Bouwverslag Miles M5 Sparrowhawk, KLAAR!

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door WV, 2 nov 2004.

1. Ton van Munsteren

Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Wouter,

Gaat lekker zo te zien.

Maar zou de mat niet inknippen gewoon over laten hangen en beter nog dat je tijdens het insmeren van de mat het deel dat overhangt door naar onderen doortrekt en daarmee de mat opspant om de tip.

Het is eigenlijk net als folieen maar dan zonder strijkbout.

Bij folieen trek je met spannen ook de folie om de tip en zet je het vast met de strijkbout of fohn.

Doordat je de mat doortrekt span je deze om de tip en schuur je de rest van de mat na het drogen van de PU weg.

Het beste is de overlapping van matten zo klein mogelijk te houden want dat maakt het alleen maar lastiger met strakschuren.

Lastig uitleggen maar hoop dat het zo duidelijk is.

Ton

2. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    @ Bart

De lak zit bij de tip maar tot halverwege (het donkere triplex lijntje).
    Door de stugheid van het glas kwam het iedere keer weer los, vandaar dat ik het heb vastgezet met plakband.

Na het drogen is het glas met een schuurpapiertje prima op de lakgrens af te werken.

@Ton,

Heb ik wel geprobeerd, maar dat wou niet gelijk lukken. Misschien moet ik wel wat harder trekken aan de glasmat, maar het zou ook aan het 'merk' kunnen liggen, dat het spul dat ik heb liggen gewoon wat stugger is.
    Wellicht zou het glas onder een hoek van 45 graden verwerken ook helpen, maar dat kost zoveel glas.

enfin, aan de andere kant proberen we het nog eens.

3. Peter Pankras

Peter Pankras

Lid geworden:
    21 jan 2004
    ik breng het altijd aan met een rollertje.. dat verdeeld veel beter, en bovendien ben je dan luchtinsluitsels snel kwijt.
    Wat ton zegt is een hele goeie.. wat ik altijd doe is bij het overhangende doek om de tip en neuslijst een gewichtje of een lijmklemmetje hangen zodat hij strak gespannen word.

Peter

4. Han

Han

Lid geworden:
    3 sep 2002
    Of wasknijpers.

5. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    :idea: Dat is het: wasknijpers!
    Ik had weleens op het forum iets erover gezien, maar nu weet ik weer wat het was. :D

Heb net even de andere kant van de vleugel gedaan, doek ingeknipt tot bijna bij de snijlijn ('schuurlijn'). Met een beetje trekken blijft het nu wel netjes op z'n plaats. :)

Voor de lucht heb ik ook wat bedacht: gewoon in de keuken onder de afzuigkap 8)

6. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Even een kleine update.

De vleugel is geglasd met 25 gr doek en 2 lagen PS100.
    En ik moet zeggen dat het resultaat me niet tegen valt :)

Vervolgens de zaag erin gezet en de ailerons uitgezaagd en
    een beetje provisorisch met de scharnieren er in weer in elkaar gezet.

Toch nog even iets anders:
    Ik heb de vraag ook al elders op het forum gesteld, maar nog geen bevredigend antwoord gekregen:

Waar vind ik een spinner van 38-40 mm doorsnede met een hoogte van 30 mm, waar een prop van ong. 12X8 in past en waarbij het geheel op een 5mm as bevestigd kan worden?

Ik heb al heel wat sites bekeken
    (tru-turn, dave brown, krumscheid, hobby-lobby, lindinger, staufenbiel, höllein, tower-hobbies) maar nog niets kunnen vinden.
    Iemand een suggestie?
    Of zit er niets anders op dan een Graupner precisie spinner van 38mm (maar die heeft zo'n vervelend spits puntje) te gebruiken?

Laatst bewerkt: 4 sep 2016
  7. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    WV!

Misschien hebben ze het niet standaard 'of the shelf', maar Tru-turn kan wat jij nodig hebt vast wel maken. :yes:

Hangt wel een prijskaartje aan, weet ik ondertussen . . . 8O

jan.

8. Muxje

Muxje Guest

Ziet er netjes uit!

Het lijkt me nogal eng om de aileron uit zo'n mooie vleugel te zagen... waarmee zaag je dat?

Ik heb zelf mijn ailerons altijd los gebouwd.

9. bgijsber

bgijsber

Lid geworden:
    12 apr 2005
  10. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Het voordeel dat je hebt als de de ailerons en vleugels in een keer maakt, is dat het altijd past en je direct de juiste wash-out in de aileron aanbrengt.
    Voordat je de vleugel definitief 'sluit', de plaats waar gezaagd moet worden op een aantal plaatsen met een speld oid van binnenuit doorprikken.
    Het zagen doe ik met een klein kapzaagje dat in een dik (rood) x-acto heft past.

Het is inderdaad wel een beetje eng en toch ook wel een beetje lastig. Ik had van te voren de verkasting tussen de ribben gelijmd met een halve mm tussen het vleugel- en ailerondeel als geleiding voor de zaag.
    Maar na het zagen zag ik dat je de (zachte) verkasting net zo makkelijk meezaagt :(
    Als je goed naar de foto kijkt zie je aan de voorrand van de aileron een dun stripje balsa zitten dat ik later heb gebruikt voor de reparatie.
    Maar niet getreurd, straks zie er niets meer van en de aileron zelf is voldoende stabiel. :)

@ bart,
    mooie spinners, maar pas vanaf 45 mm...

11. bgijsber

bgijsber

Lid geworden:
    12 apr 2005
    Spinner2
    Hi Wouter,
    Ik zie nu pas dat de 2 blads spinners dar pas bij 45 mm beginnen. De drieblad beginnen kleiner welke ik heb is 38mm (hoogte 40mm). Misschien een optie om een drieblads prop te gaan gebruiken? Ik weet niet wat een orginele sparrowhawk had voor prop.
    Bart

12. Rico van Dijk

Rico van Dijk

Lid geworden:
    8 apr 2005
  13. Peter Pankras

Peter Pankras

Lid geworden:
    21 jan 2004
    weet je zeker dat hij een spinner had en niet zo'n prop nut zoals een corsair?

Peter

14. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Op alle afbeeldingen die ik heb staat een spinner, dus ik weet het aardig zeker :wink:
    Zal vanavond even een plaatje posten.

15. bla31

bla31

Lid geworden:
    28 sep 2005
    Ziet er allemaal erg goed uit Wouter,

Veel van de vragen die ik had over het afwerken van een toestel zijn in dit draadje automatisch behandeld en beantwoord.

Ik hoop dat er ook nog veel meer informatie uit dit draadje komt, bijvoorbeeld over het spuiten van het model en welke verf er gebruikt kan worden e.d.

Wat voor type airbrush-pistool en compressor ga je gebruiken, en wat zijn de ervaringen ermee!

Ga zo door!

gr. Marcel

16. Rico van Dijk

Rico van Dijk

Lid geworden:
    8 apr 2005
    De sparrowhawk was een wedstrijdversie van de miles M2 Hawk, speciaal ontworpen voor de kingscup. in 1935 hadden alle wedstrijd toestellen al spinners en andere aerodinamica verbeterende snufjes :)

17. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    @ bla31,

Leuk dat je met de verschillende posts geholpen bent!

Het spuiten laat waarschijnlijk nog wel even op zich wachten, omdat de ruwbouw nog niet helemaal klaar is. Vervolgens wil ik eerst een paar testvluchten maken, eventueel wat punten aanpassen, daarna detailleren en dan als laatste spuiten.
    Het spuiten ga ik (vooralsnog) met een badger 150 doen, ik denk er alleen over om een grotere nozzle (L ipv M) te kopen, zodat de grotere oppervlakken wat makkelijker gespoten kunnen worden.
    Als compressor gebruik ik een oude koelkastmotor, een stalen drukvat en een drukreduceerventiel met water/olieafscheider, werkt prima.

Normaal spuit ik mijn modellen met enamel (humbrol, modelmaster e.d.), maar omdat dit model -voor mijn doen- nogal groot is gaat het gebruik van die kleine potjes erg in de papieren lopen, denk ik aan het gebruik van Createx Auto Air, een verf op acryl-basis.
    Volgens een clubgenoot prima spul voor elektrokisten.

18. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Hierbij het beloofde plaatje. Met spinner...

Ik heb trouwens nog eens zitten meten of er iets valt te beginnen met de 38mm Graupner spinner, maar nee, hij moet toch echt een diameter van 40mm hebben. :(

Laatst bewerkt: 4 sep 2016
  19. Rico van Dijk

Rico van Dijk

Lid geworden:
    8 apr 2005
    Ben bang dat het dan toch een stukje custom made draaiwerk moet worden.. geen vriendjes met een mooie werkplaats en een stukje alu-staaf?

20. bla31

bla31

Lid geworden:
    28 sep 2005
    Hallo WV,

Is Greatex Auto Air in elke gewenste kleur te krijgen dan? Ik heb eens op de website van airbrush Almere gekeken, maar veel kleuren die ik voor mijn SF260 nodig heb staan er niet bij!

Weet jij trouwens een matte afwerklaag die over Createx gespoten kan worden om deze brandstofbestendig te maken?

gr, Marcel

Deel Deze Pagina