Bouwverslag Miles M5 Sparrowhawk, KLAAR!

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door WV, 2 nov 2004.

1. stefan_riemens

stefan_riemens

Lid geworden:
    17 feb 2006
    misschien eerst een seizoen mee gaan vliegen, en dan pas er iets aan doen, anders blijf je denk ik aan de gang... :wink:
    Verder overigens heel mooi werk :p

2. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    :D :D Vanavond opnieuw met de Sparrowhawk gevlogen. :D :D

Vliegt erg goed, rollen geen probleem, stuurt een beetje als een vrachtwagen.
    Met minder dan half gas horizontale vlucht mogelijk.
    Het nieuwe landingsgestel zit er ook nog onder, zelfs bij een redelijk harde landing die niet helemaal volgens het boekje ging. :oops:
    Flaps werken uitstekend, wel een beetje gas erop houden anders zakt tie te hard (wat dus de reden van de harde landing was).
    Had van tevoren niet ingeschat dat de flaps zo goed (bij dit formaat kist) zouden werken. Aanrader.

3. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Ik was alweer vergeten dat ik ook de instelhoek van de vleugel na de eerste vlucht had aangepast, maar ook deze aanpassing is goed bevallen.
    Hij heeft geen neiging meer om de neus te laten zakken. Alleen bij de flaps uit moet een beetje down gestuurd worden, maar dat is eenvoudig bij te mixen.
    De instelhoek is nu twee graden met een wash-out van eveneens 2 graden.

4. Muxje

Muxje Guest

Goed nieuws! Dus we gaan hem zien op de schaalmeeting?

5. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Zeker 8)

6. Arvid

Arvid Guest

Met 1 woord: Geweldig! En natuurlijk ook super, top, mooi, leuk, fantastisch, geweldig, enorm, kolossaal, razend, machtig, heftig, fijn, adembenemend, spannend, spectaculair, enerverend, buitengewoon, sensationeel. Sorry, 1 woord laadde de dekking niet :wink:

7. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
  8. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Met al het geweld van brushless en lipo kun je bijna alles laten vliegen,
    maar vliegen op schaalsnelheid is andere koek. :p

9. Muxje

Muxje Guest

Klinkt goed... mijn Hawk Major had ook wel flaps kunnen gebruiken. Ons veldje is vrij kort en de landing wordt hoog (over de boomtoppen) ingezet. En dan blijft 'ie maar zweven!

10. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Zo, eens kijken of we de slobkousen van het landingsgestel nog voor de 26e klaar kunnen krijgen. 't Zijn toch wel beeldbepaldende dingen...

Van triplex een paar sjabloontjes gezaagd en de ruwe vorm uit roofmate gesneden.
    Met een gloeidraad ga ik ze verder uitsnijden, waarna ze worden bekleed met glasmat ( 2/3 lagen 160 gr keper) en epoxy.

Laatst bewerkt: 4 sep 2016
  11. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Omdat de sjablonen niet helemaal glad waren, was het nodig om met schuurpapier en een beetje plamuur de boel bij/af te werken.
    Tevens heb ik er van balsa een 'achterlijst' in gezet.

Op advies van een vliegmaat heb ik de 'mal' bekleed met oracover en gepoetst met autowas.
    Daarna met epoxy 2 lagen 160 gr glas erop gezet en vervolgens met plastic folie en een oude bankpas gladgestreken.

Doordat ik tussen de 'achterlijst' een stukje plastic had geschoven kon ik het geheel van de mal halen en kan ik de mal ook voor de tweede slobkous gebruiken :)
    Omdat het toch niet helemaal vlak is geworden, moet er toch nog wel geschuurd worden, maar ik vind het geheel toch nog een beetje slap dus ik ga er straks nog even een laagje glas opzetten.

12. Phoenix

Phoenix Guest

Ziet er goed, uit en deze techniek heb ik nog niet eerder gezien.

13. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Ik ook niet :wink:
    Het plan was om twee zg verloren mallen te maken, dus glas om het schuim en daarna het schuim eruit slopen/peuteren, maar tijdens het snijden kwamen we op dit idee.
    Het voordeel van plastic erom en aandrukken met een pasje is dat je overtollig epoxy eruit perst en de weefselstructuur van het glas voor het grootste deel kwijtraakt.
    Nog beter gaat het met een vacuumbag, maar ja, je kunt niet alles hebben...

14. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Over het eerste probeersel was ik achteraf toch niet zo tevreden.
    Dus afgelopen zaterdag voor de meeting eerst even langs Hobby-In voor een nieuwe voorraad glas en epoxy (oa). Klein omweggetje, maar een file van ruim een uur :mad: (vandaar dat ik zo laat was).

Thuis gekomen dacht ik dat het eenvoudiger zou zijn om twee negatieve mallen te maken.
    Dus een paar spantjes gesneden en bekleed met 1mm balsa.

Vervolgens weer bekleed met oracover

en vanmiddag twee lagen glas aangebracht. De epoxy voor de eerste laag glas met een kwastje aanbrengen zodat het doek goed doordrenkt is, voor de tweede laag is nauwelijks nog extra epoxy nodig.

Nu wachten tot de boel uitgehard is.
    Je merkt trouwens wel het verschil met 'verse' epoxy - het hard veel sneller uit :) dan het oude restje.

btw Zaterdag heerlijk gevlogen met de Sparrowhawk. Nooit geweten dat een grondstart zo eenvoudig is :D. Het nieuwe landingsgestel voldoet ook prima.

15. j.knippels

j.knippels

Lid geworden:
    12 jun 2006
    Wouter,

Strak tempo. Ga jij tussen de middag naar huis om te klussen?

Groeten,

Hans Knippels

16. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Nee, was dat maar waar.
    Twee keer in de week haal ik de kids om 15.30 uur uit school en heb ik soms de tijd om een uurtje te klussen voordat ik eten moet gaan koken.

Na een paar uurtjes bakken in de oven heb ik zojuist de slobkousen uit de mallen gehaald.
    De eerste indruk is veelbelovend: veel strakker dan de eerste versie en nagenoeg gelijke sterkte met maar 2 lagen glas tov de 3 lagen van versie 1 :D

17. Arvid

Arvid Guest

Dat klinkt veelbelovend. Kijk al uit naar het eindresultaat.

18. michielvv

michielvv Guest

Hoi mensen!

In het begin van het forum hebben jullie het over een cirkelsnijder... Lijkt me een fijn apparatje..

Is het hiermee goed mogelijk om cirkels in balsa uit te snijden?

Graag reactie..

Michiel

19. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    De cirkels in de ribben zijn ook met de cirkelsnijder gemaakt.

20. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Tijd voor een update.
    Uiteindelijk beginnen de pants het ergens op te lijken.
    Na het aan elkaar lijmen van de twee helften, begint het echte werk pas goed.

Aansluiting op de vleugel pas maken - schuin tov onderzijde vleugel en rekening houden met het profielverloop, pffft :nosmile:

En de onderkant ook pasmaken.

En als je er één gehad hebt komt de volgende.
    Ondertussen al een eerste plamuurbeurt gegeven.
    Maar ze passen :D

De bevestigingen waaraan de pants geschroefd worden zijn ook gemaakt en nu kan de afwerking van de pants en de rest van het model echt beginnen 8)

Deel Deze Pagina