Bouwverslag MR Hawker Hunter

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door elcees, 25 okt 2012.

  1. elcees

    elcees

    Lid geworden:
    21 jul 2008
    Berichten:
    133
    Het begin is er

    Begonnen aan de linker vleugel. Maar eerst met de wortelrib de gaten voor de vleugel buis en deuvels aftekenen.
    [​IMG]
    Daarna de ribben in elkaar passen op de bouwtafel. De liggers fixeren. Als alles in elkaar zit lijmen met dunne CA. Alles past precies.

    [​IMG]
    Het achterste deel van rib 1 passen op de romp en ervoor zorgen dat de trailing edge in lijn met de andere ribben zit.

    [​IMG]
    Er lijkt een rare knik aan de bovenzijde van het profiel te zitten, maar dat is een knik in de rib zelf.
    Bij de kit zit ook een 'stand' om de romp in te zetten en die komt dus meteen van pas.

    Groeten Cees
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. henky

    henky

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Enter
    Hey Cees!

    Ziet er mooi uit man!
    Ga dit volgen.

    Groeten Leon
     
  3. Dickie

    Dickie Guest

  4. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Zo hier wil ik ook even meelezen!
    Abbo dus.

    Cees heb je al een idee welke kleurenschema het wordt?

    Kijk eens naar deze site, van de dutch hawker hunter foundation.

    http://www.dutchhawkerhunter.nl/dhhf/Welkom.html

    Vindt zelf de zilver oranje erg mooi en is ook goed zichtbaar.
    Uiteraard is het natuurlijk een NL schema!

    De mannen zitten op leeuwarden en zijn erg vriendelijk dus een bezichtiging moet niet al te moeilijk zijn!

    Heel veel succes en plezier met de bouw!
     
  5. elcees

    elcees

    Lid geworden:
    21 jul 2008
    Berichten:
    133
    Waarschijnlijk dit schema met natuurlijk NL registratie:
    [​IMG]
    Dit was mijn Westwings HH die ik een paar jaar geleden heb gebouwd. Helaas niet meer onder ons :-(.

    De cockpitkap heb ik nog bewaard, maar deze past niet :

    [​IMG]
    groeten,

    Cees
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. elcees

    elcees

    Lid geworden:
    21 jul 2008
    Berichten:
    133
    De tweede vleugel zit nu ook in elkaar. Volgens het originele plan moeten de vleugels worden ingedekt met 'proskin', dit is een dunne epoxy plaat. Veel bouwers vinden dat niks en dekken de vleugels in met balsa en glasmat. Ik ga het met proskin proberen, maar voordat ik gelijk de vleugel ga aanpakken eerst maar even wat ervaring opdoen met de flaps en ailerons die ook van proskin zijn.
    Beide roeren worden aangestuurd met servohorns die zijn meegeleverd. Helaas maar eentje per roer en ik wil er twee per roer hebben met een kogelscharnier ertussen. Dus een paar horntjes erbij maken. Dat doe ik door er eentje op de scanner te leggen, daarna importeren in ACAD, overtekenen, exporteren naar CamBam en frezen:
    [​IMG]

    Het resultaat. Zoek de verschillen:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Héél handig als je dat zo zelf kan doen! :D

    Grt,
     
  8. elcees

    elcees

    Lid geworden:
    21 jul 2008
    Berichten:
    133
    Ja, ik heb al veel plezier van die frees gehad.
    Dit zijn trouwens de hevels voor de flaps. Die vallen mooi binnen de vleugel. Ik zoek nog een methode om de ailerons binnen de vleugel aan te sturen (verborgen hevel). Wat ik veel zie op internet is het zgn RDS systeem dat veel op de HLG's wordt gebruikt. Maar dat lijkt me voor hoge roer belastingen niet zo geschikt. Iemand ervaringen hiermee of andere oplossingen voor verborgen aansturingen?

    groeten, Cees
     
  9. elcees

    elcees

    Lid geworden:
    21 jul 2008
    Berichten:
    133
    Ik ben met de rechter flap begonnen dus de eerste ervaring met proskin opgedaan. Het spul is 0.28 mm dik en laat zich makkelijk snijden of knippen. De afmeting bepaling is eenvoudig want het is doorschijnend. Op de tekening leggen, aftekenen en uitknippen.

    De onderzijde goed vlak leggen en daarna de voorlijst en ribben er in. Vastlijmen met constructielijm, behalve de hevels die met epoxy worden vastgezet. Na uitharden van de lijm ziet ie er als volgt uit:

    [​IMG]

    Daarna de bovenzijde erop. Weer ervoor zorgen dat alles goed vlak ligt.

    En het resultaat:
    [​IMG]

    Heel dun, licht en super torsiestijf. De achterrand is ook messcherp en mooi recht geworden:

    [​IMG]

    Nou, de eerste ervaringen met dit spul zijn prima. De volgende klus wordt het rolroer welke een vergelijkbare opbouw heeft.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. elcees

    elcees

    Lid geworden:
    21 jul 2008
    Berichten:
    133
    Het schiet niet erg op maar inmiddels wel de flaps en ailerons gereed:

    [​IMG]
    Ook zijn de wielen en retracts binnen:

    [​IMG]
    De wielen zijn mooi op schaal en met luchtremmen. Met deze spullen kan ik nu verder met de vleugel. Eerst kijken op welke 'hoogte' de retract in de vleugel komt dan kan ik daarna de poten in de vleugel gaan ontwerpen.

    Groeten, Cees
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. elcees

    elcees

    Lid geworden:
    21 jul 2008
    Berichten:
    133
    Nu de retracts binnen zijn kan ik de hoofdpoten ontwerpen. Ik wil er gesleepte poten maken. Niet schaal, maar volgens mij wel beter op een graspiste. Dit moet het gaan worden:
    [​IMG]
    Het bovenste deel wordt rond 17 mm, het onderste deel moet uit 15 mm plaat materiaal of een strip van van 25 * 15 mm aluminium gaan komen. Iemand een idee wat voor soort alu ik het beste kan gebruiken, en waar te bestellen?

    Ook aan de romp begonnen. Als eerste de bevestiging tussen de twee delen.
    [​IMG]
    De delen zitten met drie bouten vast. Eerst het achterste spant in het staartdeel gelijmd. Daarna het voorste spant er aan vast schroeven en de romp in elkaar passen. Op de club met een laser de romp goed uitgelijnd en het voorste spant op een paar plekken vast gezet. Daarna de delen weer uit elkaar en het voorste spant goed vastlijmen. Ik doe dat met glasvezel roving en impregneer hars. Dit levert een prima verbinding op.

    Met de vleugels kan ik even niet verder voordat het landingsgestel klaar is, dus daarom maar aan het stabilo begonnen:

    [​IMG]
    Hierboven ligt de linker stabilo ingeklemd tussen en meetlat en een stuk aluminium.

    groeten, Cees
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Dickie

    Dickie Guest

  13. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Rutten
  14. elcees

    elcees

    Lid geworden:
    21 jul 2008
    Berichten:
    133
    Even een paar dagen er tussenuit geweest... Bedankt voor de reacties. Met name de overzichtstabel is heel handig. Inmiddels Alu 51 ST besteld. Als dat binnen is kan ik aan de slag.

    groeten,

    Cees
     
  15. elcees

    elcees

    Lid geworden:
    21 jul 2008
    Berichten:
    133
    Weer een update. Inmiddels zijn de poten voor het landingsgestel gefreesd:

    [​IMG]

    Nog een paar gaten boren voor de bevestiging van de veer en het wiel. Het geheel past goed in de vleugel zoals hieronder is te zien:

    [​IMG]

    Daarnaast ook weer verder gegaan met het stabilo.Deze onderdelen worden weer ingedekt met proskin wat weer een mooie stijve constructie oplevert.

    [​IMG]

    De volgende stappen worden:
    - Aan boven zijde indekken van de rechter vleugel met proskin.
    - Bevestiging stabilo aan de romp.

    Alvast iedereen een gelukkig 2013 toegewenst..

    Cees
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Mooi werk Cees!

    Groetjes,
     
  17. elcees

    elcees

    Lid geworden:
    21 jul 2008
    Berichten:
    133
    Thx Gerald. Maar het is niks vergeleken met jouw turbine werkzaamheden...

    groeten,

    Cees
     
  18. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Nou doe je jezelf een beetje te kort cees!

    Wat gerald doet is totaal iets anders, het is allebei mooi!

    Ik blijf met interesse je draadje volgen, want ik had van proskin nog nooit gehoord.
     
  19. elcees

    elcees

    Lid geworden:
    21 jul 2008
    Berichten:
    133
    Hi Melvin,

    Ik had er ook nog nooit mee gewerkt maar tot nu toe bevalt het me prima. Ik ben wel benieuwd hoe het binnenkort met de grote vlakken gaat.
    Vandaag een van de stabilo's aan het indekken met proskin. Om ervoor te zorgen dat het stabilo niet getordeerd wordt ingedekt zaten er een paar malletjes bij de kit. Er slingerden nog wat stukjes proskin op mijn werkbank. Door deze aan beide zijden van de mal te plakken klemt hij daarna prima aan de rib vast. Het is niet wereldschokkend, maar wellicht brengt het iemand op een iedee.

    [​IMG]

    Nadat de stabilo met twee van deze mallen op een vlakke plaat wordt geplaatst is duidelijk te zien dat deze mallen wel handig zijn. Duidelijk is te zien dat de stabilo al wat getordeerd is.

    [​IMG]

    De ribben voorzien van constructielijn, de proskin er op en met wat gewicht het vlak in de goede vorm duwen:

    [​IMG]

    Het is niet onwaarschijnlijk dat na drogen van de lijm er nog enige verdraaiing aanwezig is. Pas als de andere zijde wordt ingedekt is de schaal gesloten en wordt het vlak pas torsiestijf. Dus vooral bij de ander zijde goed opletten.

    groeten,

    Cees
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. elcees

    elcees

    Lid geworden:
    21 jul 2008
    Berichten:
    133
    Inmiddels schiet het stabilo al aardig op. Passen en meten op de romp. Het hoogteroer wordt vanuit de romp aangestuurd met een aparte as. Niet een erg makkelijke oplossing, maar wel mooi omdat er geen stangen e.d. aan de buitenkant te zien zijn. Daarover later meer.

    [​IMG]

    De proskin zit nu aan een zijde er op. Pas als de hele aansturing werkt wordt het stabilo goed uitgelijnd en dan wordt de messing bus waarin de pen zit aan de ribben vastgelijmd. Vervolgens wordt het stabilo verder ingedekt.

    Ook nog een spant in het staartstuk gelijmd. Hier aan vast komt ook de servo houder voor het hoogteroer. Je kijkt nu van achter in het staart stuk. Links het kielvlak en in de verte het spant met inslagmoeren voor de bevestiging aan het voorste rompdeel.

    [​IMG]

    Ik lijm de spanten vast met glasroving en impregneerhars zoals is te zien.

    groeten,

    Cees
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina