bouwverslag MTS Geulstroom 1:40

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Kostas_vl, 18 sep 2015.

1. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Gebruik in het vervolg potlood.
    Je bent nu ook gebonden aan terpentine verf, want schilder je die stift over met waterverf, lost de stift op en blijf je het zien.

2. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Denk dat de poriënvuller het wel fixeert en je later weinig last hebt. Gr. Klaas.

3. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Ja 4 jaar geleden, afgelopen jaar opgezocht. Resultaat alleen Pipoos spullen en restand van bouwdozen. Gelukkig nog het laatste setje goede Engelse pennen/ spantangen kunnen kopen.

4. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Ook daar dus einde oefening Henk. Jammer en zo dunt het steeds verder uit. In Zierikzee heb je dan wel Sauerbier, maar die heeft niets voor houtbouw. en of je dan wilt of niet, kom je op het internet terecht. Zou ik naar Rotterdam gaan, dan ben ik meer aan reiskosten kwijt dan aan portokosten. En dan is de beslissing gauw gemaakt. Gr. Klaas.

5. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Gebruik in het vervolg loodvrij timmermanspotlood.
    Eeuwen geleden had men al ontdekt, dat het aandeel van lood hinderlijk zichtbaar bleef/was in de oude lijnolie/terpentine verven.
    Lood wordt gebruikt om het potlood "smeerbaarder" zachter te maken. Door ontbreken van het zacht makende lood zijn deze "originele" timmermanspotloden zo hard.

6. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    In Rotterdam op het "Roode Zand" zit nog steeds Meijer & Blessing met een uitgebreid assortiment van balsa en messing profielen. Onlangs nog een online bestelling geplaatst.
    Mijn vrouw vond dit niet leuk, want zij had liever eerst in Rotterdam willen winkelen.

7. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    En daarom eigenlijk ongeschikt om op balsa te schrijven. Daarmee kerf je alleen maar en dat moet je weer glad schuren en vullen. Mocht je geen poriënvuller kunnen vinden, dan zou je ook verdunde blanke lak kunnen nemen. 20% terpentine erbij, goed roeren en dan opbrengen. Dan licht schuren en nog eens verdunde lak er op. Dan wordt het balsahout een stuk steviger. Indien nog niet glad dan een keer met onverdunde lak. Gr. Klaas.

8. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Als de vrouw ook mee gaat wordt het alleen maar duurder, Henk! Kan wel gezellig zijn. Gr. Klaas.

9. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    En daarom heb ik mijn schip gebouwd uit messing plaat, naakt en geen plamuur om de oneffenheden te maskeren. Wat ik niet snap is, men bouwt een romp uit het lichte balsa(vliegtuig hout) en stort er dan tig kg lood in om het schip te ballasten.
    Op het forum zijn er diverse adviezen te vinden over het draagvermogen/waterverplaatsing van het te bouwen modelschip.

10. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Bij mij was het een noodsprong Henk. Zie mijn bouwverslag.
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/
    Balsa laat zich gemakkelijk bewerken, dus vanuit die hoek bekeken kan ik me die keuze voorstellen.
    De balsa platen, die ik had liggen waren eigenlijk bestemd voor een speedbootje, maar door veranderen van de plannen dus anders gebruikt.
    De plug overleefde het verwijderen van de epoxy romp en is geruild voor een MPX zender. Was zonder meer een meevaller, aangezien ik had verwacht dat de plug zou sneuvelen.
    Maar we drijven een beetje van het onderwerp af, waarvoor excuses Kostas. Gr. Klaas.

11. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Mocht je nog hout willen bestellen: doe dat dan niet bij de kombuis!!!!!!!!!!
    En ook niet bij modelbouwhout.nl !!!!!!!!!!!!!

12. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Wat is de achtergrond van dit indringend advies?

13. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Nou... daar kom je dus vanzelf achter als je het probeert.... ;)

14. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Nou... daar zal ik nooit achter komen, Als bouwer in metaal heb ik een HAH(Hekel Aan Hout). Een tekortkoming mijnerzijds, ik krijg hout niet zo pasbaar als in metaal.

15. Kostas_vl

Kostas_vl

Lid geworden:
    13 sep 2015
    Heren, het is alweer een tijdje geleden dat ik gepost heb, maar dat betekent gelukkig niet dat er niets gebeurd is! Simpelweg de tijd niet gehad foto’s online te zetten... (als ik een klein beetje tijd vrij heb bouw ik liever). Nu weer een weekje vrij dus een moment kunnen vinden jullie allemaal weer even op de hoogte te stellen.
    Inmiddels heb ik de brug gemaakt met de lichtbakken en boordlichten er in, de ronde delen van de brug zijn nog niet af maar beginnen redelijk in vorm te komen. De steuntjes van de brug en het ronde profiel aan de bovenrand zijn inmiddels ook aanwezig. Verder zitten de deuren en deurklinken op de roef, is er tweemaal een HP-Profiel met gaten gelegd op het roefdek, is er een beginnetje gemaakt met de uitlaat en begint de stuurhut al aardig vorm te krijgen, kompleet met verlichting er in.
    IMG_0658.JPG IMG_0662.JPG IMG_0660.JPG IMG_0661.JPG IMG_0466.JPG IMG_0463.JPG IMG_0465.JPG IMG_0472.JPG IMG_0470.JPG

Sent from my iPhone using Modelbouwforum.nl

16. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Goed te zien dat het project zachtjesaan vordert Kostas. Rustig aan doorgaan, ook met je schoolwerk! Gr. Klaas.

17. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    toffe vorderingen, schiet goed op.
    Mag ik vragen waarom je de overstap naar styreen gemaakt hebt om de stuurhut te bouwen.
    Ik vrees een beetje dat je het jezelf moeilijk gaat maken, kieren in hout kan je namelijk veel makkelijker wat plamuren en bij schuren.
    Styreen vraagt om veel nauwkeuriger te werken, lijmvlakken moeten mooi haaks en recht zijn anders kan je geen goede lijmverbinding maken.
    Je bent eveneens verplicht te plamuren met chemisch spul zoals epoxy of polyester , hout daarentegen kan je met polyfila uit de doe het zelf bijwerken zonder extra pers. beschermings-middelen.
    Veel bouw plezier en succes met de verdere bouw, Marc

18. Kostas_vl

Kostas_vl

Lid geworden:
    13 sep 2015
    @Marc w
    Ik heb er voor gekozen met styreen te werken bij wijze van experiment, wilde graag weten hoe het was om hiermee te bouwen en eigenlijk is het me alles mee gevallen, met gewone plastic lijm hecht het zeer goed en snel en vormt het een behoorlijk stevige constructie. Het is misschien niet overal even strak, maar alle kleine gaatjes en kiertjes in het interieur zijn heel klein en vloeien denk ik wel vol op het moment dat ik ze verf. De buitenkant is eigenlijk zo goed als vrij van naden. Ik had eerst ook mijn bedenkingen, maar ben nu toch wel erg enthousiast over dit materiaal.

19. Kostas_vl

Kostas_vl

Lid geworden:
    13 sep 2015
    Inmiddels is het interieur ook in grove vorm af. IMG_0676.JPG IMG_0678.JPG

20. Kostas_vl

Kostas_vl

Lid geworden:
    13 sep 2015
    Ondertussen zit het eerste laagje verf op het interieur, en zijn de trappen en leuningen van het trunkdek naar de brug gemaakt.
    22DFF45B-C022-40EC-A06A-CC5D9917F832.jpg
    IMG_0851.JPG IMG_0866.JPG IMG_0864.JPG
    IMG_0862.JPG

Marc w vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina