Bouwverslag Miles M5 Sparrowhawk, KLAAR!

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door WV, 2 nov 2004.

1. Arvid

Arvid Guest

Kijk, toch al weer een positief puntje. Gaat allemaal goed komen zo te horen. :D

2. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Hoewel ik weet dat jullie het liefst plaatjes zien moet ik jullie teleurstellen: alweer geen fotoos, omdat hier weinig vooruitgang op te zien zou zijn.

Toch een paar belangrijke punten afgewerkt.
    Vanmiddag de laatste hand gelegd aan de bevestiging en het afstellen van de ailerons en de flaps. Alles werkt nu naar behoren. :D
    Alleen nog de scharnierpennen borgen en het zwaartepunt goed afstellen.
    Vliegklaar 'maidengewicht': 1932 gram :)

3. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Toch nog een paar plaatjes.

De scharnierpennen heb ik vervangen door een staaldraadje van 0,8 mm, dat door alle drie de scharnieren loopt. Dit maakt het eenvoudig om het scharnier te verwijderen voor de afwerking (plamuren, spuiten) en je loopt niet het risico de scharnierdelen onderling te verlijmen.

Flap geopend...

En gesloten.
    Toch is het niet gelukt de flap helemaal recht te houden. Misschien maak ik bij de afwerking wel flaps van GFK, maar voor nu vind ik het wel goed genoeg.

Laatst bewerkt: 4 sep 2016
  4. Ton van Munsteren

Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Wouter,

Zo dat ziet er mooi strak uit denk dat ik de flaps op mijn Yak ook op die manier ga bouwen.

Hoeveel uitslag heb je op de flaps.
    Heb je bepaalde basis standen.
    Ga je nog mixen met wat motorgas of ga je dat op gevoel bijregelen.

Ton

5. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    De flaps heb ik gemaakt van een sandwich van 1,5 mm balsa (vleugelindekking) 0,4mm triplex en 1 mm balsa, vervolgens aan beide zijden bekleed met 25 gr glas met PS100. Ik denk dat het met name door de verschillende diktes balsa toch een beetje krom getrokken is. Een volgende keer zou ik beide balsalagen uit dezelfde plank snijden of een dikkere laag glas (met epoxy) toepassen.

De max stand is 40 graden en ik bedien ze met een schuifregelaar met halverwege een indexpositie. Halverwege is nu een graad of tien. Met een mixer kan daarbij van alles ingesteld worden, maar eerst maar eens kijken wat de uitwerking op het vliegbeeld is.

6. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Oeff, wat een geweldig weer vandaag voor een maiden, maar ja...
    Zelf een paar uurtjes vrij nemen lukt nog wel, maar een 'helper', -die ik graag bij de eerste vlucht erbij heb- zie die maar eens te vinden op een doordeweekse dag... :cry:

Afgelopen zaterdag zou het weer ook goed worden. Dus helper gevraagd, batterijen geladen, laatste controle gedaan. Maar een flinke (koude) bries deed me toch maar besluiten de maiden uit te stellen...

Wachten duurt zo lang - en het is al zo snel 20 mei...

Ik vind het -afgezien van Hezik die als een razende tekeer gaat- erg stil op dit forum, gebeurt er nog iets of wachten jullie allemaal op mooi weer?

7. Phoenix

Phoenix Guest

Ik wacht inderdaad op mooi maiden-weer, alvorens de hurri verder af te werken. Verder een hoop gedoe gehad de laatste tijd (waar ik jullie niet mee zal vermoeien) waardoor het bouwen op een klein waakvlammetje stond.

Ik ga van het weekend eerst maar eens oefenen met de airbrush om het apparaat onder de knie te krijgen. En dan toch maar eerst afwerken.

En inderdaad die hezik gaat als een razende tekeer met die 182, verder weinig bouwnieuws op 't forum...

8. Muxje

Muxje Guest

Wouter, heb je hem inmiddels al afgewerkt of ga je hem zo "kaal" invliegen?

Tja inderdaad. Ben zelf nogal hard aan het verbouwen geweest, en daardoor even helemaal uit de hobby. Wel wat gevlogen nog, maar geen bouwen en ook de forums links laten liggen. :(

9. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Eerst maar eens kijken of tie het doet. En nu kan er vrij eenvoudig nog wat gewijzigd worden aan instelhoeken e.d.

10. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    :banana: De Sparrowhawk heeft gevlogen :banana:

Vanmiddag met een vliegmaat de Sparrowhawk ingevlogen.
    Vliegt prima en stuurt goed, alleen de ailerons mogen iets minder uitslag hebben. Daarnaast zijn ook de overtrekeigenschappen goed, te danken aan de lage vleugelbelasting, denk ik.
    Verder ben ik van mening dat de instelhoek van de vleugel iets groter mag, bij motor uit moet je redelijk wat "up" geven om hem op hoogte te houden.
    De flaps werken prima. Met vol flaps is geen hoogteroercorrectie nodig.

Laatste voorbereidingen voor de start. Toch altijd weer spannend, een nieuwe kist.

Airborne!

Alleen bij de landing brak het landingsgestel. Nu twijfelde ik al aan de sterkte, dus kwam het niet als een verrassing. Gelukkig heb ik de 3mm draadvariant nog liggen, dus ga ik die erop zetten.

Ik hoop dat het lukt om hem voor de 20e mei klaar te hebben.

11. Phoenix

Phoenix Guest

Wouter!

al weer een geslaagde maiden! Gefeliciteerd, jammer van het gear maar verder geen schade zo te zien.

Morgen krijgt mijn P47 de maiden, en misschien ook de Hurricane mits de paintjob af is.

Eindelijk, het weer gaat de goede kant op en dus ook alle maiden vluchten die al lange gepland waren bij iedereen.

12. Han

Han

Lid geworden:
    3 sep 2002
    Hoi Wouter.

Proficiat zullen we maar zeggen.
    Gelukkig ben ik niet de enige die zijn wielen er onder vandaan vliegt. :oops:

Succes verder.

Han.

13. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Ik weet niet of wat je op de foto's ziet representatief is, maar met zulk hoog gras vlieg je alles er onderuit! :yes:

Allemachtig . . . 8O

Grasmaaier kapot? :?

Te lui? :?

Voor de rest ziet het er mooi uit! :p

jan.

14. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Goed gezien Jan,

Het gras is idd hoog en de kwaliteit van het veld slecht.
    Maar ja, we zijn maar een klein kluppie, zonder clubhuis of bergruimte, dus een eigen grasmaaier :nooo:
    Verder is het zo dat ondanks het veld is afgezet en van borden voorzien iedereen denkt het te kunnen gebruiken om een paard uit te laten, honden te laten draven enz.

Daarom heb ik ook gekozen voor een kist met een vast landingsgestel. In principe moet het lukken om dat -ook op ons veld- heel te laten. Wat er nu onder zat was gewoon te zwak.

15. Arvid

Arvid Guest

Wouter, gefeliciteerd!!! En inderdaad, het weer gaat de goede kant op en dat zie aan de vele maidens die nu volop plaats vinden. Succes met het versterken en verdere vluchturen.

16. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Wouter,

Gefeliciteerd met de geslaagde maiden, ziet er goed uit in de lucht.

Balen van het onderstel moet je voor de reparatie nog hakken in de vleugel of is het zo uit te wisselen, want de electro-meeting Gouda 6 mei is al heel snel.

En het zou leuk zijn als 8) :wink:

Neem aan dat je een grondstart hebt gemaakt en had je ruim voldoende vermogen vertel eens de setup waarmee je hebt gevlogen.

Ton

17. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Nee, hakken is niet nodig, uit voorzorg had ik de bevestiging met schroeven gemaakt. 8)

Ik heb geen grondstart gemaakt, wel power genoeg voor denk ik maar als je naar de graslengte kijkt is een grondstart alleen mogelijk als het gras erg kort is en je een redelijk vlak stuk kan vinden.
    Ik hoop hem op 6 mei mee te nemen. Een grondstart lijkt me wel leuk 8)

Setup is een Typhoon 29/18/10 met 10 cellen Sanyo 2400 en een Tsunami 30 regelaar. De ontvangeraccu bestaat uit 4 cellen AAA 800 MAh.

18. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Dacht al iets met schroefjes te zien zitten en ja dat is heel slim en daarmee ook snel aan te passen.

Een onderstel blijft tenslotte altijd een schade gvoelig punt in een model.

Is de lengte van het gras eigenlijk altijd zo lang of wordt er in de zomer wel gemaaid, want dan zijn de onderstel bekledingen ook lastig en schade gevoelig.

Welke prop heb je gebruikt en waar komt het toerental en stroom op uit.

Leuk 6 mei en 7 mei schaalwedstrijd in Tilburg ga je daar ook naartoe

Ton

19. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Een 12X8 APC E prop. Trekt statisch ong. 28A. Toerental onbekend, volgens Motocalc ong. 6700 RPM.

's zomers wordt er wel gemaaid, ongeveer van april - september.
    Het gras is dan wel redelijk kort, maar er blijven altijd veel kuilen en hobbels.
    We zijn aan het nadenken hoe we de kwaliteit van het veld kunnen verbeteren, zodat er ook fatsoenlijke grondstarts mogelijk zijn.
    Iemand nog 250 m2 kunstgras over?

7 mei is ie nog niet klaar en daarnaast liggen wedstrijden of meetings op zondag voor mij lastig.

20. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Vol goede moed weer aan de bouw verder gegaan.
    Ik ben bezig de romp te glassen met 25 gr mat.
    De neus heb ik voor de stevigheid maar gesopt met 160 gr met epoxy.

Ik vond de uitslag van het hoogteroer tijdens het vliegen een beetje te weinig, daarom ben ik op zoek gegaan naar een andere hevel.
    Omdat er in de winkel/webshops alleen van die geanodiseerde alu "blingbling" hevels van € 10 of meer te koop zijn, heb ik zelf maar weer wat geknutseld van een stukje pertinax.

Zoals eerder opgemerkt vond ik de instelhoek van de vleugel een beetje te weinig. De vleugelzitting heb ik aan de achterlijst 3mm (0,5 graad) laten zakken door wat balsa stripjes er op te lijmen.

Deel Deze Pagina