan de neerwaartse, denk ik dat de poot eerder naar achter beweegt dan naar voor.

Verder weer bedankt voor alle complimenten - daarmee houd je de moed er in :D

20. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Hierbij het fotootje zoals beloofd.

En jawel hoor, het zonnetje schijnt weer twee dagen en mijn fairings zijn alweer krom :evil:

Weer een oplossing verzinnen, pfff....

Bart83 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina